YONT221 KAMU YÖNET İ M İ NDE DEVLET İ N ETK İ NLEŞT İ R İ LMES İ KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORM VE YEN İ DEN YAPILANMA Ö ğ retim Görevlisi: M.NECAT İ C İ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yenİ Kamu Yönetİmİ Prof. Dr. Turgut Göksu.
Advertisements

Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Kamu harcamalarının bileşiminin büyüme ve refah etkisi
Emin Dedeoğlu , Eskişehir
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Üniversite Sanayi İşbirliğinde İskandinav Modeli
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
Mali Saydamlık İzleme Raporu 3
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
ŞEFFAFLIK VE ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ
İYİ YÖNETİŞİM.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz
Kamu Yararına Sunulan Hizmetlerin Özelleştirilmesi ve Serbestleştirilmesi Michael Schmidt ICCR Viyana 5 Eylül 2007 Türkiye’ye Köprü Projesi 4. Atölye Çalışması.
Karşılaştırmalı bir perspektifle yeni kamu yönetimi
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
LİBERALİZM ve devlet anlayışı ögretim görevlisi M
Bilgi ve Yenilik İktisadı
YÖNETİŞİM.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Klasik iktisadi yaklaşım
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Devletler aşağıda sıralanmış yöntemleri kullanarak hizmetlerin kamusal sunumundan uzaklaşmaktadırlar: 1)Kamusal hizmetlerin tamamen özel sektörün inisiyatifine.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Temel Bilgi Teknolojileri
DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İŞLETME FAKÜLTESİ YONT 221
Kamu Yönetimi ve Yönetim Kuramları
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ KAMU YÖNETİMİNDE REFORM VE YENİDEN YAPILANDIRMA Araştırma Görevlisi: PH.D. Mehmet Necati Cizrelioğulları.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
LİBERALİZM ve devlet anlayışı Araştırma görevlisi PH. D. M
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
Kamunun Yeniden Yapılandırılması Eğitim Sen Eğitim Uzmanı
Yeni Sağ ve Kamu Sektörü Reformları
EKONOMİ, SİYASAL VE YÖNETİMİN YENİDEN YAPILANMALARI.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
REFAH DEVLETİ.
SHB-425 Sosyal Politika ve Planlama
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
KAMU YÖNETİMİNİ DEĞİŞİME ZORLAYAN NEDENLER VE YENİDEN YAPILANDIRMA
LİBERALİZM Öğretim elemanI: PH.D . M. NECATİ CİZRELİOĞULLARI
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
SİCİL PERFORMANS.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yeni Kamu Yönetimi Yaklaşımı
Sunum transkripti:

YONT221 KAMU YÖNET İ M İ NDE DEVLET İ N ETK İ NLEŞT İ R İ LMES İ KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORM VE YEN İ DEN YAPILANMA Ö ğ retim Görevlisi: M.NECAT İ C İ ZREL İ O Ğ ULLARI

KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORMUN AMAÇLARI Demokrasinin Kalitesini iyileştirmek Kamu yönetimine karşı duyulan güvensizlik duygusunu azaltmak Kamu yönetiminde saydamlı ğ ı sa ğ lamakE-devlet projesini hayata geçirmekBürokrasi ve kırtasiyecili ğ i azaltmakVatandaşların Yönetsel katılımını arttırmakSivil Toplumu güçlendirmek İ şlevine gerek kalmayan kurumları tasfiye etmek

Kamu Yönetiminde Reformun özellikleri Kamu Yönetiminin çerçevesinde gerçekleşen ekonomik toplumsal siyasal ve teknolojik gelişmelerin bir sonucudur. Kamusal hizmetlerin daha kaliteli,hızlı ve ekonomik bir şekilde sunumudur. Kamu yönetiminde reform tartışmaya dayalıdır.Kamu yönetiminde reform zaman alıcıdır. Reform düzenlemekle yapmaktan ibaret de ğ ildir. Bu düzenlemeleri hayata geçirmek için u ğ raşmaktır.

REFORMLARI GEREKT İ REN FAKTÖRLER Dış Faktörler 1. Avrupa Birli ğ i Süreci 2. IMF ve Dünya Bankasının Etkileri 3. Küreselleşme ve Rekabet İ ç Faktörler 1. Kamu Mali Yönetiminde Kriz 2. Yönetimin Hantallaşması, verimsizlik ve etkinsizlik 3. İ nsan Kaynakları Yönetiminde Yozlaşma 4. Artan yolsuzluklar ve kötü Yönetim uygulamaları 5. Toplumsal Beklentiler:Yönetime katılma, sivilleşme, Hesap verebilirlik, Saydamlık ve Yerelleşme talepleri

Yeni Sa ğ ve Kamu Yönetimi Yeni sa ğ düşünce; 19. yüzyıl liberalizmin ça ğ daş yorumu olarak de ğ erlendirilmektedir. Bu düşüncenin ortaya çıkışı, 20. yüzyılda devletin aşırı büyümesinden ve hem bireysel hem toplumsal özgürlüklerin kısıtlayıcı haline gelmesinden kaynaklandı ğ ıdır. Ekonomik,sosyal,siyasal ve yönetsel boyutları olan bir dönüşümü ifade etmektedir. Kamusal faaliyet alanın küçültülmesini ve küçültülen alanın da özel kesim yönetim anlayışı do ğ rultusunda yeniden yapılandırılmasını öngörmektedir. Bu süreç, ideolojik,teorik ve küresel meydan okumalar şeklinde hükümetlerin kamu hizmetlerinde büyük dönüşümler yapmalarına neden olmuştur.

İ ki de ğ işim;  Kamu sektöründe özel sektörleşme e ğ ilimi  Örgütlemede temel ilke olan bürokrasiden uzaklaşma e ğ ilimi olarak belirtilmektedir. Yeni sa ğ teorislerine göre; en iyi yönetim özel sektör disiplini altında gerçekleşecektir.  Siyasal kontrol artırılmakta  Bütçe harcamalarına tasarrufa gidilmekte  Profesyonel özerklik ve kamu hizmeti birlikleri zayıflatılmakta  Bürokrasinin do ğ al yetersizlikleri giderilmeye çalışılmaktadır.

Yeni sa ğ düşünceyi savunanlar; ◦ Devletin küçültülmesini ◦ Kamu sektörünün faaliyet alanının daraltılmasını böylece piyasa ekonomisinin kendi koşul ve kurallarına göre çalışma imkanlarını genişletilebilece ğ ini öne sürerler.  Bu yönüyle yeni sa ğ en önemli kayna ğ ını ekonomik liberalizmde bulmaktadır.

Yeni Sa ğ ve Kamu Sektörü Reformları Serbestleştirme (Deregulasyon) Özelleştirme

Serbestleştirme Serbestleştirme Genel olarak devletin sektörler üzerindeki hukuki düzenleme ve kısıtlama, dolayısıyla kontrol etme yetkisinin kısıtlanmasını, bazı alanlarda da kaldırılmasını içermektedir. Kamu tekellerin tekel olma niteli ğ inin kaldırılarak, alana devlet yanında,özel sektörün de serbestçe girebilmesine imkan verilmesini ve böylece rekabet ortamının oluşmasına katkıda bulunmasını da kapsamaktadır.

Serbestleştirme sonucunda kamu yönetimindeki gelişmeler: a. Performans aracılı ğ ıyla etkinli ğ in ve verimlili ğ in de ğ erlendirilmesi b. Yönetim sürecinde kullanıcıların da yer almasıyla,karar verme mekanizmalarında kullanıcıların etkinliklerinin artırılması c. Kamu kuruluşlarında şirketleşme sürecinin başlatılması d. Özel ve kamu kuruluşları arasında rekabet sa ğ lanması,kamu özel işbirli ğ ine gidilmesi ve geleneksel kamu-özel sınırlarının kaldırılması. e. Ayrıca, serbestleştirme de, yönetim gücünün merkezileşmesi yerine rekabetin artırılmasını da gerektirmektedir.

Özelleştirme Özelleştirme Genel olarak özelleştirme, sosyal faaliyetlerde hükümetin etkinli ğ inin azalmasını, özelde ise mal ve hizmetlerinin mülkiyetinin kamu sektöründen özel sektöre transferini ifade etmektedir. Daha geniş anlamda, özellikle ekonomik etkinlikleri bakımından küçültülmüş bir devletin;serbest piyasa ekonomisi uygulamasının önündeki tüm engellerin kaldırıldı ğ ı bir ekonomik ve toplumsal düzen yaratmaya yönelik karar,eylem ve işlemlerin tümünüdür. Dar anlamda, sermayesinin kısmen ya da tamamen özel kişi veya kurallara satılması anlamına gelmektedir.

Özelleştirme felsefi kayna ğ ını, bireycilik, özgürlük, kendili ğ inden düzen ve serbest piyasa ekonomisi ile sınırlandırılmış devlet ilkelerinden hareket eden yeni sa ğ akım oluşturmuştur. Özelleştirme yeniden yapılanmanın ana eksenlerinden biridir. Amacı, politik müdahalelerle zarar eden ve bu yüzden topluma haksız ve akılcı olmayan bir yük haline gelen kuruluşlarından kurtulmaktır.

Başka bir nokta ise, özelleştirme uygulamaları;  kamu harcamalarının daraltılması, kamu açıkların giderilmesi,  sermaye mülkiyetinin tabana yayılması, kamu hizmetlerinde verimlili ğ in sa ğ lanması, serbest piyasa ekonomisinin geliştirilmesi gibi amaçlara dayandırılmaktadır. Bu süreçte özelleştirme uygulamalarının arkasında dört temel baskı vardır.:  Bunlardan birincisi, daha iyi yönetim ve daha az maliyet talep eden pragmatik baskılar  İ kincisi, devletin büyümesini bir tehlike olarak gören ve daha az yönetim talep eden ideolojik baskılar  Son olarak kamu sistemini çok bürokratikleşmiş, profesyonelleşmiş ve koruyucu bulan ve halkın daha çok seçme hakkına sahip olmasını savunan popülist baskılardır.  Özelleştirme yöntemler; özel sektörün önündeki kamusal engelleri kaldıran yasal ve kurumsal serbestleştirme, blok satış, halka arz, kiralama, yönetim devri, imtiyaz gibi uygulamalar.

Türkiye’ye Yansımaları Türkiye’ye Yansımaları Ekonomik alanda serbest piyasa ekonomisine geçiş, siyasal ve yönetsel alanda devlet yapısının liberalleşmesi. Yeni kamu yönetim anlayışının ve yeni sa ğ ın en önemli ilkelerinden biri olan devletim minimize edilmesi (özelleştirme) Kamuda yasal-yapısal serbestleşme yani yani kamu mal ve hizmetlerdeki sübvasyiyonların kaldırılması ve tasarruf önlemleri ya da politikalarıdır. 1990’dan itibaren kamu hizmetlerinde kalite, vatandaş odaklık, yönetişim,katılım,hesap verebilirlik,saydamlık,esnek örgüt yapıları ve performansa dayalı yönetim (idari reform ) Bürokrasi odaklı bir yönetim anlayışından vazgeçilerek,kamu yönetimi karşısında vatandaş ve sivil toplum yeniden keşfedilmiş;karşılıklı roller ve sorumluluklar yeniden tanımlanması Ömür boyu istihdam yerine sözleşmeli personel uygulaması