ÖRGÜT KÜLTÜRÜ MODELLERİ Prof. Dr. RANA ÖZEN KUTANİS

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

Tosyöv Bursa Destekleme Derneği
STRATEJİK YÖNETİM STRATEJİK PLANLAMA
PRATİK TECRÜBELER BUSINESS EXPERIENCES BETWEEN SWEDEN & TURKEY.
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
REKLAMCILIK Hafta 5.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
Yönetim ve Organizasyon
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ BÖLÜM 6.
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
X.BÖLÜM KÜLTÜR.
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
Takımlar Neden Bu Kadar Popüler Oldu? Onlarca yıl önce W. L. Gore, Volvo ve General Foods gibi firmalar, üretim aşamalarına takımları da dâhil.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
Yeni Pazarlama Teknikleri
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ BÖLÜM 6.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
ŞİRKET KÜLTÜRÜ 1.
GİRİŞİMCİLİKTE YENİLİK (İNOVASYON)
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Bilgi ve Yenilik İktisadı
DEĞERLER DEĞERLER BİR HAREKETİN, ÖNERİLEN BİR SEÇE- NEĞİN, BİR KARARIN SONUÇLARINI DEĞERLENDİR- MEDE KULLANDIĞIMIZ PRENSİPLERDİR. AHLAK PRENSİPLERİNDEN,
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
12. Stratejik yönetim.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
TÜSİAD - KalDer KALİTE ÖDÜLÜ’nün AMACI ve ULUSAL KALİTE HAREKETİ İLE İLİŞKİSİ Kalite bilincini ve Toplam Kalite Yönetimi anlayışını ülke çapında yaymak.
YNT/YNTZ 514 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ ISLT318-Hafta2 : Yenilik Süreci Prof. Dr. Atilla ELÇİ Aksaray Ü., İ şletme Bölümü, YNT/YNTZ 5141.
İNOVASYON.
VİZYONER LİDERLİK.
KASTAMONU HALK EĞİTİMİ MERKEZİ VE AKŞAM SANAT OKULU.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
Sistem Analizi Sistem Analisti
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
Toplam Kalite Yönetimi
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika. BÖLÜM 12 Etkileme Güç ve Politika.
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ MODELLERİ Prof. Dr. RANA ÖZEN KUTANİS
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
GİRİŞİMSEL KARAR VERME SÜRECİ GİRİŞİMCİLİĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS. KÜLTÜR Kültür, bir örgütün içindeki birey ve grupların davranışlarını yönlendiren normlar, davranış kalıpları,
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İşletme Yönetimine Giriş ÖRGÜT KÜLTÜRÜ
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
KURUM KÜLTÜRÜ.
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
 Örgüt kültürü, bir örgütü diğer örgütlerden ayıran, örgüt üyeleri tarafından paylaşılan bir anlam sistemini ifade eder.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Tek PPG” olarak yolumuza devam ediyoruz
HAZIRLAYAN VE SUNAN HALE ALTAY: SEDEF ERMİŞ: LEYLA KAYA:
Sunum transkripti:

ÖRGÜT KÜLTÜRÜ MODELLERİ Prof. Dr. RANA ÖZEN KUTANİS

ÖRGÜT KÜLTÜRÜ MODELLERİ A. Parsons Modeli B. Schein Modeli C. Kilmann Modeli D. Quinn ve Cameron Modeli E. Byars Modeli F. Deal ve Kennedy Modeli G. Miles ve Snow Modeli H. Ouchi'nin "Z" Kültürü Modeli L. Peters ve Waterman'ın Mükemmellik Modeli Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Parsons Modeli AGIL: Adaptation, Goal Attainment, Integration, Legitimacy Teknik Değerler: Doğal bilimlere, mühendisliğe ve olayların fîziksel yönüne ilişkin bilgiler, inançlar ve uygulamalar. Ekonomik Değerler: Arz ve tâlep tarafından belirlenen pazarda tüketici davranışlarını biçimlendiren eğilim ve uygulamalar. Sosyal Değerler: Sosyal olarak toplumun eğilimleri, inançları, tercihleri ve yaşam tarzları. Psikolojik Değerler: Bireylerin kişisel eğilim, ihtiyaç ve tercihleri. Politik Değerler: Ülkenin yönetim biçimini oluşturan inançlar,kurallar ve uygulamalar. Estetik Değerler: Güzel sanatlar, görünüş ve güzelliğe verilen önem, inanç ve uygulamalar. Ahlaki Değerler: Çevreden alınan genel ahlak, örf, adet ve geleneklerle aile eğitimine dayanan eğilim ve uygulamalar. Dini Değerler: Bireylerin içinde yaşadıkları topluma hakim olan din, buna bağlı inançlar, kurallar ve uygulamalar. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Parsons Modelinde Kültürel Değerlerin Fonksiyonları Şirket içi oluşturulan değerler bütünü (örgüt kültürü) Toplum tarafından sistemin kabulü ve yaşama hakkı tanınması Sistemin değişen çevreye ve diğer sistemlere uyumu Sistemin tutarlı olması, çevre koşullarına uygun amaç belirlenmesi ve amaçlarına ulaşması Sistemin kendisini oluşturan kısımların bütünleşmesi Parsons Modelinde Kültürel Değerlerin Fonksiyonları Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis B. Schein Modeli Örgütün dış çevreye uyum sorunlarını çözme (Görev ve strateji, Amaçlar, Araçlar, Ölçme, Düzeltme) Örgütün çevreyle bütünleşme (entegrasyon) sorunlarını çözme (Ortak dil ve kavram birliği, gruba dahil olma, güç ve konum, kişisel ilkeler-arkadaşlık-sevgi, ödüller ve cezalar, ideoloji ve din) Çevresel belirsizlikleri azaltma, endişeleri giderme ve korkuları yenme. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis C. Kilmann Modeli Kilmann, örgüt kültürünün görevini her şeyi harekete geçiren sosyal bir enerji olarak tanımlar. Örgüt kültürü, teori ile pratik arasındaki boşluğu doldurur. Örgüt Kültürü, karar sistemlerini ve çalışanların iş görme arzularını ve verimlerini etkiler. Örgüt kültürü, örgüte hakim olan inançların ve örgüt ikliminin davranışlara yansımasıdır. Böylece, iyi veya kötü kültür tiplemesinden yola çıkarak örgütsel kültürün işlevsel iki ayrı yönünden söz edilebilir. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis Bürokratik Kültür (Eski): Hiyerarşik yapılar oluşturmuş. Belli bir büyüklüğe ulaşmış, durmuş, oturmuş bir yapının, belli bir süre çalışmış ve sistem geliştirmiş olmanın avantajını taşır. Bu şekilde oluşmuş kültürü değiştirmek de çok zordur. Yenilikçi Kültür (Yeni): Kültürden beklenen temel görev, hızlı değişme ortamında gerekli uyumu sağlayıcı olmasıdır. O halde, bu durumda dinamik ve koşullara göre değişim gerektiren bir anlayışın ürünü olan kültürden söz edilebilir. Bu kültürün liderleri de girişimci, değişimden hoşlanan, yenilikçi ve başarı hırsını rehber edinmiş olmalıdır. Yenilikçi ruha sahip insanlar yaratıcı, risk alma cesaretini gösteren ve ekibini ateşleyen, bürokratik kurallara takılmaktan hoşlanmayan kimselerdir. Onlara göre örgüt inanç, yaratıcılık, değişim, başarı ve yeniliktir. Kilmann'a göre, örgüt kültürü her şeyi ve herkesi harekete geçiren sosyal enerjiyi oluşturur. Örgüt kültürü bu agresif stratejinin yaratılmasına katkıda bulunabilir. Canon ve Sony'de yenilikçi kültürü yeni ürün pazarlama stratejilerini uygulamaya geçirmek için gerekli görür. Düşünürlere göre, yeni ürün pazarlama stratejileri iş görenlerin yapmak zorunda olduğu işlerin sınırlarını belirler. Şayet işin gerekleri yüksek düzeyde yeni başarı ihtiyacı doğuruyorsa bu durum, yenilikçi kültürü gerekli kılar. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

D. Quinn ve Cameron Modeli Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

E. Byars Modeli İ N S A L R Katılımcı olmayan Sistematik (Eğitim, Banka, Sigorta) Müteşebbis (KOBİ) Katılımcı Etkileşen (Mc Donald’s) Bütünleşik (IBM, Microsoft) Tepkisel (Reaktif) Etkisel (Proaktif) FAALİYETLER Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

F. Deal ve Kennedy Modeli Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis G. Miles ve Snow Modeli Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

H. Ouchi'nin "Z" Kültürü Modeli Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

L. Peters ve Waterman'ın Mükemmellik Modeli Mükemmel Firmaların Kültürel Değer ve Davranışları 1- Hareketi tercih etme, 2- Müşterilerle sürekli ilişkiler, 3- Girişimciliği cesaretlendirecek faaliyet serbestisi, 4- İnsana değer vererek verimliliği artırmak, 5- Basit yapı ve az kurmay, 6- Bir ana işletme değerine önem verme, 7- En iyi bilinen iş alanında kalma, 8- Gevşek ve sıkı kontrolü birlikte kullanmak. Prof. Dr. Rana Özen Kutanis

Prof. Dr. Rana Özen Kutanis TEŞEKKÜRLER… Prof. Dr. Rana Özen Kutanis