Bölüm 6 Düzenlemeler ((RE(Rre. Kriz Sonrası Hükümet destekli banka kurtarma dalgasından (Lehman Brothers’in çöküşü 9/2008) bu yana, finansal kriz ile.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Reel Sektörde Risk Raporlamaları 24 Temmuz  Nisan 2009 Kuruluş  Ekim 2009 FERMA Üyeliği ◦ (Federation of European Risk Management Associations)
Advertisements

Türkiye Ekonomisi: Kısa ve Uzun Dönemde Sorunlar
ADANA ORMAN BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ 2009 YILI FAALİYETLERİ.
TÜRK FİNANS SİSTEMİNİN VE REEL SEKTÖRÜN HİZMETİNDE 21 YIL; KATILIM BANKALARI TÜRKİYE KATILIM BANKALARI BİRLİĞİ Mayıs 2006.
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
İHRACAT FİNANSMANINDA EXIMBANK’IN ROLÜ
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
Türk Bankacılık Sektörü Genel Görünümü
24 Mart 2006 TBB EKONOMİ ÇALIŞMA GRUBU. Rezerv Politikası Üzerine Türkiye’de kriz sonrası dönemde rezerv hareketleri ve kısa bir “güvence” değerlendirmesi.
Uluslararası gelişmeler,
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
NİYE VARIZ? NELER YAPTIK? GELECEK PLANLARIMIZ?
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
1 Hububat ve Çeltik Alım ve Satış Esaslarına İlişkin Uygulama Yönetmelikleri İle Gelen Yenilikler
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
Bankacılık sektörü 2012 İlk Yarıyıl Değerlendirmesi.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
HAZIRLAYAN: TANER KAYA
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2012 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti Ocak 2012 İstanbul.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
SON KÜRESEL KRİZİN ABD,İZLANDA VE ALMANYA’YA ETKİSİ
1 İSTANBUL EKONOMİK ARAŞTIRMALAR DERNEĞİ “Hocaların Gözüyle 2011 Yılında Türkiye Ekonomisi Araştırması” Kantitatif Araştırma Özeti 16 Şubat 2011 Nippon.
Bölüm 5 Yatırım Bankacılığı.
FİNANSAL PLANLAMA BAŞABAŞ NOKTASI ANALİZİ FİNANSAL DENETİM
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
Finansal Piyasalar Genel Bakış
ÖZKAYNAĞIN İŞLEVİ EKONOMİK VE FİNANSAL KRİZ DÖNEMLERİNDE BANKANIN SÜREKİLİĞİNİ SAĞLAMAK FAALİYET ZARARLARININ KARŞILANMASI GÜVEN VERME KURULUŞ DÖNEMİNDE.
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
İŞLETMELERDE İFLAS.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Uluslararası Gelişmeler, Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sektörüne Yansımaları Eylül 2009.
Bankacılık sektörü Temmuz-Eylül 2011 dönemindeki gelişmeler 18 Ekim 2011.
Yaşanan global krizin bankalar üzerindeki etkileri Basel II’nin ve sermaye modellerinin sorgulanmasına sebep olmakta. Piyasa değeri milyar $ Q2’
Türkiye Bankalar Birliği 50. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
1 Bankalar Birliği Seminer Programları için Dr. Halit Gönenç Tarafından Hazırlanan Power Point Prezentasyonu Finansal Yönetime Genel Bir Bakış Halit Gönenç.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Merkez Bankasının Rolü
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Bankacılık Sektörü Temel Göstergeler (Aralık 2007)
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bölüm 10 Finansal Krizler. Finansal piyasalar ve sistemler Büyük Buhrandan (1920’ler) bu yana en büyük krizini 2007 yılından 2009 yılı ortasına kadar.
Duran Varlıklar Rasyosu
Türkiye Bankalar Birliği 47. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Yönetim Kurulu Başkanı.
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
Bankacılıkta Risk Yönetimi ve KKTC Bankacılık Sektörü
1. 2  Kamu borç krizi ile mücadele ederken İspanya iki krizle birlikte mücadele ediyor. Bunlardan ilki kamu borç finansmanı diğeri ise emlak piyasasında.
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Bankacılık Sistemi.
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ Web: Blog: E-posta:
Finans Nedir Finans, işletmenin gereksinim duyduğu fonların en uygun koşullarda ele geçirilmesi ve ele geçirilen fonların en etkin kullanımını sağlamaktır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Bölüm 6 Düzenlemeler ((RE(Rre

Kriz Sonrası Hükümet destekli banka kurtarma dalgasından (Lehman Brothers’in çöküşü 9/2008) bu yana, finansal kriz ile birlikte yürürlüğe giren sermaye arttırımı planları, likidite enjeksiyonları, ve kredi garanti planlamaları, bankaların nasıl düzenlendiği ve bankaların uyguladığı işletme modelleri ile ilgili politik şüpheler doğurmaya başlamıştır. Büyük ölçekli bankaların kurtarılması ‘Batmak için Çok Büyük’ ya da ‘Batmak için sistemik açıdan çok önemli’ gibi felsefelerle (too big to fail) birlikte sosyal ve ekonomik maliyetlerle ilgili şüpheleri artırmıştır. Politikacılara sorulacak soru, bankalar ın ‘batmak için çok büyük’ olması gibi felsefeleri benimsemiş olmasından doğabilecek ahlaki tehlikeleri azaltabilmek için konulacak limitlerin bankaların büyüklüğüne göre mi, büyüme oranına göremi yoksa servis konsantrasyonuna göre mi yapılacağıdır.

Kriz sonrası Devletlerin krizle ile ilgili aldıkları önlemlerin yanında, Avrupa komisyonu’da krizin durumuyla ilgili bildiriler yayınlamıştır. Bu bildirilerde: Devlet yardımı kurallarının bankacılık sektöründe uygulanması; Bankaların değeri düşen varlıklarının alımı/telafisi; Finansal kurumların sermaye yapılarının yeniden düzenlenmesi; ve Bankalara yeniden yapılandırma yardımının sağlanması AB de, finansal sistemdeki düzenleyici ve denetleyici yapının eksik olduğu anlaşıldı.

Krizlerin Sıklığı 101 ülkede 124 kere sistemik (yaspısal) kriz oldu. Bu ülkelerin 19’nda birden fazla kriz yaşandı(ör: Arjantin 4; Meksika 2; USA 2). Bankacılık krizlerin maliyetleri de çok fazla olabilir. (örn: Arjantin’de GSMH’nın 75% ; Şili’de GSMH’nın 36%; Çin’de GSMH’nın 18%; G. Kore’de GSMH’nın 31%; Endonezya’da GSMH’nın 57% ; Meksika’da GSMH’nın 20% ). Bankacılık krizleri yaratılan değer (output) açısından da büyük kayıplara yol açar. Örneğin, Arjantin’de %73, Şili’de 92%, Çin’de 37%, Finlandiya’da 59% ve İsveç’te 31%.

Düzenlemelerin Gerekçeleri Tekel Gücü kırmak için: Düzenlemeler, bankaların rekabet ortamını bozmasını ve piyasada tekel olmasını engellemek amacıyla yapılır. Refahı artırmak için: Refah ile ilgili konulardaki düzenlemelerin ana amacı, insanları bilgi erişiminin kısıtlı ya da masraflı olduğu durumlardan korumaktır. Dış Etkiler. Bir bankanın riski yalınız banka yöneticilerinden, sahiplerinden ve borçlularından kaynaklanmaz. Bazen iflaslar dış etkenlerin bankacılık sisteminin üzerinde yarattığı olumsuz etkilerden kaynaklanır.

Asimetrik Bilgiler Asimetrik bilgi, ekonomik bir işlemde taraflardan birinin diğer tarafa göre daha fazla bilgiye sahip olmasından kaynaklanır. Finansal piyasalarda iki tür asimetrik bilgi vardır: Tersine Seçim- Borç almaya çok istekli olan müşteriler en riskli olanlardır fakat borç verenler bu durumun farkındadırlar ve aralarında ayırım yapamadıkları için az riskli ya da çok riskli kişilere borç vermek istemeyebilirler. Ahlaki Tehlike– Borç alanlar genelde borç verenleri zarara uğratacak hareketler yaparlar bu da borç verecek kişilerin borç alacak kişileri etkin olarak takip edemedikleri için borç vermek istemedikleri anlamına gelir.

Batmak İçin Çok Büyük Eğer hükümetler büyük bankalarla daha çok ilgilenirlerse ‘Batmak için çok büyük’ ideolojisi bir problem haline gelir. Çünkü, bu sefer küçük bankalar da risk alıp büyümeye çalışıcaklardır. Sistemik risk, bankacılık ve finansal sisteminin istikrarını bozabilecek bütün olayları ifade eder. Sistemik olarak en fazla etkilenecek banka ve finansal kurumlar en fazla Avrupada bulunmaktadır. Bu da AB’de Yapısal reform gerektirir..

Krizlere karşı düzenleyici tepkiler Krizlere karşı yapılan temel düzenlemeler A.B.D.’de Dodd Frank Kanunu 2010, İngiltere’de Eylül 2011’de Vickers Komisyon’unda yapılan öneriler, Basel 3 (2019 yılında uygulanacak) ve Avrupa’da stres ölçme ESFS ve EBA kuruluşlarıdır. Bütün düzenlemeler sermaye yapısını düzenleme, likiditeyi arttırma ve işlemleri/aktiviteleri sınırlamak için yapılmıştır. Stres testleri bankacılık sektöründeki sermaye açığını ortaya çıkarmıştır. Dış borçların kesilmesiyle ilgili kötümser senaryolar, AB bankalarının gelecekte sermayelerini daha da arttırmasını sağlık vermektedir.

AB Banka Performansları ve Stres Testi Avrupa Merkez Bankası’nın (ECB) 2005 ile 2010 yılları arasında Euro bölgesindeki büyük ve karmaşık banka gruplarının performans tahminleri, 2008 yılındaki yıkıcı kayıplara ve sonrasında sermayenin getirisindeki (ROE) küçük artışların altını çizmektedir. Aşağıdaki Tablo’da 2008 yılında gelirlerin çökmesinden dolayı çok büyük artışlar gösteren maliyet-gelir rasyolarını görebilirsiniz. Ayrıca 2009 ve 2010 yılında, Tier 1 sermaye ve ödeme gücü oranlarındaki artışları görebilirsiniz.

Euro Bölgesindeki Büyük Bankaların Performansları YılROE Sorunlu Krediler / Toplam Varlıklar (%) Maliyet-Gelir Rasyosu Tier 1 Rasyosu Ödeme gücü Rasyosu (%) MedianAverageMedianAverageMedianAverageMedianAverageMedianAverage Source: Adapted from ECB, Financial Stability Review, June 2011, Table S5, page S30-S31.

Avrupa Bankacılık Otoritesi (EBA) Stres Testleri Avrupa Bankacılık Otoritesi 15 Temmuz 2011’de 21 ülkeden 90 bankaya stres testi yapmıştır. Genel bulgular aşağıdaki gibidir: 2010 Aralık itibarı ile 20 banka, % 5 Tier 1 sermaye oranını tutturamamıştır ve önümüzdeki 2 yıl boyunca da (2012) tuturamayacaktır. Bu da yaklaşık olarak 26.8 milyar Euro sermaye açığı demektir. Sorgudaki bu 90 banka, Ocak ve Nisan 2011 ayları arasında sermayelerini 50 milyar Euro kadar arttırdı. Sekiz banka %5 sermaye limitini yakalayamadı ve 2.5 milyar Euro açık oluştu. 16 banka’nın Tier 1 rasyosu %5 ve %6 aralığında çıktı.

Düzenleme Yapısının Gözden Geçirilmesi Şu anki düzenleme yapısının kaçınılmaz olarak gözden geçirilmesi gerekmektedir. Yeni kurallar; likidite ve kaldıraç rasyolarına, opak (müphem-saydam olmayan) iş modellerinin azaltılmasına ve stratejik olarak önemli olan bankalar yüzünden meydana gelen bozuklukların minimize edilmesine daha çok önem vermiştir. En kısa zamanda yeni ve tedricen oluşacak denetleyici bir yapı ihtiyac duyulmaktadır..