GÖZ BEBEĞİ HAREKETLERİNE DAYALI SANAL FARE

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Diferansiyel Sürüş Sistemi E-posta:
Advertisements

Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi– Bilgisayar Mühendisliği
ZAMAN SERİLERİ MADENCİLİĞİ KULLANILARAK NÜFUS ARTIŞI TAHMİN UYGULAMASI
Lazer Kesim & Görüntü İşleme Yazılımı
Eser SERT, Deniz TAŞKIN, Cem TAŞKIN, Nurşen TOPÇUBAŞI, İrfan KÖPRÜCÜ
Servis Talebi Girişi Kullanım Kılavuzu. AMAÇ Servis aboneliğinize bağlı olarak ETG sisteminde yeni bir servis talebi oluşturarak, taleplerinizin daha.
Kullanım Amacı Eğitsel içerikli dosyaların paylaşıldığı bir platformdur. Bu paylaşımlar sayesinde, öğrenciler derslere girmeden.
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
Sayısal İşaret İşleme Laboratuarı
KAMERALAR.
BİLGİSAYARLI GÖRMENİN UYGULAMA ALANLARI
Rana ALGAN Elif BONCUK Melike ÖZDEMİR ImagineCup2011
Girdi ve Giriş Aygıtları
TÜRKÇE DOKÜMAN TANIMA SİSTEMLERİNDE KARŞILAŞILAN KARMAŞIK METİN SATIRLARININ TESPİT EDİLMESİ PROBLEMİNİ ORTADAN KALDIRAN BİR GÖRÜNTÜ ANALİZİ YAKLAŞIMI.
Ders Adı: Bilgisayar Donanımına Giriş
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
Bu slaytımızda PİRAMİT hakkında bilgiler izleyeceğiz.
ELEKTRONİK KOORDİNAT SİSTEMİ ELEKTRONİK KOORDİNAT SİSTEMİ
KONU : IŞIK 6.SINIF FEN BİLGİSİ.
Bu slayt, tarafından hazırlanmıştır.
OPENCV İLE STEREO GÖRÜNTÜLERDEN DERİNLİK KESTİRİMİ
HACİM ÖLÇME.
Merhaba ben Abdullah Alp ASLAN Globax Firması Yöneticisiyim
G ESTURE BASED INTERFACES. İnsan yorumlama aracı ile insan hareketlerini algoritmalar ile tanımlar.
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 8: Windows Formları
S CREENCAST - O - MATIC NEDIR ?  İnternet üzerinden ve bilgisayarınıza kurabileceğiniz oldukça pratik bir ekran kaydetme uygulamasıdır.  Windows, Mac.
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
EV GÜVENLİK VE TAKİP SİSTEMİ UYGULAMASI
HAZIRLAYAN: AYNA VE IŞIK HAZIRLAYAN:
RENKLİ GÖRÜNTÜ İŞLEME Güneş Baltacı.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Görüntü İşleme Cihazları
Klavye, Fare ve Monitor.
ETKİLEŞİMLİ TÜRKİYE APPLETİ
BİLGİSAYAR DONANIMI GİRİŞ BİRİMİ İŞLEM BİRİMİ ÇIKIŞ BİRİMİ.
Web Ortamında Arama Yapmak R. Orçun MADRAN. Arama Motorları Arama Motorları, günümüzün popüler bilgiye erişim sistemlerinin başında yer almaktadır. Bir.
SODES BİS SİSTEMİ.
İnternet Teknolojisi Temel Kavramlar
DİKDÖRTGEN-KARE KONU ANLATIMI VE SORU ÇÖZÜMLERİ
Rize Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özge Kurtgöz
VLC MEDİA PLAYER.
Kobay Sıçan Davranışlarının RGB-D Kamera Yardımıyla Otomatik İzlenmesi
WİNDOWS LİVE MOVİE MAKER
FARE VE KLAVYE ÖĞR. GÖR. A. ÇAĞLAR ERKAN.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Liquid Crystal Display Emin CELİLOĞLU - IT Eğitmeni.
DONANIM VE YAZILIM Hazırlayan: Ad Soyad.
Makinelerin Başlıca Öğeleri
BİÇİMSEL (MORFOLOJİK) GÖRÜNTÜ İŞLEME
Windows Live Movie Maker Nedir? Movie Maker ile, bilgisayarınızda yer alan fotoğraf ve videolarınızı kullanarak, bunlar üzerinde düzenlemeler, değişiklikler.
GEOMETRİK OPTİK.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
BİLGİSAYAR KOMUT: Bilgisayara istediğimiz şeyleri yaptırabilmek için verdiğimiz emirlerdir.
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
Giriş ve Çıkış Birimleri
Kayıt Yöneticisi (Records Manager)
(Kasko/Trafik/Sağlık/Seyahat/DASK)
ÇOK BOYUTLU İŞARET İŞLEMENİN TEMELÖZELLİKLERİ
BİLGİSAYARDA DONANIM ve YAZILIM
Basılı ve Elektronik Ortamdaki Bilgilerin Birbirine Dönüştürülmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Android Adım Sayar Uygulaması
KAMERA.
102 - Çoklu Algoritma Desteğine Dayalı E-İmza Uygulaması (E-Signat)
İOS PLATFORMUNDA MOBİL TRAFİK CEZA BİLDİRİM UYGULAMASI
Kütüphan-e Türkiye Projesi BİT Yol Haritası
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRENCİ AD SOYAD, ÖĞRENCİ AD SOYAD, ÖĞRENCİ AD SOYAD
Mehmet Fatih KARACA Mustafa GÜNEL Akif Alkan TAŞTAN
Sunum transkripti:

GÖZ BEBEĞİ HAREKETLERİNE DAYALI SANAL FARE HAZIRLAYAN: Giray Sercan ÖZCAN DANIŞMAN: Ögr. Gör. Emre SÜMER Başkent Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü E-posta: gsercan22@hotmail.com Projenin Amacı: Göz bebeği hareketlerinin bilgisayar tarafından izlenebilmesinin sağlanması ve mouse hareketleri ve tıklamalarının göz hareketleri ile yapılması. 1) ÖZET Projede, yuvarlak cisimleri bulma algoritmasından yararlanılmıştır. Normal web kamerası infrared kameraya dönüştürülerek kullanılmıştır. 5) WEB KAMERAYI İNFRARED KAMERAYA DÖNÜŞTÜRMEK Kamera kasası optik lens kısmına kadar açıldı. 8) FOTOĞRAF KARESİNDEN ALAN ALINMASI Göz bebeğinin, fotoğraf karesinin tamamını gezemeyeceği bilindiğinden fotoğraf karesinden belli bir alan alınarak, bu alan Mouse’un hareket ettirileceği alanla ilişkilendirilmiştir. 2) GÖZBEBEĞİ HAREKETLERİNİN İZLENMESİ Gözbebeği hareketlerini izlemek için aşağıdaki algoritma geliştirilmiştir. Merceğin arkasındaki küçük kırmızı infrared filtresi çıkartılmıştır. Bu filtre infrared ışığın kameraya girmesini engellemektedir. İki tane fotoğraf negatifi kesilmiştir. Bu fotoğraf negatifleri görülen ışığın içeri girmesini önlemek içindir. İnfrared ışığı hiçbir şekilde engellememektedirler. İnfrared filtresinin yerine, merceğin arkasına bu iki fotoğraf negatifi konmuştur. ŞEKİL 4: Fotoğraf Karesinden Alan Alınması Mouse’un hareket ettirileceği alan 1280x800 çözünürlükte ve video 320x240 çözünürlükte olmaktadır. X ekseni 125 ve 195’te ayrılmıştır. Y ekseni ise 20 ve 70 noktalarında ayrılmaktadır. Resimde görülen ortadaki dikdörtgen, sınırları belirlenen, gözbebeğinin hareket edeceği kısımdır. Sadece gözbebeği, dikdörtgen alan içindeyken Mouse hareket ettirilmektedir. Şekil 1: Geliştirilen Algoritma 3) YUVARLAKLIKLARI BELİRLEME Çerçevedeki cismin koordinatları alınmıştır. Koordinatlar kullanılarak cismin çevre uzunluğuna ilişkin tahmini bir değer hesaplanmıştır. Regionprops() fonksiyonunun algoritmalarıyla hesaplanan cismin tahmini alan değeri alınmıştır. 4*pi*alan/çevre2 formülünde yerine konmuştur. 6) MOUSE’UN HAREKET ETTİRİLMESİ Matlab’ın fare hareketlerini ilişkilendirmek için sağladığı bir fonksiyon bulunmamaktadır. Ancak uzun araştırmaların sonucunda Matlab’ın içinde Java kodları yazılabildiği anlaşılmıştır. Mouse’un hareket ettirilmesi ve tıklanılması için Java tarafından geliştirilmiş olan Robot ve event adlı sınıflardan yararlanılmıştır. Bu sınıfların namespace’i java.awt.Robot ve java.awt.event’tir. 9) SONUÇ Programın gerçek zamanlı hale getirilmesi ve göz bebeği hareketlerinin Mouse ile ilişkilendirilmesi başarı ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama, kameranın, ışık kaynağının konduğu platformu bilgisayar ekranının önüne getirmekle başlamaktadır. Göz kapandıkça mouse sol tıklaması yapılmaktadır. Kullanıcı kameraya yaklaşarak, ekrana bakarak gözbebeğini hareket ettirmektedir. Gözbebeğini hareket ettirmesine rağmen, gözünün önünde her zaman Mouse’un imleci bulunmaktadır. ŞEKİL 2: Çerçevedeki Resim 4) GERÇEK ZAMANLI UYGULAMA Web kamerasının desteklediği format YCbCr olduğundan ilk önce bunun RGB formatına dönüştürülmesi gerekmektedir. Yoksa anlamsız fotoğraf kareleri elde edilmektedir. Trigger modu manuel yapılarak web kamerasından alınan görüntünün hafızaya uğramaması direkt Matlab’a gelmesi sağlanmıştır. Hafızaya uğradığı durumlarda çok fazla gecikme yaşanmıştır. Gerçek zamanlı olma prensibine aykırı olmuştur. getsnapshot() fonksiyonuyla tek bir frame alınarak gerekli işlemler yapılmıştır. Göz bebeğini bulmak için yapılan işlemler çok uzun zaman aldığından gerçek zamanlı uygulama prensibinden biraz uzaklaşılmıştır. 7)DEĞİŞKENLERİN SABİTLENMESİ İnfrared kameranın, ışık kaynağının açısı, tutulma şekli, kullanıcının gözünün açısı ve ortamdaki infrared ışık gibi çok fazla değişken vardır. Değişkenlerin sabitlenmesi gerekmektedir. 10) KAYNAKLAR En solda görülen infrared ışık kaynağıdır. Ortada infrared kamera görülmek-tedir. Sağ tarafta görülen tahtanın üzerindeki boşluk ise kullanıcının başını koyabilmesi için düşünülmüştür. http://www.dfanning.com/ip_tips/color2gray.html http://www.wikihow.com/Make-a-Webcam-Into-an-Infrared-Camera http://www.mathworks.com/support/solutions/en/data/1-2X10AT/?solution=1-2X10AT http://tech.blorge.com/Structure:%20/2007/10/04/how-to-turn-your-webcam-into-an-ir-night-vision-camera/ ŞEKİL 3: Kurulan Düzenek