GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI
Advertisements

YÖNETMELİKLERDE YETERİNCE AYRINTININ VERİLMEDİĞİ BAZI MADDELER İÇİN
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
Konu Başlıkları Mevcut Duruma Bakış Karmaşaya Bir Çözüm?
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ERZURUM
ÖYP SÜREÇ. AMAÇ Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı kapsamında, lisansüstü eğitim verme imkânına sahip olan yükseköğretim kurumlarında, öğretim üyesi ihtiyacı.
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
Ardahan ÜNİVERSİTESİ Yaz Okulu YÖNETMELİĞİ
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
A) Öğrenci Seçimi b) Öğretmen Yeterlikleri, programlar, akademik yeterlikler ve akreditasyon c) Fakülte sayıları ve kontenjanlar d) Fakülte-okul iş birilği.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
Murat Kaya / Rehber Öğretmen
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ (TEOG)-2014 Eylül ayında duyurulan ve kısaca TEOG olarak adlandırılan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi bu.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİME ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
İLİMİZDE BULUNAN ANADOLU-ANADOLU TEKNİK VE MESLEK LİSELERİ
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
2013- ÖĞRENCİ SEÇME VE YERLEŞTİRME SİSTEMİ (ÖSYS)
TES-İŞ ADAPAZARI ANADOLU LİSESİ
Ahmet SARI Rehber Öğretmen
Hangi Liselere Gidebilirim?
1. D.G.S. nedir? Meslek Yüksekokullarından mezun olanların, lisans eğitimine devam edebilmeleri için, yılda bir defa ÖSYM tarafından tek oturumda yapılan.
8.YIL SONRASINDAKİ ALTERNATİFLER8.YIL SONRASINDAKİ ALTERNATİFLER.
Sandıklı Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
Hazırlayan: Ufuk ŞENSOY ZAİM Giresun Mimar Sinan Anadolu Lisesi Rehber Öğretmeni ÖSYS SINAV S İ STEM İ (YGS – LYS)
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
TURİZMDE EĞİTİM SORUNLARI
HEMŞİRELİK EĞİTİMİNDE DÜN,BUGÜN,YARIN
YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVI (YGS) 1. BASAMAK SINAVI.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
ORTAÖ Ğ RET İ M KURUMLARI BÜ Ş RA ATICI REHBER Ö Ğ RETMEN.
İNSANİ VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ.
1- RADYO TV PROGRAMCILIĞI PROGRAMI 2-BASIM VE YAYIN TEKNOLOJİLERİ PROGRAMI Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Ahmet BIYIK GÖRSEL-İŞİTSEL TEKNİKLER VE MEDYA YAPIMCILIĞI.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Veteriner Hekimliği Tarihi ve Deontoloji Anabilim Dalı
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
Karşılaştırmalı Eğitim
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
İlk oturumda, adaylar Temel Yeterlilik Testi’ni alacaklardır
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI (YKS)
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI(YKS)
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YGS-LYS SINAV SİSTEMLERİ SUNUSU
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
İÇERİK Giriş Parçalı Geçiş Sistemi
Prof. Dr. Peyami BATTAL Rektör
ÖĞRENCİ İŞLERİ DAİRE BAŞKANLIĞI Fakülte, Yüksekokul, Enstitü, MYO Açılması Uygulama ve Araştırma Merkezi Açılması Bölüm, Anabilim Dalı, Bilim Dalı.
Sunum transkripti:

GÜNÜMÜZDE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME Arş.Görv.Mevlüt GÜNDÜZ

Bugünün öğretmen yetiştirme modelinin iki aşaması bulunmaktadır. Bunlar Anadolu Öğretmen Liseleri ve Eğitim Fakülteleridir.

Anadolu Öğretmen Liseleri 1974 yılında öğretmen okullarının öğretmen liselerine dönüştürülmesi ile bu okullara olan ilgi azalmıştır. Bu okullar, 1989-1990 öğretim yılında Anadolu Öğretmen Liseleri adı altında yeniden yapılandırılmıştır. Diğer liselerden farklı olarak bu okullarda , her yarıyılda, haftada 2 saatlik meslek dersleri yer almaktadır. Bu derslerin toplam ders yüküne oranı %10’ dur.

Yeniden yapılanmanın getirdiği en çarpıcı yenilik, bu tarihe kadar öğretmen adaylarından esirgenen yabancı dilin bu kez gerekli görülmesidir. Bu yenilik öğrencilerin ilgisini çekmiş ve bu okullara yeniden nitelikli öğrenci akımı başlamıştır. mail.baskent.edu.tr/~tkaracay/angora/ogret.htm

Böylece Köy Enstitüleri, İlköğretmen Okulları, Eğitim Enstitüleri ve hatta Yüksek Öğretmen Okullarında gündeme getirilmeyen yabancı dil öğretme gereği ilk kez benimsenerek bu kurumların bünyesine sokulmuştur.

Her ne kadar MEB’ in Anadolu Öğretmen Liseleri adı altında, eğitim fakültelerin alt yapısının oluşturması amacıyla yapılandırdığı kurumlar olsa da öğretmen yetiştirme ülkemizde tek elden yapılmaktadır. (OCAK ,2005)

1974-82 yıllarında MEB’ e bağlı eğitim enstitülerinin amacı da sınıf öğretmeni yetiştirmekti. 1975-80 yıları arasında öğretim elamanı eksikliği, politik olaylar ve baskılar gibi ağır sorunlar nedeniyle bu okullarda kendilerinden beklenileni verememiştir. 1982 yılında tüm yükseköğretim kurumları gibi eğitim enstitüleri de “Eğitim Yüksek Okulları” adı altında üniversitelerin çatısına alınmışlardır. (BASKAN,2001)

Yine 1970’den 78-79 öğretim yılına kadar 3 yıllık eğitim enstitüleri olarak devam eden ortaöğretim kurumları da ( ortaokul ve liseler) önemli bir değişim geçirerek süreleri 4 yıla çıkarılmış ve “Yüksek Öğretmen Okuluna” dönüştürülmüşlerdir. Bu dönüşüm sürecinde bölümlerde ihtisaslaşmaya yönelik(fizik-kimya,tarih-coğrafya) yeniden yapılanmaya gidilmiş ve amaç hem ortaokullara hem de liselere öğretmen yetiştirmeye dönüşmüştür.

Bu dönüşüm, yetişen öğretmenlerin ortaokuldan çok liseye yönelmelerine neden olmuş ve bu yüzden ortaokula özgü öğretmen yetiştirme ihmal edilmiştir. 1982 yılında bu yüksek öğretmen okulları, eğitim fakültelerine dönüştürülerek üniversitelere bağlanmıştır. (BASKAN, ,2001)

Kısacası 1982 yılında yapılan düzenleme ile öğretmen yetiştirme işlevi tamamıyla üniversitelere devredilmiş, ilköğretime öğretmen yetiştirmek üzere eğitim yüksek okulları, ortaöğretime öğretmen yetiştirmek amacıyla eğitim fakülteleri kurulmuştur. Eğitim fakültelerinin dışındaki öğrenciler için “Sertifika Programları” düzenlenmiştir. (BASKAN ,2001)

Aynı zamanda, 1973 tarihli Milli Eğitim Temel kanunu ile getirilen, tüm öğretmenlerin yüksek öğrenim görmelerini ilkesini gerçekleştirmek için, 1986 Nisanından itibaren, önceki yıllarda ortaöğretim düzeyinde yetişmiş ilkokul öğretmenlerine –sayıları 130 bin kadardır- Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi tarafından 2 yıl süreli Eğitim Önlisans Programı başlatılmıştır.Bu, TV, Radyo ve basılı ders malzemeleri ile yapılmaktadır. (AKYÜZ, 1994)

Öğretmen yetiştirmede reform hareketleri şöyle bir oluşum geçirmiştir: Bugünkü anlamda; 1982 Eğitim Fakültelerinin kuruluşu 1996 Eğitim Fakültelerinin yeniden yapılanması süreci başlıyor. 1998 yılında da uygulanmaya başlıyor. (http://www.ylisans.arsivi.com)

Eğitim Fakülteleri 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanununun yürürlüğe girdiği 1982 yılı, dönüm noktasıdır. Öğretmen yetiştiren kurumlar açısından yeni bir dönemin başlangıcı olmuştur. Böylece öğretmen yetiştirme de MEB’ den üniversitelere devredilmiştir. 1982-92 yılları arasında Eğitim Yüksek Okulları çatısı altında ( önce 2,sonra 4 yıl) sürdürülen sınıf öğretmeni yetiştirme faaliyeti 1992-93 öğretim yılından itibaren Eğitim Fakülteleri sınıf öğretmenliği bölümü bünyesine aktarılmıştır. (BASKAN, 2001)

1992 yılında Eğitim Fakülteleri’nin bir bölümü haline getirilen sınıf öğretmeni yetiştiren programların 4 yıla çıkarılması, ilköğretim birinci kademe öğretmeninin daha kaliteli yetiştirilmesine yönelik önemli bir çaba olarak görülmekle birlikte, mezun ettiği öğretmen sayısı yarıya düştüğü için pedagojik yönden uygun olmayan önlemler alınmaya başlanmıştır. (OCAK,2005)

1982 Eğitim Fakülteleri Reformu’ a bakacak olursak; 2547 sayılı YÖK kanunu ile; Öğretmen Okulları ve Yüksek Öğretmen Okulları Eğitim Fakültelerine dönüştürülmüştür. Öğretmen yetiştirmeye ve öğretmenliğe akademik ve bilimsel bir boyut kazandırmıştır. Öğretmen yetiştiren kuruluşlar özerk bir statüye, işlevsel bir yapıya ve yasal bir dayana kavuşturulmuştur. Öğretmenler arasındaki statü farkını kaldırmıştır. (http://www.ylisans.arsivi.com)

Üniversiteler, bünyelerine giren eğitim fakültelerini benimsememişler, ilk 15 yıllık uygulama, umulan sonucu vermemiştir. Bunun üzerine, 1997 yılından itibaren Yüksek Öğretim Kurumu Eğitim Fakültelerini gündeminin ilk sırasına almaya başlamış ve bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı ile yakın bir işbirliği içerisine gidilmiştir. (mail.baskent.edu.tr/tkaracay/angora/ogret.htm )

Öğretmen yetiştirme uygulamalarımızda 1996 yılına kadar toplumun gereksinimi olan ve öğretmenden toplumun beklentilerine uygun olarak “her şeyi bilen öğretmen”’i yetiştirme amaçlanmaktaydı.

1997 yılından itibaren uygulamaya konulan öğretmen yetiştirme modeli, öğretmenlik mesleğini “öğretim teknisyenliği” olarak yeniden düzenlemeyi amaçlamıştır. Yeniden yapılandırma modelinin özünde, belirli alanlardaki öğretimi gerçekleştirecek olan öğretim teknisyenlerini yetiştirmek vardır. (web.inonu.edu.tr/~efdergi/Ustuner.htm)

YENİ DÜZENLEME NELER GETİRDİ ? 1996'dan bu yana Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından başlatılan çalışma Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği halinde devam etmiş ve neticede 1998-99 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulamaya konulmak üzere yeni bir düzenleme getirilmiştir.

Öğretmenlik mesleği kendine özgü ilke, yöntem ve uygulamaları olan profesyonel bir meslek alanıdır. Bu ilkeyi harekete geçirmek ve etkili çözümler üretebilecek bir yapılaşmayı sağlamak yeni düzenlemenin temel amacını oluşturmaktadır.Bu değişikler:

Eğitim Fakültelerindeki bölüm yapılaşması, Milli Eğitim sistemimizdeki okul yapılaşmasına paralel hale getirilmiştir. Bir başka deyişle, fakültelerde her okul düzeyine uygun öğretmen yetiştiren bölüm ve programlar açılması öngörülmektedir. Özellikle, fakültelerde yeni kurulacak olan İlköğretim Bölümünde uygulanacak programlar yoluyla sekiz yıllık kesintisiz temel eğitimde görev alacak öğretmenlerin yetiştirilmesi mümkün olacaktır.

Yeni düzenlemede, ülkenin kısa ve uzun vadede ve alanlara göre öğretmen ihtiyacı dikkate alınarak, fakültelerin bu ihtiyacı nitelik ve nicelik olarak karşılamalarını mümkün kılacak bir yapılaşmaya gidilmektedir. MEB öğretmen ihtiyacı planlaması ile alanlara göre Eğitim Fakültelerinin kontenjanları karşılaştırmalı olarak incelendiğinde plansız ve çarpık gelişmenin olduğu kolayca farkedilecektir.

Örneğin, daha çok ihtiyaç duyulan Fen Bilgisi öğretmenliği (6-8) program kontenjanı fakültelerde 1996 yılında toplam 240 iken, daha az ihtiyaç duyulan Fizik, Kimya, Biyoloji (9-11) programları kontenjanı aynı yıl için toplam 3.050’ dir. Bu nedenle, yeni düzenlemede bu programların her fakültede lisans düzeyinde en kısa zamanda açılıp uygulamaya konması özellikle teşvik edilmektedir.

Özellikle ilköğretim okullarında görev alacak öğretmenleri yetiştirirken yan alan uygulamasını etkin bir şekilde işletmek yoluyla çeşitli alanlarda ortaya çıkabilecek öğretmen ihtiyacını giderecek tedbirlerin alınmış olmasıdır Bu kapsamda, özellikle Türkçe’nin diğer bütün programlarda yan alan olarak yer alması önerisi ayrı bir önem taşımaktadır.

Yeni düzenleme ile getirilen bir diğer önemli değişiklik ise ortaöğretim alan öğretmenlerinin yetiştirilmesi ile ilgilidir. Mevcut uygulamadan farklı olarak, yeni düzenlemede söz konusu öğretmenlerin tezsiz yüksek lisans programları yoluyla yetiştirilmeleri öngörülmektedir.

Eğitim Fakültelerinin Uygulama okulları ile olan ilişki dinamik ve sürekli hale getirilecektir. Bu kapsamda, öğretmen adaylarına uygulama aşamasından önce okulu daha yakından tanıyabilmelerini sağlamak amacıyla “okul deneyimi” adı altında ek bir uygulama programı başlatılacaktır. Ayrıca okul ve fakülte arasındaki işbirliğini güçlendirmek amacıyla, özel öğretim yöntemleri ve uygulama derslerini, okullarda görevlendirilecek “usta öğretmenler” ile fakültelerde bu dersleri veren ilgili öğretim elemanlarının birlikte vermeleri sağlanacaktır. (YÖK Rapor,1998)

EĞİTİM FAKÜLTELERİNDE YENİ YAPILANMA İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR Eğitim Fakültelerinin öğretmen yetiştirme işlevini, 8 yıllık ilköğretime geçiş ve çeşitli düzey ve alanlardaki mevcut öğretmen ihtiyacı çerçevesinde yeniden düzenleyen çalışmanın ana hatları aşağıda sunulmuştur.

İLKÖĞRETİM İlköğretimin bütünlüğü çerçevesinde, I. ve II. kademelere öğretmen yetiştiren programlar bir bölüm çatısı altında toplanmıştır. Sadece İlköğretim II. kademeye öğretmen yetiştiren Türkçe Öğretmenliği programının, diğer bütün alanlardaki programlara yan alan olarak hizmet vermesi gerektiği için ayrı bir bölüm olarak yapılanması düşünülmüştür.

İlköğretim branş öğretmenliği programlarındaki (6-8) alan dersleri, bünyesinde Fen-Edebiyat Fakültesi olan üniversitelerde Fen-Edebiyat Fakültelerinden alınmalıdır.

ORTAÖĞRETİM ALAN ÖĞRETMENLİĞİ Yabancı Dil, Güzel Sanatlar ve Beden Eğitimi dışındaki alanlarda ortaöğretim alan öğretmeni yüksek lisans düzeyinde yetiştirilecektir. Adı geçen üç alanda öğretmen ihtiyacının fazla olması nedeniyle, bu alanlarda hem lisans hem de yüksek lisans düzeyinde öğretmen yetiştirmenin gerekli olduğu düşünülmüştür.

Eğitim Fakültelerinde açılacak tezsiz yüksek lisans programları iki şekilde yürütülebilir. 3.5 +1.5 Seçeneği : İlgili alanın bulunduğu fakülte (alan fakültesi) ile Eğitim Fakültelerince ortak yürütülen birleştirilmiş lisans artı tezsiz yüksek lisans programları düzenlenebilir. Bu programların lisans kademesindeki öğrenciler ilk yedi yarıyıldaki derslerini alan fakültesinden alırlar.başarılı olan öğrenciler lisans kademesinin son yarıyılında o alanın nasıl öğretileceğine ilişkin ders ve uygulamalarını Eğitim Fakültesinden alırlar ve bunları da başarı ile tamamlayan öğrencilere o alanın adını anadal, eğitimini de yandal olarak belirten lisans diploması verilir.

Lisans kademesini tamamlayan öğrenciler Eğitim Fakültesince ilgili enstitüye bağlı bir enstitü anabilim dalı olarak yürütülen tezsiz yüksek lisans kademesine doğrudan geçirilirler. İki yarıyıla eşdeğer bir süre içinde mezuniyet için öngörülen tüm şartları tamamlayan öğrencilere ilgili alan öğretmenliğinin adını taşıyan yüksek lisans diploması verilir.

4+1.5 Seçeneği : Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen programlardan lisans diploması almış öğrencileri, lisans diploması almış oldukları programla ilgili ortaöğretim alanında öğretmen olarak yetiştirmek amacıyla üç yarıyıla eşdeğer bir süreyi kapsayan yüksek lisans programları düzenlenebilir. Bu tür yüksek lisans programlarına, usul ve esasları Yükseköğretim Kurulunca tespit edilen sınavla öğrenci seçilir ve yerleştirilir.

Eğitim Fakülteleri belirtilen seçeneklere göre ya 3. 5+1. 5, ya 4+1 Eğitim Fakülteleri belirtilen seçeneklere göre ya 3.5+1.5, ya 4+1.5, ya da her iki seçeneği birden kapasiteleri dahilinde uygulamaya başlayabileceklerdir. Ancak tezsiz yüksek lisans programını açmak için yeterli kapasiteye sahip olmayan Eğitim Fakülteleri sadece İlköğretim düzeyine öğretmen yetiştiren lisans programlarını yürüteceklerdir.

Her kademedeki öğretmen yetiştirme programları için okullarda uygulama zorunludur. Bu tür okul uygulamaları tecrübeli öğretmenlerin nezaretinde yapılmak üzere müfredat programlarında ağırlıklı olarak yer alır. Milli Eğitim Bakanlığı her Eğitim Fakültesi için belirli sayıda okulu bu amaçla görevlendirir. Uygulamalarda görev alacak öğretmen ve okul yöneticileri, ilgili fakültelerce saat başına ders ücreti ödenmek suretiyle ayrıca görevlendirilir.

Ülkemizin mevcut öğretmen ihtiyaçları dikkate alındığında, her Eğitim Fakültesinde Sınıf Öğretmenliği programının acilen uygulamaya geçirilmesi gerekli görülmektedir. Buna ek olarak, Eğitim Fakültelerinin Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim II. kademe (ortaokul) öğretmenlikleri için öncelikli olarak program açmaları gerekmektedir.

1998-99 öğretim yılından itibaren Eğitim Fakültelerinin programları bu yeni düzenlemeye uygun olarak yeniden şekillendirilecek ve buna göre öğrenci alımına başlanacaktır. Mevcut programlardaki öğrenciler eski yapılanma çerçevesinde öğrenimlerini tamamlayacaklardır. (YÖK Rapor,1998)

KAYNAKÇA Yahya AKYÜZ Türk Eğitim Tarihi, İstanbul, 1994, Ofset Hazırlık Yayın Basım A.Ş Gülsün ATANUR BASKAN, Ankara, 2001,”Öğretmenlik Mesleği Ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma” Denge Matbaacılık Ltd. Şti. Ed. (Kadir Keskinkılıç (2005) “Meslek Olarak Öğretmenlik ” Gürbüz OCAK Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Pegem A Yayıncılık. Ankara.)  Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı “Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi” Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi ile ilgili rapor,Ankara,1998 http://www.ylisans.arsivi.com/ Erişim Tarihi 20.10.2005 web.inonu.edu.tr/~efdergi/Ustuner. Erişim Tarihi 21.10.2005 mail.baskent.edu.tr/~tkaracay/angora/ogret.htm .Erişim Tarihi 24.10.2005