HUNEYN SAVAŞI, TAİF SEFERİ VE HZ.PEYGAMBERİN VEDA HUTBESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Peygamber Efendimizin
Advertisements

İSLAMİYETTEN ÖNCE ARABİSTAN
Bütün İnsanlara Değişmez ve Eskimez Ölçüler veren Peygamberimizin
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Hz. Muhammed'in Hayatı Sesi Açınız Geçişler İçin Tıklayınız.
TOPLUMSAL BARIŞIN KURULMASI
HZ. MUHAMMED VE DÖRT HALİFE DEVRİ
Hz. Peygamber ve İnsanlık Onuru
Hz. Muhammed (s.a.v.) İnsanlara Değer Verirdi
Kur’an ı Kerim’in İç Düzeni
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ…
Kazanım 3 5. Görsel ve yazılı materyallerden yararlanarak İslamiyet’in ortaya çıkışı ve yayılışını inceler Türklerin İslamiyet’i kabulleri ile birlikte.
GÜL DEVRİ-1- HZ.MUHAMMED (Sallallahu Aleyhi Vesellem)
HZ. MUHAMMED’İN HAYATI.
ADALET.
Hz.MUHAMMED DÖNEMİ.
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
DERS HZ. MUHAMMED`İN HAYATI
L Veda hutbesinin önemi.
KAVRAMLAR SERİYYE: Peygamber Efendimizin (sav) katılmadığı, sahabelerden birisinin başkanlığında gönderilen keşif veya savaşlara denir. GAZVE: Peygamber.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
İLAHİ GÖREVLER.
9. SINIF TARİH / 02 / 2014.
Hz. Muhammed'in Hayatı Sesi Açınız Geçişler İçin Tıklayınız.
- Hz. Muhammed Danışarak İş Yapardı
MUTE SEFERI
Hz. Muhammed(sav)’in Hayatı
Kabe : Allah’a ibadet etmek amacıyla yapılmış ilk ibadethanedir. Mekke Şehri’ndedir. Hz. : “ Hazret ” sözcüğünün kısaltmasıdır. Bir adın önüne getirildiğinde.
Hz. Muhammed (s.a.v.) Sabırlı ve Cesaretliydi
Hz. Muhammed (sav)'in Medine'de İlk Faaliyetleri
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
1. Özel Hayata Saygı Peygamberimizin, “Sizden biriniz, kendisi için istediğini Müslüman kardeşi için de istemedikçe gerçek anlamda iman etmiş olmaz.” (Buhari,
AHMETKara sunum sunar.
2. İnanca Bağlılığı.
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
3. İYİLİKTE YARIŞMALI VE YARDIMLAŞMALIYIZ
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
Mekke'nin fethi (630):   Hudeybiye antlaşmasından iki yıl sonra Mekkeli müşrikler antlaşmayı bozdular.
İnsanların Sahip olduğu TEMEL HAKLAR nelerdir ?
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
HZ. MUHAMMED (s.a.v.) HAKKI GÖZETİRDİ
SİYER-İ NEBİ HAZIRLAYAN (fakir) CENGİZ KAYA
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
HENDEK SAVAŞINI AMAÇ VE SONUÇLARIYLA AÇIKLAR Nadiroğulları ile Müslümanlar arasında ne olmuştu ? hatırlayalım.
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
Kur’an-ı Kerim’in temel özellikleri nelerdir?
1. Hicret ne demektir Hicret (Arapça: هجرة ), Muhammed ve diğer müslümanların baskılar yüzünden 622'de Mekke'den Medine'ye göçüne verilen isimdir. 2.
HAC.
DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ : HAC NEDİR? VE NİÇİN YAPILIR? HAC NEDİR? Hac, yılın belirli günlerinde dinimizce önemli sayılan Kâbe, Arafat ve çevresindeki.
Hz. Muhammed.
TÜRKİYE.
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
HUDEYBİYE ANTLAŞMASI.
Veda hutbesi Ey insanlar sözlerimi iyi dinleyin!
Sosyal ve kültürel hayat. Peygamberlikten önce Hz. Peygamber’in Mekke şehir devletinde herhangi bir görevi yoktu. O, peygamberlikten önce olduğu gibi,
HZ. MUHAMMED’İN HAYATI HAZIRLAYAN: Zehra PATIRAMAN.
Bir İnsan, Tüm İnsanlık Tarihini Ne Kadar Değiştirebilir?
İNSAN HAKLARININ TARİHİ GELİŞİMİ SUNU
 Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.) Vedâ haccında, 9 Zilhicce Cuma günü zevâlden sonra Kasvâ adlı devesi üzerinde, Arafat Vâdisi'nin ortasında 124 bin.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
Hukukta bir hüküm vermek için delil gereklidir. Yani hâkimin hükme nasıl ulaştığını gösteren meşru bir dayanağın olması gerekir. Bu delilin de bir kaynağı.
Ensar Hicretten sonra Peygamberimize ve Mekke’den gelen Müslümanlara (muhacirlere) yakın alaka gösterip, malları, mülkleri, bedenleri ve diğer varlıklarıyle.
PEYGAMBER EFENDİMİZİN İSTİŞAREYE ÖNEM VERMESİ. İstişare (danışma); bir iş için bilgi veya yol-yöntem sormak, danışmak, görüş almak, fikir alışverişinde.
Kazanım SB İslamiyet’in ortaya çıkışını ve beraberinde getirdiği değişimleri yorumlar.
Sunum transkripti:

HUNEYN SAVAŞI, TAİF SEFERİ VE HZ.PEYGAMBERİN VEDA HUTBESİ

İÇİNDEKİLER: HUNEYN SAVAŞI VE İSLAM TARİHİ İÇİN ÖNEMİ TAİF KUŞATMASI VE İSLAM TARİHİ İÇİN ÖNEMİ VEDA HUTBESİ VE ÖNEMİ

HUNEYN SAVAŞI (630): Bu savaş Mekke'nin etrafındaki putperest kabileler ile Müslümanlar arsında yapılmıştır. MüslümanlarHavazin kabilesinin başkanı malik ve ordusunu bozguna uğrattılar. Malik Taif şehrine kaçtı Müslümanlar bu savaştan büyük ganimet aldılar. Havazinliler de Müslümanlığı kabul ettiler.

Huneyn savaşının İslam tarihi için önemi Huneyn Savaşı ile Arap Yarımadası'ndaki son putperest tehlike önlendi. Müslümanlar bu savaşta büyük ganimetler elde etmişlerdir.

Huneyn bölgesi :

Huneyn savaş bölgesi:

Taif kuşatması (630):  630 yılında, Huneyn  zaferinden sonra Taif  Müslümanlarca her taraftan kuşatıldı. Şehir kuşatmaya direnemeyerek teslim oldu. Taif lideri, ur ve bin mesud, kuşatma sırasında yemen 'de bulunuyordu. Taif savunması için mancınık yapmayı öğreniyordu. Ebu süfyan bu savaşta bir gözünü kaybetmiştir Taifliler, hendek ve Huneyn savaşlarında Mekkelilerle birlikte hareket etmişlerdi. Bundan dolayı Hz. Peygamber Taif in kuşatılmasına karar verdi.

Taif kuşatması 20 gün sürdü haram ayların başlaması sebebiyle kuşatma kaldırıldı. Ertesi sene Taif e elçi gönderildi ve Taifliler bir yıl sonra İslamiyet'i kabul ettiler Hz. Peygamber döneminde Taif seferi sayesinde hicaz bölgesi tamamen Müslümanlaşmıştır.

Taif’te peygamberimizin taşlanması: Am­ca­sı ve zev­ce­si­nin ve­fat­la­rı­nın ar­dın­dan, Haz­ret-i Pey­ gam­ber ’e ya­pı­lan zu­lüm ve bas­kı­lar iyi­ce art­tı. O Sul­tâ­ nü’l-En­bi­yâ’ya kar­şı ya­pı­lan düş­man­ca sal­dı­rı­lar, vah­şet de­re­ce­si­ne ulaş­tı. Öy­le ki, Ra­sûl-i Ek­rem’in takatini zor­la­ ma­ya baş­la­dı. Bu­nun üze­ri­ne Allah Resulü, ya­nı­na Zeyd - ra­dı­yal­lâ­hu anh-’ı da ala­rak Mek­ke’nin yaklaşık 120 km. ile­ri­sin­de­ki Taif şeh­ri­ne git­ti. Ora­da on gün kal­dı.   Taiflilere İs­lâm’ı an­lat­tı. On­la­rı tevhide dâ­vet et­ti. İle­ri ge­ len­le­ri ile gö­rü­şe­rek, pu­ta tap­mak­tan vaz­ge­çip bir olan Allah'a kul­luk­ta bu­lun­ma­la­rı­nı telkin et­ti. Taif eşrafından, ya­nı­na gi­dip ko­nuş­ma­dı­ğı kim­se kal­ma­dı.

Ön­ce alay et­ti­ler. Son­ra ha­kâ­re­te baş­la­dı­lar Ön­ce alay et­ti­ler. Son­ra ha­kâ­re­te baş­la­dı­lar. Ar­dın­dan da kö­le­ le­ri­ni Al­lâh Ra­sû­lü’nün geç­ti­ği yol­la­rın iki ke­na­rın­da sı­ra ya­ pıp O’nu ha­kâ­ret­ler­le taş­lat­tı­lar. Böy­le­ce şe­hir­den çı­ka­na ka­ dar Al­lâh Ra­sû­lü -sal­lâl­lâ­hu aley­hi ve sel­lem-’e ezi­yet­le­ri­ne de­ vâm et­ti­ler. Hat­tâ kö­le­le­ri­ni ar­ka­sın­dan yol­la­ya­rak bir müd­det da­ha taş yağ­mu­ru­na tut­tu­lar. Âlem­le­rin şâ­nı­na ya­ra­tıl­dı­ğı O Pey­gam­ber­ler Sul­tâ­nı’nın mü­bâ­rek ayak­la­rı kan için­de kal­mış, ayak­ka­bı­la­rı kan­la dol­muş­tu. O’nu, atı­lan taş­lar­dan ko­ru­ma­ya ça­lı­şan fe­dâ­kâr sa­hâ­bî Zeyd -ra­dı­yal­lâ­hu anh- da ya­ra­lan­mış­tı. O, Al­lâh Ra­sû­lü’ne atı­lan taş­la­ra ken­di vü­cû­du­nu si­per ede­ rek:   “–Ey Tâ­if hal­kı! Taş­la­dı­ğı­nız kim­se­nin bir pey­gam­ber ol­du­ğu­ nu bi­li­yor mu­su­nuz?!.” di­yor­du.

Ken­di­le­ri­ni zor-zah­met Mek­ke­li­le­re âit bir bah­çe­ye, bir hur­ma ağa­ cı­nın al­tı­na atı­ver­di­ler. Yer­ler mah­zûn, gök­ler mah­zûn­du. Me­lek­ler mahzundu. Cebrail mahzundu. Mî­kâ­îl, İs­râ­fîl, Az­râ­îl mah­zûn­du.   Baş­ta Ceb­râ­îl -aley­his­se­lâm- ol­mak üze­re me­lek­ler, Al­lâh Te­âlâ’dan izin ala­rak Ra­sû­lul­lâh -sal­lâl­lâ­hu aley­hi ve sel­lem-’in ya­nı­na koş­tu­ lar: “–Yâ Ra­sû­lal­lâh! Emir bu­yur, bu kav­mi he­lâk ede­lim!” de­di­ler. O rah­met men­baı ve mer­ha­met pey­gam­be­ri, uğ­ra­dı­ğı bu fe­cî mu­ âme­le kar­şı­sın­da bi­le bed­duâ et­me­yip el­le­ri­ni der­gâh-ı ilâ­hî­ye aça­ rak:

“Al­lâh’ım! Kuv­ve­ti­min za­afa uğ­ra­dı­ğı­nı, çâ­re­siz­li­ği­mi, halk na­za­rın­da hor ve ha­kîr gö­rül­me­mi Sa­na arz edi­yo­rum.   Ey mer­ha­met­li­le­rin en mer­ha­met­li­si! Eğer ba­na kar­şı ga­zap­lı de­ğil­sen, çek­ti­ğim mih­net ve be­lâ­la­ra al­dır­mam! İlâ­hî! Sen kav­mi­me hi­dâ­yet ver; on­lar bil­ mi­yor­lar.

TAİF ŞEHRİ :

VEDA HUTBESİ : Peygamber efendimizin Veda Haccında 124.000’den fazla Müslümana yaptıkları vaaz ve nasihatler. Peygamberimizin Allah Teâlâ tarafından insanlara, doğru yolu göstermek için görevlendirilmelerinden sonra mübarek ağızlarından çıkan her söz, mana ve hakikatler yönünden beşeriyete birer rehberdir. Bunlardan “Veda Hutbesi” olarak bilinen son haclarında buyurdukları hususların ise ayrı bir ehemmiyeti vardır.

“Veda Hutbesi” değişmez prensip, kânun ve nizamlar olarak on dört asırdır, bütün insanlığa ulaşabildiği seviyenin çok üstünde bir insan hakları anlayışı getirmiştir. Peygamberimiz Vedâ Hutbesinde buyurdular ki: “Hamd, Allah Teâlâ mahsustur. O’na Hamd eder, O’ndan yarlıgamak diler ve O’na tövbe ederiz. Nefislerimizin şerlerinden ve amellerimizin günahlarından Allah Teâlâ'ya sığınırız. Allah Teâlâ'nın doğru yola ilettiğini saptıracak, saptırdığını da doğru yola iletecek yoktur.

Veda hutbesinin önemi: 1- Herkesin can mal ve namusu tecavüzden korunmuştur. 2- Kimsenin kimseye zarar vermeye hakkı yoktur. 3- Bütün müslümanlar kardeştir. 4- Bütün borçlar iade edilecek ve borç olarak alınanın dışında bir fazlalık (faiz) ödenmeyecektir.

5- Kan davaları ve adaleti şahsen yerine getirmek yasaklanmıştır. 6- Kadınlar erkeklerin hayat arkadaşlarıdır buna göre onlara iyi muamele edilmesi emredilmiş onların da tıpkı erkekler gibi mal ve mülke şahsi tasarruf hakları olduğu öngörülmüştür. 7- İnsanların ırk ve renk farkı gözetilmeksizin birbirine eşit oldukları belirtilmiştir. 8- Aile ve toplum hayatına zarar veren zina vb. davranışlar yasaklanmıştır.

9- Kuran-ı Kerim'in insanlara bir emanet olarak bırakıldığı ve sımsıkı sarılınması tavsiye edilmiştir. 10- Cahiliyyet döneminde Araplar arasında ihtilaf konusu olan gün ay ve yıl hesaplamasına açıklık getirilmiş çıkar için bazı ayların helal bazı ayların haram sayılması ve bunların yerlerinin değiştirilmesi yasaklanmış bir yıl oniki ay olarak tespit edilmiştir. Ayrıca Mekke ve çevresinin kutsallığına işaret edilmiştir. 11- Emanetlerin sahiplerine mutlaka iadesi vurgulanmıştır.

HZ. PEYGAMBER VEDA HUTBESİNDE: İslamiyet’in kutsal değerlerinin temel insan haklarının korunmasına ve sürdürülmesine verdiği önemi ortaya koymuştur. İnsanların eşitliği ilkesini vurgulamış, milletlerin birbirine üstünlüğün olmadığı belirtmiştir. Fertlerin hak ve sorumluluklarının neler olduğunu açıklamıştır.

Geliştirilerek günümüze kadar gelen insan haklarıyla ilgili evrensel hukuk kurallarını çok erken bir dönemde açıklamış ve Müslüman toplumlarda evrensel insani değerlerin uygulanmasını sağlamıştır.