Doç. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Araştırma platformlarından yararlanmak için öncelikle ne aradığımıza karar vermemiz gerekiyor. Eğer aradığımız kaynak bir makale ise Elektronik Kaynaklar.
Advertisements

BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
Erhan AKKAŞ Araştırma Görevlisi
 Bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümüne ulaşmak için, mevcut bilgi kaynaklarının gözden geçirilmesi ve ilgili yayınlara ulaşılması.
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
Eğitim Bilimleri Bölümü

GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi
İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması Doç. Dr. Doğan Atılgan Yard.Doç.Dr.Sacit Arslantekin Yard. Doç. Dr. Özlem Bayram AB’06 Pamukkale Üniversitesi.
Bilgi Erişimde Yeni Bir Yüz: Yazma Eserlere internet üzerinden erişim Prof. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi
Nuray Demirkol Ziraat Yüksek Mühendisi Başuzman 13 Ekim 2009 Ankara TÜBİTAK-ULAKBİM CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ.
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
BELGE SAĞLAMA HİZMETLERİ
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
ULAKBİM Vedat Mert Güneri Dursun Ali Çolak
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Prof. Dr. Seydi DOĞAN Proje Koordinasyon Ofisi Birim Sorumlusu
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
AKADEMİA SOSYAL BİLİMLER İNDEKSİ
KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ

Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
Enformasyon Teknolojileri ve bilgi arama stretejileri
American Mathematical Society MathSciNet Mathematical Reviews
ULAKBİM Veri Tabanlarında Dizinleme Uzm. A. Nuray DEMİRKOL TÜBİTAK-ULAKBİM 10 Kasım 2007 İnet-Tr Ankara.
©Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
Prof. Dr. Seydi DOĞAN Proje Koordinasyon Ofisi Birim Sorumlusu
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
BİDEB Fonlarının genel tanıtımı
ULUSAL AKADEMİK LİSANS TOPLANTISI 6 Kasım 2006, İstanbul.
TÜBİTAK ULAKBİM Cahit Arf Bilgi Merkezi Araştırma Faaliyetleri ve Bilimsel İçeriğe Erişimde Cahit Arf Bilgi Merkezi & Dünden Bugüne TÜBİTAK EKUAL.
FIRAT ÜNİVERSİTESİ PERSONEL OTOMASYONU
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
Tarım Politikası Dersi-Uygulama Yayın Arama/Tarama
MÜHENDİSLİK FAKÜLTELERİ İÇİN BİR A KADEMİK PE RSONEL V ERİ TABANI APEV Rıdvan Berber, Emine Yağmur Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İYİ UYGULAMALAR: SİNOP ÜNİVERSİTESİ Hazırlayan Müslüm Yurtseven 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığı Ekim 2014, ANKARA.
PROJE GELİŞTİRME VE YÖNTEMİ II
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
Hacettepe Teknoloji Transfer Merkezi (HT-TTM) Girişimcilik Ofisi
Iğdır Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
VETERİNER HEKİMLİĞİ TARİHİ
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
I Ğ DIR ÜN İ VERS İ TES İ KÜTÜPHANE VE DOKÜMANTASYON DA İ RE BA Ş KANLI Ğ I Kütüphane kullan ı m ı ve elektron İ k kaynaklara er İŞİ m Kütüphanec İ : Ercan.
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
MÜHENDİSLİK FAKÜLTELERİ İÇİN BİR AKADEMİK PERSONEL VERİ TABANI APEV
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Çukurova Üniversitesi Kurumsal Açık Erişim Arşivi Çalışması
Akademik Özgeçmiş Tabanlı Fakülte Bilgi Sistemi
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi Atilgan@ankara.edu.tr BİLİMSEL BİLGİYE ERİŞİMİN ÖNEMİ VE TÜRKİYE’DE EĞİTİM ARAŞTIRMALARI VERİ TABANI Doç. Dr. Doğan Atılgan Ankara üniversitesi Atilgan@ankara.edu.tr

plan Bilimsel bilgi ve bilgiye erişim Gri yayınlar - Tezler Tezlerin Bibliyografik Denetimi Türkiye’de Yapılan Çalışmalar MEB – EARGED Yapılan Çalışmalar Sonuç

Bilimsel bilgi ve bilgiye erişim “Sanayi, çağımızda teknolojik gelişmelere paralel olarak köklü değişmelere uğramaktadır. Ancak bilginin yönlendirdiği ekonomide, bilgi, yalnızca yüksek teknolojiler için değil, dönüşüme ayak uydurmak zorunda olan düşük teknolojili sanayii dalları için de kritik önem taşır.” “İnovasyonda belirleyici olan teknolojik inovasyondur. Teknoloji ise bir bilgi kategorisidir. Çağımız teknolojisinin bilgi kaynağı ise bilimsel bilgidir. Bu nedenle günümüzün üretim ekonomileri bilgiye dayalı ya da bilginin yönlendirdiği ekonomi olarak nitelenmektedir. Bilgiye dayalı ekonomide can alıcı nokta bilgiye erişmek ve erişilen bilginin kullanımı sonucunda yeni bilgi üretmektir.”

Bilimsel bilgi ve bilgiye erişim Bilginin denetimi ve sınıflandırılması ve bilgi erişimin gerçekleştirilmesinde günümüzde çok çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Bu yöntemlerin tümünde bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yoğun olarak kullanılmaktadır. Bilginin denetimi ve bilgiye erişimin bilgisayarlar aracılığı ile sağlanması aşamasında yapılması gereken, verilerin bilgisayar ortamında bir veri tabanı oluşturma işleminin gerçekleştirilmesidir. Veri tabanları kayıtların bibliyografik nitelemesi ve erişiminde son derece önemli olan veri alanlarından oluşmaktadır

Bilimsel bilgi ve bilgiye erişim Bilgiye erişimde temel amaç denetim altına alınan bilginin tümüne veya ilgili olanlarına erişmektir. Eldeki bilgilerin tümüne veya gereksinim duyulanlara zamanında erişmek ise erişim uçlarının iyi belirlenmesi ve bunların belirli bir düzende kayıt edilmesi ile mümkündür. Bilginin hızla çoğalması ve büyüklüğü ve bu bilgilerin tümünün denetim altına alınamaması bilgi erişimde en başta gelen sorundur. Denetim altına alınan bilginin, belirli bir veri tabanına kayıt edildiği halde erişim uçlarının iyi belirlenememesi ve tarama stratejilerinin iyi saptanmaması da bir başka sorunudur. Bununla birlikte var olan bilgilerin tümünü bir veri tabanında toplamak ne olası ne de gereklidir. Önemli olan araştırıcının gereksinim duyduğu bilgiye en kısa sürede ulaşmasıdır

Gri yayınlar - Tezler Gri yayın olarak adlandırılan belgeler raporlar, patentler ön baskılar ve toplantı tutanakları, tezler, çeviriler, standartlar vb. olarak belirlenmektedir Diploma veya yüksek öğrenim derecesi için akademik çalışmanın bir parçası olarak hazırlanan bilimsel inceleme veya rapor İçerdiği bilgilerin araştırıcılar için taşıdığı önem (özellikle lisans üstü ve doçentlik tezlerinde) nedeniyle tezlerin bibliyografik denetimi ve hizmete sunulması dikkatle ele alınması gereken bir konudur

Tezlerin Bibliyografik Denetimi UNESCO 1950 yılında aldığı bir kararla üye ülkelerde yapılan akademik tezlerin listelenmesini önermiştir ABD UMI (University Microfilms International) tarafından gerçekleştirmiştir 1861 den günümüze 2.3 milyondan fazla doktora ve master tezini kapsayan bu veritabanında kayıtlı bulunan tezlerin özet bilgilerine ve tezin ilk 24 sayfasına erişmek mümkündür

Türkiye’de Yapılan Çalışmalar Ülkemizde tezlerin bibliyografik denetimi konusunda ilk çalışma TÜRDOK tarafından 1975 yılında başlatılmıştır 1983 yılında kurulan YÖK dokümantasyon merkezi bu işlevi üstlenmiş ve 1987-1995 yılı tezlerinin bibliyografik bilgilerini kapsayan basılı bibliyografyalar yayınlamıştır Diğer çalışmalar (MK, Sağlık Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, Üniversiteler

MEB – EARGED Yapılan Çalışmalar “Türkiye'de yapılan eğitimle ilgili bilimsel araştırmaları derleyerek bir veri tabanı oluşturmak ve bu veri tabanı ile yurt içi ve yurt dışında bilgiyi üretenler ile kullananlar arasında köprüyü kurmak amacıyla, Türkiye Eğitim Araştırmaları Veri Tabanı adlı bir çalışma başlatılmıstır. Bu çalışma, eğitimle ilgili karar vericilere alternatifler sunacak ve bilginin paylaşımını artıracaktır. Böylece araştırmacıların daha önce araştırılmış konuları yakından takip edebilmeleri ve araştırılmamış konulara yönelmeleri de sağlanmış olacaktır”.

MEB – EARGED Yapılan Çalışmalar Projeye Başlangıç yılı 2000 Veri Tabanı Seçimi Veri Toplama (1996- Taranan Kuruluşlar(TODAİE, DİE, DPT Üniversitelerin Taranması (Öncelikle İstanbul’daki Üniversiteler Veri Tabanının Bugünkü Durumu

Sonuç Çalışmayı eğitim konusunda önemli kılan boyutu çalışmanın Türkiye’de eğitimin planlanyıcı ve uygulayıcısı en üst kuruluş olan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde ve uzman bir ekip tarafından yürütülüyor olmasıdır. Ekipte yer alanların tümü öğretmenlik formasyonu almış ve çeşitli alanlarda doktora çalışmasını tamamlamış veya tamamlamak üzere olanlardan oluşmaktadır. Bu da bilginin düzenlenmesi ve erişimi konusuna önemli bir katkı sağlamaktadır. Ekibin bu performansına karşılık Başkanlığın Bilgi ve İletişim Teknolojileri konusunda yeterli olanaklara sahip olmaması bir handikap gibi görünmesine karşılık çalışma büyük bir özveri ile sürdürülmektedir. Projenin ikinci aşaması ise eğitim konusunda hakemli dergilerde yer alan makalelere erişimdir. Bu makalelerin de özetleri veri tabanında yer alacaktır.

Veri tabanına www.mev.gov.tr/earged adresinden erişebilirsiniz