Yetişkin Eğitimi
Yetişkin, kendi yaşamının sorumluluğunun kendisine ait olduğunu bilen kişidir.
Yetişkin eğitimi, yetişkinlerin öğrenmelerini konu edinen bir disiplindir. Yetişkin eğitim andragoji olarak da adlandırılmaktadır.
İlerleyen yaşla birlikte insan bedeninde bazı değişimler yaşanmaktadır. Fiziksel dayanıklılığın azalması, tepki süresinin artması, görme ve işitme duyularının zayıflaması bu değişimlere örnektir.
Öte yandan yetişkinler benlik ve zaman algısı açısından da çocuk ve ergenlerden farklıdır. Yetişkinler kendilerine yönelik benlik algısına sahip, zamanın sınırsız olmadığının bilincine varmış bireylerdir.
Öğrenme yaşantıları bakımından yetişkinler, çocuk ve ergenlerden farklıdır. Yetişkin eğitimi de çocuk ve ergenlerin eğitiminden farklı özellikler taşımaktadır.
Yetişkinlerin öğrenmeye yönelik güdüleri işinde ilerlemek, gelirini artırmak, boş zamanlarını değerlendirmek, yeni insanlarla tanışmak, kişiliğini geliştirmekle ilgili olabilir.
Yetişkin eğitiminin temel ilkeleri şunlardır: Yetişkin, geçmiş deneyimleriyle ilgili öğrenmelerde daha başarılıdır. Yetişkin, bilinçli öğrenen kişidir. Yetişkin, bir amaç doğrultusunda eğitim sürecine katılır. Yetişkin, öğrenme sürecine aktif olarak katılmak ister. Yetişkin, eğitime ayırdığı zamanı kayıp zaman olarak görmez. Yetişkin, sorun çözümüne odaklı öğrenme yaşantılarını tercih eder.
Diğer taraftan yetişkinler; yüksek beklentiye sahiptir, kendilerine saygılı davranılmasını isterler, gereksiz sıkı otoriteden hoşlanmazlar, alıngandırlar, başkalarının yanında küçük düşmekten çekinebilirler, öğrenme sürecinde sahip oldukları deneyimlerini kullanmak isterler, aldıkları eğitimin ihtiyaçlarını karşılamasını beklerler, zamana değer verirler amaçlarına uygun düşmeyen öğretim etkinliklerinden hoşlanmazlar, eğitimcinin küçümseme, alay etme gibi davranışlarından rahatsız olurlar.
Yetişkinlere eğitim hizmeti sunan bir eğitimci şu noktalara dikkat etmelidir: Onların kendilerini rahat hissedebilecekleri bir öğrenme ortamı oluşturma. Onlara saygılı davranma. Eğitim sürecini iyi planlama. Zamanı verimli kullanma. Onların ihtiyaçlarına uygun öğrenme hedefleri belirleme. Öğrenme sürecine aktif katılımlarını sağlama. Tartışma tekniklerini yerinde kullanabilme.
Ülkemizde yetişkin eğitiminin öncülüğünü okuma yazma kursları yapmıştır. Bu kursların yanı sıra MEB bünyesinde kurulan halk eğitim merkezleri, ve mesleki eğitim merkezleri de yetişkin eğitimi ile ilgilenmektedir.
Yetişkin eğitimi ile ilgilenen diğer kurumlarsa yerel yönetimler ve girişimciler tarafından açılan kurslardır.
Üniversiteler de uzaktan eğitim merkezleri, sürekli eğitim merkezleri ile yetişkin eğitimi hizmeti sunmaktadır.
Kaynaklar Yayla, D. (2009). Türk Yetişkin Eğitimi Sisteminin Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Ankara. Yazar, T. (2012). Yetişkin Eğitiminde Hedef Kitle. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 7.