AYDINLANMA ÇAĞI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Advertisements

Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
AYDINLANMA, İNSAN ve İNSAN HAKLARI
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUK HAKLARI.
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
EMPİRİZM.
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
Çağdaş Dünya Sanatı Eugene Delacroix.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAM VE PLANLAMA
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Felsefe-Bilim İlişkisi
Doç.Dr. Ahmet MUTLU Ondokuz Mayıs Üniversitesi İİBF
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
Zaman içinde bilim.
SANAYİ DEVRİMİ Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19. yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisi ve buhar gücüyle çalışan makinelerin.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPÇILIK
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT TARİHİ.
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
Klasik Sosyoloji Tarihi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Rönasans Hareketleri’nin İTALYA ‘da Başlamasının Nedenleri
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
BİLİM:İnsanlar yaşadığı doğal çevreyi her dönemde kendi ihtiyaçlarına göre düzenlemeye çalışmıştır.Bunun için öncelikle doğanın yasalarını araştırmıştır.bu.
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
BİLİM FELSEFESİ TARİHÇESİ Hazırlayan=Yakup Çelik
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
ÖZVAN ÖZBEK HÜSEYİN AK ORTAOKULU
ATATÜRKÇÜLÜK ÜNİTESİ TEST SUNU
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Kurgusal Tarih Tasarımları
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
SİYASAL İDEOLOJİLER 3. HAFTA LİBERALİZM.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
Kurgusal Tarih Tasarımları
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
 Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte, Roma.
Rönesans. Rönesans "yeniden doğuş" anlamına gelen bir süreçtir. 15. yüzyılda başlayan bu süreç, aynı yüzyıl içinde bütün Avrupa'ya yayıldı. Bu yenilikte,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
Sunum transkripti:

AYDINLANMA ÇAĞI

Aydınlanma nedir?

AYDINLANMA ÇAĞI     Aydınlanma, 18. yüzyılda Avrupa’da ortaya çıkan ve her konuda akla öncelik tanıyan düşünce sistemine “Aydınlanma”, bu düşünce sisteminin etkisiyle bilim ve felsefede büyük gelişmelerin olduğu bu yeni döneme “Aydınlanma Çağı” denmiştir.

AYDINLANMA DÜŞÜNCESİNİN ARKA PLANI Orta Çağın düşüncesinin terk edilişi ve Rönesansla gelen yenileşme hareketleri - Doğaya egemen olma arzusu - Bilim/bilginin güç olması - Bilimsel buluş ve coğrafi keşifler - İnsanın ümmet/kuldan birey olması - Yer merkezli evrenin yerini güneş merkezli evrenin alması - Hümanizmin ön plana çıkması - Dinde reformasyon hareketinin yapılması - Ulus devlet anlayışının egemen olması

AYDINLANMA ÇAĞI Aydınlanma Çağı olarak adlandırılan tarihsel dönem, Aydınlanma felsefesinin 18. yüzyılda doğup benimsenmeye başladığı dönemdir. Batı toplumunda 17. ve 18. yüzyıllarda gelişen ve akılcı düşünceyi eski, geleneksel, değişmez kabul edilen varsayımlardan, önyargılardan ve ideolojilerden özgürleştirmeyi ve yeni bilgiye yönelik kabulü geliştirmeyi amaçlayan düşünsel gelişimi kapsayan dönemi tanımlar.

Aydınlanma Çağı, batı uygarlığının yeni insan ve toplum inşa etme projesinin düşünsel ve felsefi temellerinin oluştuğu çağdır. Yeni insan her şeyden önce kendi aklını kullanma cesaretini gösteren bir özellikle donatılmalıdır. Aydınlanma çağının ana fikri, akıl aracılığıyla doğru bilgilere ulaşılabileceği ve bu doğru bilgi ile de toplumsal yaşamın düzenlenebileceğidir.

Aydınlanmanın Temel İlkeleri Akılcılık Deneycilik Bilimsellik Evrensellik İlerlemecilik Bireycilik Hoşgörü Özgürlük ilkesi İnsan doğasının aynılığı Sekülerizm

Akıl: Deneyden bağımsız, açık, temel düşüncelere dayanan mantıkî düşünme süreci. Bu süreçteki düşünceler, düşünebilen herhangi bir insana kanıtlanabilir nitelikte olmalıdır. Deneycilik (ampirizm): Doğal ve sosyal dünyaya dair her türlü bilgi ve düşüncenin, her insanın duyu organlarıyla kavrayabileceği deneysel(ampirik) gerçekliklerden geldiği düşüncesi. Bilimsellik: Deneysel metoda dayanan bilimsellik düşüncesi, bilimsel bilginin insanlığın tüm bilgi birikiminin gelişmesinin anahtarı olduğunu savunur.

Evrensellik: Akıl ve bilimsellik ilkesinin tüm durumlara uygulanabilir ve tüm durumlarda aynı olması. (Bir su NŞA’da 100 santigrat derecede kaynıyorsa tüm sular NŞA’da 100 santigrat derecede kaynar.) İlerleme: İnsanların doğal ve sosyal durumları, aklın ve bilimselliğin uygulanmasıyla geliştirilebilir. Bu iki ilkenin uygulanması sürekli artan mutluluğu ve refahı doğurur. (afd’nin notu: aynı zamanda bu ilkelerin uygulanmasının

ancak ve ancak ilerlemeye götüreceğini savunur.) Bireycilik: Tüm bilgi ve hareketlerin başlama noktasının ‘birey’ olması. Hoşgörü: Tüm insanların, dini ve ahlaki inançlarından bağımsız olarak, özleri itibariyle aynı olduğu ve diğer ırkların yahut medeniyetlerin inançlarının Avrupa Hıristiyanlığı’ndan aşağı seviyede olmak zorunda olmadığı düşüncesi. Özgürlük: İnançlar, ticaret, iletişim, sosyal etkileşim, cinsellik ve mülkiyet hakkı üzerindeki feodal ve geleneksel kısıtlamaların kaldırılması gerektiği fikri.

İnsan Doğasının Aynılığı: İnsan doğasının temel karakteristiklerinin tüm zaman ve mekânlarda aynı olduğu düşüncesi. Sekülerizm: Genellikle ruhban sınıfı karşıtlığı olarak ortaya çıkan ilke. Aydınlanma düşünürleri geleneksel dini otoriteye karşılık dini inanışlardan arındırılmış seküler bilginin gerekliliğini vurgulamışlardır.

AYDINLANMA ÇAĞININ SONUÇLARI Aydınlanma Çağı’nda aklın kullanılmasıyla doğru ve yararlı olan bilgiye ulaşılabileceği savunuldu. Bunların sonucunda deney ve gözlem önem kazandı. Bilim ve teknoloji gelişti. Dünyayı geliştiren Sanayi İnkılabı’nın temelleri atıldı. Sosyal bilimlerde akılcı görüş benimsendi