ÇOCUKLARIN CİNSELLİK SORULARINA VERİLEBİLECEK YANITLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK NASIL ÖĞRENİR?.
Advertisements

Bu sözleri hiç duydunuz mu?
Canım OĞLUMA/KIZIMA Speakers On.
Öğretmen okulun ilk gününde, 5
OBJEKTİF BİR GÖZLE KEMAH VE KEMAHLILAR Türkiye’de çok sık kullanılan bir “memleketim” kavramı vardır. Bu kavram insanın kendisinin veya ailesinin doğduğu.
OKUL ÖNCESİNDE SAĞLIKLI SAĞLIKSIZ çıkış KAVRAMININ ÖĞRETİMİ.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
(BELİRTEÇ) ZARF.
Yavrum ve ben.
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
BUNLARI HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ?. BİR OKULUN YAPILMASI, EĞİTİME ÖĞRETİME HAZIR HALE GETİRİLMESİ KOLAY OLMAMAKTADIR. OKULUNUZUN YAPILMASINDA CİDDİ MADDİ SIKINTILARI.
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Hayatta, birinin eksikliğini hissettiğimiz
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
DiŞ DOKTORU Diş hekiminin odasına giren genç ve güzel kadın:
DÜN BUGÜN YARIN.
Söz yürekten çıkarsa, yüreğe gider. Dilden çıkarsa kulağı aşamaz.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Sen hangisini seçerdin?
BABALAR VE KIZLARI.
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİNDE ANNE ÇOCUK İLİŞKİSİ
Şiddetle itiraz ettim: "Ama ben seni seviyorum!!!"
ÇOCUKLAR İÇİN BEŞ SEVGİ DİLİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Onları sevdiğinizi ve onların iyiliğini kendi iyiliğiniz kadar önemli olduğuna ilişkin açık bir mesaj verebilirsiniz.
DEZAVANTAJLI VE RİSK ALTINDAKİ ÇOCUKLAR KİMLERDİR?NASIL TESPİT EDİLİR?
KARAGÖZ İLE HACİVAT MEKTUP HÜSEYİN ÖZDEMİR 6/B 1230.
Hayatta,birşeyin eksikliğini hissettiğimiz
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
HOŞGELDİNİZ.
“Hayatın Ortağı Olmak…”
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
Lütfen okuyun (5 dakikanızı alır)
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
ÇOCUKLARIMIZ Çocuklar sizin çocuklarınız değil,
SEVGİ ZENGİNLİK BAŞARI
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
Annemin yalnızca bir gözü vardı
ÇOCUKLUK ÇAĞI CİNSEL EĞİTİM
ÇOCUKLARDA MAHREMİYET EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
Çocukların vücutlarının bazı bölgelerine özel bir önem verdiği bilinen bir gerçektir.Özellikle idrar ve dışkısını yaptığı bölge, çevresindeki insanların.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
HOŞGELDİNİZ.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
HOŞGELDİNİZ. ONA HAYIR DİYEMİYORUM! Çocuğunuza Hayır Diyememenin Altında Hangi Faktörler Olabilir? 1) Suçluluk duygusu ki bu daha çok çalışan anne babaların.
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
CİNSELLİK VE VE CİNSEL EĞİTİM:
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
ÇOCUKLARA Mahremiyet EĞİTİMİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARIN CİNSELLİK SORULARINA VERİLEBİLECEK YANITLAR

Çocuk cinselliği anlamaya çalışırken ilk önce fantezilerden yola çıkar Çocuk cinselliği anlamaya çalışırken ilk önce fantezilerden yola çıkar. Bunu hipotezler evresi izler. Şüphesiz bu evrede yine fantezilerin izi vardır. Hipotez yaratıcıları belirli bir yaştan önce üremenin sindirim sistemi ile olduğunu düşünürler. Açıklamalar şöyledir: Anne çocuğu olsun diye ilaç ya da küçük bir tanecik içer ve ya (babanın rolünü katmak için) babanın idrarını içer.

Diğer bir hipotez, çocuğun anüsten çıktığıdır Diğer bir hipotez, çocuğun anüsten çıktığıdır. Bazen yetişkinlerde bu açıklamayı daha kolay bulurlar. Kimi yetişkinler de bu açıklamayı daha kolay bulurlar. Kimi yetişkinler,çocuğun anne kalbinde büyüdüğünü söylemekle annenin çocuğunu ne kadar sevdiğini vurguladıklarını düşünürler. Bir yerden sonra,çocuğun cinsellik ile ilgili hipotezlerine mantık katılır. Çocuk çevreden aldığı bilgileri rasyonalize eder. Bu bilgiler,parça parça, yanlış ya da çelişkili bilgilerdir. Çocuk yetişkinden bunların doğru olup olmadığını öğrenemediği için, kendi olanakları, mantığı ve duyarlılığı ile çözmeye çalışır.

Çocuğa "nereden geldiği" konusunda bilgi verme yasağı kimi zamanda susarak gösterilir. Bu yasak o kadar ağırdır ki,çocuk, soru sormaması gerektiğini bilinçsizce hissedebilir. Sorusuna cevap aldığı kimi zaman, ana babanın konuşma biçimleri,esrarlı ses tonlarıyla kendilerini anlatmada serbest olmadıklarını ortaya koyar. Bu tavır çocuklarca, "Bununla ilgilenmek yasaktır!"diye anlaşılır. Bu da, çocukların meraklarını iki kat arttırır, araştırmalarını derinleştirir. Ama ne yazık ki, yapılanlar hep bir hata duygularıyla karışır.

Cinsel bilgi konusunda yardımsız olan çocuk, sonuçta doyumsuz bir merak edinir ve suçluluk duygusuyla yüklenir. En kötüsü cinsel olayların pek güzel bir şey olmadığı, bu yüzden ilgilenilmemesi sonucuna varır. Sonuçta ilgilenilen konunun yasak,pis ya da günah olduğu inancı yerleşir. Bilinçaltına itilen bu inanç, birçok yetişkin insanın hayatını etkiler. Çünkü , böyle yasak bir atmosferde hata ve utanç kavramlarıyla gelişen cinsel hayat,meraklar ve normal ihtiyaçlar,kişiyi ilerde kuracağı evlilikte güzel,sağlıklı,mutlu bir fizik ve sevgi kavramına götüremez

Cinsel eğitim ne çok erken, ne de çok geç olmalıdır     Cinsel eğitim ne çok erken, ne de çok geç olmalıdır. Çocuğun gelişim düzeyine uymayan bilgi, güçlük yaratır. Çocuğa istendiği anda basit, kısa, gerçek, endişesiz cevap verilmelidir. Çocuklar bu cevapları unutabilirler,fakat yinelemek gereksizdir. Bilgilerin içselleşmesi için belirli bir zaman gereklidir. Çocuklara verilecek cinsel eğitimde sabırlı ve hoşgörülü olmak, endişeye kapılmamak, onun seviyesine inmek ve olası değişik söz ve davranışları olgunlukla karşılayıp, çözmeye çalışmak, çocuğun gelecekteki cinsel yaşamının mutlu ve sağlıklı olması bakımından son derece önemlidir.

anne ve babaların, çocukların kendilerini banyoda tesadüfen çıplak görmeleri durumunda büyük bir tepkide bulunmamaları gerekir. Bu tür bir davranış,çocuğa bir şeylerin yanlış olduğu, cinsel organların utanç verici olduğu ve başkalarından her zaman gizlenmesi gerektiği düşüncesini verir. Çok küçük çocuğun önünde çıplak dolaşmamaya özen göstermeli, ancak çocuğun aniden gelmesi halinde giyinmeyi normal bir şekilde sürdürerek yöneltilecek bazı soruları cevaplamaya hazır olunmalıdır.

Çocukların cinsellikle ilgili sordukları çeşitli sorular şu şekillerde yanıtlanabilir:         -Ben nasıl doğdum?         Çocuk bu soruyu sorduğunda hemen o anda yanıt verilmelidir. Ona, "Sen karnımdaki özel bir şeyde büyüdükten sonra vücudumda karnımın altında bebeğin dışarı çıkabilmesi oluşmuş bir açıklıktan dışarı çıktın" denebilir.         

-Neden erkeklerin bebeği olmaz?         Çünkü erkeklerin vücudunda bebeklerin büyümesini sağlayan küçük bir yuvacık yoktur.         -Evlenmemiş kişilerinde bebeği olabilir mi?        Evet. Her yetişkin kadın ve erkek bebek sahibi olabilir. Fakat evlenmeyi beklemeleri, bebeğin bir ailesi ve yuvası olması daha doğrudur.

SORULAR VE DAVRANIŞLAR Cinsellik konularına yönelik ebeveyn-çocuk konuları genellikle çocuğun soruları ve davranışları ile başlar. Aşağıdaki örnekler bir cevabı oluşturma ve belirlemede ebeveyn yardım için sunulmuştur. Durum Çocuğunuzun yatak odasına giriyorsunuz ve onu arkadaşı Ayşe’nin muayene ettiğini görüyorsunuz. Oğlunuz elbiselerini çıkarmış, Ayşe oyuncak steteskopla onun kalbini dinliyor. Benzer durumları kızınız ile komşunun oğlu arasında olabilir, her ikisi de 4 yaşında, elbisesiz cinsel ilişkiyi benzer hareketler yapıyor olabilir. ebeveyne yardım için sunulmuştur.

“Hangi tepki istediğim mesajı verecek “Hangi tepki istediğim mesajı verecek?” İletmek istediğiniz mesaja yönelik tepkiye karar verin ve çocuğunuza öğretmek istediğiniz şeyi öğrenin. Olası Tepkiler -Verdiğiniz Tepki: “derhal ellerini oradan çek ve bir daha asla dokunma” Çocuk ne anlar: Vajina veya penise dokunmak yanlıştır. -Verdiğiniz Tepki: “Kes şunu!, sonra delireceksin” Çocuk ne anlar: Mastürbasyon sana zarar verir

Verdiğiniz Tepki: “Kes şunu ve derhal git ellerini yıka” Çocuk ne anlar: Mastürbasyon kirlidir. -Verdiğiniz Tepki: “Çocuğun ilgisini başka aktivitelere çekme” Çocuk ne anlar: Çocuk bu davranışı bırakır, çocuk hiç bir

Verdiğiniz Tepki: “Biliyorum hoşuna gidiyor fakat bunu insanların önünde yapmamalısın. Çocuk ne anlar: Mastürbasyon normal bir şeydir fakat özel yerde yapmalısın. -Verdiğiniz Tepki: Göremezlikten gelme. Çocuk ne anlar: Çocuk hiçbir şey öğrenemez. Bu tarzda oynamaya devam edebilir de etmeyebilir de. Şayet sözel tepki göstermezsem, tavrım tek başına mesaj olarak yeter.

BEN NEREDEN GELDİM. ” Durum Çocuğunuz, "Nerede doğdum BEN NEREDEN GELDİM?” Durum Çocuğunuz, "Nerede doğdum? Ben evlatlık mıyım? Vücudundan nasıl çıktım? Bebek nasıl yapılır?" gibi sorular soruyor. Cevabınıza karar verin:

Olası Cevaplar Çocuk: Ben nereden geldim Olası Cevaplar Çocuk: Ben nereden geldim? Ebeveyn: Sen nereden geldiğini düşünüyorsun? Çocuk: Bilmiyorum, arkadaşım Ayşe, bebeklerin nasıl yapıldığını biliyor fakat bana anlatmıyor. Ebeveyn: Pekala, bebekler annenin vücudunun içinde özel bir yerde büyürler. Çocuk: Bebek orada nasıl oldu? Ebeveyn: Anne ve baba onu, annenin vücudundaki küçük yumurta ve babanın vücudundan bir sperm ile yaptılar.

Bu gibi bir konuşmalar çocuğun merakını yatıştıracaktır Bu gibi bir konuşmalar çocuğun merakını yatıştıracaktır. Çocuk büyüdükçe sorular devam edebilir, ve cevapları daha ayrıntılı vermek gerekebilir.

Sonuç: Cinsel eğitim ne çok erken, ne de çok geç olmalıdır Sonuç: Cinsel eğitim ne çok erken, ne de çok geç olmalıdır. Çocuğun gelişim düzeyine uymayan bilgi, güçlük yaratır. Çocuğa istendiği anda basit, kısa, gerçek, endişesiz cevap verilmelidir. Çocuklar bu cevapları unutabilirler,fakat yinelemek gereksizdir. Bilgilerin içselleşmesi için belirli bir zaman gereklidir. Çocuklara verilecek cinsel eğitimde sabırlı ve hoşgörülü olmak, endişeye kapılmamak, onun seviyesine inmek ve olası değişik söz ve davranışları olgunlukla karşılayıp, çözmeye çalışmak, çocuğun gelecekteki cinsel yaşamının mutlu ve sağlıklı olması bakımından son derece önemlidir.