Türkiye’de Koku İmisyon ve Emisyonları Yönetimi Politikaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
Advertisements

ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ İZİN ve DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
EĞLENCE YERİ GÜRÜLTÜSÜ KONTROLÜ
Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
LIFE00/TCY/TR/009 TÜRKİYE’DE KOKU YARATAN EMİSYONLARIN VE İMİSYONLARIN YÖNETİM POLİTİKASININ GELİŞTİRİLMESİ Prof. Dr. Aysen MÜEZZİNOĞLU.
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
ÇEVRE İZİN VE LİSANSLARI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
OLFAKTOMETRE HAZIRLAYANLAR: Prof. Dr. Aysel Atımtay
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ BETÜL COŞKUN ÇEVRE MÜHENDİSİ
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
LIFE Projesi-Eğitim Semineri ODTÜ, 1-2 Nisan 2004 Ankara 1 AB- LIFE Projesi Proje Kodu: LIFE00/TCY/TR/009 “Türkiye’de Koku Yaratan Emisyonların ve İmisyonların.
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
Çevre Görevlisi 3.Grup Eğitimi
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü LIFE Projesi, III.Çalıştay 9-10 Aralık 2004 ODTÜ, Ankara 1 Klavuz B Dış Ortamdaki Koku Seviyesi.
İZMİR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ YÖNETİMLERDEKİ UYGULAMALAR
NOKTA KAYNAK HAVA KİRLİLİĞİ DAĞILIM MODELLEMESİ AERMOD
SEMİH ÖZÇAKIR MAKİNA MÜHENDİSİ İŞ MÜFETTİŞİ
Seminar on Sustainable Buildings
1 ÇEVRESEL İZİN GENEL BAKIŞ VE TEMEL AŞAMALAR No. 3.
Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü
İş sağlığı ve güvenliği; işyerlerinde iş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenmesi için gerekli bütün faaliyetleri kapsayan bir konu olup, işveren.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI ENDÜSTRİYEL KAYNAKLI HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Aralık 2009 ANTALYA.
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇ ÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Konu : Kurullar – Kuruluşlar – Komisyonlar
LIFE Projesi- Workshop-III, 9-10 Aralık 2004, Ankara1 Proje Çalışmalarının Tanıtılması Prof. Dr. Aysel Atımtay ODTÜ Çevre Mühendisliği Bölümü, Ankara Orta.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü LIFE Projesi-Eğitim Semineri ODTÜ, 1-2 Nisan 2004 Ankara 1 İmisyon Ölçümleri HAZIRLAYANLAR: Prof.
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Bu Slayt Bodrum esnaf ve sanatkarlarını bilgilendirmek amacıyla Bodrum Esnaf ve Sanatkarlar Odası Mesleki Eğitim Merkezinde Hazırlanmıştır.
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
TANIMLAR Patlayıcı Ortam : Yanıcı maddelerin gaz, buhar, sis ve tozlarının atmosferik şartlar altında hava ile oluşturduğu ve herhangi bir tutuşturucu.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Hava Yönetimi Dairesi Başkanlığı
NVA KALİTE TEST ÖLÇ. HİZ. EĞT. VE BELG. SAN.TİC. LTD. ŞTİ. Hazırlayan= E. Burak SARAÇOĞLU.
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
AĞIR VE TEHLİKELİ İŞLER YÖNETMELİĞİ
ERZURUM ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ YAPI MALZEMELERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
1. SUNUM İÇERİĞİ Kirleticiler 2008/105/EC sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif 2013/39/EU sayılı Direktif ile Getirilen Yenilikler 2.
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OCAK İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KURULLARI OLUŞUMU EĞİTİMİ VE ÇALIŞMA PROSEDÜRÜ.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
PERİYODİK KONTROL ÇALIŞTAYI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
ÇALIŞANLARIN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNİN USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK 15 Mayıs 2013  ÇARŞAMBA RG Sayı :
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
KOCAELİ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Türkiye’de Koku İmisyon ve Emisyonları Yönetimi Politikaları Çevre ve Orman Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü Hava Yönetimi Dairesi Başkanlığı Safiye BİLGİLİ Şube Müd.V. 19-20 TEMMUZ 2004 İZMİR

Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği Hava kirliliğinin kontrol altına alınmasına ilişkin düzenlemeler 2 Kasım 1986 tarih ve 19269 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği ile getirilmiştir.

Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği Bu Yönetmelik; sanayi tesislerinin bacalarından çıkan kirletici maddelere emisyon sınırlaması ve hava alıcı ortamına yani hava kalitesine uzun ve kısa vadeli sınır değerler getirmiştir.

Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği Türkiye’de koku ile ilgili esas ve kriterleri oluşturan ayrıca bir yönetmelik mevcut değildir.

Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği Sadece, Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği’nin bazı maddeleri çerçevesinde; baca gazı emisyon sınır değerleri ile alıcı ortam hava kalitesine sınır değerler getirilmiştir.

Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği Yönetmelik EK-4’de Organik Buhar ve Gazlar Kapsamında listelenen ve koku veren maddeler kapsamına giren; Asetaldehit, Ksilen, Merkaptanlar, Metil izo bütil keton, Propionik asit, Stiren, Toluen, Tri metil amin, Valerik asit gibi maddelere (Yönetmelik Madde 7 ile ) baca gazında emisyon sınırlamaları, Petro Kimya Tesisileri ve Petrol Rafinerilerilerinin kurulu bulunduğu alanlarda; Toluen, Ksilen ve Merkaptan için Hava Kalitesi Sınır değerleri, Gübre Kompleksleri için amonyaklı yıkama sularının verildiği su kanalı ortamına amonyak konsantrasyonu sınırlaması, Onsekizinci grup tesisler kapsamında yer alan Kümes ve Ahırlar için, kokulu salgılarının azaltılması gerektiği esası ile yerleşim bölgelerine uzaklık mesafesi getirilmiştir.

Bu esas ve standartlar dışında, Türkiye’de koku veren diğer maddelerle ilgili veya faaliyetlerle ilgili her hangi bir standart mevcut değildir. Ayrıca, Kokunun ölçülmesine yönelik metotlar ve kokunun azaltılmasına yönelik teknik tedbirleri içine alan bir düzenleme de yoktur.

Koku ile ilgili olarak Çevre ve Orman Bakanlığı’ na gelen şikayetler, ilgili standartların ve koku ölçüm metotlarının olmaması nedeniyle değerlendirilememektedir. Kokunun önlenmesi için alınacak tedbirlerde sıkıntı yaşanmaktadır.

Türkiye’de Koku Yaratan Emisyon ve İmisyonların Yönetimi Projesi Bu doğrultuda koku ile ilgili; standartların, ölçüm metotlarının ve alınacak tedbirlerle ilgili düzenlemelerin, oluşturulması için Çevre ve Orman Bakanlığı, “Türkiye’de Koku Yaratan Emisyonların ve İmisyonların Yönetimi” Projesine Stuttgart Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi ile işbirliği içerisinde ”Yetkili-Ortak” olarak katılım sağlamıştır.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI Koku Kontrolü Yönetmeliği Tasarısı 8 Bölüm, 27 Madde ve 5 Ek’ten oluşturulmuştur. BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak, Terimler ve Tanımlar klgtxmjhklyjh

Bu yönetmeliğin amacı, Türkiye’de kokuya sebep olan emisyon ve imisyonların kontrol altına alınmasına yönelik idari ve teknik usul ve esasları düzenlemektir. Bu Yönetmelik, Ek-1 de verilen tesislerin kurulması ve işletilmesi ile Ek-1 kapsamında olmayan, ancak koku şikayetine neden olan faaliyetleri kapsar. Bu Yönetmelik “İşçi sağlığı ve iş güvenliği” mevzuatı kapsamına giren işyeri atmosferlerinde uygulanmaz.

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Atık Yönetimi Kompost Tesisi Geri kazanım tesisi (koku sorununa yol açıyorsa) Katı Atık Depolama Sahası

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Gıda ve bitkisel Sanayi Gül Ürünleri Kahve-Kakao Kanyak Fabrikası Konsantre Fabrikası Maya Üretim Tesisi Meyve Suyu ve Meşrubat Tesisi Sebze Meyve Şoklama Tesisi Su Ürünleri İşleme Tesisi Süt Ürünleri Turşu Salça Fabrikası Un Fabrikası Şeker Fabrikası Mandıralar Yağ Sanayi Alkoloid Fabrikası Bira Fabrikası Şarap Fabrikası Sirke Fabrikası Suma Fabrikası

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Hayvancılık, hayvan besleme Tavuk Çiftlikleri Besi Ahırları Devekuşu, Bıldırcın Çiftlikleri Domuz Çiftlikleri

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Hayvancılık Sanayi, hayvansal ürünler ve yemler Yem Sanayi Balık yemi Üretimi Sakatat işleme yerleri Balık unu, yağı Salyangoz Fabrikası Kesimhane Entegre Et Tesisleri Mezbaha Kemik Unu (Rendering) Üretimi

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Kimya Sanayii Asfalt Üretim Tesisi Bentonit Cam Yünü tesisi İzolasyon Tesisi LPG Dolum Tesisi Petrokimya Tesisi PVC boru, Rafineriler Kimya Sanayi ( Boya ve Vernik Sanayi, uçucu organik bileşiklerin kullanıldığı veya üretildiği tesisler, amonyak üretim tesisleri vb.)

EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi Diğer Arıtma Tesisi Koku Yayan Uygunsuz foseptik veya Uygunsuz Atıksu Deşarjı Pirina İşleme Tesisi Mantar Üretim Çiftliği Gübre Fabrikası Mantar Toprağı Üretimi Deri Sanayi Kağıt Fabrikası Refrakter Fabrikası Sabun Yağı Sigara Fabrikası

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI İKİNCİ BÖLÜM (Genel Hükümler) Görev, Yetki ve Sorumluluk İzne Tabi Tesisleri Kuran ve İşletenlerin Yükümlülükleri İzne Tabi Olmayan Tesisleri Kuran ve İşletenlerin Yükümlülükleri Yeni Kurulacak Tesislerin Yükümlülükleri EK-1 deki Liste Kapsamında Olmayan, Ancak Şikayete Neden Olan Faaliyetleri Yapanların Yükümlülükleri

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI Görev, Yetki ve Sorumluluk Madde 5- Bu yönetmeliğin kendi yetki alanları içerisinde uygulanmasından Çevre ve Orman Bakanlığı ile Valilikler sorumludur.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI İzne Tabi Tesisleri Kuran ve İşletenlerin Yükümlülükleri Madde 6- Kokuya neden olan izne tabi tesislerin kurulmasında ve işletilmesinde; Tesisin kamuya ve çevreye zararlı etkilerinin teknolojik seviyeye uygun olarak azaltılması için bu yönetmelikte belirtilen teknik şartlara uyulması, Şikayet olması halinde, Madde 14’ de belirtilen esaslar çerçevesinde emisyon ve imisyonların ölçtürülmesi, Bu yönetmelikte belirtilen emisyon ve imisyon sınırlarının aşılmaması, Bu yönetmelikte belirtilen esas ve usulleri de sağlayarak, Endüstriyel Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği çerçevesinde Emisyon izni alınması, esastır.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI ÜÇÜNCÜ BÖLÜM (Sınır Değerler) İmisyon Sınır Değerleri Emisyon Sınır Değerleri

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI İmisyon Sınır Değerleri Madde 10- Kokunun kontrolünde ortam havasında yapılan ölçümler ile bulunan imisyon seviyesi esas alınır. Bu seviye iki şekilde belirlenir: En az 3 ay süreli alan çalışmaları yapılarak bulunan toplam “Koku Saati”, yerleşim alanlarında ölçüm süresinin %20 sini ve endüstri bölgelerinde %30 unu aşıyorsa, veya Ortam havasından ardışık olarak alınan örnekler ile yapılan olfaktometrik ölçümlerde (saatte bir örnek almak koşulu ile) 10 ölçümden 9 u 20 KB/m3 koku konsantrasyonunu aşıyorsa, imisyon sınırının aşıldığına karar verilir.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI DÖRDÜNCÜ BÖLÜM (Kokuya Neden Olan Emisyon ve İmisyonların Ölçülmesi ve Ölçüm Sonuçlarının Değerlendirme Kriterleri İle İlgili Usul ve Esaslar) Emisyonların Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi İmisyonların Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi Koku Konusundaki Şikayetlerin Değerlendirilmesi Ölçümler İçin Yapılacak Harcamalar

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI Koku Konusundaki Şikayetlerin Değerlendirilmesi Madde 14- Şikayete neden olan koku/kokular için yetkili mercilere aşağıdaki prosedüre göre şikayet yapılır. 1. Şikayetçi, yetkili merciye dilekçe ile başvurur. 2. Yetkili merci, şikayet mahallinde ön değerlendirme yapar. 3. EK-2’de verilen Ön değerlendirme formu, şikayet mahallinde ön değerlendirme yapmak üzere yetkili merci tarafından görevlendirilen kişi/kişiler tarafından doldurulur.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI 4. Yetkili merci tarafından görevlendirilen kişi/kişiler şikâyet mahallindeki tüm olası koku kaynaklarını belirler. 5. Kaynak çevresinde araştırma yapılarak koku problemine katkıda bulunabilecek başka kaynakların olup olmadığı ve koku önlemlerinin alınıp alınmadığı kontrol edilir. 6. Eğer şikayet, gerçek bir koku probleminden kaynaklanmıyorsa, yetkili merci tarafından şikayet sonlandırılır.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI 7. Eğer şikayet, gerçek bir koku probleminden kaynaklanıyorsa, şikayet konusu olan kaynakta uzun süreli incelemeler gerekebilir. Bu durumda: Kokuya neden olan tesis/tesislerden gerekli proses bilgileri elde edilir. Proseste veya tesis sınırları içinde kokuya neden olabilecek kaynaklar belirlenir ve değerlendirilir. Emisyon kaynaklarından numune alma yöntemleri ve yerleri belirlenir. Koku kaynaklarının şikayet noktasına olan uzaklığı belirlenir Koku kaynaklarının yerleşik olduğu mahallin kentsel, kırsal, ticari veya endüstriyel bölge olup olmadığı belirlenir. Tesis içinde belirlenmiş olan koku kaynaklarında Örnekleme yapılır, ( İlgili Standart) Ölçümler gerçekleştirilir. (VDI 3881 Olfactometry Odour Threshold Determination, EN 13725: İngilizce metni 28 Ocak 2004 tarihinde Türk Standardı olarak kabul edilmiş ve yürürlüğe konmuştur.) Koku emisyonları belirlenir. EK 3’te verilen formata uygun olarak Emisyon Raporu hazırlanır.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI 8. Raporda yapılan değerlendirmeler doğrultusunda Madde 11’de belirtilen sınır değerler aşılmış ise, tesisten koku problemini giderici gerekli tedbirleri alması istenir. 9. Alınan tedbirlerin etkinliği ölçümlerle belirlenir. 10. Şikayetlerin devamı halinde şikayet mahalline kaynaktan koku etkisinin belirlenmesi amacıyla model çalışması (STANDART-ISCST-3) gerçekleştirilir. Bu çalışmanın sonuçlarına göre tesisten ek tedbirler alması istenir.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI 11. Şikayetlerin bu durumda da devamı halinde şikayet bölgesinde imisyon değerlendirmeleri gerçekleştirilerek tesisten kaynaklanan kokunun şikayet alanındaki etkisi ölçülür. İmisyon düzeyleri (VDI 3940 Determination of Odorants in Ambient Air by Field İnspektion) belirlenir. EK-4’de belirtilen formata uygun olarak İmisyon Raporu hazırlanır. Raporda yapılan değerlendirmeler doğrultusunda, Madde 10’da belirtilen imisyon sınır değerinin aşılması halinde tesisten ek tedbirlerin alınması istenir. 12. Ek tedbirlerin alınmasına yönelik rapor tesis tarafından yetkili merciye sunulur. 13. Yetkili merci tarafından EK-5’de verilen Şikayet Değerlendirme Formu hazırlanır. Şikayet Değerlendirme Formları dikkate alınarak şikayet konusu devam ettirilir ya da sonlandırılır.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI BEŞİNCİ BÖLÜM (Kontrol Tedbirleri) Kokulu Atık Gazların Atmosfere Atılması Madde 16- Kokulu atık gazlar toplanmalı ve baca vasıtası ile atmosfere verilmelidir. Faaliyetleri ve kullandığı proses nedeniyle kokuya neden olan ve bu Yönetmelikte Ek-1 de yer alan tesisler için koku emisyonunun önlenmesine yönelik genel tedbirler Bazı Tesisler İçin Spesifik Koku Önlemeye Yönelik Tedbirler Kokuya neden olan maddelerin depolanması, taşınması, doldurulması ve boşaltılması sırasında alınması gereken tedbirler. Yerleşim alanına uzaklık mesafesi.

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI ALTINCI BÖLÜM(Ölçüm Yetki Belgesi Esasları) Ölçüm Yapmaya Yetkili Kuruluşlar Ölçümde Kullanılacak Cihazlar ve özellikleri Ölçüm Yapacak Personelin Nitelikleri

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI YEDİNCİ BÖLÜM (Cezai Hükümler) Madde 24- Yönetmeliği ihlal edenlere, iş termin planının hazırlanması için 30 gün süre verilir. Termin plan çerçevesinde gerekli tedbirleri almayanlara 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri uygulanır. SEKİZİNCİ BÖLÜM (Çeşitli Hükümler) Tebliğler Yürürlük Yürütme

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI EKLER: EK-1 Koku Kaynağı Olan Tesis ve Faaliyetler Listesi EK-2 Şikayet Ön Değerlendirme Formu EK-3 Emisyon Raporu Formatı EK-4 İmisyon Raporu Formatı EK-5 Şikayet Değerlendirme formu

KOKU KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ TASARISI Şikayet Ön Değerlendirme Formu

Koku : İnsanda koku alma duyusunu harekete geçiren ve kokunun algılanmasına neden olan bazı uçucu maddeler. Koku emisyonu : Bir kaynaktan (nokta kaynak veya alan kaynak) ortama atılan ve yayılan kokulu gazlardır. Bu gazın belli bir konsantrasyonu ve debisi vardır. Bacadan veya alan kaynaktan örnek alınarak emisyon konsantrasyonu ve debisi ölçülür. Koku imisyonu : Ortam havasında bulunan kokulu gazlardır. Belli bir debisi yoktur. Ortam havasından örnek alınarak imisyon konsantrasyonu ölçülür. Koku konsantrasyonu : Standard koşullardaki (25 C, 1 Atm) 1 m3 gaz içinde bulunan koku birimi sayısıdır. Konsantrasyon, KB/m3 olarak ifade edilir.

Koku birimi : 1 Koku Birimi (KB), kokulu maddenin 1 m3 nötral seyreltme havası içinde bulunan ve insanda koku hissi yaratan en az kokulu madde miktarıdır. 1 KB/m3’lık koku değeri, koku konsantrasyon skalasındaki başlangıç noktasıdır. Nötral (temiz) hava : İçinde kokuya neden olacak herhangi bir madde bulunmayan hava. Bu hava kokulu gazın seyreltilmesi için kullanılır. Ayrıca, ölçümlerde referans hava olarak da kullanılır. Nötr hava, sıcaklığı, basıncı ve nem oranı belli olan havadır. Koku Saati: Pozitif sonuç veren tekil ölçümdür. Eğer bir kokunun kolayca tanımlanabilme oranı daha önceden belirlenmiş olan belli bir oranı geçerse, tekil ölçüm pozitif olarak değerlendirilir.

Olfaktometre- Olfaktometre, kokulu bir gaz numunesinin belirli oranlarda nötral (yani kokusuz) hava ile seyreltilerek koku konsantrasyonun ölçüldüğü bir cihazdır. Bu cihazda farklı oranlarda seyreltilmiş kokulu gaz örnekleri, test için kullanılan denek, ya da panelistlere koklatılarak koku konsantrasyonu tayin edilir. Kokulu Zaman Yüzdesi: Bir ölçüm zamanı boyunca panelist kokunun algılanabildiği zaman aralıklarını kaydeder. Kokulu Zaman Yüzdesi, değerlendirme zamanı boyunca kaydedilen bu zaman aralıklarının toplam değerlendirme zamanına oranıdır