Chapter 13: Multi-Player

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ
Advertisements

KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
KONU: UZAKTAN EĞİTİM TÜRLERİ
GETTİNG THE GAMEPLAY WORKİNG (Oyun Mekaniğinin Hayata Geçirilmesi)
Chapter 13: Multi-Player Murat Yücel. 1- Multi-player kavramına genel bakış 2- Motivasyon 3- Multi-player oyun yapıları 4- Tasarım faktörü 5- Multi-player.
Bölüm 17: Oyun Geliştirme Dokümantasyonu Gülşen SERT BTÖ 616 Eğitsel Oyun Tasarımı.
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OYUNCULAR NE İSTER? Ders sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
YAPAY ZEKA ve UZMAN SİSTEMLER
ROL OYNAMA.
Playtesting Damla KIZILTAS.
Tasarım Aşamaları.
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi 2007 – 2008 Bahar Dönemi Beytepe - ANKARA BTÖ302 - İNTERNET ORTAMINDA.
Grup SportyBTO302-İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri 1 Sporty Dünyası Hazırlayanlar:Ayşe Gamze AKALIN Nazgül BARPİEVA Mehtap MERT Ümit NALBANT Hüseyin.
MULTIPLAYER GAMES BTO 616 Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
MULTI-PLAYER Damla KIZILTAŞ. Overview  “No one on their death bed ever said, ‘I wish I’d spent more time alone with my computer.’” — Dani Bunten Berry.
Rekabet ortamında arama Adversarial Search
GÖKAY GÖKTAŞ.  Hollywood, iyi belirlenmiş hedeflerle birlikte iyi bir sisteme sahiptir. Film yapımcısı filmin nasıl yapılacağını bilir. Film yapım aşamasındayken.
BTÖ616 EĞİTSEL BİLGİSAYAR OYUNLARI TASARIMI
Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan : Sinan KESKİNSinan KESKİN Mart 2013 Hacettepe Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim.
TASARIM BELGELERİ DİLARA SOLMAZ.
Quest Atlantis Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel Bir Bilgisayar Oyununun Teknik Yapısı.
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
Quest Atlantis Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamları Kullanan Eğitsel Bir Bilgisayar Oyunu Örneği: Quest Atlantis Projesi Öğr. Gör. Dr. Hakan Tüzün Hacettepe.
MULTI-PLAYER GAMES Game Design Theory and Practice 2Ed 2005 BÖLÜM 13
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
OYUN ANALİZİ HAZIRLAYAN: MERVE SAYAR. TANITIM Tasarımcı: Will Wright Yapımcı: Maxis Yayımcı: Electronic Arts Yıl: 2000 Tür: Strateji / Yaşam Simülasyonu.
Quest Atlantis’in Derse Destek Materyal Olarak Kullanılması Pilot Çalışma Ayşegül BAKAR.
Hacettepe Üniversiteli | Bote 1 QUEST ATLANTİS NETWORK DÜNYASI (Net1) ( FOCUS = İŞİN ÖZÜ )
Gameplay Unsurları (Chapter 7 - The Elements of Gameplay) Meryem YILMAZ BTÖ 517 Değişen Eğitim ve Yeni Teknolojiler Güz.
Dİjİtal oyun tabanlI öğrenme
The Value of Serious Play
 BOKEMON NEW WORLD.   Oyuna Genel Bakış  Oyun Mekanikleri  Oyun Görselleri  Ses ve Müzik  Teknik Analiz İçindekiler.
Multi-Player Erdi Okan YILMAZ BTÖ616 - Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı | 2010.
BTÖ521-Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
SECOND LİFE. SL kullanıcıları bir oyundan farklı olarak bulundukları ortamlarda gerçek hayata benzer aktivitelerde bulunurlar. Örneğin SL oturanı SL’de.
Mini-Sempozyum: Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Bilgisayar Oyunları İle Öğrenme 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Gazi Üniversitesi.
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
MULTI-PLAYER TOLGA KAYNAROĞLU. Multiplayer nedir? Internete bağlı oyuncuların sanal dunyada birbirleri ile iletişime geçerek oynayabilecekleri oyun tipi.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
İNTERNET ÇOK GENİŞ BİR ALAN
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
SPOR ETKİNLİK ENDÜSTRİSİNİN ÖZELLİKLERİ
BİLGİSAYAR NEDİR?.
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
MESLEK TERCİHİNDE AİLE Dr.M.Zeki İLGAR Biruni Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dr.M.Zeki İLGAR.
Doç. Dr. Gülten HERGÜNER. EĞİTİMDE OYUNUN KULLANILMASI  Oyun, bir eğitim aracıdır. Öncelikle temel eğitimin bütün dallarında ve beden eğitimi ve sporda.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
MULTIPLAYER GAMES BTO 616 Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
The Elements of Gameplay
Bölüm Tasarımı Emre Avan.
Storytelling..
İNTERNETİN BİLİNÇLİ VE GÜVENLİ KULLANIMI
Game Design Theory And Practice
SANAL ORTAM VE SOSYAL MEDYANIN İLKOKUL ÇOCUKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Bir Oyunun Oluşturulması: Oynanış Şekli, Teknolojisi ve Hikayesi
Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı
Sosyal Oyunlar Volkan Erol1,2 Baran Sakallıoğlu1
Robot Prenses ve Zombi Cüceler
Storytelling BTÖ716- Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
Dünya Üzerine Yayılmış Çok-Kullanıcılı Çevrim-İçi Eğitsel
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
Sunum transkripti:

Chapter 13: Multi-Player Game Design Theory & Practice Tansel TEPE

Çok Kullanıcılı Oyunlar Bazı kesimlerce tek oyunculu video oyunlarında yalnızlık arayışı olduğu düşüncesi hakimdir. Kitap okumak, müzik dinlemek, ve matematik çalışmak gibi faaliyetler tek kullanıcı bilgisayar oyunlarıyla eş değer görülebilmektedir. Aralarındaki fark tek kullanıcılı bilgisayar oyunlarında diğer insanlarla etkileşim olmasıdır. Çok kullanıcılı oyunlar tek kullanıcılı oyunlara göre daha çok dinamik etkileşim sağlamakta olup daha az anti sosyal nitelik taşımaktadırlar.

Çok Kullanıcılı Oyunlar Dış dünya için kişiler arası etkileşim gerçek kabul edilmemektedir. Oyuncuların dünyası, mücadelenin ve işbirliğinin olduğu veya sadece sosyalleşmenin olduğu bir yer değildir. Çok kullanıcılı oyunların birçok seveni, çok kullanıcı ortamların insanlar tarafından doldurulmasından ötürü bu ortamları gerçek olarak nitelendirmektedirler.

Motivasyon Çok kullanıcılı oyunlar oyuncuya rekabet ve mücadele imkanı sunmaktadır. Gerçek rakiplerle mücadele etmek oyuncular için sosyal deneyim, övülme, içsel bir ödül ve derin bir etkileşim deneyimi sağlamaktadır. Yapay zeka oyuncular için her ne kadar mücadele imkanı sunsa da oyuncular gerçek ve farklı rakiplerle mücadele imkanı sunan çok kullanıcılı oyunları tercih etmektedirler.

Motivasyon Çok kullanıcılı oyunlar oyuncuyu daha çok motive etmekte ve yapay zekaya göre daha dinamik deneyimler elde edilmesini sağlamaktadır. Oyundaki meydan okuma miktarı arttıkça oyun daha çekici hale gelmektedir. Çok kullanıcılı oyunlarda oyuncular oynadıkça gelişecek ve geliştikçe daha çok rakibe sahip olabileceklerdir. Böylece oyuncuların meydan okunacak rakiplerle karşılaşma istekleri karşılanabilecektir.

Motivasyon Oyuncu rakiplere sahip oldukça sosyalleşebilecektir. Zafer ve utanç potansiyelleri tek oyunculu deneyimlere nazaran oyuncuların daha fazla çok kullanıcılı oyunlar oynama isteklerini artırabilmektedir.

Yapılar Çok Kullanıcılı Oyunlar İkiye ayrılırlar Aynı bilgisayar veya konsolda oynanabilen Mario Bros, dövüş oyunları, vb. Farklı mekanda birden fazla oyuncunun çevrimiçi oynadığı oyunlar Quake, Counter Strike, vb. Bu iki oyun tipi de çok kullanıcılı olmalarına rağmen her birinin kendi tasarım özellikleri bulunmaktadır.

Tek araç üzerinden oynanan çok kullanıcılı oyunlar Ağ sınırlamaları nedeniyle tek bilgisayar sistemi etrafında toplanarak oynanmış olmalarına rağmen uzun süre çevrimiçi oyunlardan daha popüler olmuşlardır. Bu oyunlarda oyun dünyasının içinde aynı bölümde iki oyuncu da görünür olmalıdır.

Tek araç üzerinden oynanan çok kullanıcılı oyunlar Tek araç üzerinden oynanan tek ekran oyunlarda oyuncuların belirli eylemleri gerçekleştirebilmeleri için birbirini beklemek zorunda olması bir sorun teşkil edebilmektedir. Bu problemin çözümü için, iki oyuncu veya daha fazla oyuncu için bölünmüş ekran oyunları gelmiştir.

Çevrimiçi Çok Kullanıcılı Oyunlar Çevrimiçi çok kullanıcılı oyunlarda oyuncular oyun oynarken birbirlerini fiziksel olarak göremedikleri için kendilerini oyuna daha fazla kaptırabilmektedirler. Bu tarz oyunlarda insanlar hiç tanımadıkları kişilerle güçlü bağlar kurabilirler ve etkileşime geçebilirler. Bu tarz oyunlarda oyuncular sohbet odalarında iletişim kurabilmektedirler (Örn: Counter Strike, Quake, vb.).

Counter Strike Quake

Çevrimiçi Çok Kullanıcılı Oyunlar Bu oyunlara örnek olarak devasa çok kullanıcılı çevrimiçi rol oynama oyunları (MMORPG)örnek gösterilebilir (Örn: Knight Online World, Metin 2, Quest Atlantis, Second Life, Active Worlds) Bu tarz oyunlarda oyuncular, görevlerine gidebilirler, savaşabilirler, binalar inşa edebilirler veya sadece diğer insanlarla tanışarak sosyalleşmek için tüm zamanlarını geçirebilirler.

Second Life Active Worlds Quest Atlantis

Tasarım Faktörünün Önemi Çok kullanıcılı oyunlarda tek kullanıcılı oyunlardan farklı olarak oyuncular oyunu durduramazlar. Oyun diğer oyuncularla eş zamanlı olarak durabilir. Tasarımcı oyunculara belli bir zaman dilimi için esneklik tanıyabilmelidir: Oyuncu öldükten sonra yeniden doğma süresini belirleyebilmeli, oyunu duraklatmak istediğinde kendisine oyun içerisinde ayarlama işlemlerini yapabileceği güvenli bir yer sağlanabilmelidir. Çoğu oyuncu oyunu oynamak içi ne kadar süreleri olduğunu bilmek ister.

Tasarım Faktörünün Önemi Oyunculara oyuna başlamadan önce oyunla ilgili süre hakkında bilgiler vermek oyuncuları oyun oynamaya teşvik etmenin en iyi yollarından birisidir. Oyuncuya oyunun ne kadar sürede bitirilebileceği bilgisi verilirse oyuncu oyunu bitirse dahi daha kısa sürede bitirebilmek için oyunu tekrar oynamak isteyebilir. Oyuncular oyunu kendileri için çok uzun bulurlarsa oyunu terk edebilirler. Bu durum diğer oyuncular için can sıkıcı olabilmektedir.

Tasarım Faktörünün Önemi Oyun esnasında oyuncular başarısız olsa bile onlara umutlarının yitirilmesi için başarılı işler yapabileceklerini hissetmelerine izin verilmelidir. Negatif geribildirim oyunda geri kalmış oyuncuların avantajlı oyunculara yetişebilmeleri için uygulanan bir yöntemdir. Mario kart oyununda oyuncular arasındaki yarışın yakın tutulması negatif geri bildirime örnek gösterilebilir.

Tasarım Faktörünün Önemi Çok kullanıcılı oyunlarda “Tasarımcı benden neyi yapmamı bekliyor?” düşüncesi yerine “Hangi taktik beni diğer zeki oyuncuların önüne geçirecektir?” düşüncesi hakimdir. Oyun tasarımları oyunculara kendi taktiklerini geliştirebilecek yeterince alan sağlamıyorsa acemi oyuncuların oyuna karşı ilgisi çabucak yok olabilecektir. Oyunculara avatarlarını seçme ve düzenleme şansı vermelidir, bu durum oyunculara oyunda gerçekten yer alıyormuş hissi verebilecektir. (cinsiyet, vucut yapıları, saç, göz, ten rengi, kıyafet seçimi vb. )

Daha Güçlü Oyun Oyuncular çoğu zaman yapay zekayı rakip olarak tercih etmemekte bunun yerine gerçek oyuncuları kendilerine rakip seçmektedirler. Bu durum oyuncular için daha çekişmeli ve dinamik bir deneyimi garantileyen bir seçenektir. Çok kullanıcılı oyunlarda koordine şekilde birlikte hareket etmek önemli bir unsur olmasına rağmen, oyuncuların görevlerini yerine getirmemeleri problem teşkil edebilmektedir. Bu durumda oyuncular ekip çalışması yerine görevleri kendi başlarına tamamlamak isteyebilirler.

Counter-Strike ve Battlefield 1942 gibi oyunlar birlikte koordine hareket etmeyi gerektiren oyunlara örnek verilebilir.

Acemi Oyuncuları Oyunda Tutabilmek Acemi oyuncular en değerli oyuncular olarak görülmeli ve oyun tasarımcıları onları oyunun mekaniğini ve taktikleri tanımaları için yeterince uzun süre oyunda tutabilmelidirler. Oyunun uzun süreli başarısı için bu durum önem arz etmektedir. Acemi oyunculara yardım edebilmek için oyun özellikleri en düşük düzeyde tutularak oyunda mümkün olduğunca basit kontroller olmalıdır. Aksi taktirde acemi oyuncular oyunu oynamaktan vazgeçebilirler.

Sosyalleşme Oyuncuların çok kullanıcılı oyunlara ilgi duymasının başlıca nedenlerinden biri diğer oyuncularla sosyalleşme isteğidir. Kadınlar erkeklere nazaran sosyalleşmekten daha fazla hoşlandığı için EverQuest tarzı çoklu katılım oyunlara kadınların daha fazla ilgi gösterdiği çıkarımı yapılmıştır.

Sosyalleşme Oyuncuların aileleriyle birlikte bir oyunu oynamaları, onların oyun kurgusundan etkilenmelerinden çok birbirleriyle vakit geçirme yani sosyalleşme isteklerinden kaynaklandığı söylenebilir. Çevrimiçi oyunlarda tasarımcı sosyalleşme ortamını artırabilmek için oyuncuların aralarında konuşabilecekleri bir arayüz hazırlamalıdır. Birçok çok kullanıcılı çevrimiçi oyunlarda bu özellik mevcut olup oyuncular oyun ekranında birbirleriyle yazışarak veya mikrofon ve kulaklık aracılığı ile iletişimde olup sosyalleşebilmektedirler.

Geliştirme Konusu Oyun geliştiricilerinin bir oyunu geliştirirken öncelikle ne tarz bir oyun geliştireceklerini kararlaştırmaları gerekmektedir: Oyunun geliştirme aşamasında oyuncuların beklentilerini tahmin etmek güçtür. Tek kullanıcılı Çok kullanıcılı

Geliştirme Konusu Oyunda oyuncuların yaşadığı veya yaşayacağı sorunları fark edebilmek için oyun test edilmelidir. Oyunda oyuncuların ne tarz sorunlarla karşılaşabileceği fark edilip düzenlenmezse oyuncular bu oyunu terk edip başka bir oyunu tercih edebileceklerdir. Oyuncuların geri bildirimleri dikkate alınmalıdır. Bir oyunun düzenlenmesi esnasında oyuncuların geribildirimlerini dinlemek; hangi oyuncuların oyun sürecinde eğlenirken hangi oyuncuların eğlenmediğini belirleyebilmede önemlidir.

Teşekkürler…