Bilgi Yönetimi Prof.Dr.Cevat CELEP Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü celep@kocaeli.edu.tr www.cevatcelep.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
Diferansiyel Denklemler
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Doç.Dr.Ş.Şule ERÇETİN Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
REHBERLİK.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Althusser ve İdeoloji Haz: Özgür ŞAHİN.
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Diferansiyel Denklemler
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Kütüphaneciliğin Destanı Ekim 2004, Ankara Y.T. Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
Örgütsel bilgi kullanımı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
ENDÜSTRİ 4.0: FIRSATLAR VE TEHDİTLER
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN EVRİMİ – BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Toplum ve Toplumsal Yapı
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 1. DERS : TANIMLAR
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
21. YY BECERİLERİ.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
Sunum transkripti:

Bilgi Yönetimi Prof.Dr.Cevat CELEP Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü celep@kocaeli.edu.tr www.cevatcelep.com

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Bilgideki hızlı gelişme, aynı zamanda çok kısa süre önce üretilmiş bir bilginin eskimesi, işlevsiz hale gelmesi, bilginin zamanında ve etkili kullanımını Özellikle gelişmekte olan ülkelerin etkisizleşen bir bilgiyi kullanması, onları, gelişen ya da sömürülen ülke olma konumundan çıkartmayacaktır. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Ülkelerin Kalkınması Üretme kültürü yeterince gelişmemiş toplumların, bilgi çağında gelişmiş ülkeleri yakalaması bir hayli zor gibi görülmektedir. Yalnızca var olanla yetinen, sorunlarını daha önceden kullanılmış olan çözüm yöntemlerini kullanma 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Siyasal, toplumsal, ekonomik ve teknolojik gelişim sürecini sağlıklı bir biçimde yaşayan toplumlar dengeli ve gelişmişlik açısından en üst düzeyde olan toplumlardır. Karşıtı durumda hegomonyacılık söz konusu 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Küreselleşme adı altında geri kalmış yada gelişmekte olan ülkelerin kültürü gecekondu ülke kültürü diyebileceğimiz bir kültüre dönüşebilmektedir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Bilgi Toplumu 1.Dalga:Erken Makineleşme Dönemi (1770-1830) 2. Dalga: Buhar Gücü/Demiryolları Dönemi (1830-1880) 3. Dalga: Sanayi Dönemi (1880-1940) 4. Dalga: Kitle Üretimi Dönemi (1940-1980). 5. Dalga: Bilgi Yönetimi Dönemi (1980- ve sonrası) 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları 1980'lerde mikro elektronik alanındaki gelişmelerle yükselmeye başlamış, biyo-teknoloji, yeni malzemeler ve uzay araştırmaları ile öne çıkmıştır. Toplumsal gelişmenin ilk dönüm noktası tarım İkincisi ise sanayi devrimidir. (bir anında olup bitmiş iki ayrı olay olarak değil) İlk değişiklik dalgasından önce insanların çoğu küçük göçebe topluluklar halinde yaşamakta ve avlanma, meyve toplama, hayvancılık gibi etkinliklerle geçinmekteydiler. On bin yıl kadar önce, tarım devrimi başlamış ve yavaş yavaş tüm yeryüzüne yayılarak köyleri oluşturmuş 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Sanayileşme: 17.yüzyılın sonlarından itibaren ise, birinci dalga hızını henüz kaybetmemişken Avrupa'da ikinci büyük değişiklikler dalgasına yol açan Sanayi Devrimi başlamıştır. Kapitalist Ötesi Toplum: İkinci Dünya Savaşı sonrasındaki yıllarda sanayileşme dalgası en üst noktasına vardığında, tam olarak ne olduğu anlaşılamayan, ancak her şeyi etkisi altına alan bir Üçüncü Dalga başlamıştır. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Boyutlar İkinci Dalga (1880-1980) Bilgi Toplumu (1980’den günümüze Üretim Unsurları Toprak,emek, sermaye Özellikle bilgi (veri, imaj, kültür, ideoloji, değer) Varlıklar Maddi varlıklara dayalı Maddi olmayan varlıklara dayalı Üretim ve Ürün Yapısı Seri üretim, kitle üretimi Esnek teknoloji, ürün esnekliği sonucunda birey selleşme Emek Yapısı Fiziksel (kol gücü) emeği ile tekrarlanan, mekanik emek, tam zamanlı çalışma, fabrikada çalışma Bilgi işçiliği ile yaratıcı emek, yarı zamanlı çalışma, evden çalışma Yenilik Seyrek Sürekli Ölçek Büyük ölçek (Ölçek ekonomisi) Küçük ölçek, uygun ölçek Örgüt Dikey, bürokratik, sert, uzun vadeli Değişim mühendisliği: etkinlik odaklı, ağ örgütler, esnek, anti bürokratik Altyapı Önem nakliyede. Otobanlar, yollar, köprüler, liman tesisleri Önem iletişimde. Ağlara dayalı elektronik sistemler Hız Zaman paradır kuralı ile sıralı ve adım adım mühendislik Eşanlamlı mühendislik ile gerçek zamana yaklaşım Sosyopolitik yapıyla ekonomik Yapının İlişkileri Evdışı iş, büyük ve güçlü devlet, dev kentler, aşın kentleşme, ekonomik çatışmaların önemliliği, çoğunluk egemenliği, yapay demokrasi, dolaylı demokrasi Ev içi iş, küçük ve etkin devlet, kent dışına çıkma ve yayılma, sosyopolitik düzenlemelerin önemliliği azınlığın önemsenmesi, koalisyonlar, doğrudan demokrasi 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

BİLGİ YÖNETİMİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR BY, kuram ve uygulamada var olan birçok parçanın en azından, yarar sağlayıcı bir biçimde bütünleştirilmesiyle henüz yeni ortaya çıkan bir paradigma mı? Bilgi, bilimsel bir veri veya toplumsal bir yapılandırma üzerine mi, Yoksa; Her ikisinin karışımının üzerine mi kurulmuştur? 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları BY Katkısı ? Örgüt içindeki bilgi yönetimi ilkelerinin uyarlanması mevcut iş başarısının çoğalmasına ve işgörenlerin bağımsızlığına mı? Yoksa, Mevcut yapı ve statükoya bağlı daha ileri bir statüko oluşturmak için işgörenlerin zihinsel ve bedensel olarak daha fazla enerji harcamalarına mı 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları BY Öncesi Dönem 1980’ler ve 1990’lar boyunca yeni iş geliştirme felsefe, yaklaşım ve yöntemleri düzenli olarak geliştirildi. Bu yaklaşıma ilişkin örnekler örgütsel öğrenme, öğrenen örgüt, toplam kalite yönetimi, iş süreç mühendisliği (McAdam, 1999). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

BY ile Eşleştirilen Kavramlar Ekonomi, bilgili sermaye, mühendislik yaklaşımları, (esnek üretim sistemleri), bilgisayar ve bilgi medyasına ilişkin yönler, örgüt çalışmaları (antropoloji, sosyoloji vs. tarafından bilgilendirilen), epistemoloji (öğrenme, yer edilmiş bilinç ve bilişsel psikoloji), insan kaynakları sorunları ve yapay zeka (McAdam, 1999). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Zihinsel sermaye (Intellectual capital), müşteriler ve paydaşların ilişkileri, yenileşme çabaları, örgüt altyapısı ve örgüt üyelerinin bilgi ve yetenekleri (Sena ve Shani, 1999). Örgütün gelecekte kazanacaklarına ilişkin düşünme, konuşma ve bunlara ilişkin bir şeyler yapma dilidir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Bir kâğıda not edilmiş bir adres, evrak dosyalarının altında kalmış bir not, işe giderken yolda arkadaşlarla yaşanan bir beyin fırtınası, bunların her biri zihinsel malzemedir, sermaye değil. Zihinsel sermaye ortak bir beyin gücüdür; bilgi, enformasyon, zihni mülkiyet ve deneyimin bir bileşimidir 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Zihinsel Sermaye İnsan sermayesi; Bireylerin müşterilere çözümler sunması için gerekli yeteneklerdir. Yapısal sermaye; örgütün pazar gereklerini karşılamasını sağlayan örgütsel yeteneklerdir. Müşteri sermayesi; bir örgütün iş yaptığı insanlarla olan ilişkilerinin değeridir. Örneğin; marka hakkı 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Akıl veya Zekâ: Özgün olarak bilinen bir ortamda bilginin uygulanmasıdır. İçgüdü: Özgün olmayan bir ortamda bilinmeyen durumlar için kazanılmış ve gözükmeyen zekânın kendi kendine olan uygulamasıdır. 1. Ortak Hafıza:Eğer bir örgüt yavaş veya hiç değişmeyen bir çevre içerisinde var oluyorsa, aynı stratejiler aynı durumlar için kullanılır. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları 3.Ortak İçgüdü (Corporate Instinct): Bilgi yönetimi, bir parça geçmişteki bilgileri ve bir parçada geleceğin rasyonel analizlerini şu an için karar vermeyi sağlar. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Bilgi Kavramının Tarihsel Gelişimi Bilginin temel olarak Batı ve Japon kültürleri olmak üzere iki ayrı kültürde şekillenmektedir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Batı Felsefesinde Bilgi Kuramı Batı felsefesi tarihine bakıldığında özne-nesne ayrılığına dayanan iki temel görüş olduğunu görülmektedir. Bunlardan birisi bilginin akıl yürütme yoluyla elde edilebileceğini savunan ussalcılık, diğeri bilginin deneylerle elde edilebileceğini savunan ampirisizmdir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Ussal düşüncenin temelleri Plato (Eflatun): mutlak bilgi bu dünyada olamaz, ancak idea evrenindedir. Bu dünya ise idea evreninin bir yansımasıdır (Veysel’in Güzellik). Plato'nun öğrencisi Aristoteles ise düşünce fiziki nesneden ayrılamaz. Aristoteles, her şeyden önce bilginin doğruluğunu sağlayan kuralları aramakla işe başlamış ve düşüncenin, içeriğinden bağımsız onlara uymak zorunda olduğu bu kuralları mantık adı altında toplamıştır. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Descartes, açık seçik bir gerçeklikten hareket edilirse gerçeğe ulaşılabileceğini söylemiştir. "Her şeyden şüphe edebilirim, ama şüphe ettiğimden şüphe edemem. Şüphe etmek düşünmekten başka birey olmadığına göre, düşünce apaçık gerçekliktir. Düşündüğüme göre ben de varım.". Descartes ayrıca nesneler hakkındaki gerçek düşünceye duygular yoluyla değil akıl yoluyla ulaşılabileceğini söylemiştir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Her iki yaklaşımı birleştiren Immanuel Kant'a göre bilginin temeli deneydir, ancak ampiristler gibi deneyleri bilginin tek kaynağı olarak görmemiştir. Bilginin, ussallığın mantıksal düşüncesi ve ampirizmin duygusal deneylerinin bir arada olmasıyla oluşacağını söylemiştir. Kant, insan beyninin edilgen bir beyaz kağıt olmadığını duyusal deneylerin zaman ve mekanda yapılmasını düzenleyen ve bunları anlamak için kavramlar geliştiren etkin bir beyaz kağıt olduğunu söylemiştir. Bu nedenle ampirisizmden çok ussallığa yakın olduğu söylenebilir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Japon Felsefesinde Bilgi Kuramı Japon düşüncesinde insan ve doğa yek vücutluğu, beden yek vücutluğu ve ben ve öteki yek vücutluğu olmak üzere üç temel öğeye dayanmaktadır. İnsan doğa yek vücutluğu şu özellikleri içermektedir: 1- Doğaya saygı duyma, 2- Değişimin güzelliği, 3- Hassas sezgiler Kokinvvakashu aracılığıyla iletilmesi, 4- Yedo(Tokyo)'ya özgü 18. ve 19. yy. yaşam biçimi ve kent sanatı gösterilebilir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Bireylerin eylemlerinin temelini oluşturan yada Bir örgüt yada bireyi daha etkili ve farklı bir eylem için yeterli hale getiren, Enformasyonu bir kişi yada bir nesneye aktaran şeydir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Birey kendisini etkileyen varlık, nesne, olgu, olay hakkında ne ölçüde bilgiye sahipse, o oranda kendini güvenceye alabilir. Bir toplumdaki bireylerin sahip oldukları bilgi düzeyi arttıkça, o toplumun kendi kendini kontrolü de o oranda artabilmektedir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Bilginin Sınıflandırılması Bulunma (Birey,Örgüt) Sahiplik (Genel Özel) İçerik: (Bildirilen-kavram betimleme, İşlemsel, Nedensel Uygulama: Kuramsal, Uygulamalı Açıklık: Açık Bilgi, Örtülü(Örtük) Bilgi ÖB, paylaşılması, formüle edilmesi, açıklanması zor ÖB, usta bir zanaatkarın işini yılların deneyim birikiminden elde ettiği (Püf) ÖB bireyde olup, duygu, deneyim ve mantık yürütme biçiminde gizli 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları ÖB, yakalamak, kodlamak, benimsemek ve dağıtmak zordur ÖB, kendiliğinden kişinin beyninde kökleşmiş mantık modelleri, bakış açıları ve inançları içerir: ÖB, satılamaz: ÖB otomatikleşmiş bilgidir çoğu zaman eleştiri süzgecinden geçmemiştir: 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Veri, Enformasyon Veri (Data) ham gerçeklerdir (raw facts). Bazen çok az miktarda olan veri yararlıdır. Enformasyon; Veri sadece sınıflandırıldığı özetlendiği, aktarıldığında ya da düzeltildiğinde, değer kazanır ve belirli bir çerçevede enformasyona dönüşür 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Veri Enformasyon 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Murray “bilgi etkili bir eylem için yeterliliklere dönüşen enformasyondur. Etkisel olarak bilgi eylemin kendisidir.” . Den Hertug ve Huizenga (1997) “özel bir işlevin yerine getirildiği enformasyon ve kurallar topluluğu” Kişisel deneyimler, yetenek ve yeterliliklere dayanan enformasyonun kişisel yorumudur (Bollinger ve Smith, 2001). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Bilgiye bir anlam yüklenmediğinde, o zaman o enformasyon ya da veri niteliği taşır. Enformasyonun yaşam bulup bilgi haline gelmesi sadece anlam aracılığı ile olur (Bhatt, 2000a). Bu nedenle, enformasyon ve bilgi arasındaki ayrım kullanıcının bakış açısına dayanır. Bilgi, ele alındığı ve yorumlandığı yapı ile ilintilidir. Çünkü “anlamlar” belirli bir paradigmaya dayanarak yorumlanır (Marakas, 1999: 264). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları bilgi hiyerarşisi (Bixler, 2000: 26); Veri (Data): Konu, gerçek, kod (code), imge, ses, Enformasyon (information): organize edilmiş, yapısal hale getirilmiş, yorumlanmış, özetlenmiş veri, Bilgi (knowledge): durum (case), kural (rule), süreç, model, Uzmanlık (expertise): Hızlı ve doğru öneri, açıklama, sonucu doğrulama (justification of result) ve mantığa bürüme (reasoning), Yeterlilik (capability): Örgütlenmiş uzmanlık, bilgi dağarcığı, entegre edilmiş edim destek sistemi, merkezi yeterlilik (Beckman, 1999: 1-5). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Fiziksel açısından Enformasyon Bilgi Somuttur, Doküman halinde bulunur, Tam bir yazılı kaynak niteliği taşır, Konulara ilişkin yazılı belgeler, Belirli biçimlerde kayıt edilmiş şekillerde bulunur, Kağıt üzerinde olan şey, Elde edilebilir ve satın alınabilir, Dijital formlarda tamamlanmış halde bulunabilir Sizin için içsel olan belirli bir biçimde davranma kapasitesi ve eğilimi, Kişinin kendi içinde özümlediği ve sentez haline getirdiği enformasyon, İçsel hale getirilmiş enformasyon, Bireyin bilincinde varlığını sürdürür, Deneyim ve uzmanlığa dayanan ve kişinin aklında bulunan işlenmiş enformasyon. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

İçerik: – bir araya getirilmiş veri olarak İyi örgütlenmiş veri niteliğini taşır, Verinin insanlar tarafından dönüşüme uğratılmış şekli, Verinin büyük bir alanda toplanmış hali, İşlenmiş veri, Mantıksal, belirli bir düzene sokulmuş, çoğunlukla yapısal hale getirilmiş, yeniden kullanılabilir bir durumda bulunabilir, Ustaca kullanılan ayrı veri parçacıkları. İşbirliği, enformasyonun toplanmış biçimi, Belirli gereksinimler için genişletilmiş ve yeniden düzenlenmiş bir nitelikte bulunur, Enformasyonun yorumlanmasını ve enformasyon kaynaklarının bilincinde olup bunlardan deneyim elde etmeyi ima eder. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları Önemlilik – gerçekler Özel bir uygulama olmaksızın elde edilen gerçekle ilgili olan enformasyon, Sunulan gerçekler ve rakamlar, Gerçekler, rakamlar ve olaylar, Örgütün dışından elde edilen – örneğin dergilerdeki makaleler gibi – bilgi kaynağı, Değer düzeyinde farklılık ve çeşitlilik gösterme, Büyük ölçüde daha derin bir düzeyde değer eklenmiş enformasyon, Bilgiye sahip olan kişi açısından kritik anlamda bir analiz ve uzmanlık ima eder, Farklı kaynaklardan elde edilen enformasyonun sentezi ve probleme uyarlanması, Gerçek enformasyon – belirli bir felsefi görüşün uygulamaya sokulması ile elde edilir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Kullanım – bilgilendirme Bilgilendirici nitelikte bir durum, İlgili olarak algılanan veri, Anlam yüklenen veri, Otorite kaynakları. Gerçeklerin nasıl algılandığı, kullanıldığı ve öğütüldüğü, Enformasyonu belirli / farklı durumlara uygulama kabiliyeti, Çeşitli nitelikteki enformasyonun ve kaynakların uygulamaya sokulması ve ki böylelikle örgütün gerekliliklerine göre değişim gösterebilecek belli amaçlar için kaynaklar sağlama. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Ortak İçgüdü (Corporate Instinct): Yaşamayı sağlayan yeterli enerjiyle, zeka ve hızın birleştiği bir yaklaşımdır. Ortak içgüdü değişimin çok hızlı olduğu enformasyon teknolojileri alanında etkilidir (www.brint.com web sitesi, Koulopoulos Thomas M., 1997). Ortak içgüdü geçici bir şey değildir. O bir sağduyudur. Eğer ortak içgüdü bir örgütün uygulamalarını tasarlamada radikal ise bu örgüt henüz bir krizle karşılaşmamıştır. Sağlıklı kalmak, sağlıklı hale gelmekten daha kolaydır. Fakat ne yazık ki çoğu örgütler insanlar gibi, hasta olmadan sağlıklarına yatırım yapmazlar (İnel, 2001). 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Bilgi Ekonomisinin Özellikleri Bilgi-temelli bir ekonomidir. Dijital bir ekonomidir. Sanal bir ekonomidir. Moleküler bir ekonomidir. Bir ağ ekonomisidir. Aracısız bir ekonomidir. Yenilik-yoğun bir ekonomidir. Bir hız ekonomisidir. Küresel bir ekonomidir. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları

Bilgi Toplumunun Özellikleri 1. Ekonomik Yapıdaki Dönüşüm Yayıncılık, İletişim, Elektronik, Bilişim 2. Yükselen Yeni Sınıflar: 3. Bilginin Artan Rolü: 4 . Bilişim Teknolojisi. 10.04.2017 Celep, Cevat. (2009) Bilgi Yönetimi Ders Notları