Doç. Dr. Metin Ercan Boğaziçi Üniversitesi ve Türk Telekom

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Bankacılık Etik İlkeleri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
ASELSAN- TOKİ YAPRACIK KONUTLARI KOORDİNASYON KURULU
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
SI MESLEK KOMİTELERİ ORTAK TOPLANTISI 31. Grup Elektrik, Elektronik ve Bilişim Sanayii 32. Grup Enerji ve Elektrik Ekipmanları Sanayii 33. Grup Aydınlatma.
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 13 Aralık 2012.
Durgunluk ve Maliye Politikası
KAYITDIŞI EKONOMİ BOYUTU VE YAPISI Haluk LEVENT.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
KAYIT DIŞI EKONOMİYLE MÜCADELE STRATEJİSİ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye’de Kayıt Dışılık
DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ VI. LİSELERARASI MATEMATİK YARIŞMASI
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İzmir İktisat Kongresi 31 Ekim 2013 Mehmet Şimşek Maliye Bakanı.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
Diferansiyel Denklemler
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Hızlı Tüketim Ürünleri
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
1 ŞEKERBANK BİREYSEL BANKACILIK Kasım/ TÜRKİYE’DE BİREYSEL BANKACILIK-İLKLER.
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
KÜRESELEŞME, EKONOMİK KRİZLER VE VERGİ POLİTİKALARI
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Metin Ercan Boğaziçi Üniversitesi ve Türk Telekom KAYIT DIŞI EKONOMİ Doç. Dr. Metin Ercan Boğaziçi Üniversitesi ve Türk Telekom

KAYIT DIŞILIĞIN NEDENLERİ KAYIT DIŞILIĞIN SONUÇLARI ÖNERİLER

Kayıt Dışılığın Nedenleri KURUMSAL FAKTÖRLER SOSYOEKONOMİK FAKTÖRLER Toplumsal Ekonomik

Kayıt Dışılığın Nedenleri KURUMSAL FAKTÖRLER Vergi ve sosyal güvenlik yükü Bürokrasi ve hukuki yapı SOSYOEKONOMİK FAKTÖRLER Toplumsal Sosyolojik yapı İktisadi alışkanlıklar Coğrafi ve demografik gelişmeler Devlet-siyaset-birey ilişkisi

Kayıt Dışılığın Nedenleri SOSYOEKONOMİK FAKTÖRLER (devam) Ekonomik faktörler Pazarla ilgili faktörler Üretim Perakende satış Dağıtım ve toptan satış İşletme büyüklüğü Makro ekonomik faktörler Gelir seviyesi ve dağılımı

Kurumsal Nedenler - Vergi ve SG Yükü Kayıt dışılık ve vergi/sosyal güvenlik yükü arasında ilişki (OECD ülkeleri) Kaynak: Schneider, 2002

Kurumsal Nedenler - Vergi ve SG Yükü OECD ülkelerinde vergi takozu (2003) Türkiye, OECD ülkeleri arasında en yüksek vergi takozuna sahip Kaynak: OECD, 2004

Kurumsal Nedenler - Vergi ve SG Yükü Seçilmiş Vergi Geliri/GSYİH oranları (2002) Yüksek vergi oranları ile vergi tahsilatı zorlaşmakta Kaynak: OECD, 2003

Kurumsal Nedenler - Vergi ve SG Yükü Vergi mükellefleri/İşgücü (2002) Türkiye’de vergi mükellefi/işgücü oranı çok düşük (Kayıt dışı istihdam oranı yüksek) Gelir vergisi tahsilatı sınırlı Dolaylı vergilere ağırlık Kaynak: OECD, 2003

Kurumsal Nedenler – Bürokrasi ve Yolsuzluk Vergi sistemi ve bürokraside “iyi denge”

Kurumsal Nedenler – Bürokrasi ve Yolsuzluk Bürokrasi ve kayıt dışı ekonomi ilişkisi Kaynak: Dünya Bankası, 2004

Ekonomik Nedenler – Pazarla İlgili Üretim Kayıtlı ekonominin yüksek maliyetlerinden korunma Yasal düzenlemelerden kaçınma Denetimin daha zor olduğu emek-yoğun sektörlerde kayıt dışılığın yoğunlaşması Üretim için teknik sofistikasyon ve yatırım ihtiyacının sınırlı olduğu sektörlerde firma sayısının fazlalığı Firma sayısını fazla denetimin etkin olmadığı ortamlarda kayıt dışılığın artması Üretim girdilerinin takibindeki zorluklar Üretimin gerçekleştirildiği bölgenin sosyo-ekonomik gelişmişliği

Ekonomik Nedenler – Firma Büyüklüğü Ölçek küçüklüğünün neden olduğu verimsizlik firmaları kayıt dışılığa itmekte 2000 yılı Toplam firma sayısı içindeki pay Kaynak: DİE, 2001

Ekonomik Nedenler – Diğer Makroekonomik faktörler (enflasyon, istikrarsızlık) Gelir seviyesi ve dağılımı Bölgesel ekonomik gelişmişlik ve kentleşme düzeyi

Sosyal Nedenler Kayıt dışılığın ahlaki norm haline gelmesi Vergi sisteminin adil olmadığı ve toplanan vergilerin yerinde kullanılmadığına dair yaygın kanaat Sosyal güvenlik sistemine duyulan memnuniyetsizlik İş bulma ve kurmada enformel şebekeleşme İktisadi alışkanlıklar (nakit kullanma alışkanlığı) Coğrafi ve demografik gelişmeler (kentlere göçler) Devlet-siyaset-birey ilişkisi (hukukun üstünlüğü prensibinin zedelenmesi ve bireylerin devleti usulsüzlüklere müsamahalı yaklaşan bir otorite olarak algılaması)

Kayıt Dışılıkta Aktör – Faktör İlişkisi

KAYIT DIŞILIĞIN NEDENLERİ KAYIT DIŞILIĞIN SONUÇLARI ÖNERİLER

Olumsuz Sonuçlar – Ekonomik Açmazlar Vergide kısır döngü Azalan vergi gelirleri Veri oranlarında artış Yükselen kayıt dışılık

Olumsuz Sonuçlar – Ekonomik Açmazlar Verimsizlik – kayıtdışılık sarmalı “Akrep” etkisi “Bulaşıcı” etki

Olumsuz Sonuçlar – Ekonomik Açmazlar Kayıt Dışılık ve Toplam Verimsizlik Kaynak: OECD, 2004

Olumsuz Sonuçlar – Sosyal Maliyetler Çalışanların yasal ve sosyal imkanlardan yararlanamaması Sosyal güvenlik sisteminin dışında kalma Kötü çalışma koşulları – İş güvenliği, çalışma saatleri Mali sisteme erişimin sınırlanması Düşük kaliteli ve hijyenik olmayan ürünler Vergi ödeme ahlakının bozulması

KAYIT DIŞILIĞIN NEDENLERİ KAYIT DIŞILIĞIN SONUÇLARI ÖNERİLER

Kayıt Dışılıkla Mücadele Sistematiği Genel Öneriler Kayıt dışılığı tetikleyen faktörler tespit edilmeli Kayıt dışılıkla mücadelede genel çözümler yerine, her sektörün üretim, dağıtım ve satış özelliklerine uygun çözümler getirilmeli Sadece vergilerin azaltılması ya da kontrollerin artırılması değil, çok boyutlu entegre çözümlerin sunulmalı Kritik kontrol noktaları saptanmalı ve kayıt dışılık kaynakta durdurulmalı Kayıt dışılığı tetikleyen sosyolojik yapı ve bireylerin davranış kalıpları incelenmeli ve uygun çözümler önerilmeli

Kayıt Dışılıkla Mücadele Sistematiği Genel Öneriler (devam) Denetim ve yaptırım sürecinde otorite boşluğu yaratmadan çeşitli birimler arasında yetki ve sorumluluklar net bir şekilde belirlenmeli ve bilgi alışverişinin aksamadan gerçekleştirilmesi sağlanmalı Etkin bir vergi denetimi için öncelikle gelir tanımı baştan yapılmalı ve gelir, iki dönem arasındaki servet artışı ve harcamaların toplamı şeklinde tanımlanmalı Denetim sürecinde özellikle para hareketleri sıkı bir şekilde takip edilmeli Denetimde bilgi teknolojileri etkin kullanılmalı

Kayıt Dışılıkla Mücadele Sistematiği Genel Öneriler (devam) Kredi kartı kullanımı yaygınlaştırılmalı Belgeleme sisteminde teknolojiden yararlanılmalı Kayıt dışılıkla mücadelede kamunun verdiği teşvikler ile kayıt içine giriş arasında bir “çıkar birliği” kurulmalı Kayıt dışı işlemlerin ihbar edildiği özel destek birimleri ve telefon hatları kurulmalı

Kayıt Dışılıkla Mücadelede 4 Boyutlu Politika 1 - Sistemin değiştirilmesi (Kayıt dışılığın cazibesinin azaltılması) Bürokratik yükün hafifletilmesi Vergi oranlarının indirilmesi 2 - Kayıt İçine Girişin Kolaylaştırılması Şirket kurma ve kayıt içine geçiş prosedürlerinin kolaylaştırılması Yeni iş açanlara başlangıç kredileri ve vergi yükümlülükleri için kredi imkanların verilmesi

Kayıt Dışılıkla Mücadelede 4 Boyutlu Politika 3 - Sistemde Denetimlerin Sıkılaştırılması Denetim mekanizmalarının geliştirilmesi ve uygulamaların sıkılaştırılması Denetimlerin cezalandırıcı olmaktan çok caydırıcı ve kayıt içinde kalmayı teşvik edici olması Etkin vergi ve prim toplama sisteminin tesisi ile vergi tabanının genişletilmesi ve vergi oranlarının düşürülmesi

Kayıt Dışılıkla Mücadelede 4 Boyutlu Politika 4 - Toplumda Davranış ve Tutum Değişikliğinin Yapılandırılması Toplanan vergilerin etkin kullanımını ortaya koyan, vergiler ile kaliteli kamu hizmeti alma ilişkisini vurgulayan ve toplumda vergi verme kültürünü tesis etmeye yönelik bilgilendirme, ikna etme ve uyarma kampanyalarının düzenlenmesi Kamuoyunun devlet ve teşkilatlarına olan güveni sağlayarak sosyal diyaloğun artırılmasına çalışılması Oda ve birlik mensuplarının ortak vergi bilincine yönlendirilmeleri

Perakende ve Hızlı Tüketim Malları Sektöründe Kayıt Dışılıkla Mücadele Üretim-Satış Zinciri Akış Şeması:

Kaynaktan Çıkış

Sevkiyat

Haller

Toptancılar

Üretim

Üretim (Devam)

Açık Pazarlar

Perakende

Doç. Dr. Metin Ercan Boğaziçi Üniversitesi TEŞEKKÜRLER Doç. Dr. Metin Ercan Boğaziçi Üniversitesi