Jung ve Arketipler “Kolektif Bilinçaltı” Genetik köklerde bulunan etmenlerin kitle psikolojisini belirlemesini, etrafa sinen enerjinin birbirinden ayrı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
Advertisements

Okuduğunuz cümle hangi masalla ilgili olabilir?
Siyaset Bilimine Giriş
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Bir süre önce, başka bir kadınla çıkmaya başladım ve bu aslında
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
2.Element ve BileŞikler Okul bahçemizi çevreleyen demir parmaklıklar, mutfakta kullandığımız bakır cezve ve alüminyum tencereler sırasıyla çok sayıda demir,
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
ANA BABA VE ERGENLİK.
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Kitabın konusu: Hayalleri olan bir gencin lise son sınıfta babasını kaybetmesiyle hayallerinin yıkılışı ve beraberindeki hayat mücadelesi.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Renkler… Renkler; dikkat çekmede, tüketicinin algılamasında önemlidir.
Rev © Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri, Soru Konferansı ® Ne Beklenmeli? Ne Beklenmemeli? Ne / Nasıl Yapılıyor?
YANSITICI DÜŞÜNME.
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
Hepimiz biliriz ki,bizi biz yapan kurallar vardır.Bu kuralların temelini oluşturan ögelerden bir kaçını sizlerle geçen ay ki;bültenimizde paylaşmıştım…
Aileler için bir kültür kaynağıdır Çocukların düşünce alanını genişletir Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların estetik zevklerini geliştirir Çocukların.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
Kişilik Gelişimi.
ÇOCUĞUMLA EVDE NELER YAPABİLİRİM?
Film Okuma.
Endüstrİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
Eğitimin ve Toplum.
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
Karakter ve mit / öykü Öyküsüz karakter olur mu?
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ADNAN ÇAKMAN MATEMATİK ÖĞRETMENİ
Tatlı – Tuzlu Yiyecek Kategorisi
4/26/2017 Sakarya Üniversitesi Psikolojiye Giriş PSİKOLOJİYE GİRİŞ 1.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
CANLILAR DÜNYASINI GEZELİM TANIYALIM.
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ-9.sınıf
Son Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
Düşünceyi Geliştirme Yolları
SANAT FELSEFESİ.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
En güçlü Hipnozumuz: Değersizlik İnancı
Deneyimsel Bir yaklaşımla MARKA YÖNETIMI
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Film Gösterim Proğramı (Aralık 2016)
ANA BABA VE ERGENLİK.
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
KURUM KÜLTÜRÜ.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİĞİN BEŞ TEMEL BOYUTU 1. Bilinçli ve sorumlu tip 2. Duygusal tutarlılık veya kararlılık 3. Deneyime açık olma veya açıklık 4. Uyumluluk.
Sunum transkripti:

Jung ve Arketipler “Kolektif Bilinçaltı” Genetik köklerde bulunan etmenlerin kitle psikolojisini belirlemesini, etrafa sinen enerjinin birbirinden ayrı bireylerde ve ayrı mekân ve zamanlarda benzer dışavurumlar ve düşünsel yönelişlerde bulunmasını sağlayan bilinçaltı etmenidir.

Jung’a göre beynimizde atalarımızdan kalma tasarımlardır Jung’a göre beynimizde atalarımızdan kalma tasarımlardır. Kolektif bilinçaltı dünyanın neresinde olursa olsun insanın benzer ihtiyaçları benzer şekilde gidermesini açıklayan bir terimdir. Buna göre, insan bilinçaltında yer alan ve temel ihtiyaçlara dayanan bazı davranış, kişi ya da olaylar mitik dönemden, hatta yaratılıştan bu yana ortaklık arz eder.

Jung tarafından ortaya atılan kolektif bilinçaltı kavramı, insanın atalarından kendisine geçen ve günlük yaşamda farkında olmaksızın verdiği kararları etkileyen "arketip" kavramına denk düşer.

Arketip? Kalıp, Şablon Jung arketipleri kolektif bilinçaltının çekirdek yapıları olarak ifade eder Arketip, dünyaya belli bir yönde tepki vermede doğuştan gelen bir eğilimdir Sayısız kuşak tarafından tekrar tekrar karşılaşılan yaşantılara maksimum düzeyde tepki vermek yönünde oluşur Herhangi bir yaşantıya yönelik arketipler evrenseldir ve her kuşakta yer alan üyeler bu deneyimleri yaşar.

Yılandan ya da karanlıktan korkmak… Bunun için yılanla karşılaşmamız gerekmez. Bu korku kuşaklar boyu edinilen yaşantılar sonucu kazanılmıştır.

Arketip? İnsanların karşılaştığı benzer olaylar, tecrübe ve davranış kalıplarını oluşturmuş, bu kalıplar kuşaklar boyunca aktarılmaya başlanmıştır. Anne, baba, kadın, erkek gibi kavram ve roller, geçimini sağlamak, eş ve arkadaş bulmak, yolculuğa çıkmak vb. roller arketip denilen şablonları ortaya çıkarmaktadır.

Evrensellik… Bir çocuk dünyanın neresinde doğarsa doğsun, anne, baba, koruyucu, yönetici, otorite vb. arketiplere sahip olacaktır.

Arketipleri mitlerde bulma şansına sahibiz Arketipleri mitlerde bulma şansına sahibiz. Jung, mitlerin arketiplerin temsilcileri olduğunu söylemiştir. Dolayısıyla mitlerde ve mitsel öykülerde gördüğümüz karakterlerin ve olay örgülerinin her birinin bir arketipe tekabül ettiğini söyleyebiliriz.

Arketipler nerelerde bulunur? Dinler Rüyalar Edebiyat Fanteziler Folklör Sinema Reklam

Paylaştığımız bu “ortak payda” bizi birbirimize ve dünyaya bağlar Paylaştığımız bu “ortak payda” bizi birbirimize ve dünyaya bağlar. Öykülerin, masalların ya da sinemanın büyülü dünyasına girdiğimiz her anda bu “hazineyle” karşılaşırız. Bize izlediğimiz filmlerin, okuduğumuz romanların, dinlediğimiz öykülerin bu kadar tanıdık ve aşina gelmesi bu sebepledir.

Nerede “iyilik yapmak için mücadele eden kahramanlar” ya da “zorba bir iktidara karşı çıkan bir asi” görsek hemen tanırız. Bu roman kahramanları bizden birer parça taşırlar.

Ezilenleri koruyan, adaletsizliğe meydan okuyan, zorbalara karşı savaşan Köroğlu, Robin Hood ya da Batman karakterlerini düşünün. Bunların hepsi “savaşçı” arketipidir. Filmlerdeki bütün romantik erkek kahramanlar “aşık” arketipidir, Titanic’teki Leonardo DiCaprio karakteri gibi.

Godfather…Kral arketipi

Neşeli, isyankâr, enerjik, ağırbaşlı, seksi, olgun, sevimli, otoriter… Markaların da kişilikleri vardır: Neşeli, isyankâr, enerjik, ağırbaşlı, seksi, olgun, sevimli, otoriter… Markalar da kendilerini arketipler yoluyla anlatabilir.

Harley Davidson’u düşünün ya da Marlboro kovboyunu; iki markanın da özünde asi bir ruh vardır.

Apple…Yaratıcı

Coca Cola….İyileştirici (Şifa)

University of Oxford..Bilge

Turkcell…Kaşif

Dove…Saf

Disney…Soytarı

Algida..Aşık

Markayı bir arketiple anlatmak, markanın iletişiminde bir tutarlılık sağlar. Markalar, değişen yaşam biçimlerine ve zamana uyum gösterip iletişim dillerini yenilemek, değişik anlatım biçimleri benimsemek zorundadır. Bir markanın söylem değiştirdiği zaman bile özünü korumasının yollarından biri kuşkusuz arketipler üzerinden iletişim yapmaktır; çünkü arketiplerin zamana direnen ve hiç eskimeyen, her zaman taze kalan anlamları vardır. Bu anlamlara sahip çıkan markalar, zamanın ruhunu ve duygusal ihtiyaçlarını yakalayan markalar olur.

Carol S. Pearson ve Margaret Mark Bu iki yazar, arketipleri 12 temel arketipe indirgeyip, bunlar üzerinden marka iletişiminin nasıl yapılacağını anlatıyorlar. Yaratıcı (Creator): Hayal gücüne inanan, müşterilerin kendilerini ifade etmelerini destekleyen markaların kullandığı arketip.

Hükümdar (Ruler): Güç, prestij ve yüksek statüyü temsil eden markaların kullandığı arketip. Yardımsever (Caregiver): Sahip olduğu gücü müşterilerine kullandıran, onlara güç veren, yol gösteren markaların kullandığı arketip.

Bilge (Sage): Bilgi ve ustalığı savunan, müşterilerini düşünmeye ve öğrenmeye yönlendiren markaların kullandığı arketip. Kaşif (Explorer): Sürekli yeni yollar keşfeden, müşterilerine özgürleştirici çözümler üreten, öncü markların kullandığı arketip.

Masum (Innocent): Masumiyet, iyilik ve saflığı temsil eden, karmaşık sorunlara yalın ve etkili çözüm üreten markaların kullandığı arketip. Kahraman (Hero): Öncülüğü temsil eden, müşterilerinin kendi sınırlarını zorlayacakları çözümler üreten markaların kullandığı arketip.

Sihirbaz (Magician): Mucizevi sonuçlar üreten, sağladığı imkanla müşterilerine “dönüşümü” vaat eden markaların kullandığı arketip. Sıradan insan (Ordinary man): Sessiz çoğunluğa hitap eden ve müşterilerine ait olma duygusu yaşatan markaların kullandığı arketip.

Soytarı (Jester): Neşeli, şakacı özelliklere sahip, insanlara hoş ve güzel vakit geçirmeyi vaat eden markaların kullandığı arketip.   Aşık (Lover): Romantizmi, aşkı, tutkuyu, güzelliği, estetiği sahiplenen markaların kullandığı arketip. Asi (Outlaw): Kurulu düzene ve onu temsil eden hükümdar markalara (lider) meydan okuyan; mevcut kuralları yıkan markaların kullandığı arketip.