Kişisel Becerilerin Geliştirilmesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan ve Sunan Fatma Sena YAMAN.
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
Gösterip Yaptırma Yöntemi
STRES YÖNETİMİ.
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
KÖK HÜCRE MUHAMMED KARAKAYA A-9-D.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu Bülent ÖZTÜRK
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
4. Hafta: Zihin Engelliler
Destekleyici Çevre Oluşturma Müdahaleleri
OBEZİTE.
Uzaktan Eğitim Kuramları
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
OMUZLARINDA YÜKLERLE YA Ş IYORLAR ÇOCUKLUKLARINI.
1. Sağlık ve Sağlık Düzeyini Etkileyen Faktörler
Çocukta Hastalık Algısı
Psikoloji.
Dr Pınar Pazarlı Göğüs Hastalıkları ve TB uzmanı Sakarya Üniversitesi
KKTC MERKEZ BANKASI BA Ş KANI Dr. Bilal SAN 8 Mart 2013, Lefko ş a Finansal Kriz, KKTC Bankacılık Sektörü ve Kurumsalla ş ma.
YAPI(PLAN).
TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
KRONİK HASTALIKLAR EPİDEMİYOLOJİSİ
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ekinözü Çok Programlı Lisesi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin etkinlikleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmeti anlayışı çerçevesinde;
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
“Öfke”.
 Yakın bir geçmişe kadar Avrupa’da okulların üç hatlı dikey kurulmuş sistemi, “kabiliyetlerin trinite psikolojisi” görüşüne dayandırılmaktaydı. Eski.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
TÜRKİYEDE UYGULANAN EĞİTİM PROGRAMLARI
Dr Pınar Pazarlı Göğüs Hastalıkları ve TB uzmanı Sakarya Üniversitesi
GERİATRİ.
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ ULAŞTIRMA VE TRAFİK GÜVENLİĞİ PROF. DR. HÜSEYİN AKBULUT.
Kadın Sağlığı Tacettin İnandı. Kapsam Kadın sağlığı düzeyi ölçütleri Kadınlarda sık gözüken sağlık sorunları Sadece kadınlarda görülen sorunlar.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
STRES YÖNETİMİ.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Tütün Kontrolünde Aile Hekiminin Rutindeki Rolü Dr Zeynep Ayfer Aytemur İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları AD Malatya.
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ASSURE Modeli.
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bütünleştirme uygulamaları
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
1. sağlık ve sağlığın girdileri
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
Öğrencinin Adı-Soyadı: Nazan BEKTAŞ Merve TAŞ Tarih:
ÖĞRENME STİLLERİ.
Gelişim ve Temel Kavramlar
KİŞİSEL REHBERLİK.
DİNLEME.
Sunum transkripti:

Kişisel Becerilerin Geliştirilmesi

Amaç: Katılımcıların kişisel becerilerin geliştirilmesi ve sağlık eğitimindeki yaklaşımları öğrenmeleri amaçlanmıştır.   TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Öğrenim Hedefleri: Bu oturumun sonunda katılımcılar; Davranışlar ve sağlık arasındaki ilişkiyi tartışabilmeli Öğrenme ve sağlık eğitiminin tanımını yapabilmeli Öğrenme teorilerini sıralayabilmeli TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sağlık Eğitimi Deneyimi?

Sağlık ve Davranış İlişkisi Kişisel özellikler: Genetik etmenler Bilgi, tutum ve davranışlar Çevresel özellikler: Sosyal çevre Yaşanılan ortam özellikleri Bu etmenler arası ilişki??? TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Çok Ölüme, Hastalığa ve Sakatlığa Neden Olan Risk Etmenleri Gelişmekte Olan Ülkelerde Gelişmiş Ülkelerde Zayıflık 1. Tütün kullanımı 2. Güvensiz cinsellik 2. Yüksek kan basıncı 3. Kirli su, yetersiz sanitasyon ve hijyen 3. Alkollü içki içme 4. Kapalı ortam hava kirliliği 4. Yüksek kolesterol 5. Çinko yetersizliği 5. Yüksek Beden Kitle İndeksi (Şişmanlık) 6. Demir yetersizliği 6. Az meyve ve sebze yeme 7. Vitamin A eksikliği 7. Fizik egzersiz yapmama 8. Yüksek kan basıncı 8. Madde kullanımı 9. Tütün kullanımı 9. Güvensiz cinsellik 10. Yüksek kolesterol 10. Demir eksikliği TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sosyodemografik, Ekonomik ve Kültürel Etmenler Gelişmekte Olan Ülkelerde Gelişmiş Ülkelerde 1. Zayıflık 1. Tütün kullanımı 2. HIV/AIDS 2. İskemik kalp hastalığı 3. Alt solunum yolu enfeksiyonları 3. Depresyon 4. Perinatal sorunlar Serebrovasküler hastalıklar İshalli hastalıklar Alkol kullanma ile ilgili sorunlar 5. Sıtma 5. Duyma kaybı (erişkinde) 6. Ana sağlığı sorunları 6. Kronik obstrüktif akciğer hastalığı 7. Depresyon 7. Trafik kazaları 8. İskemik kalp hastalığı 8. Trakea/bronş/akciğer kanseri 9. Kızamık 9. Alzheimer ve diğer demanslar 10. Tüberküloz 10. Kendini yaralama TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Davranışlar: Yaş, cinsiyet, meslek, algı, sosyal statü, kültürel örüntü, sosyal etki yapısı ve kişisel hedefler. Hizmet veren kişilerin bilgileri ve yaklaşımları da davranışın değiştirilmesi üzerinde etkilidir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Öğrenme Öğrenme, insanların karşılaştıkları çeşitli durumlardaki etkileşimleri ile gerçekleştir. Öğrenme ile “davranışları” ortaya çıkaran bilgi, beceri, değer ve tutum kazanılır. Öğrenme, bireyin çevresiyle etkileşimde bulunarak geçirdiği yaşantıların ürünü olan kalıcı izli “davranış değişikliği” olarak tanımlanır. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Öğrenmenin Özellikleri: Öğrenme sonucunda kesinlikle bir davranış değişikliği oluşur. Öğrenme yaşantı ürünüdür. Ancak öğrenmede oluşan davranışın içgüdüsel ya da refleks olmaması gerekir. Öğrenme bireyseldir. Öğrenme kalıcı izlidir. Oluşan davranış değişikliği süreklidir.   TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Davranışlar: Bilişsel davranışlar: Kişinin bir görevi yapabilmesi ile ilgili “bilgi” lerin öğrenilmesi ile ortaya çıkar. Örneğin hastalık tanılarının nasıl konulacağının ve tedavisinin bilinmesi gibi. Psiko-motor davranışlar: Kişinin zihin ve bedeninin beraber oluşturduğu davranışlardır, beceri olarak adlandırılır. Örneğin enjeksiyon yapmak, kan basıncı ölçmek. Duyuşsal davranışlar: Tutum ve inanışlar şeklinde yerleşmektedir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sağlık Eğitimi “kişilerde kendi yaşantıları yoluyla sağlıkla ilgili düşünce, kavram, inanç, tutum, davranış ve yaşam biçimi değişikliği oluşturmak amacıyla yapılan herhangi bir öğrenme yaşantısı” Temel yaklaşım: “kişinin kendi iradesi ve isteği ile sağlık uygulamalarını belirlemesi”dir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Toplumun Gereksinimleri Planlanma, eğitimci ve toplum arasında karşılıklı etkileşim Hedef grubun sosyodemografik ve kültürel yapısının bilgi, tutum ve davranışlarının temel belirleyicileri Ortam, araç ve gereçler ile desteklenme TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Öğrenme Modelleri Kişiye yönelik Davranış değişimi Sağlık inancı Kişiler arası sağlık davranışlarının geliştirilmesi “sosyal öğrenme” TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Davranış Değişimi Aşamaları: Öndüşünme (precontemplation) Düşünme (contemplation) Hazırlık (preparation) Eylem (action) Sürdürme (maintenance) TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sigarayı Bırakma-1 Sigarayı bırakmayı ciddi olarak düşünmeyenler (pre- contemplation phase): Bu aşamada kişi sigara içiyor olmaktan dolayı herhangi sorun hissetmemektedir, gelecekteki 6 ay içinde sigarayı bırakmayı da düşünmemektedir. Sigarayı bırakmayı düşünmeye başlamış olanlar (contemplation phase): Bu kişilerin gelecekteki 6 ay içinde bırakma planları vardır. Sigarayı bırakmaya hazır olanlar veya hazırlanma aşamasında olanlar (preparation phase): Bu kişilerin sigarayı bırakma konusundaki kararı oldukça kesinleşmiştir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sigarayı Bırakma-2 4. Sigarayı bırakma, bırakmayı deneme (action): Bu kişiler sigarayı bırakmışlardır. Sigarayı bıraktıkları tarihten itibaren henüz 6 ay geçmemiştir, bu nedenle henüz bıraktıkları konusunda kesin olarak emin değildirler. Her an sigara içmeye başlayabilirler, bu nedenle yakından izlenmelidir. 5. Bırakmışlık durumunu sürdürme (maintenance): Sigarayı bıraktıktan itibaren 6 ay veya daha uzun bir süre geçmiştir ve kişi sigarasız yaşamı benimsemiştir. Kişi artık sigarayı bıraktığı konusunda güvenlidir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sağlık İnancı Modeli Bu modele göre bireyin sağlıklı bir davranış geliştirmesi “davranışını bir sağlık tehditi olarak algılaması” ve “belirli bir sağlık davranışının bu tehdidi azaltacağına olan inancı” etkileşimi ile ortaya çıkar. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Kaynak: Taylor SE. Sağlık Psikolojisi. ww. baskent. edu Kaynak: Taylor SE. Sağlık Psikolojisi. ww.baskent.edu.tr/~okanc/PSK409/PSK409_ders_tasarimi.htm TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Sosyal Öğrenme Modeli Bu modelde kişiler arası etkileşim, sosyal çevre ve deneyimler etkilidir. Fiziksel ve sosyal çevre kişileri etkilenmekte, kişilerde aktif hale geçerek çevrelerini değiştirmektedirler. Kişi etrafındaki olaylardan bir öğrenme süreci yaşamaktadır. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Birkaç ifadenin paylaşılması

Egzersiz yapma: Davranış değişimi aşamaları Sağlık inancı modeli Sosyal öğrenme modeli TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Egzersiz yapma: Hazırlayıcı etmenler, bilgi, tutum, değer, inanç ve algılamalardır. Olanak sağlayıcı etmenler çevre ve kişi kaynakları, ulaşılabilirlik, karşılanabilirlik gibi durumlardır. Yani program, para, zaman, olanak ve yasalar değerlendirilir. Güçlendirici etmenler ise pozitif ve negatif etkileyebilecek akran, aile, medya ve yasalardır. Hazırlayıcı etmenlere ilişkin “kişiye yönelik sağlık eğitimi modelleri”, olanak sağlayıcı etmenlere yönelik “kişilerarası öğrenme modelleri” ve güçlendirici etmenlere yönelik ise “toplumsal düzeyde müdahaleler” tercih edilmelidir. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi

Eğitimin Amaçları Kişinin sağlık bilgilerini almasını, uygulamasını ve sağlıklı bir yaşam seçmesini sağlamak. Sağlık eğitimi verilmeli, eğitim içinde mutlaka kişisel ve sosyal gelişim vurgulamalıdır. Yaşam becerilerinin geliştirilmesine yönelik eğitim programları açılmalı; toplumun katılımı sağlamalıdır. Çalışanların kişisel yetenekleri artırılmalıdır. TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi