Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Makale Değerlendirme Çalışması
Advertisements

Ordu Üniversitesi Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Ordu/Türkiye
BTO 310 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
TÜRK HALKI, VEREMİ VE VEREMLE SAVAŞI DOĞRU BİLİYOR MU?
BAŞLIK METNİ ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN 25. DÜNYA ÜNİVERSİTELER KIŞ OYUNLARI ERZURUM 2011 VE BRANŞLARI HAKKINDAKİ.
SAĞLIK PERSONELİ KORUYUCU HEKİMLİĞİ NE KADAR TANIYOR. Ömer Seylan
Amaç: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye giriş başarısının dönem içerisindeki başarısıyla orantılı olup olmadığı her zaman bir soru işareti.
VERİCİ(DONÖR) TARAFINDAN SIKÇA SORULAN SORULAR
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Kan basıncının Yaş, Cinsiyet ve Vücut Kitle Endeksi ile ilişkisi
As.Yük.Hem.Gülçin ÇEVİRME
HEMŞİRELERİN SÜREKLİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Gülşen Güner Üzel* , Resmiye Özdilek**,Nihal Öztürk***, Sevim Ulupınar Alıcı****
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Erzurum Masa Tenisi İl Temsilciliği Faaliyet Sunumu
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
Nurhak Merkez Sağlık Ocağına Başvuranlarda Proteinüri Risk Faktörleri
Erzurum’da İş Yerlerinde 4207 Sayılı Sigara Yasağı Kanununa Uyma Durumu Araştırması Araştıranlar: Hüsniye Aslan, Ömer Karademir, Davut Aydın, Hüseyin Gümüş,
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Tahir Atik, Caner Turan, E.Ulaş Saz
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
NEDEN TIP FAKÜLTESİ. Derya SEZEN. , Aysun KELEŞOĞLU. , Emine KARAHAN
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
Dr. Özlem COŞKUN*, Yrd. Doç. Dr. Mehtap KARTAL**,
A.Ü ARAŞTIRMA HASTANESİNE BAŞVURAN HASTALAR MEMNUN MU?
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
19 Ekim 2006 GfK TürkiyeCustom ResearchGrowth from Knowledge 1 TUHID - İDA İletişim Hizmetleri Algılama Araştırması Eylül 2006.
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ AİLE HEKİMLİĞİNİ NE KADAR TANIYOR? Beyza Boğa*, Merve Ayşe Atmaca*, Uğur Can İzlimek*, Kadir Özmen**, Nagihan Külahlıoğlu**,
Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Nöroloji Kliniği Multiple Skleroz Polikliniğinde Başağrısı Sıklığı ( Headache Frequency in Multiple Sclerosis Outpatient.
GRUP TÜKENMEZ ZEYNEP SARIHAN YENER ARAÇLIOĞLU EBRU SAKAR ÖZGE KELEŞER
MEMNUNİYET ANKETİ ANALİZİ
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
BİR ORGAN BİR HAYAT.
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
HANGİ ÖĞRENİM SİSTEMİ DAHA MEMNUN EDİCİ?
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİ ARASINDA BESLENME BİLGİ DÜZEYLERİ VE VÜCUT KİTLE İNDEKSİ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? İbrahim N. I. Abuawad1, Muhammed Abdullayev1,
Betül GÜLEBENZER, Berivan KARATAŞ, Merve ERDOĞAN
GİRİŞ BULGULAR YÖNTEM SONUÇ

GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
C1 Grubu “Çocukça Yaklaşım”
YusufAlpaydın AEP Formatör Eğitimi İstanbul, 30 Kasım-06 Aralık 2012 Eğitim Materyallerini Yerelleştirme Prof. Dr. Halil EKŞİ
GRUP HAŞ… TOPLUMDA İLK YARDIM BİLİNCİ. Bakanlık aşamasında tıkandı… Huzur evinde kalan yaşlı bireylerde depresif semptomlar ve yaşam kalitesinin değerlendirilmesi.
Diferansiyel Denklemler
TIP ÖĞRENCİLERİNDE DERSLERE KATILIMI ETKİLEYEN FAKTÖRLER İnsan hayatının yegâne bekçisi olan doktorların şüphesiz ki nitelikli bir eğitim almaları hem.
 Danı ş man Ö ğ retim Üyemiz: İ lknur BA Ş Y İĞİ T.
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
EĞİTİM KURULU SPORCU DEĞERLENDİRME ANKETİ ANTALYA-2009.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
ELEKRİK SEKTÖRÜNDE EĞİTİM DÜZEYİ İLE İŞ KAZALARININ İLİŞKİSİ GÜTF HALK SAĞLIĞI ABD EPİDEMİYOLOJİ PROJE ÖDEVİ.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
AFETE HAZIRLIK VE BİLGİ DURUM DEĞERLENDİRMESİ
Karabük Şirinevler Devlet Hastanesi Göğüs Hastalıkları Kliniği6
Hatice Şimşek Keskin***
Otizm Farkındalık Araştırması
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
Sunum transkripti:

Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken yaşamlarını yitirmektedirler. Bu araştırmamızda tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 2 öğrencilerinin organ bağışı hakkındaki bilgi düzeylerini ölçmeyi amaçladık. Gereç ve yöntem: Bu çalışma 2011 yılında Erzurum’da Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesinde kesitsel bir araştırma olarak yapıldı. Araştırmacılar tarafından demografik özellikler ve organ bağışı hakkındaki bilgiler ile ilgili sorulardan oluşan bir anket geliştirildi. Çalışmaya tıp fakültesi birinci ve ikinci sınıf öğrencileri dâhil edildi. Çalışmaya katılmayı kabul eden rastgele seçilen 25 birinci sınıf ve 25 ikinci sınıf öğrencisine araştırmacılar tarafından anket yüz yüze uygulandı. Veriler SPSS paket programına girilerek analiz edildi. Bulgular: Katılımcıların ortalama yaşı %19,56 ± 1,63 yıldı. Öğrencilerin %36’sı kadın, %64’ü erkekti. Ankete katılan birinci sınıf öğrencilerinin %44’ü kadın ve %56’sı erkek, ikinci sınıf öğrencilerinin %28’i kadın ve %72’si erkekti. “Yeterli bilginiz var mı?”, “Sizce üniversite hastanelerinde organ bağışında bulunulabilir mi?”, “Sizce organ bağışı için doku uyumu gerekli midir?” ve “Organ bağışında bulundunuz mu ya da bulunmayı düşünüyor musunuz?” sorularına katılımcıların %44’ü (n=22) evet, %56’sı (n=28) hayır cevabı verdi. “Organ bağışı hakkında TV’den bilgi edinir misiniz?”, “Organ bağışında bulunabilmek için sağlık raporu gerekli midir?” ve “Akrabalarınızda yada yakın çevrenizde organ bağışında bulunan var mı?” sorularına katılımcıların %56’sı (n=28) evet, %44’ü (n=22) hayır cevabı verdi.Cinsiyete ve sınıflara göre sorulara verilen cevaplar açısından fark yoktu (p>0.05). Akraba yada yakın çevresinde organ bağışında bulunan öğrencilerin tamamı (n=28) organ bağışında bulunmayı düşünmediğini belirtti (p<0.001, Tablo 2). Sonuç: Atatürk üniversitesi tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 2 öğrencilerinin yarısından fazlası organ bağışı hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıklarını belirtti. Bu durum ülkemizde organ bağışı ile ilgili toplumsal düzeyde ve okullarda bilgilendirmenin yetersiz olduğunu düşündürmektedir. Bu sonuçların tıp fakültesi öğrencilerinden elde edilmiş olması dikkat çekicidir. Akraba ya da yakın çevresinde organ bağışında bulunan öğrencilerin tamamının organ bağışına olumsuz yaklaştıkları görüldü. Bu durumun nedenlerinin araştırılması gerektiği düşünüldü. Organ bağışı konusunda ülke düzeyinde bilincin artırılması için kitlesel iletişim araçları kullanılarak halka yönelik bilgilendirmenin artırılması ve eğitim müfredatında bu konuya yer verilmesi yararlı olabilir. Unutulmamalıdır ki bağışlanan her organ filizlenen bir candır. TIP FAKÜLTESİ DÖNEM 1 VE DÖNEM 2 ÖĞRENCİLERİNİN ORGAN BAĞIŞI HAKKINDAKİ BİLGİLERİ Hazırlayanlar: Muhammed Elveren, Abdulkadir Sonkaya, Muhammed Yıldırım, Yener Solak, Yunus Emre Azbay Sunanlar: Meryem Kaya, Gülsüm Özçelik, Sema Arik Danışman: Doç. Dr. Turan Set (Aile Hekimliği AD) Evet Hayır n%n% Yeterli bilginiz var mı? Sizce üniversite hastanelerinde organ bağışında bulunulabilir mi? Sizce organ bağışı için doku uyumu gerekli midir? Organ bağışında bulundunuz mu yada bulunmayı düşünüyor musunuz? Organ bağışı hakkında TV’den bilgi edinir misiniz? Organ bağışında bulunabilmek için sağlık raporu gerekli midir? Tablo 1. Katılımcıların organ bağışı ile ilgili sorulara verdikleri cevapların dağılımı. Tablo 2. Katılımcıların akraba veya yakın çevresinde organ bağışında bulunma durumu ile organ bağışı yapmayı düşünme durumunun karşılaştırılması. Organ bağışında bulundunuz mu yada bulunmayı düşünüyor musunuz? EvetHayır n% n% Akraba ya da yakın çevrenizde organ bağışında bulunan var mı? Evet Hayır P değeri <0.001