TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Fon Akış Tablosu-1 Fon akış tablosu, belirli bir dönemde bir işletmenin faaliyetlerini ve yatırımlarını finanse etmek için sağladığı kaynakları ve bu kaynakların.
Advertisements

8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
SAĞLIK TURİZMİ DEVLET DESTEKLERİ
Enerji Verimliliği ve Enerji Kimlik Belgesi (EKB)
COPERT 4 Eğitimi 3. Faaliyet Verileri – Başlangıç Rehberi.
Bilişim Teknolojileri ve Yönetim Dersi (IYO 713) Sunumu
Avrupa Birliği Ortak Taşımacılık Politikası Semineri Michael Schmidt ICCR Viyana 17 Nisan 2007 AB Bilgi Köprüleri Programı Türkiye’ye Köprü Projesi.
Enerji Performans Uygulamaları,
Atmosferik Kirleticiler
HAYAT HOLDING.
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
Akaryakıt Sektörü Pazar Gelişmeleri
-Demografik- Nüfus Analizi
KÜRESEL ISINMA VE DOĞALGAZ KULLANIMI
T SU SORUNU VE SU İHTİYACI E K S T İ L S E K T Ö R Ü
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
2005 YILI MALİ SONUÇLARI İstanbul 1.Nisan.2005.
COPERT 4 Eğitimi 2. Genel Metodoloji.
CO2 ve CO Ölçme Yöntemleri
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Küresel Büyüme Oranları (%)
V. TÜBİTAK EKUAL Yıllık Toplantısı Mayıs 2009 Antalya HOŞGELDİNİZ…
SANAYİDE ENERJİ TASARRUFU ve VERİMLİLİK
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
Türkiye’ de Akaryakıt Kalite Kontrolu Yıllar İtibariyle Değerlendirme
ENERJİ VERİMLİLİĞİ KANUNU İKİNCİL MEVZUAT
Orman Genel Müdürlüğü İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı DS Muhasebe Ş ube Müdürlü ğ ü 1.
İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş. Faiz Riski Yönetimi ve VOB Sözleşmelerinin Kullanımı Ağustos
Bankacılık ‘ta Yeni CRM Yaklaşımları M
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
Arçelik A.Ş. Enerji Yolu İstanbul, 11 Nisan 2008 Gökhan Özgürel
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SEZONU EĞİTİM SEMİNERLERİ (2) ALMANYA VE DİĞER AVRUPA ÜLKELERİ (BARCELONA-AJAX- V.S.) FUTBOL GENÇLİK AKADEMİLERİNİN ORGANİZASYONU.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
1/20 ÖLÇÜLER (Uzunluk) 4 metre kaç santimetredir? A B C D.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI: RÜZGAR ENERJİSİ
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Turizm Stratejisi &
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
Hacettepe Üniversitesi Hacettepe Teknokent A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı
Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar 4 Mayıs Ankara.
OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ DERSİ 6. GRUP SUNUMU
MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİ KAPSAMINDA ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINCA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Motorlu taşıtlardan kaynaklanan.
TÜRKİYE’DE BİYOETANOL UYGULAMALARI VE SORUNLARI
Atmosferik Kirleticiler
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MALİYET MUHASEBESİ SAYFA:230 A:5-4 SORUSU VE ÇÖZÜMÜ
M.O.S.B. 4. KISIM 405. CD. NO:1 MANİSA
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
Asistan ve Öğretim Üyesi İhtiyacı Açısından Gelecekte Aile Hekimliği
IPA II Dönemi Hazırlıkları
ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
MONOGRAFİ 5:Getiri Ltd. Şir.’nin Haziran 2005 ’de aşağıdaki ticari işlemleri yapmıştır. Bu ticari işlemlerin günlük ve büyük defter kayıtlarını yapınız
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
USLE P FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
ÜNİTE 17 HİSSE SENEDİ DEĞERLEMESİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
ERTUĞRUL EKŞİ MUHAMMET SAİT KARMA
BİYODİZEL Biyodizel, mikrobiyel, bitkisel veya hayvansal yağların uzun zincirli yağ asitlerinin metil esterlerinden oluşturulan ve “B100” şeklinde formüle.
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Sunum transkripti:

TÜBİTAK MARMARA ARAŞTIRMA MERKEZİ YAKIT KALİTESİ VE DÜŞÜK KÜKÜRTLÜ YAKITLARIN KULLANIMINA YÖNELİK DEĞERLENDİRME Doç.Dr. Fehmi AKGÜN TÜBİTAK MAM Enerji Enst Müd Yard. PK.21 41470 Gebze KOCAELİ Tel: 0 262 677 27 00, Faks: 0 262 6412309 – 0 262 6423554 http://www.mam.gov.tr/ Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Sunum Planı Yakıt Kalitesi – Motor Performansı Yakıt Kalitesini Belirleyen Bazı Parametreler Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisi AB Dizel Emisyon Değerleri Ülkemizde durum Sonuç ve Değerlendirme Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Yakıt Kalitesi – Motor Performansı Güç İlk tutuşma ve düşük sıcaklıkta çalışma Yakıt tüketimi Emisyon Araç ömrü (yağlama) Konfor ve sessizlik ……. Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Yakıt Kalitesini Belirleyen Bazı Parametreler Viskosite Yakıtın uygun pompalanması Yağlama özelliği Cetan sayısı (dizel) İlk ateşleme ve rejime ulaşma açısından önemli Soğukta çalışma ve ilk ateşleme durumunda yüksek Cetan sayısı. Kükürt İçerigi Asit oluşumu ve korozyon etkisi Partikül oluşumu Eksoz gazı konvertörlerinin zehirlenmesini önleme Yağlama Özelliği Düşük viskosite ve düşük kükürt içeriği ile daha az yağlama Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Performans ve İleri sensör sistemi kullanılabilme olanağı: Elektronik kontrol Değişken yükte optimum yakıt enjeksiyonu Yüksek basınçta yakıt besleme sisteminin kullanımı Turbo uygulamaları Yüksek hızlı motor dizaynı için gerekli optimum yanma kontrolü Düşük sıcaklıklarda yeterli akışkanlık Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Düşük Kükürtlü Yakıtın Olumlu Etkileri Emisyonlar Daha düşük SO2 emisyonu Daha az partikül emisyonu Konvertör kullanımı: Partikül ve NOx emisyonları için katalitik konvertörler kullanılabilmesi (daha az partikül oluşmasına rağmen) Kükürt konvertör dönüşüm veriminde ciddi düşüşlere ve tıkanmalara neden olmakta,   SO2 nin H2O ile birleşerek oluşan H2SO4, özellikle motorun piston/segman bölgelerinde korozyona ve aşınmaya neden olmakta ve bakım maliyeti artmakta. Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisi Performans Cetan Sayısının düşmesi Viskosite NOx emisyonunda artış Konfor Araç gürültüsü Düşük Kükürdün Olumsuz Etkisinin Giderilmesi için yakıt katkıları Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

AB Dizel Emisyon Değerleri Binek Araçlar için AB emisyon değerleri g/km Tarih CO HC HC+NOx NOx PM Dizel Euro 1 1992.07 2.72 (3.16) - 0.97(1.13) 0.14(0.18) Euro 2, IDI 1996.01 1.0 0.7 0.08 Euro 2, DI 1996.01a 0.9 0.10 Euro 3 2000.01 0.64 0.56 0.50 0.05 Euro 4 2005.01 0.30 0.25 0.025 Euro 5+- 2008 ortası 0.20 0.005 +: Parantez içi değerlerler ABD Ulaştırma Bakanlığının belirlediği değerlerdir. Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara www.dieselnet.com

AB’de Dizel Yakıtı Gelişimi AB’inde uygulanan dizel yakıtı standardı EN 590 dır. Dizel yakıtı için kükürt ieriğinin yıllara göre değişimi: 1994.10: Maksimum kükürt oranı 0.2% (wt.). Minimum setan sayısı 49. 1996.10: Maksimum kükürt oranı 0.05% (wt.) = 500 ppm 2000.01: Maksimum kükürt oranı 350 ppm. Minimum setan saysı 51. 2005.01: Maksimum kükürt oranı 50 ppm . Karayolu araçları için 10 ppm kükürt içeren dizel yakıtı bulunmalıdır. 2009.01: Maksimum kükürt oranı 10 ppm (karayolu ve yol dışı araçlar için). www.dieselnet.com Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

AB Kükürt Seviyeleri (ppm) Benzin: Euro 2: 500 Euro 3: 150 Euro 4: 50 Euro 5: 10 Dizel Euro 2: 500 Euro 3: 350 Euro 4: 50 Euro 5: 10 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Ülkemizde durum www.tupras.com.tr PROJENİN İZMİR Dizel Kükürt Giderme İZMİT Reformer ve Dizel Kük.Gid. KIRIKKALE Dizel Kük.Gid.ve Ref. Ünit. Mod. İZMİR Benzin Spesifik. İyileş Toplam Yatırım Tutarı 139.5 Milyon USD 327.6 Milyon USD 332.4 Milyon USD 20 Milyon USD Kapasite (m3/gün) 9.600 "8.500 (Dizel Kük.Gid.) 4.500 (Yeni Ref.)" "4.500 (Dizel Kük.Gid.) 3.600 (Reformer)" "3.900 (Reformate) 1.510 (WCN)" Lisansör/Paket Mühendislik UOP UOP    ABB / AXENS (IFP) - Yatırıma Başlama Tarihi 1997 1998 2001 İşletmeye Alma Tarihi 2005 2006 2007 Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara www.tupras.com.tr

Fırsatlar Refineri Yatırımları etkin bir şekilde yapılmakta Otomobil üreticileri konuya hakim Standart çalışmaları gelişime paralel olarak devam ediyor Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Bariyerler Daha çok bilinçli son kullanıcı Dağıtım kanallarının modernisazyonu Geçiş döneminin yaşanıyor olması Dağıtım şirketleri Kullanıcılar Çevre ülkelerde mevcut pazar yapısı Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Ar-Ge Başlıkları İleri Kükürt arıtma teknikleri Rafinerisazyon teknolojileri Araç ve Motor teknolojileri Fischer-Tropsch prosesleri Alternatif yakıt teknolojileri İleri Katalizör teknolojileri Mevcut Filoya uyum teknolojileri Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

Sonuç ve Değerlendirme Düşük kükürtlü yakıt kullanımının faydası, bazı olumsuz yönlere rağmen, tartışılamaz. Geçiş sürecinde planlama ve bilinçlendirme önem arz etmekte. Daha nitelikli yakıt ve buna uygun araç geliştirilmesi önemli. AB ve ülkemize yayınlanmakta olan standartlar ile düşük kükürtlü yakıt kullanımını kaçınılmaz. Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara

TEŞEKKÜRLER TÜBİTAK MAM PK. 21, 41470 GEBZE,KOCAELİ Tel: +90-262-677 27 00 ; Faks: +90-262-641 23 09 www.mam.gov.tr Türkiye’de Temiz Yakıtlar ve Araçlar Yuvarkak Masa Toplantısı, 4 Mayıs 2006, Neva Palas Hotel, Ankara