Hadis Usûlü 1. Ders (1. hafta)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)
Advertisements

Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
Çocuk ve Ergenlere DİN ÖĞRETİMİ
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
AHLAK Güzel Söz; Anlam ve Mâhiyeti
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
عَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ  قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ  بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ
Din Kardeşliği ve Önemi
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
KUR’AN AKLIMIZI KULLANMAMIZI İSTER
Ahlâkın İletişimi & İletişimin Ahlâkı-
ÖZGÜRLÜK Bir İnsanlık Değeri Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ 26 Kasım 2014, Çarşamba Kur’an’ın İşlevleri (Fonksiyonları) DERS 9
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ:
ARAPÇA TEFSİRLER Taberi Tefsiri
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
GÜZEL AHLÂK Din Görevlisi:.
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
ÖĞRENME ALANI İNANÇ 7.SINIF 1.ÜNİTE MELEK VE AHİRET İNANCI
Geçen haftanın ödevi 2. sorunun cevabı: ez-Zührî’nin et-Tarîhu’l- Kebîr’deki biyografisini dinibil.com’dan indirebilirsiniz. 4. sorunun cevabı:
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)
PEYGAMBERLERE İMAN.
DEĞERLER EĞİTİMİ HAKSIZ KAZANÇ
Dedim: Çok yalnızım. Dedin:. فَإِنِّي قَرِيبٌ Ben ki sana çok yakınım
BURSA MERKEZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TEFSİR DERSLERİ METİN NOTLARI
NEVEVÎ. الحديث الأول عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله تعالى عليه وعلى آله وسلم يقول : « إنَّما.
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
DÜŞÜNCE VE YAŞAYIŞTA GAYRİ MÜSLİMLERİ TAKLİT ETMENİN SAKINCALARI
T.C. DOĞANKENT MÜFTÜLÜĞÜ Recep ŞAHAN/Doğankent Müftüsü
Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
T.C. DOĞANKENT MÜFTÜLÜĞÜ
Recep ŞAHAN / Kurucaşile 1 T.C. KURUCAŞİLE MÜFTÜLÜĞÜ NAMAZ DİRİLİŞTİR-1.
İÇKİ-SİGARA ve UYUŞTURUCUNUN ZARARLARI
T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ. T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ İslam mahremiyete, yani kişiler arası bedensel sınırların.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
Recep ŞAHAN/Kurucaşile Müftüsü
AH İ RETE İ MAN وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا ا.
Peygamberimiz ara sıra etrafında bu- lunanlara bir konuyu öğretmek için soru sorardı. Nitekim Muaz bin Cebe- l’i, Yemen’e, vali olarak gönderirken bu yöntemi.
GÜZEL AHLÂK. Öyleyse ey Resulüm: فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلاَ تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ Öyleyse ey Resulüm, sen.
Recep ŞAHAN 1 YEDİ AŞAMADA AHİRET /Kurucaşile.
İnsan yaşamak için ev, ev eşyası, yiyecek ve giyeceğe muhtaçtır. Bu ve benzeri ihtiyaçlarını karşılamak için çalışması ve kazanç sağlaması gerekir. Peygamberimiz.
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
MÜSLÜMAN GÜVENİLİR İNSANDIR
REGAİP KANDİLİ HAZIRLAYAN:
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
Sünnette Yer Alan Hükümler
DİNLER TARİHİ Prof. Dr. Şadi Eren.
Din Kardeşliği ve Önemi
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
T.C. BAĞCILAR MÜFTÜLÜĞÜ MAHREMİYET VE ÖNEMİ KAZAKKENT ALTAY CAMİİ.
يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168.
SABIR HAZIRLAYANLAR:ŞEVVAL KOÇ – ŞEVVAL ATIŞ- HAT İ CE AYDIN –DERS Ö Ğ RETMEN İ : HATICE SIBEL ÖZTEKIN A Ğ ıR.
Prof. Dr. İSMAİL ÇALIŞKAN ANKARA Öğr. Yılı, Güz dönemi
Sunum transkripti:

Hadis Usûlü 1. Ders (1. hafta) HADİSİN ÖNEMİ Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ

A. Peygamberliğin Gerekliliği Akıl doğru ile yanlışı birbirinden ayırabilecek yeterliliktedir. Bu nedenle bazı geçmişte bazı filozoflar, peygamberlere ihtiyaç olmadığını savunmuşlardır. Ancak, insanların geneli, saf aklın gerektirdiği doğruları düşünmez. Nefsinin, çevresinin, tarihin ve kültürün etkisinde kalır. İnsanların bu özelliklerinden bazılarına Kur’an’da dikkat çekilmiştir. Örneğin: (وإنه لِحُبِّ الخير لشديد) Âdiyat 100/8 ; (خلق الإنسان ضعيفا) Nisa 4/28 (إن الإنسان خلق هلوعا) İsra 17/100 (ولولا دفع اللهِ الناسَ بعضهم ببعض لفسدت الأرضُ) Bakara 2/251.

A. Peygamberliğin Gerekliliği -devam İnsanlık, bu özelliklerinden dolayı kendisini doğruya yönlendirecek öncülere ihtiyaç duymuş; bu ihtiyacı karşılamak üzere Allah, insanlara peygamberler göndermiştir. Bu durum, Kur’an’da şöyle ifade edilir: (ولقد بعثنا في كل أُمَّةٍ رسولاً ) Nahl 16/36 ; (وما كنا معَذِّبين حتى نبعثَ رسولاً) İsra 17/15.

B. Hz. Peygamber’in Görevleri Tebliğ: Hz. Peygamber’in en temel görevi Allah’tan aldığı vahyi insanlara eksiksiz olarak iletmektir. (يا أيها الرسولُ بلغ ما أُنزل إليك من ربك وإن لم تفعل فما بلَّغْتَ رسالته والله يَعْصِمك من الناس) Maide 5/67 ; (فإنما عليك البلاغ) Âl-i İmran 3/20. Tebyin: Hz. Peygamber’in ikinci önemli görevi de ona gönderilen vahyi insanlara açıklamaktır. (وما أنزلنا عليك الكتاب إلا لتُبيِّن لهم الذي اختَلَفوا فيه) Nahl 16/64. (وأنزلنا إليك الذكر لتبين للناس ما نُزِّل إليهم ولعلهم يتفكرون) Nahl 16/44.

Tebyinin Çeşitleri Mücmeli açıklamak: Kur’an veciz bir kitap olduğundan birçok konuya yalnız değinmekle yetinilmiş, onun ayrıntısını açıklamak Hz. Peygamber’e bırakılmıştır. Örneğin “Namaz” Allah’ın kesin emirlerinden biridir. (إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا) Nisa 4/103 Namazın nasıl kılınacağı önceden bilinmiyordu. (وما كان صلاتهم عند البيت إلا مُكاءً وتَصْدِيَةً) Enfal 8/35. Hz. Peygamber onun nasıl kılınması gerektiğini insanlara açıklamıştır.

Tebyinin Çeşitleri -devam Mücmeli açıklamak -devam (حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ المُثَنَّى، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الوَهَّابِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا مَالِكٌ، أَتَيْنَا إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ شَبَبَةٌ مُتَقَارِبُونَ، فَأَقَمْنَا عِنْدَهُ عِشْرِينَ يَوْمًا وَلَيْلَةً، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَحِيمًا رَفِيقًا، فَلَمَّا ظَنَّ أَنَّا قَدِ اشْتَهَيْنَا أَهْلَنَا - أَوْ قَدِ اشْتَقْنَا - سَأَلَنَا عَمَّنْ تَرَكْنَا بَعْدَنَا، فَأَخْبَرْنَاهُ، قَالَ: «ارْجِعُوا إِلَى أَهْلِيكُمْ، فَأَقِيمُوا فِيهِمْ وَعَلِّمُوهُمْ وَمُرُوهُمْ - وَذَكَرَ أَشْيَاءَ أَحْفَظُهَا أَوْ لاَ أَحْفَظُهَا – وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي، فَإِذَا حَضَرَتِ الصَّلاَةُ فَلْيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَحَدُكُمْ، وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْبَرُكُمْ») Buhârî, Sahîh, Ezân 10/18.

Tebyinin Çeşitleri -devam Müşkil ayetleri açıklamak: İcazdan dolayı bazı ayetlerde neyin kastedildiği kapalıdır. (حافظوا على الصلاوات والصلاة الوسطى) Bakara 2/238. Bu ayetteki orta namazdan ikindi namazı kastedildiğini Hz. Peygamber açıklamıştır. (حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ، قَالَ: ح وحَدَّثَنَا الأَنْصَارِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْنٌ قَالَ: حَدَّثَنَا مَالِكٌ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ القَعْقَاعِ بْنِ حَكِيمٍ، عَنْ أَبِي يُونُسَ، مَوْلَى عَائِشَةَ قَالَ: أَمَرَتْنِي عَائِشَةُ، أَنْ أَكْتُبَ لَهَا مُصْحَفًا، فَقَالَتْ: " إِذَا بَلَغْتَ هَذِهِ الآيَةَ فَآذِنِّي {حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الوُسْطَى} «فَلَمَّا بَلَغْتُهَا آذَنْتُهَا، فَأَمْلَتْ عَلَيَّ» حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الوُسْطَى وَصَلَاةِ العَصْرِ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ "، وَقَالَتْ: سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) Tirmizî Sünen, Tefsîr 44/3.

Tebyinin Çeşitleri -devam Umûmilik ifade eden ayetleri tahsis etmek: Bazı ayetlerde genel ifadeler kullanılmıştır. (الذين آمنوا ولم يَلبِسوا إيمانهم بظلم أولئك لهم الأمْنُ وهم مهتدون ) En’am 6/82. Bu ayetteki zulüm kelimesi geneldir ve her türlü haksızlığı içermektedir. Hz. Peygamber, bu kelimeyi şirk anlamına geldiğini söyleyerek onu tahsis etmiştir. (حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا عبدالله بن إدريس وأبو معاوية ووكيع عن الأعمش عن إبراهيم عن علقمة عن عبدالله قال : لما نزلت { الذين آمنوا ولم يلبسوا إيمانهم بظلم } [ 6 / الأنعام / آية 82 ] شق ذلك على أصحاب رسول الله صلى الله عليه و سلم وقالوا أيُّنا لا يَظْلِم نفسَه ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ليس هو كما تظنون إنما هو كما قال لقمان لابنه { يا بني لا تشرك بالله إن الشرك لظلم عظيم } [ 31 / لقمان / آية 13 ]) Müslim, Sahîh, İmân 1/56.

Tebyinin Çeşitleri -devam Mutlak ifadeleri takyit etmek: Bazı ayetlerdeki mutlak hükümler Hz. Peygamber’in açıklamalarıyla sınırlandırılmıştır. Örneğin mirasla ilgili ayetteki (من بعد وصية يوصي بها أودين) Nisa 4/11. vasiyet hükmü mutlaktır. Hz. Peygamber Sa’d b. Ebî Vakkas’a malının ancak 1/3’ünü vasiyet edebileceğini söylemekle bu hükmü sınırlandırmıştır. (حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى التَّمِيمِيُّ، أَخْبَرَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: عَادَنِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ مِنْ وَجَعٍ أَشْفَيْتُ مِنْهُ عَلَى الْمَوْتِ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، بَلَغَنِي مَا تَرَى مِنَ الْوَجَعِ، وَأَنَا ذُو مَالٍ، وَلَا يَرِثُنِي إِلَّا ابْنَةٌ لِي وَاحِدَةٌ، أَفَأَتَصَدَّقُ بِثُلُثَيْ مَالِي؟ قَالَ: «لَا»، قَالَ: قُلْتُ: أَفَأَتَصَدَّقُ بِشَطْرِهِ؟ قَالَ: «لَا، الثُّلُثُ، وَالثُّلُثُ كَثِيرٌ ، إِنَّكَ أَنْ تَذَرَ وَرَثَتَكَ أَغْنِيَاءَ، خَيْرٌ مِنْ أَنْ تَذَرَهُمْ عَالَةً يَتَكَفَّفُونَ النَّاسَ.) Müslim, Sahîh, Vasiyet 25/5-7.

Hz. Peygamber’in Görevleri -devam Ayetlerdeki hükümleri teyit etmek: Hz. Peygamber’in birçok hadisi Kur’an’daki hükümleri teyit eder mahiyettedir. Örneğin mülkiyet hakkıyla ilgili Kur’an’da şöyle buyrulur: (يا أيه الذين آمنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل إلا أن تكون تجارة عن تراض منكم ) Nisa 4/29. Hz. Peygamber’in bir hadisi bu hükmü şöyle teyit etmektedir : (حَدَّثَنَا عَفَّانُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَبِي حُرَّةَ الرَّقَاشِيِّ، عَنْ عَمِّهِ، قَالَ: (...) أَلَا لَا تَظْلِمُوا، إِنَّهُ لَا يَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ إِلَّا بِطِيبِ نَفْسٍ مِنْهُ (...).) İbn Hanbel, Müsned, 34/299.

Hz. Peygamber’in Görevleri -devam Tezkiye: Hz. Peygamber’in görevlerinden biri de insanların güzel ahlaka sahip olmalarına öncülük etmek, yanlış ve kötü davranışlardan onları arındırmaktır. Bu durum Kur’an’da şöyle belirtilmiştir: (هو الذي بعث في الأميين رسولا منهم يتلوا عليهم آياتِه ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة ) Cuma 62/2. Hz. Peygamber’in birçok hadisi, insanlara güzel ahlak kazandırmaya yöneliktir. Örneğin: (حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ، حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ».) Buhârî, Sahîh, İman 2/6.

Hz. Peygamber’in Görevleri -devam Kur’an’da bulunmayan hükümler koymak: Kur’an’da doğrudan yer almadığı halde Hz. Peygamber’in belirlediği bazı hükümler bulunmaktadır. Örneğin eşek etinin haram kılınışı, Müslüman’ın kâfirden dolayı kısasen öldürülemeyeceği gibi.

1. Hafta dersinin sonu Bu sunuda yer alan hadisleri, Türkçe tercümelerinden bularak anlamlarını, cilt ve sayfa numaralarıyla birlikte yazınız. «لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ، حَتَّى يُحِبَّ لِأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ» hadisini ezberleyiniz.