1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk 13.09.2010 Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Aile Hekimleri İçin Bir Elektronik Takip Veritabanı Ailem 1.0
Farklı Kültürlerde Liderlik Yapmak Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
ITY529S İTY’DE KARAR VERME
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Prof. Dr. Öner Süzer Cerrahpaşa Tıp Fakültesi
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Öğretmen Yetkinlikleri
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
Prof. Dr. Kerim Edinsel YETERLİLİKLER “UYGULAMA SÜRECİ” ÇALIŞTAYI UYGULAMASI SONUÇLARI Çalışma Grubu 1: Makine Mühendisliği Programı Yeterlilikleri 1 -
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
TIPTA UZMANLIK EĞİTİMİ ve YETERLİK KURULLARI
Gülhane Askeri Tıp Fakültesi, Ankara
AİLE HEKİMLİĞİNDE HASTALIKLAR
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
NÜKLEER TIP TRAKYA BÖLGE TOPLANTILARI-6
Sağlık Hizmetlerine Ulaşım Sınıf 2,
Hastalık ve Mortaliteyi Azaltmada Genel Sağlık Kontrolleri Dr. Mustafa Kürşat ŞAHİN Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
Aile Hekimliğinin Tanımı ve İlkeleri
Hekim Hekim İlişkisi Sağlığın Temel İnsan hakları Evrensel Bildirgesi’nde bir hak olduğunu vurgulayarak sözlerime başlamak istiyorum. Her meslek grubu.
TEST – 1.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA.
Aile Hekimliğinin Tarihçesi
/ 181 BolognaSürecinde 20 Nisan Dr. Zekeriya Aktürk Ders Bilgi Paketi Hazırlama - Amaç - Öğrenim.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Kaynaklar 1- Aile Hekimliğinin Kilometre Taşları, Millis Ve Willard Raporları, Aktürk Z., Dağdeviren N. (Çeviri Editörleri). Türkiye Aile Hekimliği Uzmanlık.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
YENİ DOĞAN BEBEKLERİN YOĞUN BAKIMA ALINMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
Dünyada ve Türkiye’de Aile Hekimliği
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
/ 61 Zekeriya Aktürk, Nezih Dağdeviren EQuiP Türkiye Delegeleri Aile Hekimliğinde Kalite Kursu Bir Kalite İyileştirme Planı (KİP) Oluşturma Grup Çalışması.
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
Prof. Dr. Mübeccel GÖNEN Merkez Müdürü
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Erzurum
Dr. Faruk ERDEN Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi, Farmakoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Literatür Değerlendirme.
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
YOĞUN BAKIM HEMŞİRESİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
KONULAR SEVK ZİNCİRİ NE ZAMAN VE İLK NERELERDE BAŞLADI? GENEL SAĞLIK SİGORTASI GSS KİMLERİ KAPSAMAKTADIR? GSS SAYILANLARDAN ALINAN PRİM ORANLARI ? KORUYUCU.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
Dünya ve Türkiye’de Psikiyatrik Hastalıklarda Tamamlayıcı ve Alternatif Tedavilerin Yaygınlığına Genel Bir Bakış Ümit Avşar1, Memet Işık1, Ümmü Zeynep.
23 Nisan töreni, 1932 (Prof. Dr. Mümtaz MAZICIOĞLU’na fotoğraf için teşekkürler)
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi
/ 231 Sağlık Hizmetinin Sürekliliği Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Prof. Dr. Zekeriya Aktürk
Aİle Hekİmlİğİnİn TanImI ve Tarİhİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
Olgularla Diyabette Hedef Değerlere Ulaşma Başarısızlığı Nedenleri
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Sunum transkripti:

1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi

Kapsamlı sağlık bakımını tanımlayabilmek Kapsamlı bakımın aile hekimliği tanımyla olan ilişkisini tartışabilmek Kapsamlı bakım için gerekli yeterlilikleri sayabilmek “Sık görülen problemlere bakım verebilme” yeterliliğini açıklayabilmek “Koruyucu hekimlik yeterliliği”ni açıklayabilmek Hedefler

Aile Hekimliği Aile ve bireylere sürekli ve kapsamlı sağlık bakımı sunan uzmanlık dalıdır. Biyolojik, klinik ve davranışçı bilimleri entegre eden geniş bir yelpazede hizmet sunar. Aile hekimliği bakışı tüm yaşları, her iki cinsi, tüm organ sistemlerini ve her çeşit hastalığı kapsar. 3 American Academy of Family Physicians

Aile Hekimliğinin Ayırt Edici Özellikleri Sağlık hizmetine ulaşma Hizmetin sürekliliği Kapsamlı hizmet (bakım) Hizmetin koordinasyonu Ortama uygun hizmet 4 Saultz, JW. Textbook of Family Medicine. McGraw-Hill, Oregon, 2000.

“Comprehensive” Kapsamlı A spectrum of care that covers a broad range of patient needs 5 Saultz, JW. Textbook of Family Medicine. McGraw Hill. New York, 2000

6

Derinlemesine/Genişliğine Bilgi Aile hekimliği derinlikten çok genişliğe odaklıdır Aile hekimi toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunlarını yetkin bir şekilde çözebilmelidir. 7

Kimin için önemli? Bireyler için –Bireyin sağlık sorunlarının çoğu aynı yerde çözülebilir Yöneticiler –Kaynaklar en etkin şekilde dağıtılabilir Sosyal güvence kurumları –Daha az masrafla daha iyi sağlık hizmeti 8

Gerekli yeterlilikler 1.İletişim ve bireylerarası etkileşim becerisi 2.Kültürel yeterlilik 3.Koruyucu hekimlik yeterliliği 4.Sürekli mesleksel gelişim yeterliliği 5.Sistem düşüncesinde yeterlilik 9

6.Toplum ihtiyacını değerlendirme yeterliliği 7.Toplumda sık görülen akut, kronik ve davranışsal problemleri tedavi edebilme yeterliliği 8.Nadir problemleri tanıyabilme yeterliliği 9.Sağlık ekibini organize ve koordine edebilme yeterliliği 10 Saultz, JW. Textbook of Family Medicine. McGraw-Hill, Oregon, 2000.

İletişim Aile hekimliğinin belki de en önemli ayırt edici özelliğidir. –Etkin dinleme –Anlama ve empati yapma –Açıklama –Hastalar, iş arkadaşları ve diğerleriyle –Sözsüz, sözlü ve yazılı iletişim 11

Kültürel yeterlilik Sorunları kültürel bir ortam içerisinde daha geniş olarak anlayabilme Başkalarının değerlerini anlayabilme ve kabul etmeyi de içerir Örn. İnsanların “Höllük” kullanma nedenlerini anlama 12

Koruyucu bakım yeterliliği Aile hekimleri koruyucu hizmetleri ne zaman ve nasıl uygulayacakları konusunda güncel bilgilere sahip olmalıdır –Amerikan Aile Hekimleri Birliği gibi güncel kaynaklar kullanılabilir: – am.html Bireylerin kendi sağlıklarıyla ilgili daha fazla sorumluluk almalarına yardım etme 13

Sürekli mesleksel gelişim Toplum da tıbbi bilgi de statik değildir Hem toplum, hem de tıbbi bilgi zamanla değişmektedir Kendini geliştirme yolları: –Okuma, meslektaşlarıyla iletişim, kurslara ve eğitim toplantılarına katılma… 14

Sistem düşüncesinde yeterlilik Hastanın yaşamında etkilenen sistemleri anlayabilme (örn. Yaşam ortamı) Daha iyi sağlık hizmeti verebilmek için sistemleri organize etmeyi bilme 15

Toplum ihtiyaçlarını değerlendirme Aile hekimleri toplumu anlamak için kuvvetli becerileri sahip olmalıdır Örn. Toplumun değerlerini, kıymetlerini, sosyal problemlerini, tıbbi endişelerini ve problemlerini tanımlayabilme Toplumun ihtiyaçları ile bireyinkiler arasında denge kurabilme Eğidemiyoloji bilgisi 16

Sık sağlık sorunlarını tedavi edebilme Aile hekimleri sağlık sorunlarını toplumdakine yakın bir sıklıkla görür İsidans, prevalans Aile hekimleri branş uzmanlarına göre toplumdaki sık sağlık sorunlarını daha fazla gördüklerinden bunların tedavisinde de daha iyi olmalıdır 17

Nadir problemleri tanıyabilme Nadir problemlerin erken tanısı konusunda yeterlilik Ciddi ama nadir sorunları atlama lüksümüz yoktur Örn. Menenjit, serebrovasküler olay, müyokard enfarktüsü… 18

Ekibi organize ve koordine edebilme Sağlık hizmetleri gibi karmaşık organizasyonlar kuvvetli kurallara sahip olmalıdır Çok sayıda tümeni, taburu, bölüğü, mangası olan bir askeri birimi düşünün… Koordinasyon olmazsa sağlık kaynaklarının ; –israf edilmesi ve –etkin olarak kullanılamaması riski vardır 19

Özet Kapsamlı bakım nedir? Kapsamlı bakımı aile hekimliğinin tanımı açısından değerlendiriniz Kapsamlı bakım sunabilmek için gereken yeterlilikler nelerdir? 20

“sık görülen sağlık sorunlarını tedavi edebilme” yeterliliğini açıklayınız “koruyucu hekimlik yeterliliğini” açıklayınız 21