Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı"— Sunum transkripti:

1 Chapter13 Multiplayer Game Design Theory & Practice Richard Rouse, 2005
Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Hakan TÜZÜN Hazırlayan: Mustafa TEPGEÇ 9/18/2018 Eğitsel Oyun Tasarımı

2 İçindekiler Giriş Motivasyon Oyun Yapıları(The Forms)
Tek Sistem Üzerinden Çok Kullanıcılı Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı Tasarım Faktörleri(Design Considerations) Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma(Playing to Strengths) Acemileri Kaçırmamak(Protect Newbies) Sosyalleşme Oyun Geliştirme(Development Issues) Oyunun Test Edilmesi ve Geribildirim 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

3 Giriş Hiç kimse ölüm döşeğinde keşke bilgisayarımla biraz daha vakit geçirebilseydim demez. -D.B. Berry Bazı kesimlerce tek kullanıcılı oyunlarda yalnızlık arayışı olduğu düşüncesi hakimdir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

4 Giriş İlginç olan şu ki kimse kitap okumayı, müzik dinlemeyi, matematik çalışmayı harcanılan zamandan dolayı utanılacak bir şey olarak görmez. Oyunların ve bu meşgalelerin arasındaki temel fark, tek kullanıcılı bilgisayar oyunlarında gerçekte başka insan olmamasına rağmen, diğer insanlarla eş zamanlı etkileşimin olduğu yanılsamasıdır. Çok kullanıcılı oyunlar, tek kullanıcılı oyunlara göre daha fazla etkileşim sağlar ve daha az antisosyal izlenimi verirler. Oysa kullanıcı çevrimiçi oyunlarda da bir odada yalnızdır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

5 Motivasyon Çok kullanıcılı oyunlar oyunculara rekabet ve mücadele imkanı sunmaktadır. Bu imkanlar ne kadar artarsa oyuncu da o kadar fazla süre oyunda kalacaktır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

6 Motivasyon İnsanların çok kullanıcılı oyunları oynamasının önemli bir nedeni de sosyalleşmek. Gerçek rakiplerle mücadele etmek oyuncular için sosyal deneyim, övülme, içsel bir ödül ve derin bir etkileşim deneyimi sağlamaktadır. Çok kullanıcılı oyunları tasarlarken, tasarımcılar bu özelliklere dikkat etmelidir. Çok kullanıcılı oyunlar oyuncuyu daha çok motive etmekte ve yapay zekaya göre daha dinamik deneyimler sağlamaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

7 Oyun Yapıları Tek sistem üzerinden çok kullanıcılı:
Pro Evolution Soccer(PES), Street Fighter Bir ağ üzerinden çok kullanıcılı: Knight Online, Counter Strike Bu iki oyun yapısı da çok kullanıcılı deneyim sunsa da, aslında birbirinden oldukça farklı özelliklere sahiptir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

8 Tek Sistem Üzerinden Çok Kullanıcılı
Ağ bağlantısının sınırlılıkları nedeniyle tek sistem üzerinden oynanılmasına rağmen, bir ağ üzerinden(online) oynanan oyunlara göre uzun süre daha popüler olmuştur. Tek sistem üzerinden oynanan tek ekranlı oyunlarda oyuncuların birbirini beklemek zorunda olması sorun olabilir. Bu problemin çözümü için bölünmüş ekran oyunları gelmiştir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

9 Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı
Bir ağ üzerinden oynanan çok kullanıcılı oyunlarda oyuncular, birbirlerini fiziksel olarak göremedikleri için kendilerini oyuna daha fazla kaptırabilmektedir. Bu tarz oyunlar insanların hiç tanımadıkları birileriyle güçlü bağlar kurmasını ve etkileşim halinde olmasını sağlar. Counter Strike gibi oyunlarda, bölünmüş ekranda oynanılanın aksine diğer kullanıcıyı görmeden oynandığı için bu oyunu daha zorlu hale getirir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

10 Bir Ağ Üzerinden(Online) Çok Kullanıcılı
Bir ağ üzerinden oynanan oyunların bazılarında sohbet odaları bulunur. Oyuncular e-posta gibi kanallarla da iletişim kurabilir ama bu oyunu oynamaya teşvik eden bir yol olmaz. Sohbet alanlarını oyunla birlikte vererek oyuncuların hem iletişim kurabilmeleri hem de oyuna devam edebilmeleri sağlanabilir. Oyuncular görevlerini tamamlayabilir, bir ev inşa edebilir ya da zamanının tamamını diğer oyuncularla sosyalleşmek için kullanabilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

11 Tasarım Faktörleri Çok kullanıcılı oyunlarda tek kullanıcılı oyunlardan farklı olarak oyuncular oyunu durduramazlar. Bu nedenle tasarımcı oyunculara esneklik sağlayabilmelidir. Oyuncu öldükten sonra yeniden doğma(respawn) süresini kendisi seçebilmeli, oyunu durdurmak istediğinde güvenli bir yere geçebilmelidir. Çoğu oyuncu oyunu oynamak için ne kadar süreleri olduğunu bilmek ister. Oyuncular oyunu uzun bulurlarsa, oyun ortasında oyundan çıkabilirler. İnsanların Monopoly’i oynamak istememelerinin sebebi budur. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

12 Tasarım Faktörleri Oyun tasarlarken mümkünse oyuncular kaybederken bile bir ilerleme olduğunu hissetmelerine izin verin. Bu, oyuncuların umutlarının yıkılmasına engel olur. Negatif geribildirim oyunda geri kalmış oyuncuların avantajlı oyunculara yetişebilmeleri için uygulanan bir yöntemdir. Mario Kart oyununda oyuncular arasındaki yarışın yakın tutulması negatif geribildirime örnek olarak gösterilebilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

13 Tasarım Faktörleri Oyunculara avatarları üzerinde değişiklik yapma izni vermek oyuncuları oyuna daha çok bağlayacaktır. Oyunculara oyun sırasında avatarını, göz rengini, kıyafetlerini değiştirme şansı vermek oyuncuya daha çok buradalık hissi verebilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

14 Tasarım Faktörleri Çok kullanıcılı oyunlarda “Tasarımcı burada benden ne yapmamı istiyor” düşüncesi yerine “Hangi taktik beni diğer oyuncuların önüne geçirecek” düşüncesi hakimdir. Oyun tasarımınız oyunculara kendi taktiklerini geliştirebilmelerine olanak sağlamıyorsa, acemi oyuncular oyuna karşı ilgilerini hızlı bir şekilde kaybedebileceklerdir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

15 Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma
Tek kullanıcılı oyunlardan çok kullanıcılı oyunlara geçerken tasarımcıların düşündükleri ilk şey yapay zeka ile yönlendirilen rakipleri insanla tarafından yönlendirilenlerle değiştirmektir. Bu durum oyuncular için daha çekişmeli ve dinamik bir deneyimi garantileyen bir seçenektir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

16 Güçlü Yönleri Açığa Çıkarma
Çok kullanıcılı oyunlarda işbirlikli şekilde hareket etmek önemli bir unsur olmasına rağmen, bunun sağlanması ayrı bir meseledir. Bunun nedeni oyuncu eğer bir görevi tek başına, grup halinde yapabildiğinden daha iyi yapabileceğini düşünüyorsa oyuncu onu tek başına yapmayı tercih edecektir. Battlefield 1942 oyuncuların grup halinde çalışmasını zorunlu kılar, oyuncular bu deneyimi tek başına yaşayamazlar. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

17 Acemileri Kaçırmamak Acemi oyuncular en değerli oyunculardır.
Oyun tasarımcısının işi onları oyunun mekaniği ve taktiklerini tanımaları için yeterince uzun süre oyunda tutabilmektir. Bu oyunun uzun süre başarılı kalması için önemlidir. Acemi oyunculara yardım edebilmek için oyun özellikleri en düşük düzeyde tutularak oyunda mümkün olduğunca basit kontroller olmalıdır. Aksi takdirde acemi oyuncular oyunu oynamaktan vazgeçebilirler. Bunun için offline eğitim alanları sunulabilir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

18 Sosyalleşme Oyuncuların çok kullanıcılı oyunlara ilgi duymasının ana nedenlerinden biri sosyalleşme isteğidir. Birçok insan Everquest oyununu öncelikle sosyalleşmek için oynamaktadır. Kadınların first person shooter tarzı oyunlardan ziyade bu oyunu tercih etmesinin sebebi de daha çok sosyalleşme isteklerinin olduğundan kaynaklanmaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

19 Sosyalleşme Oyuncuların aileleriyle birlikte bir oyun oynamaları oyunun kurgusundan çok birbirleriyle vakit geçirme yani sosyalleşme isteklerinden kaynaklandığı söylenebilir. Tasarımcı özellikle çevrimiçi oyunlarda sosyalleşmenin sınırlarını zorlamalıdır. Bunun için de ilk olarak oyuncuların kendi aralarında konuşabileceği bir arayüz hazırlamalıdır. Bugünlerde birçok çevrimiçi oyun bunu sağlamaktadır. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

20 Oyun Geliştirme Oyun geliştiricilerin bir oyunu geliştirmeden önce ne tarz bir oyun geliştireceklerini belirlemeleri gerekmektedir. Tek kullanıcılı mı? Çok kullanıcılı mı? Eğer bir oyun geliştirildikten sonra buna karar verirseniz, çok geç olabilir. Oyunun tek kullanıcılı versiyonu ile çok kullanıcılı versiyonu benzer olmalıdır. Eğer birbirinden tamamen farklı olursa oyuncu öfkelenip oyunu bırakabilir. Elbet farklılıklar olacaktır, ancak oyuncu aynı oyunda olduğunu hissetmelidir. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI

21 Oyunun Test Edilmesi ve Geribildirim
Oyunun geliştirme aşamasında oyuncuların beklentilerini tahmin etmek güçtür. Oyuncuları yaşadığı veya yaşayacağı sorunları tespit edebilmek için oyun test edilmelidir. Oyuncuların geribildirimleri dikkate alınmalıdır. Bu oyuncuların oyun sürecinde yaşadıkları olumlu ya da olumsuz deneyimleri belirlemeye ve oyunun yeniden düzenlenmesine katkı sağlar. 9/18/2018 EĞİTSEL OYUN TASARIMI


"Ders: BTO719 Eğitsel Oyun Tasarımı" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları