İSLAMDA HELAL ve HARAM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
KUR'AN-I KERİM NASIL BİR KİTAPTIR?
BERAT GECESİ Hazırlayan:Ertan
AHLAKİ TUTUM VE DAVRANIŞLAR
BAKARA SÛRESİNDEN SON İKİ AYETİ
Hz.muhammed’in ahlakı.
AİLE VE AKRABALIK İLİŞKİLERİ
Sevdiklerinizle ve sevenlerinizle Sıhhat ve afiyet içinde elemsiz-kedersiz, huzurlu bir bayram idrak etmenizi ve nice bayramlara kavuşmanızı, Ve idrak.
GÜZEL İNSAN VE İKY DOÇ. DR. HALİL ZAİM.
RAHMAN'IN HAS KULLARINDAN
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
DİLEK ve DUALARIMIZDA DİNİ İFADELER
HASED-GIYBET.
Sözünde Durmak Dürüst ve Güvenilir Olmak
Hazırlayan: Bekir Salih KORKMAZ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
ALLAH İLE İLETİŞİM YOLLARI
İBADET - TEMİZLİK İLİŞKİSİ
ADALET.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
İlköğretim DKAB Dersi 4. Sınıf 5. Ünite Sunusu
Sevgi, Dostluk ve Kardeşlik
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
KAZA VE KADERE İMAN.
KUTLU DOĞUM HAFTASI YASEMİN KOLSUZ /C bilgidagi.com.
8.SINIF 5.ÜNİTE İNANÇ VE DAVRANIŞ İLİŞKİSİ
GÜZEL AHLÂK Din Görevlisi:.
ÜNİTE 2 TÖVBE VE BAĞIŞLAMA.
İLKÖĞRETİM DKAB DERSİ 7.SINIF 2.ÜNİTE SUNUSU
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
İLAHİ GÖREVLER.
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
Öğretim yılı Ocak Ayı Değerleri
Hz. Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLAR İLE İLGİLİ HADİS VE AYETLER
Başkalarına Zarar Vermek- Kul Hakkı
Sorumluluk Bilinci.
ORUÇ İBADETİ.
4. İYİLİĞİ EMREDİP KÖTÜLÜĞE ENGEL OLMALIYIZ
4. İbadetlere Devamlılığı
Şeytanın kötülüğünden korunma konusunda Kur'an'ın öğütleri
3. İYİLİKTE YARIŞMALI VE YARDIMLAŞMALIYIZ
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
İNSANIN İRADESİ VE KADER Cüz'î irade: Allah tarafından insana verilen sınırlı seçme özgürlüğüne cüz'i irade denir. İnsan akıl sahibi olduğu için düşünce,
İnsanın Çabası: EMEK ve RIZIK
1. Hz. Muhammed’in İbadet Anlayışı
HELAL HARAM BİLİNCİ.
HELAL VE HARAM BİLİNCİ.
Hacer ÖZKAN DKAB2.
6. Akrabalarımıza Karşı Sorumluluklarımız
«Rabbim beni terbiye etti, terbiyemi de güzel kıldı.»
ORUÇ İBADETİ 7. SINIF 2. ÜNİTE RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ RAMAZAN AYI VE ÖNEMİ.
ALLAH RASULÜNE SALAVAT
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
Hz. Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
Kur’an-ı Kerim’in Belli Başlı Konuları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
AİLE NEDİR ? Aile, evlilik ve kan bağına dayanan; anne, baba, çocuklardan oluşan en küçük sosyal gruptur. Toplum, ailelerden oluşur. Bu nedenle, aile.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı
Sunum transkripti:

İSLAMDA HELAL ve HARAM

Haram Nedir ? Sözlükte "yasak, memnu" anlamına gelen haram, dini bir terim olarak, kesin bir delille, açık bir şekilde yapılmaması istenen fiildir. Haram, dinî bir kavram olup, bunu tespit ve tayin yetkisi sadece Allâh'a aittir Bu konuda insanların yetkisi yoktur Hz Peygamber'in bu konudaki hadisleri, Allâh'ın koymuş olduğu hükmü açıklamaktan ibarettir Bu nedenle İslâm âlimleri, hakkında nass bulunmayan konularda ihtiyatlı davranarak haram tabirini kullanmaktan kaçınmışlardır

Helal Nedir ? Helal ise dinen yapılması veya yenip içilmesi yasaklanmayan, serbest bırakılan şey demektir. Allâh ve Rasûlü'nün bir şeyin helâl olduğunu belirtmesi veya işlenmesinde günah olmadığını bildirmesi, o fiilin helâl olduğunu gösterdiği gibi, o fiil veya şeyin yasaklandığına dair bir delil bulunmaması da helâl olduğunu gösterir. Helâl kavramının, meşru, caiz, mubah tabirleri ile yakın ilişkisi vardır.

Helal ve Haram “Onlara iyi ve temiz şeyleri helal, kötü ve pis şeyleri haram kılar”Araf 7 قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَاماً وَحَلاَلاً قُلْ آللّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللّهِ تَفْتَرُونَ De ki: “Allah’ın size indirdiği; sizin de, bir kısmını helâl, bir kısmını haram kıldığınız rızıklar hakkında ne dersiniz?” De ki: “Bunun için Allah mı size izin verdi, yoksa Allah’a iftira mı ediyorsunuz?” Yunus Hz Ademin imtihanı"Ey Âdem! Sen ve eşin cennette durun, dilediğiniz yerden yeyin; fakat şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zalimlerden olursunuz."

Helal ve Haram وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَـذَا حَلاَلٌ وَهَـذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ “Lisanlarınızın yalan yere vasıflandırdığı şeyler hakkında "Şu helâldir ve şu haramdır" demeyiniz ki, Allah'a karşı yalan iftirada bulunmuş olursunuz Şüphe yok ki, Allah'a karşı yalan da bulunanlar felâha eremezler”Nahl 16

Helal ve Haram Yüce Rabbimiz, İslam dini ile bizlere zorluğu değil kolaylığı getirmiştir. Bu kolaylıklardan biride zaruret halinde olunduğu durumlarda haddi aşmamak helalleri haram saymamak üzere haram olan bir şeyi yiyebilir veya bir işi yapabilir.

Yüce Allah (cc) şöyle buyurmaktadır: “Allah, size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı. Ama kim mecbur olur da, istismar etmeksizin ve zaruret ölçüsünü aşmaksızın yemek zorunda kalırsa, ona günah yoktur Şüphesiz, Allah çok bağışlayandır, çok merhamet edendir.”

Hz. Peygamber (sav): اَلْحَلاَلُ مَا أحَلَّ اللّهُ في كِتَابِهِ، وَالْحَرَامُ مَا حَرَّمَ اللّهُ في كِتَابِهِ، ومَا سَكَتَ عَنْهُ فَهُوَ عَفْوٌ، فَلاَ تَتَكَلَّفُوا السُّؤَالَ عَنْهُ "Helal, Allah Teala’nın kitabında helal kıldığı şeydir, Haram da Allah Tealanın kitabında haram kıldığı şeydir. Hakkında sükût ettiği şey ise affedilmiştir, Onun hakkında sual külfetine girmeyiniz.” Tirmizî

Hz. Peygamber (sav): Nitekim Peygamberimiz(sav) bir hadis-i şeriflerinde şöyle buyurmuştur: “Helaller bellidir, haramlar bellidir. İkisinin arasında müştebihat (yani haram olup olmadığı belli olmayanlar) vardır. Bunları insanların çoğu bilmez. Kim şüpheli şeylerden kaçınırsa, ırzını ve dinini korumuş olur. Kim de şüpheli şeylere dalarsa, harama düşmüş olur…”

Haram ve Manevi Hayat Yenilen şeylerin ve alınan gıdaların, insanın maddi vücut yapısında ve teşekkülünde olduğu gibi, manevi terakkisinde de çok büyük te’siri vardır. Peygamber Efendimiz bir hadis-i şeriflerinde: Allah güzeldir. Ancak güzel şeyleri kabul eder. Allah peygamberlerine emrettiğini müminlere de emretti. Hak Teala şöyle buyurur: “Ey Rasüller! Temiz ve helal olan şeylerden yiyin ve salih amel işleyin.” Müminûn

Haram gıda ile beslenme: Haram gıda ile beslenen uzuvlar, bir fesat makinesi gibi şerre çalışırlar. Haram yiyenlerin uzuvlarında günah ve kötülükler ortaya çıkar. Bu durum kişinin sulbünden meydana gelecek olan çoluk çocuğuna dahi sirayet eder. Helal ve temiz yiyen insanların azalarında hayırlar, faziletler ve güzellikler tezahür eder. Helal ve temiz yiyenin bünyesi sağlam, karakter ve seciyesi metin, kalbi huzurlu, ibadeti güzel ve duası makbul olur.

Duanızın Kabulu İçim Helal Lokma Yiyin.. Ashabın büyüklerinden Sa’d bin Ebi Vakkas (ra) Hazretleri Peygamberimize (s.a.v.) gelerek: “Ya Rasülallah! Dua buyurunuz da ben duası makbul olanlardan olayım.” der. Peygamberimiz de O’na: “Ya Sa’d! Helal ve güzel (olan, haramdan arınmış olanı) ye. Duan kabul olur.” buyurdular.

Hz. Peygamber (sav): Abdullah bin Abbas (ra): “Midesinde haram lokma olan kimsenin ibadetlerini Allah kabul etmez.” buyurmuştur. Benzin ile çalışacak şekilde imal edilmiş bir motora mazot konulunca nasıl çalışması aksarsa, helal lokma ile hayatını devam ettirecek şekilde yaratılmış olan insan vücuduna şüpheli bir lokma girince ilahi bereket kesilir ve azalar çalışmaz hale gelir.

Hz. Peygamber (sav): Abdullah bin Ömer (r.a.): “Namaz kılmaktan yay gibi, oruç tutmaktan çöp gibi kalsanız da, haram ve şüpheli şeylerden kaçınmazsanız, Allah o ibadetleri kabul etmez.” buyurmuştur.

Helâl ve haram hususunda İslâm’ın temel kaideleri ise şöyledir: Helâl ve haram kılma hakkı yalnız Allah (c.c.) ındır. Helâl’i haramlaştırmak, Allah (c.c.) ‘a ortak koşmanın eşidir. Haram emri, bir şeyin çirkin ve zararlı oluşuna göredir. Harama götüren herşey haramdır. Haramı helalleştirmek için hile yapmak haramdır. Sadece iyi niyet haramı helal yapmaz. Şüpheli olan herşeyden kaçınmak esasdır. Haram herkes için haramdır. Zaruretler mahzurları mübah kılar.

İSLAMDA HELALER ve HARAMLAR