Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi SINIF YÖNETİMİNDE İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR Necdet Seçkinöz İlköğretim Okulu 22 Haziran 2011 Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Çalışma Planı Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri: A.Dış değişkenler B.Okul İçi değişkenler C.Sınıf İçi değişkenler: Öğrenci Boyutu Öğrenci boyutu Eğitimsel Değişkenler
Çalışma Planı Sınıfın Öğretim Ortamı İstenmeyen davranışların önlenmesi İsteneni destekleyici davranışlar İstenmeyen davranışlara karşı stratejiler İstenmeyen davranışların değiştirilmesi
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR İstenmeyen davranış nedir?
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri A.Dış değişkenler: 1.Aile (birey sayısı,gelir durumu,eğitim durumu, çatışma, baskı, iletişim, aile takvimi, Anne-baba, kardeşler) 2.Akrabalar 3.Sosyal çevre Mahalle/köy-semt-bölge-ilçe-il-ülke 4.Coğrafi bölge
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri A.Dış değişkenler: 5.Ekonomik yapı
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri B.Okul İçi değişkenler: 1.Okul (fiziksel yapı, öğrenci sayısı, okuldaki programlar, eğitsel olanaklar, okul iklimi) 2.Okulun bulunduğu sosyal-ekonomik-coğrafi çevre 3.Okulun yönetimi 4.PDR 5.Yardımcı personel 6.Üst yönetim
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri C.Sınıf İçi değişkenler: Öğrenci Boyutu 1.Sınıfta eş zamanlılık, anındalık-çabukluk, açıklık, uzun sürelilik, 2.Öğrencilerin oturma düzeni 3.Sınıfın fiziksel yapısı (ısı, ışık, renk, temizlik, görünüm)
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri C.Sınıf İçi değişkenler: Öğrenci boyutu 4.Sınıfta ilk günler (balayı dönemi) 5.İlişki politikası (düzenlilik, yumuşaklık, esneklik) 6.Görev yönelimli, yarışma yönelimli gruplar 7.İş birlikçi, yarışmacı, bireysel öğrenme stilleri 8.Sınıf kurallarını koyma
Sınıf Yönetiminde İstenmeyen Davranışın Değişkenleri Sınıf İçi değişkenler: Öğretmen Boyutu Sınıf içinde öğretmen: davranış ortamı oluşturma, öğretmenin yeri, örnek olması, güç ilişkisi, demokratik ortam, iletişim, zaman yönetimi, sınıfta korku kaygı
İstenmeyen Davranışın Sınıf İçi Eğitimsel Değişkenleri Öğrenci özellikleri: Gelişimsel özellikler Eğitim programları Öğretim yöntemleri Öğrenci başarısı Öğretmen özellikleri
Sınıfın Öğretim Ortamı Hedef davranışların belirlenmesi Öğretim araçlarının belirlenmesi Öğretimin uygulanması .Dikkat çekme .Amaçları açıklama .Güdüleme .İçeriği kazandırma .Dönüt alma ve düzeltme .Özetleme ve değerlendirme .Pekiştirme
İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Kuralların belirlenmesi ve açıklanması İstenmeyen davranışlar: .Yıkıcı olmayan davranışlar . Az yıkıcı olandan çok yıkıcı olana doğru davranışlar .Bozucu davranışlar .Hayalleme .Temizlik ve görgü kurallarına uymama .Öğretmenin görevi: Hangi davranış uygun, hangi değil?
İsteneni Destekleyici Davranışlar Hedef davranışlar işe yaramalı İstenen davranışın yapılmasını söyleyen buna kendi de uymalı. Okul-aile iş birliği Öğrenci, istenen ve istenmeyen davranışlar konusunda uyarılmalı.
İstenmeyen Davranışlara Karşı Stratejiler İsteneni çağrıştırıcı davranmak İstenen davranışa inandırmak İstenen davranışı güçlendirmek İstenen davranışı kolaylaştırmak
İstenmeyen Davranışların Değiştirilmesi Karışmacı olmayan yaklaşım Davranışçı yaklaşım Etkileşimci yaklaşım
İstenmeyen Davranışların Değiştirilmesi İstenmeyen Davranışlara Karşı Eylemler .Sorunu anlamak: davranışı tanımlama, belirleme, yorumlama .Görmezden gelmek .Uyarmak .Derste değişiklik yapma .Sorumluluk yaratma .Öğrenciyle konuşmak .Okul yönetimi ve aile ile iş birliği .Ceza vermek
İstenmeyen Davranışların Değiştirilmesi İstenmeyen Davranışlara Karşı Eylemlerde Gözetilmesi Gerekenler: .Sınıf ortamının bozulmasını önlemek .Öğrenci direncinin yönetilmesi