LİBERAL DÖNEM 1923-1929.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
Advertisements

Vergi ile İlgili Kavramlar
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
OSB’LERİN BELEDİYE VERGİLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Mali Problemleri
ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE SAĞLANAN DESTEK UNSURLARI
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
5510 SAYILI SOSYAL SİGORTALAR VE GENEL SAĞLIK SİGORTASI YASASI
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Yerel Yönetimler Maliyesi
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
Menkul Sermaye İradı.
1- KİRALAMA İŞLEMLERİ 1.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
ATATÜRK DÖNEMİ SONRASI MALİ OLAYLARI
Dönemi.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON DERS NOTLARI – IX
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İNKILAPLAR.
5- CUMHURİYET DÖNEMİNDE EKONOMİ (1938’E KADAR)
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
KISMİ İSTİSNALAR Kültür ve eğitim amaçlı istisnalar (17/1) - İlim, fen, güzel sanatlar, tarımsal amaçlı teslimler (a) - Tiyatro, konser salonu, kütüphane.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE EKONOMİ.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Dış Ticaret Mevzuatı 2 İthalat Şekil ve Esasları Dr. Dilek Seymen
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
Devletçiliğe Geçiş Nedenleri:
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
HEPİMİZİN ÖDEVİ VERGİ.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TİCARİ KAZANCIN TESPİTİ ÜYELER (Alfabetik Sıra) Şinasi AYDEMİR Erdal ÇALIKOĞLU Can DOĞAN (Koordinatör) Sait ÖCAL Hayati ŞAHİN Kürşad ŞAHİN İbrahim YELMENOĞLU.
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN YENİLİKLER
2006 GELİR BÜTÇESİ YENİ RAPORLAMANIN TEMEL NİTELİKLERİ VE VERGİ GELİRLERİNE YANSIMALARI.
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 6. ÜNİTE: HARCAMALAR ÜZERİNDEN ALINAN VERGİLER
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
FİNANS YÖNETİMİ.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
SERVET VERGİLERİ Servet; -Gerçek veya tüzel kişi
BÜTÇENİN UYGULANMASI Bütçenin uygulanma aşamasında iki esas mevcuttur:
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
Sunum transkripti:

LİBERAL DÖNEM 1923-1929

İzmir İktisat Kongresi (1923) Halkın çeşitli konularda tercihlerini belirleyebilmek amacıyla çiftçiler, tüccarlar, sanayiciler ve işçiler kongrede temsil edildi. Dış borçlanma, yabancı sermaye, dış ticaret, ormancılık, madencilik ve sanayileşme gibi konuların yanında vergiler konusu da tartışılmıştır. Özel teşebbüse dönük ekonominin temelleri oluşturulmuştur.

İzmir İktisat Kongresinde alınan kararlar TBMM’ye ve hükümete takdim edildi. Bu kararlar ve getirdiği uygulamalar, sanayileşmede özel kesimin öncülük yapmasını vurgulamıştı. Yeni Cumhuriyet’in ekonomik kaynakları yetersizdi, liberal politika izlenmesi zorunluydu.

1924 Anayasası ve Vergilendirme Yetkisi 5. bölümü “Türklerin Kamu Hakları” başlığındadır. 84 ve 85. maddeler vergilendirme yetkisine ilişkindir. Vergi, devletin genel giderleri için halkın pay vermesi, olarak tanımlanmıştır.

1924 Anayasası ve Vergilendirme Yetkisi Vergiler ancak kanunla salınır. Devletçe, illerin özel idarelerince ve belediyelerce alınmakta olan resim ve vergiler, kanunlar yapılıncaya kadar alınabilir. Vergilendirme yetkisinin yasama organına ait olması ilkesi Anayasa ile güvence altına alınmıştır.

Osmanlı İmparatorluğu’ndan İntikal Eden Vergiler Cumhuriyet’in kurulduğu yıllarda, Osmanlı İmparatorluğu’ndan intikal eden belli başlı vergiler şunlardır: Temettü Vergisi Musakkafat Vergisi Ağnam Aşar

Temettü vergisi, ticaret ve sanat gelirleri üzerinden alınan vergi türüdür. Mükelleflerin gerçek kazançlarının tesbiti güçlüğü kabul edilerek, vergilendirmede esas olarak gelir, bazı karinelere göre hesaplanırdı. Bu karineler, mükellefin bulunduğu şehir ve kasabanın nüfusu, bu yerlerin demiryolu ya da sahilde bulunması, çalıştırılan işçi sayısı ve mükelleflerin mesken kiraları, kara taşıtlarının cinsidir.

Musakkafat Vergisi, 1910’da getirilmiştir. Binaların gayrisafi iradları üzerinden alınan vergidir. Gayrisafi iradlar, binaların bulundukları yer kiralarına dayanılarak tespit ediliyordu. Yeni yapıları teşvik için muaflık tanınıyordu. Bu verginin sakıncaları, onarım-boş kalma masrafları dikkate alınmamış, tahmin komisyonlarında mükellef temsil edilmemiştir.

Ağnam vergisi, eti yenen, kırlarda otlayan evcil hayvanlar üzerinden alınırdı. Önceleri verginin konusu kanunda belirtilen hayvanlardı. Daha sonradan verginin konusuna; süt, yün gibi hayvan ürünleri de girmiştir.

Aşar, arazi ürünü vergisidir. Araziden sağlanan tarım ürünlerinden 1/10 oranında ayni olarak alınırdı. Sağladığı gelir oranı önemliydi. Toplam vergi gelirlerinin 1/3’ünü oluştururdu. Halk bu vergiyi ödemekte zorlanıyordu. Ziraatın gelişimi yavaşlamıştı.

Aşar Vergisinin Kaldırılması İzmir İktisat Kongresi’nde (1923) Aşar vergisi ile ilgili öneriler vardır: Çiftçiler: “Aşar vergisi kaldırılsın, Türkiye’de yaşayan herkesi kapsayan vergi geliştirilsin” Tüccar ve sanayiciler: “ Aşar düzeltilerek adil bir şekle getirilmelidir.”

Aşar vergisinin kaldırılmasına dair kanun kabul edildi. Aşarın kaldırılmasıyla devlet önemli gelir kaynağından yoksun kalmıştır. O dönemde ekonominin %80’i tarımdan oluşuyordu. Ziraat modern yöntemlerle yapılmıyordu, köylerin çoğunda yol yoktu, üretilenin büyük kısmı üretenler tarafından tüketiliyordu. Tarım ürünlerinin demiryolu ve denizyolu ile piyasaya sürülenden vergi alınacaktı.

Kazanç Vergisinin Kabulü 1926’da Temettü vergisi kaldırıldı, yerine Kazanç vergisi getirildi. Kazanç vergisinin konusu: ticaret ve saant ile uğraşan hakiki ve hükmi şahısların geliridir. Kazanç vergisi İzmir İktisat Kongresinde alınan kararlar çerçevesinde hazırlandı.

Kazanç Vergisi’nde yükümlüler 2’ye ayrılmıştı: Birinci sınıf yükümlüler, gerçek gelir üzerinden beyannameye tabidir. Vergi oranı %6 ile %14 arasıdır. İkinci sınıf yükümlüler, geliri işyeri kirası karine alınmak suretiyle hesaplanan, beyannameye tabi olmayanlardır. Vergi oranı %20 ile %30 arasında değişmektedir. Kanunda istisna ve muaflıklar vardır: telif kazançları, zirai ürünleri dükkan açmadan satanlar, yaşlı ve emeklilerin gelirleri…

Musakkafat Vergisi: önemli yapısal değişiklik geçirmemiş ve binaların gayrisafi iradı üzerinden alınmaya devam etmiştir. Ağnam (Sayım) Vergisi: 1924’te Sayım vergisine dönüştü ve hayvan sahiplerinin beyanda bulunması esası kabul edildi.

Harcamaların Vergilendirilmesi Umumi İstihlak (tüketim) Vergisi Kanunu Eğlence ve Hususi İstihlak Vergisi Kanunu Aşar’ın kaldırılması ile doğan bütçe açığını kapatmak için harcamalar üzerinden alınan vergilerdir.

Umumi İstihlak (tüketim) Vergisi (1926); Bütün satışları her safhada vergilendiren yayılı muamele vergisidir. Oran: % 2,5’dir. Verginin tahsili: her muamelede pul yapıştırmak. Vergi idaresi henüz gelişmemiş olduğundan kontrolü zor. 1927’de kaldırıldı, yerine Muamele Vergisi getirildi.

Muamele Vergisi; Genel satış işlemleri yerine imalat vergilendirildi. Toplu muamele vergisi niteliğindedir. Verginin konusu; motor gücünden yararlanan sınai işletmeleri ürünleri ile banka ve sigortacılık faaliyetleridir.

Veraset ve İntikal Vergisi’nin Kabulü 1926’da kabul edildi. Verginin konusu: tüm intikalleri kapsar.( menkul, gayrimenkuller, intifa hakları, menfaatler) İntikalleri ivazlı ve ivazsız olarak 2’ye ayırdı. İvazlı intikalleri tapu harçları konusuna bıraktı.

Gümrük Vergileri ve Mali Tekeller Sanayileşmenin ilk aşamasında koruyucu gümrük vergilerine ihtiyaç duyulur. Lozan Ant.’da ek ticari protokolde yer alan hüküm: 5 yıl gümrük politikası belirlememize engel oldu. Buna rağmen iç üretim korundu ve ithalat miktarı ayarlandı. İstihlak vergisi yoluyla ithal malların içteki fiyatı yükseltilerek tüketimi azaltıldı, ithalatı azaldı. Devlet tekelleri alanı genişletildi.

Gümrük Tarifesi ve İthalat Umumi Tarifesi, 1929’da, 5 yıllık sürenin dolmasıyla yürürlüğe girdi. Bu kanun spesifik yapıdadır. Mali ve koruyucu amaçları vardır. Cumhuriyetin başlangıç yıllarındaki mali tekeller: tütün mamülleri, tuz, şeker, petrol ve benzin, oyun kağıdı, kibrit, fişek ve patlayıcı maddeler, ispirto, alkollü içkiler, posta hizmetleri, telgraf ve telefon.

Sanayileşme Çabasında Vergi Teşvikleri 1923’te İzmir İktisat Kongresinde Sanayi grubunun aldığı kararlar: Sanayinin korunması Sanayinin özendirilmesi Sanayinin finansmanı

Sanayinin Korunması: Ülkede elde edilebilen hammaddelerin ithalatının önlenmesi, 1924’te sanayinin gelişmesi için gerekli hammaddenin gümrüksüz ithalatı hükmü getirildi. Sanayiye ucuz girdi sağlanmak istenmiştir.

Sanayinin Özendirilmesi: 1927’de Teşviki Sanayi Kanunu çıkarıldı. 15 yıl yürürlükte kalmak için çıkarıldı. İşletmeler çeşitli gruplara ayrıldı. Büyük işletmeler teşviklerden en fazla yararlandılar. Arazi vergisi, musakkafat vergisi, kazanç vergisi, bunların belediyelere ait eklerinden, ruhsat ve damga resimlerinden muaf tutulmuşlardır.

Sanayinin Finansmanı: Sanayi kuruluşlarının kredi ihtiyaçlarını sağlayacak sanayi bankası kurulması İzmir İktisat Kongresinde kararlaştırıldı. 1924’te İş Bankası kuruldu.

1924’te İş Bankası kuruldu. 1925’te Sanayi ve Maadin Bankası kuruldu. Bu politikalarla liberal ekonomi içinde, devlet düzenleyicilik görevini yerine getirmiştir.

Vergi Politikasını Yönlendirici Yeni Kurumların Oluşturulması Ticaret ve Sanayi Odaları: 1925’te Ticaret ve Sanayi Odası Kanunu kabul edildi. Odalar kamu tüzel kişiliği kazandı. Odaya üye olmak zorunlu hale geldi. İş çevrelerinin sorunlarını politik karar organlarına götürebilecekleri kanal olştu.

Ali İktisat Meclisi: Çeşitli baskı grupları temsil edilirdi. Birinci İşlev: Çıkarları farklı grupların uzlaşması için ortam sağlanırdı. İkinci İşlev: Çok partili döneme geçildiğinde iktisadi politikayı parti politikalarının çelişkilerinden kurtarmak. Hükümetin kontrolünde üye seçildi. İşçi grupları temsil edilemedi. 1935’te kaldırıldı.

Dönemin Değerlendirilmesi İzmir İktisat Kongresinde alınan kararlar izlenen vergi politikalarında temel etkendir. Vergi politikaları gelir arttırıcı mali amaçlı olması yanında sosyal ve ekonomik amaçları da dikkate almaktaydı. Devletin tüm destek ve teşviklerine rağmen sanayileşme istenilen seviyeye ulaşmamıştır.