Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla İHLAS SURESİ 1
قُلْ هُوَ اللّٰهُ اَحَدٌ ﴿١ İHLAS SURESİ قُلْ هُوَ اللّٰهُ اَحَدٌ ﴿١ 1 (EY muhatab!) De ki: O Allah’tır;eşsiz-benzersiz bir tek’tir. اَللّٰهُ الصَّمَدُ ﴿٢ 2 Allah Samed’dir. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣ 3 O doğurtmamıştır ve doğurulmamıştır. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا اَحَدٌ ﴿٤ 4 Ve hiçbir şey O’na asla denk ve benzer olmamıştır. 2
İHLAS SURESİ Nuzul Sıra 25 Ayet Sayısı 4 Nuzul Yılı 3 Mushaf Sıra 112 SURENİN KİMLİĞİ İHLAS SURESİ Nuzul Sıra 25 Ayet Sayısı 4 Nuzul Yılı 3 Mushaf Sıra 112
NÜZUL YERİ
İHLAS SURESİ KONUSU (2) Kelime-i Tevid’in tefsiri. 2. İnsanın Allah tasavvurunu inşaa etmek. (Allah’ın Nitelikleri) Allah oluşu Sonuç, Diğerleri Sebep olursa; O Allah’tır: Çünkü eşsiz ve benzersizdir, Samed’dir (hiçbir şeye muhtaç olmayan), Doğurtmamış ve doğurulmamıştır, Hiçbir şey O’na denk ve benzer olmamıştır.
İHLAS SURESİ KONUSU (2) Kelime-i Tevid’in tefsiri. 2. İnsanın Allah tasavvurunu inşaa etmek. (Allah’ın Nitelikleri) Allah oluşu Sebep, Diğerleri Sonuç olursa; Eşsiz ve benzersizdir, O, Samed’dir (hiçbir şeye muhtaç değildir), O, Doğurtmamış ve doğurulmamıştır, Hiçbir şey O’na denk ve benzer olmamıştır. Çünkü O, Allah’tır:
İHLAS SURESİ 1/3 KUR’AN’DIR Kur’an’ın Konuları Tevhid (İhlas Suresi) Nübüvvet Ahiret
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla İHLAS SURESİ
İHLAS SURESİ قُلْ هُوَ اللّٰهُ اَحَدٌ ﴿١ 1 (EY muhatab!) De ki: O Allah’tır;eşsiz-benzersiz bir tek’tir. O’nun hakkı kulluk edilmeye lâyık tek Allah olmaktır, O’ndan gayrisinin hakkı O’na kul olmaktır. 10
İHLAS SURESİ قُلْ هُوَ اللّٰهُ اَحَدٌ ﴿١ 1 (EY muhatab!) De ki: O Allah’tır;eşsiz-benzersiz bir tek’tir. Vahid yerine EHAD Vahid yerine ehad gelmesi, maddî-manevî, aklî-hissî tüm boyutlardan ve açılardan biricikliğini, eşsizliğini ve benzersizliğini ifade içindir. Vahid olan “bir”, parçalardan meydana gelebilir, Ehad olan “tek”, parçalanamaz olanı ifade eder. Bölünüp parçalara ayrılmayan. Parçalardan meydana gelmeyen. 11
İHLAS SURESİ اَللّٰهُ الصَّمَدُ ﴿٢ 2 Allah Samed’dir. Samed, Allah’ın mutlak ve mükemmelliğini ifade eden bir sıfattır. “her şey kendisine muhtaç olup kendisi hiçbir şeye muhtaç olmayan”; “ilk sebep ve son gaye” veya “öncesiz ilk, sonrasız son”; “eksilmeyen ve artmayan”; “evrenin eşsiz sahibi” mânalarına gelir. 12
İHLAS SURESİ اَللّٰهُ الصَّمَدُ ﴿٢ 2 Allah Samed’dir. Samed; Kelimenin kök manaları dikkate alındığında; Deliksiz, Gediksiz, Eksiksiz, Noksansız. Ne bir şey girer, ne bir şey çıkar. Bu mâna, üflenen Ruh’un ‘Allah’tan bir parça’ olduğu düşüncesini de dışlar. 13
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣ 3 O doğurtmamıştır ve doğurulmamıştır. İHLAS SURESİ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣ 3 O doğurtmamıştır ve doğurulmamıştır. Yüce Allah için Üç İmkansızlık; Doğurtmamıştır. (Baba değildir) O’na çocuk isnad edenleri red. Meleklerin Alah’ın kızları olduğunu red. Hz İsa’nın Allah’ın oğlu olduğunu red. 2. Doğurulmamıştır. (Anne değildir) Her doğurulan fanidir. Doğurulan varlık sonradan var edilmiş demektir. Doğuran ve doğurulan bir eşe ihtiyacı vardır. Oysa; 14
İHLAS SURESİ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا اَحَدٌ ﴿٤ 4 Ve hiçbir şey O’na asla denk ve benzer olmamıştır. 3. O’nun Dengi yoktur. Dengi benzeri olmadığı gibi yardımcısı da yoktur. Yardımcısı olan eksik demektir. O da Allah olamaz. Bu nedenle; Ne zatında, Ne sıfatında, Ne fiillerinde O’nun dengi ve yardımcısı yoktur. 15