Öz et.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Advertisements

HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
PARAGRAF.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
HABER YAZILARI.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV İPUÇLARI.
PARÇADA ANLAM.
BEYNİNİZİN HANGİ TARAFI DAHA ÇOK GELİŞMİŞ?
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
PARAGRAF.
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
YAZMA UĞRAŞI (Kompozisyon) Hüdayi Can Çankırı, 2014.
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
SEVGİ BÖCÜKLERİ HEPİNİZE EYÜ DERSLER
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
NASIL ÖZET ÇIKARIRIM? HER ÖĞRENCİ BAŞARILI OLABİLİR? Her hakkı her öğrenciye aittir. Lütfen izin almadan her öğrenciye gösteriniz..
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
TÜRKÇE Mızrap Ege Durakoğlu.
DİLEKÇE NASIL YAZILIR?.
TEKNİK RAPOR YAZIMI Önemli Noktalar Kurtuluş Küllü
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
ETKİLİ OKUMA.
ANLAM.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
ÖĞRETİM PROGRAMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
PARAGRAFTA ANLAM.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
BARIŞ İLE DOĞA YARIN KIYAMET KOPACAĞINI BİLSENİZ DAHİ AĞAÇ DİKİNİZ. HZ. MUHAMMED ORMANLARIMIZI NASIL KORUMALIYIZ?
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Özlem DÜZGÜN Psikolojik Danışman. Yerleştirme sınavları içerik bakımından oldukça fazla konu kapsayan, psikolojik olarak ise bireyde gerginlik yaratan.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ANLATIMA HAZIRLIK.
OKUMANIN İLKELERİ.
REHBERLİK SERVİSİ YAYINIDIR
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
TEOG TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ Engin DEMİRCİ.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
ARAŞTIRMALARDA KAYNAK GÖSTERME TEKNİKLERİ
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
VERİMLİ ÇALIŞMA YOLLARI
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Özel Yeteneklerin Geliştirilmesi Daire Başkanlığı.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIMDA TEMA VE KONU TEMA KONU Ana Düşünce.
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ARAŞTIRMANIN AŞAMALARI
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
Bitirme tezi nasıl yazılır
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI III: METİN AKTARMALARI
Sunum transkripti:

öz et

Sözü israf etmeyin

az anla ama ters anlama

ÖZET 1-Veri 2-Sebep 3-Sonuç 4-Önceki sebep …

Özetleme;bir yazıyı ya da konuşmayı muhtevasını bozmadan amacını bozmadan ana hatlarına dikkat ederek planını bozmadan kısaltmaktır.

-- Metindeki ana düşünceyi belirler: Özetlemede öğrenci: -- Metindeki ana düşünceyi belirler: ana fikir başlık yardımcı fikir konu

Özetlemede öğrenci: -- Önemli düşünceleri ayırt eder. -- Ayrıntıları görür. -- Düşünce(ler) arasında ilişki(ler) kurar. -- Metni kendi cümleleriyle anlatarak bütünleştirir.

Özetleme öğrenciyi: yönlendirir / yönlendirmelidir. -- anlamak için okumaya -- önemli fikirleri ayırt etmeye --bilgiyi kendi kelimeleriyle ifade etmeye yönlendirir / yönlendirmelidir.

basamaklarını takip etmelidir Özetlemede öğrenci -- Metindeki önemsiz bilgiyi tanıma ve çıkarma -- Metindeki ana fikri belirleme ve kendi kelimeleriyle ifade etme -- Her paragraftaki en temel düşünceyi seçme ve yeniden ifade etme -- Metnin ana fikri ile yardımcı fikirleri arasındaki ilişkileri,anlamını bozmadan çok kısa olarak bütünleştirme basamaklarını takip etmelidir

özet yapmayı kolaylaştırır. Ana fikir, özet yapmayı kolaylaştırır. Ana fikri rahat bulmanın yolu,metnin altını çizerek okumaktır.

dikkat edilmelidir. Metnin altı çizilirken –varsa- “Altı çizili,italik,gold …” yazılara dikkat edilmelidir. İşaretleme kalemi kullanın Altı çizilileri,işaretlileri mutlaka tekrar okuyun ÖSS ve LGS’de altı çizilileri yuvarlak içine aldırın.

Metnin altı çizilirken kenardaki boşluklara belli notlar alınmalı, okunan yerlere işaretleme yapılmalıdır. (Okuduğunuz bir metinde altını çizdiğiniz ve not aldığınız bölümler olup olmadığını varsa bunları nasıl yaptığınız hususunda kendinizi değerlendiriniz.)

Anlatım bozukluklarına kelime - anlam,yapı,tür - ile ilgili cümle - anlam,yapı - ile ilgili imla (yazım) ile ilgili cümle yorumuyla ilgili noktalama işaretleri ile ilgili dikkat edilmelidir.

geniş zaman ifadesinin Özetlemede geniş zaman ifadesinin ağırlıklı olmasına özen gösterilmelidir.

Okunmuş metne bakmadan özetleme yapılabiliyorsa metin kavranmış demektir.

Özetleme paragraf türü(olay paragrafı, fikir paragrafı,tahlil paragrafı, tasvir paragrafı)ne göre farklıdır: Özetlemede tahlil ve tasvir paragraflarında ana fikir açık açık verilmediğinde ya da yazının bütününden çıkarıldığından zorluk yaşanabilir. Fikir paragraflarında böyle bir sıkıntı olmaz / olmamalıdır.

dikkat edilmelidir Olay yazılarındaki özetlemede KONU OLAY (lar) YER(Çevre) ZAMAN KİŞİ(ler) ANA FİKİR dikkat edilmelidir

Özetleme Biçimleri: I- Eserin bütünü esas alınarak özetleme: Olay yazılarında daha çok kullanılır. II- Bölümlere göre özetleme Olay yazları ve fikir yazılarında kullanılır. III- Paragraf paragraf özetleme: Fikir yazılarında daha çok kullanılır.

Özetiniz “tavşanın suyunun suyunun suyu” olmasın.

sorular sormalıdır. Özetleme yapacak kişi, özetlemeden önce kendine * Bundan ne öğreneceğim? * Bunu nasıl anlatırım? * Bu,hangi işime yarayacak? sorular sormalıdır.

yazıyı okuduktan sonra Özet yapacak kişi, yazıyı okuduktan sonra * Bu,bana ne düşündürdü? * Bunu neye dönüştürdüm,neye dönüştürebilirim? düşünmelidir.

sorular çıkarmalıdır: Özet yapacak kişi, yazıyı okuduktan sonra metinden kendine sorular çıkarmalıdır: * Ben olsam ne sorardım ? * Ben olsam nasıl anlatırdım ?

İlginize Gayretinize Sabrınıza Teşekkür ederim

KOMPOZİSYON’dan Öğrencilerin imtihan kağıtlarını okuyorum. Çoğunda, bir yığın bilgi var. Fakat konu ile ilgisi yok ve karmakarışık. Kompozisyon,işte bunların zıttıdır. Çeşitli konularda düzensiz bir yığın bilgiye sahip olmak yeterli değildir. Öğrenci herhangi bir konuda gerekli ile gereksizi seçebilmeli,fikirlerini bir sıraya koymasını öğrenmelidir. Karışık bir taş,demir ve cam yığını bir araya geldi mi bir mimari eser vücuda gelmez. Yapı için elbette buna benzer malzemeye ihtiyaç vardır. Fakat mimari,her şeyden önce bir düzendir. Her taş bir planın içinde yerli yerine konulunca bina göklere yükselir ve bir saadetin şarkısını söyler. Batı dillerinden alınma kompozisyon kelimesi,”çeşitli şeylerin düzenli olarak bir araya getirilmesi” anlamını taşır ve çeşitli sahalarda,musikide,resimde,mimaride ve edebiyatta kullanılır. Kelimenin çeşitli sahalarda tatbiki de gösteriyor ki kompozisyon muhtevadan yahut malzemeden ziyade onların bir araya getirilişi ile ilgilidir. Öğrencilere çeşitli örnekler vererek dizi,sıra,istif veya düzenin önemini anlatmak lazımdır. Düşünce karışıklığının önüne ancak böyle geçebiliriz. Aslında her insan duyar,düşünür ve etrafında olanları fark eder. Fakat bunlar bizim içimize karmakarışık olarak girer. Her insan bir duygu,düşünce ve intiba deposudur. Konuşur veya yazarken,içinde bulunulan duruma göre,bu depodan bazı şeyleri seçer,cümle haline getiririz. Eğer onlar arasında bir bağ kuramazsak,yazılan veya konuşulan şeyler, başkalarına saçma gelir. Saçma kelimesi,düzenin zıttıdır. Kompozisyon derslerinin amacı,öğrencilerin kendi duygu ve düşünce dünyalarına bir çekidüzen vermektir. Bundan dolayı kompozisyon derslerini insan olmanın başlangıcı sayarım. Prof. Mehmet KAPLAN,(Hisar Dergisi'nden ,1975)