21.Yüzyılda Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PDR Bağlamında Öğrenci Koçluğu
Advertisements

Uygulama: Bir kitap olarak HAYATIM
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
REHBERLİK Yıldız KOCADAĞ.
21. Yüzyılda Okul Rehberlik Hizmetleri
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Danışma Kuramları I & II
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
1.Bölüm Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığına Giriş
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
REHBERLİK DERSİ III.
21. Yüz Yıl Eğitimi Eski Yaklaşım:  Öğretmen ve müfredat odaklılık  Pasif alıcı konunda öğrenme  Bireysel işler ve çalışmalar  Bilgi kazandırmak 
KARİYER GELİŞTİRME Kariyer: (koşu yolu, arena, meslek hayatı, meslek)Meslekte, işte ilerleme, yükselme, başarılı olma olarak kullanılır. Kariyer, kişinin.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ
Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Rehberlik Servisi Tanıtımı
İlköğretimde Mesleki Yönlendirme Toplantısı 25 Mart 2005, İstanbul Lisesi Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Kişisel Rehberlik.
GİRİŞ.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
Örgütsel Kariyer Planlaması
KARİYER GELİŞTİRME.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Mesleki Rehberlik - I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
REHBERLİK SERVİSİ.
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
FATİH ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
NİZİPANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
REHBERLİĞİN GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
REHBERLİK DERSİ III.
KİŞİSEL / SOSYAL REHBERLİK
MESLEK NEDİR? Meslek , ‘bir kişinin hayatını kazanmak geçimini sağlamak için yaptığı iş’ olarak tanımlanmaktadır. Belli bir eğitimi gerektiren bilgi,
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

21.Yüzyılda Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi Prof. Dr. Binnur YEŞİLYAPRAK Ankara Üniversitesi 2012 Ankara

Birey-meslek ilişkisi ne zaman başlar?

Yaşam Serüvenimiz Nasıl Başladı?..

Milyonlarca atom birleşerek DNA yı oluşturdu....

Milyonlarca atom birleşerek DNA yı oluşturdu....

Milyonlarca atom birleşerek DNA yı oluşturdu....

Milyonlarca DNA birleşerek hücreleri oluşturdu

ve iki hücre birleşti... +

Sonra böyle bir hücre oluştu.

Bölündü,

Bölündü,

Tekrar,tekrar bölündü, milyarlarca kere... Ve sonra bu hücreler tekrar birleşti. Ne mi oldu ?...

Böyle bir şey oldu...

Bir bebeğin kariyer gelişimini neler etkiler? Cinsiyet Genetik donanım (fiziksel, zihinsel özellikler) Aile çevresi ve koşulları Ailenin beklenti ve değerleri Eğitim çevresi ve koşulları Toplumsal koşullar Bireysel özellikleri Şans, tesadüf... Mesleki rehberlik hizmetleri

Kariyer gelişimi bir süreçtir Döllenme ile başlar Belli aşamalardan geçerek yaşam boyu sürer Psikolojik Danışmanların sorumluluğu; her dönemde mesleki rehberlik hizmetlerini sağlayarak kariyer gelişimini desteklemektedir.  

“Yaşamboyu Kariyer Gelişimi” Ne Demektir?

Yaşamboyu Mesleki gelişim bir süreçtir; doğumdan ölüme dek sürer. Freud; “Sağlıklı insan, sevebilen ve çalışabilen kişidir” “İş, bireyin gerçekle bağlantısıdır”

Kariyer Yaşamboyu; Üstlenilen roller → Çocuk, genç, yetişkin Öğrenci, çalışan, işçi Arkadaş, anababa ... vb. Yaşanılan mekanlar → ev, okul, çevre, işyeri ... vb. Yaşanan olaylar → okula başlama, taşınma, İşe girme, yer değiştirme, Evlenme, yükselme, Boşanma, iş değiştirme, işsiz kalma, Emeklilik ... vb.

Gelişim bütünsel, her yönüyle gelişim büyüme bilgi, beceri, deneyim kazanma (öğrenme) olgunlaşma uygulama yeterliliği artırma

UYGULAMA “Meslek seçimi” konusunda sahip olduğunuz inançları düşünün.. Bize neler söylendi? Biz öğrencilerimize neler söyleriz?

Şöyle ifadeler….. “Meslek seçimi çok önemlidir..” “Bu karar bütün hayatını etkiler..” “Yaşamda en önemli iki karar; eş ve iş seçimidir..değiştirmek zordur…geri dönülmez bir karardır..” “Sana en uygun mesleği bir kez seçersin, yoksa pişman olursun..” ……….

TARTIŞMA Düşüncelerimizin geçerliğini tartışalım: Dün geçerli olanlar bugün hala geçerli mi? Algılarımızı gözden geçirelim..

Hangileri mit? Hangileri gerçek?

Kariyer Danışmanlığı: Mitler ve Gerçekler Kariyer danışmanları, ellerinde var olan standart testlerle bireylere seçeceği uygun mesleği söylerler. Mesleki rol kararı, yaşamdaki diğer rollerden ayrı olarak ele alınır. Kariyer danışmanları, kişisel sorunlarla ilgilenmezler. Kariyer danışmanlığı yapmak için bu alana özgü, özel uzmanlık yeterlikleri gerekmez. Kariyer danışmanı, danışanın içinde bulunduğu kültürel çevre ve koşulları ile ilgilenmezler.

6.Kariyer danışmanlığı, sadece kariyer kararı verileceği zaman yapılan bir yardımdır. 7.Bu yardım kariyer kararı verildiğinde sona erer. 8.Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile işsizlik problemine çözüm bulunabilir. 9.Bu hizmetler ile üniversite önündeki yığılmalar ortadan kaldırılabilir. 10.Bireyin yetenek ve ilgilerini ne kadar küçükken saptarsak,uygun mesleğe yönelmesi o kadar isabetli olur.

Dünyamız hızla değişiyor: 1909’dan Parsons’ın Mesleki Yerleştirme Hizmetlerinden Geleneksel Yaklaşımdan Klasik Meslek Seçimi Kuramlarından 2012’ye Yaşamboyu Kariyer Danışmanlığı Hizmetlerine Yeni Yaklaşımlara Post-modern Kariyer Gelişimi Kuramlarına Paradigmalar Değişiyor!

PARADİGMA: Algılama şekli, algı çerçevesi PARADİGMA AYARLARI: Algılayışımızı revize etmek Kariyer Danışmalığında eski paradigmalar geçerliğini yitiriyor mu?

21. yüzyılda İş Dünyasında Neler Oluyor? Yeni teknolojiler ve icatlar Ekonomik krizlerin yarattığı KAOS Küreselleşme ve global ekonomi Yeryüzü kaynaklarının tükeniyor olması Çalkalanma: İş piyasasındaki hızlı devinim Yeni mega-mağazalar/alışveriş merkezleri Meslekler değişmekte Yeni iş/meslek alanları doğmakta

21. yüzyılda İş Dünyasında Neler Oluyor? (devam) Meslekler arası geçiş artmakta Eski görev ve işlerde yeni yol ve yöntemler ortaya çıkmakta Çalışanlarda aranan nitelikler değişmekte Çalışanların ve şirketlerin sirkülasyonu artmakta Çalışanların eğitim düzeyi yükselmekte İşlerin projelendirilmesi, farklı ekiplerle çalışma Mesleki yönlendirme yaklaşımı değişmekte Bireylerin meslek seçme-sürdürme anlayışları değişmekte

Globalleşmenin Yarattığı Yeni Eğilimler ve Sonuçları Bir ÖRNEK (s.34 de okuyup nedenlerinin tartışılması)

Tablo 1.2 İş/Meslek Yapısı ve Meslek Sahibi Olma Anlayışındaki Değişimler

Türkiye’de durum.. İşsizlik oranı %13.5 (TÜİK) Üniversite mezunlarında işsizlik oranı %32.5, (Okur-yazar olmayanlarda % 16.4) (İŞKUR) -Aldığı eğitime uygun bir işte çalışanların oranı sadece %20 !..(basından-4.Ocak.2012) -Çalışanların %84’ü kariyer sitelerinde yeni bir iş peşinde (basından,2012)

ESKİ PARADİGMA: NE İŞ OLSA YAPARIM!..

YENİ PARADİGMA: NE İŞ OLSA YAPARIM!..

Paradigma değişimi, mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı hizmetlerinde amaç,anlayış ve yaklaşım açısından farklılaşmalar ortaya koymuştur. Nasıl?

Tablo 1.3 Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri Anlayışındaki Değişme

Yeni Paradigmaların Kariyer Danışmanlığındaki DOĞURGULARI: Kariyer Danışmanları NE Yapmalı? Mesleki ROLLERİNİ NASIL OYNAMALI? ESKİ paradigmalar bir ENGEL mi?

Günümüzde Kariyer Danışmanlarından Beklenen Roller Sürekli gelişimi desteklemek Bireyin gelişmekte ve değişmekte olan kendini keşfetmesine destek olmak Alternatifli düşünme yollarını öğretmek Paradoksal bakış açısını geliştirmek

Girişimcilik, yaratıcılık özelliklerini geliştirmek Değişim ve belirsizliği tolere etme Sol beyin-sağ beyin gelişimini birlikte desteklemek

Sağ Sol Düşünen Beyin Hisseden Beyin I Q E Q Sözel Müzik Sayısal Mantıksal Konuşma Yazma Listeleme Rasyonel Analiz Ardışıklık Bilgiyi İşleme Müzik Hayal Gücü Algısal Sezgisel Ritim Spontan Duygusal Sentez Yaratıcı Artistik Bilgi İşleyen Sağ Sol

Kişisel erişim (self-servis) hizmetlerine yöneltmek Portföy sistemi geliştirmeyi teşvik etme Bireylerin kendi kariyerlerini yapılandırmalarını ve yönetmelerini destekleme

Özel uzmanlık (mesleki) beceriler Aktarılabilir beceriler kazanmalarını teşvik etmek (kariyer gelişiminde önemli beceriler) Özel uzmanlık (mesleki) beceriler İşlevsel/aktarılabilir beceriler Kendini Yönetme Becerileri

Kariyer gelişimi için önemli yeterlikler Öğrenmeyi Öğrenme Yaşam Yönetimi Sosyal (iletişim) Yeterlikleri META YETERLİKLER

21. Yüzyılda Meslek/Kariyer Danışmanlığında 21. Yüzyılda Meslek/Kariyer Danışmanlığında Benimsenmesi Gereken Anlayış: Paradoksal bakış açısına alışmak Kaosa yatırım yapmak Sistemik bakış açısını benimsemek Alternatifli düşünmeyi desteklemek/öğretmek

Meslek Danışmanlığında YENİ YAKLAŞIMLAR Sosyal-Bilişsel Kuram Bilişsel Bilgi Süreci Yaklaşımı Brown’ın Değer Temelli Holistic Modeli Hansen’in Yaşamboyu Kariyer Planlama Modeli

Meslek Danışmanlığında POST-MODERN YAKLAŞIMLAR Hikaye Yaratma Yapılandırmacı Yaklaşım Kaos Kuramı Geçiş ve Kriz Modelleri Değişimlere duyarlı, bireyin gereksinimlerini karşılayan esnek yaklaşımların benimsenmesi gereği

Nitel Değerlendirmeler Bireyin kariyer gelişimini değerlendirmede ve desteklemede nitel yöntemlerin yararı savunulmakta.. Kariyer stili değerlendirmesi vb. nitel yöntemler….

Uyarıcı soru: Gençlerde Kendini yönetme becerileri Aktarılabilir beceriler Meta yeterlikler NASIL KAZANDIRILABİLİR? Meslek Danışmanları bu değişimi NASIL YÖNETEBİLİR?

Değerlendirme: Sonuç Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı alanında “farklı” ne öğrendik? Paradigmamız değişti mi? Değişmeli mi? Bu değişim uygulamalarımıza nasıl yansıyacak?

TARTIŞMA Sorular-katkılar byesilyaprak@ankara.edu.tr İzlediğiniz için teşekkürler 