İlk Çağ İnsan Barınak Duvarı (Ankara Arkeoloji Müzesi)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YAVAŞ Türkçe Öğretmenliği TÖP
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SES BİLGİSİ (ÜNSÜZ BENZEŞMESİ)
EDATLAR.
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Allah’ın Zati ve Subuti sıfatları MEHMET TIĞLI
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
İlksen Uysal BOZYEL/Türkçe Öğretmeni
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF
MADDENİN HAL DEĞİŞİMİ.
TÜRKÇE Mehmet KOCA Ayşe BAYAM Melike DUATEPE Sunuindir.blogspot.com.
6. EYLEM KİPİNDE ANLAM KAYMASI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Natüralist eğitim felsefesi
Sarı Yumak ile Kara Yumak arkadaş olmuşlardı
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
HAYIR DEMEYİ ÖĞRENELİM Erkan İLGÜN Rehber Öğretmen
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
‟Geçmiş kendi dünyamızda meydana gelen olayları nasıl algıladığımızı ve bu olaylara karşı nasıl yaklaştığımızı belirleyen ciddi ve önemli bir konudur.
Kaynak Bilgisi Çizer belirtilmemiş Çeviren bilgisi yok Gönül Yayıncılık Yayın tarihi belirtilmiş.
Felsefe Nedir?.
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
Duygu ALTUN Aycan ERİKLİ
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
Tüketilen Terminoloji: “Sağlıkta İsraf” kavramının israfı
4. İbadetlere Devamlılığı
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
TARİHİN FAYDALANDIĞI BİLİM DALLARI
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Din Kültürü ve ahlak bilgisi performans ödevi
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Tarih Bilimi.
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
KURAN (İNDİRİLİŞ SÜRECİ, İÇ YAPISI)
Etnoğrafya Müzesini Geziyoruz
GÜZEL ÜLKEM TÜRKİYE.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Bugün neler öğreneceğiz?
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Tarih Felsefesi.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
Bugün neler öğreneceğiz?
NESNELLİK KONUSU.
Selman ÇAKIR / DKAB Öğretmeni
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
İlk Çağ İnsan Barınak Duvarı (Ankara Arkeoloji Müzesi)
VAKF İŞARETLERİ (SECÂVENDLER)
Merhaba arkadaşlar her ilim dalının olduğu gibi tefsir ilminin de kendine özgü kavramları vardır. Tefsir, te’vil , tercüme ve meal bu ilmin temel kavramlarıdır.
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
KUR’AN-I KERİM.
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

İlk Çağ İnsan Barınak Duvarı (Ankara Arkeoloji Müzesi)

TÂRİH NEDİR ? “Târih” kelimesi İbranice “ verrehe ” kelimesinden gelir. Verrehe ise gökyüzündeki ayın şekillerinden olan “hilâli görmek” demektir. (Burada bir adım geriye dönersek İbranice verrehe kelimesinin de İbranice “ay” mânâsına gelen “YAREX” kelimesinden geldiğini görürüz.)

En basitinden târih kelimesini; hâdiselerin kamerî (ay takvimi) takvime göre zamanını belirleme işi olarak tarif edebiliriz. Batı dillerindeki târihi karşılayan kelime olan “historia, history vb..” kelimeler ise Yunanca(=Grekçe=Hellence) “istoria” kelimesinden gelmektedir ki bu da “tek tek hâdiseleri araştırmak ve incelemek” demektir.

“…Bu, öncekilerin efsanelerinden=masallarından (esâtîri’l-evvelîn) başka bir şey değildir derler..” Kur’an.. En ‘am Sûresi 25 Bu ayette geçen efsane=masal karşılığı kullanılan Arapça kelime “esâtir” kelimesidir. Esâtir kelimesi de Arapça’ya, Grekçe istoria kelimesinden geçmiştir (Ustûre olarak)

Küçük bir soru: ŞEY nedir ? Nasıl bir şey bu şey (şeyy) kelimesi ?

Şey oldu / Şeye gittik / Şeyler vs… Arapça bir kelime olan Şeyy; bilinmeyen, nesne anlamlarına gelip şu anda metamatikte kullanılan X’ e denktir. Şeyy’in çoğulu Eşyâ’dır. “Ve Hüve a ‘lâ külli şeyyin kadîr… { O (Allah) her şeye gücü yetendir.} Kur ‘an-ı Kerim

Ve tekrar TÂRİH… T.S. ELİOT; “Târihi idrâk; geçmişi, sadece geçmiş olarak değil, onun hâli hâzırdaki mevcudiyeti (tesirleri ve devamlılığı) olarak idrâk etmektir” demektedir.

Voltaire ; “Târih gerçekmiş gibi tasvir edilen hikayelerden, fabl ise muhayyile mahsulü imiş gibi anlatılan gerçeklerden ibarettir” diyor..

İbn-i Haldun, MUKADDİME isimli eserinde; “ Mânâsına nüfuz edilmediği, târihî hâdiselerin sebepleri anlaşılmadan kaldığı takdirde, târih hususunda âlim ile câhil müsavidir(eşittir)” der..

Romalılar; “historia est magistra vitae” (Târih hayatın üstâdıdır – Hayatımıza kılavuzluk etmesi için ona müracaat ederiz- derlerdi. Latinler(Roma ve Sonrası); “cognitia historiana cognitia factorum, cognitia philosophica cognitia causarum” ( târihi anlayış hâdiseleri anlamak, felsefi anlayış sebepleri anlamaktır) derlerdi.

Yorumun işe karışmadığı Târih bilgisi faydasızdır ! Hâdiseleri anlamaya çalışır, sebeplerini izah etmeye kalkışarak, kendinize göre bir târih yorumu yaparsanız; târih felsefesi yapmış olursunuz. Târih felsefesi, târihi yorumlamak, târih hakkında düşünmek demektir. (Şahin UÇAR – Tarih Felsefesi Yazıları Sayfa 14)

Târih Felsefesi alanında ülkemizde önemli bir eser Ege Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi Doğan ÖZLEM’in “Târih Felsefesi” isimli eseridir. Diğer bir eser Kubilay Aysevener ve E.Müge Barutca’nın yazdıkları “Târih Felsefesi” eseridir.

“LİSAN,( d i l ) TÂRİHİN ARŞİVİDİR” Çünkü; geçmiş kavramlarda gizlidir. Kavramlar ise lisânın ürünüdür. Ayrıca zaman içinde; kelimeler, kavramlar anlam genişlemesine, daralmasına ve değişimine uğrayabilirler. Bunları tesbit edebilmek için târih ve filoloji(dilbilim), semantik(anlambilim), etimoloji(dil kökenbilim) birlikte düşünülmelidir.

Az da olsa her gün çalış, tekrar et ! “Endek endek hayli şeved Katre katre seyli şeved” (Azar azar çok olur / Damla damla sel olur) Şirazlı Şeyh Sâdi( ) TOPKAPI SARAYI BERGAMA

DİKKAT ! Arkansaslı bir çiftçi, evinin damı aktığı halde bir türlü tamir edemiyormuş; çünkü havalar güzelken tamire gerek görmüyormuş, havalar kötüyken de, hava muhalefeti sebebiyle çalışamadığı için tamir fırsatı olmuyormuş.

Târih yemeği için gerekli malzemeler İnsan Yer (Mekan) Zaman Olay ve Olgu (Hâdise ve Tekâmül) İllî Bağlılık (Sebep – Sonuç İlişkisi) Geniş Bir Düşünce Yapısı

Veee Târihin Tanımı; Târih ilmi; insanların zaman ve mekan içerisinde husûle (meydana) getirdikleri tekâmül hâdiselerini, illî bağlılıklar (sebep – sonuç ilişkileri) çerçevesinde tetkik ve tasvir etme (inceleme ve ortaya koyma) işidir. Zeki Velidî TOGAN – Târihte Usûl s.13

“Târihçi yalnız fizikî hâdiselerin tesirini tesbit ile iktifa etmeyip(yetinmeyip) ruhî âmilleri(etkenleri) ve onlar arasındaki mu ‘dil illî bağlılıkları araştırmak mecburiyetinde olduğundan vazifesi ağırdır.” (Zeki Velidî TOGAN / Târihte Usûl s. 14)

HÜSEYİN TÜRKARSLAN TARİH ÖĞRETMENİ GEBZE ANİBAL ANADOLU LİSESİ