ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Yaşantı ürünü değişmedir. ÖĞRENME, Yaşantı ürünü değişmedir.
Öğrenme bireyin, etkileşimli ortamlarda kendi öznel bilgi ve anlamını oluşturmasıdır.
7 Bilgiyi İşleme (Öğrenme) Süreci Duyusal Kayıt Kısa Süreli Bellek Uzun Süreli 1. Anısal 2. Anlamsal 3. İşlemsel Dikkat Algı (Seçici) Anlamlı Kodlama DAVRANIŞ Uyarıcılar
Uyarıcılar Çevremizden bize ulaşan ve bizi düşünsel, duygusal ya da fiziksel bir eyleme yöneltme potansiyeline sahip olan her şey uyarıcıdır. Bunlardan, herhangi bir özelliği açısından farklı olan ya da ihtiyacımıza uygun düşen dikkatimizi çeker ve ona yönelmemizi sağlar.
O halde öğretim süreçleri, öğrenilecek olana(uyarıcı), onu diğerlerinden farklı kılacak özellikler kazandırma çabalarıyla başlamalıdır. RENK HAREKET UYARICI BELİRSİZLİK SES KOKU TAT
Kısa Süreli Bellek (Çalışan Bellek) Duyusal kayıttan, dikkat ve seçici algı süreçlerinden geçerek, gelen uyarıcı burada işlenir. Kapasitesi ve süresi sınırlıdır. Bilişsel yükü azaltıcı önlemler alınmalıdır. Gruplama yoluyla, işleyebileceği birim sayısı artırılmalıdır. Tekrarlarla, uyarıcının bellekte kalış süresi uzatılmalıdır. Görsel ve sözel uyarıcılar birlikte sunularak kapasitesi tam kullanılmalıdır.
Bilişsel Yük Bilişsel yük, belli bir zaman dilimi içinde kısa süreli belleğin gerçekleştirmek durumunda kaldığı ya da bırakıldığı zihinsel etkinlik miktarına işaret eder. Bilişsel yükü belirleyen temel faktör, çalışan belleğin yönelmesi gereken öğe miktarıdır. Aşağıdaki ifadelerin her birine birkaç saniye süreyle bak ve sayıları sırasıyla hatırlamayı dene. 392 597 462 846
YARATICILIK HERKESİN İÇİNDE FARKLI OLMAKTIR YARATICILIK FARKLILIKLARI ÖDÜLLENDİRMEKTİR
Kapasitesi ve süresi sınırsızdır. Uzun Süreli Bellek Kısa süreli bellekte işlenen ve dönüştürülen uyarıcının depolanıp, saklandığı bellek birimidir. Kapasitesi ve süresi sınırsızdır. Anlamlı kodlama süreci ve uyarıcıyla etkileşimin niteliği öğretim açısından iki önemli boyutu oluşturmaktadır. Öğrenilenin daha önce öğrenilmiş olanla ve yaşamla ilişkisi kurulmalıdır. Yeni öğrenilenler arasında ilişkiler kurulmalıdır. Benzer ve farklı örneklerle transfer kolaylaştırılmalıdır. Grafikler ve kavram haritalarıyla bilgilerin örgütlenmesi kolaylaştırılmalıdır. Bazı örgütlenmiş bilgi örnekleri
Öğrenme Materyali Kuramsal Temelleri Çeşitleri, Örnekleri Geliştirme Süreci Bilişsel Yük Kuramı Gerçek Eşyalar Tasarımlar Bilgiyi İşleme Kuramı ve Bellek Mimarisi İkili Kodlama Kuramı Bilginin (İçeriğin) Organizasyonu Görsel Tasarım İlkeleri
YARATICILIK VAZGEÇMEMEKTİR
Öğrenmenin ne olduğu ve nasıl gerçekleştiğini bilmek, öğretim faaliyetlerini yönlendirebilmenin önkoşuludur. Örneğin öğretim süreçlerinin bir dikkat çekme etkinliği ile başlamasını zorunlu kılan öğrenme gerçeği, bireyin yalnızca dikkatini çeken uyarıcıyla ilgileniyor oluşudur. Öğrenme-Öğretme.ppt