PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU www.semihacikgozoglu.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
Advertisements

KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Doğru- Yanlış Testleri
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Pazarlama AraştIrmasI
Veritabanı Yönetim Sistemleri-I
Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Fırat BÖTE – 4
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
Kaliteli Teknik Resmin Üç Temel Niteliği:
Nitel Araştırmalarda Görüşme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
PSİKİYATRİDE ÖLÇEK KULLANIMI
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
{ HOŞGELDİNİZ. { 16 Aralık 2014 Romantik ilişki modellerinde kişiliğin faktörü???
Anket Tekniği.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
Etkili İletişime Giriş
DE Ğ ERLER İ M İ Z Kazanım: De ğ erlerini fark eder. 9. Sınıf 21 nolu kazanım etkinli ğ i.
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Calgary Depresyon Ölçeği
Pazarlama Araştırması
Mitat Zorlu 1 Matematik Adı ve Soyadı: ……….……………………………. 26 Mayıs 2009 Salı = = = = = =16 7 +
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
Pazarlama Araştırması Verilerinin Sınıflandırılması-II
İGEP Performans Yönetimi
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Oturum aç butonuna tıklayın.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Anket Hazırlama.
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
12 - KELİME İLİŞKİLENDİRME TESTLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
GRUP ADI LAST SEEN.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Dereceleme Ölçekleri, Kontrol Listeleri ve Envanterler
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Fikir, Görüş ve Tutum Ölçümü
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Sunum transkripti:

PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU

ANKET Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 2

Anket Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 3  Belli kişilerin ya da grupların bir konu üzerindeki duygu, düşünce ve deneyimlerini anlamak için belli bir plana göre hazırlanmış olan soru listeleridir.

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 4  Ankette araştırmacı ile kaynak kişi arasındaki tek iletişim sorulardır. Bu nedenle sorular, her türlü yanlış anlamaları önleyecek nitelikte olmalıdır.  Sorular ya “açık uçlu” ya da “kapalı uçlu” dur. Açık uçlu sorular için serbest cevaplar verilir.

Kapalı uçlu sorular Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 5  Kapalı-uçlu (veya yapılandırılmış) sorular yanıtlayıcıdan sabit bir yanıt seçenekleri setinden bir seçene ğ i seçmelerini ister. Çoktan-seçmeli, evet- hayır, ve numaralı derecelendirme ölçe ğ i kapalı uçlu sorulara örnektir.

Avantajları Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 6  Sa ğ ladı ğ ı birçok avantaj bu soru formatını kurum anketlerinde oldukça popüler kılmıştır. · Yanıtlayıcılar kapalı-uçlu soruların yanıtlanmasını anlatımsal bir yanıta göre çok daha hızlı ve kolay bulurlar. Bir rakamı veya bir seçene ğ i işaretlemek bir paragraf yazmaya göre daha rahattır. · Kodlanmaları ve bilgisayara veri girişlerinin yapılması bir hayli sorunsuz olur. · Kapalı-uçlu sorular, yanıt olasılıklarını anketin amaçlarıyla ilgili seçeneklerle sınırlarlar. Herkese aynı bakış açısını ileterek yanıtlayıcıların soruyu ve olası yanıtları yorumlama girişimlerini daha güvenilir kılarlar. Ortak bakış açısından dolayı anketi yanıtlayanların soruları aynı şekilde okumuş ve yorumlamış olmaları olasılı ğ ı çok büyüktür.

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 7  Kapalı-uçlu sorular yanıtlayıcılara bilgiyi hafızalarından geri getirme işlemlerinde yardımcı olan ipuçları sa ğ lar. Verilen yanıt seçenekleri listesi yanıtlayıcılara unutmuş olabilecekleri bilgileri hatırlatır. Örne ğ in; "Son bir yıl içinde şirketin düzenledi ğ i hangi e ğ itimlere katıldınız?" soru kapalı-uçlu bir soru olarak verilirse, şirkette verilmiş olan e ğ itim programlarının bir listesini sa ğ layacak, ve di ğ er hallerde yanıtlayıcıların hatırlamalarının çok zor olaca ğ ı bilgileri sunacaktır.

Dezavantajları Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 8  Kapalı-uçlu sorulara sıkça getirilen bir eleştiri, yanıtlayıcıları konuyla ilgili gerçek duygularını yansıtmayabilecek yanıt seçenekleri arasından bir seçim yapmaya zorladı ğ ı şeklindedir. Yanıtlar verilmiş olan spesifik seçeneklere ba ğ lı kalır. Kişileri gerçek yanıtlarına en benzeyen sabit bir yanıtı seçmeye zorlamak yanıtlayıcılar arasında bulunan ince ama bazen önemli farklılıkları her zaman tespit edemez. · Kapalı-uçlu sorular kişileri bir yanıtları olmadı ğ ı halde, hatta bazen soruyu anlamadıkları halde bir yanıt vermeye iter. · Bir anketteki soruların tümü veya tümüne yakını kapalı-uçlu ise, yanıtlayıcılar, kendi görüşlerini kendi kelimeleri ile ifade etmelerine izin verilmedi ğ i için engellenmiş hissedebilirler.

Açık uçlu sorular Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 9  Açık-uçlu sorular yanıtlayıcıdan kendi ifadelerinden oluşan bir yanıt ister. Boşlukları doldurma, kısa cevaplar, ve makale açık-uçlu sorulara örnektir.

Avantajları Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 10  Açık-uçlu sorulardan elde eldilen yanıtlar kapalı-uçlu sorulardan çıkarılan kuru sayılara ve sonuçlara can katabilirler; önceden hazırlanmış yanıtlardan alınamayacak bilgileri sa ğ layabilirler. · Madde kullanımı, çalışan sabotajı gibi, hassas, tartışmalı olabilecek veya tabu sayılan konularda bilgi edinmenin daha iyi bir yolu olabilirler. · Açık-uçlu soruların en büyük avantajı yanıtlayıcılara, önceden hazırlanmış seçeneklerin etkisi olmaksızın, kendi bakış açılarını kullanarak yanıt vermelerine izin vermesidir. Bu yüzden yanıtlayıcıların gerçek görüşlerini daha yakından betimleyen yanıtlar ortaya çıkarabilirler · Açık-uçlu soruların biraz gözden kaçan önemli bir avantajı yanıtlayıcılara duygusal açıdan yüklü konularda (çalışan sayısında yapılan azaltmalar, performans de ğ erlendirme sistemi gibi) duygularını ifade etmeleri ve boşaltmaları imkanını vermesidir.

Dezavantajları Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 11  Açık-uçlu sorulardan olu ş an anketlerin bir de bedeli vardır. Tamamlanmaları çok zaman alabilece ğ inden sonlarda bulunan soruların yorgunlu ğ a ba ğ lı olarak yeterince üzerinde durulmayabilir. Ayrıca bazı yanıtlayıcılar yanıtların gerektirdi ğ i çabadan dolayı soruların bazılarını veya tümünü yanıtsız bırakabilir. · Anket ara ş tırma grubu açısından en büyük dezavantaj verilen yanıtaların i ş lenmesi ve analizi için gereken çaba ve zamandır. · Mavi yakalılar yöneticilere, beyaz yakalılara, ve daha e ğ itimli çalı ş anlara göre daha az kapsamlı yanıtlar vermektedirler.

Likert Derecelendirme Ölçe ğ i Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 12  Likert derecelendirme ölçe ğ i en yaygın kullanılan yanıt formatıdır. · Bu ölçeklerde, yanıtlayıcılardan bir konu hakkında ne kadar olumlu veya ne kadar olumsuz hissettiklerini derecelendirmeleri istenir.

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 13  Liket tipi yanıtlar, birçok soru için aynı yanıt seçeneklerinin kullanılmasından dolayı yanıtlayıcıların kısa bir sürede büyük miktarda bilgi aktarmalarını sa ğ lar. · Bir derecelendirme ölçe ğ inde kaç nokta bulunmalıdır? Likert formatı istenilen sayıda noktadan oluşabilir ancak genellikle 5 noktalıdan 11 noktalıya kadar olanlar kullanılmaktadır. Fazla sayıda noktanın kullanılması, yanıtlayıcıların noktalar arasında ince ayırımları yapamamalarından dolayı ölçmeyi geliştirmemektedir. Kaç nokta kullanılırsa kullanılsın asıl önemli olan sayısal noktalara denk gelen kelimelerin yazılmasıdır. Az sayıda nokta kullanıldı ğ ında noktalara denk gelecek kelimelerin anlamlı olması daha kolay olacaktır. · Bir ölçe ğ in orta noktası bulunmalı mıdır? Likert ölçeklerine ilişkin bir tartışma, nötr noktanın veya orta noktanın bulunup bulunmaması ile ilgilidir. Orta nokta genellikle kullanılır. Bunun üç nedeni sayılabilir:

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 14  (1) Gerçekten nötr bir tutumu olan yanıtlayıcıların durumlarını ifade edebilmelerini sa ğ lamak. Orta noktayı kaldırmak, yanıtlayıcıları gerçek duygularını yansıtmayan seçenekleri işaretlemeye iterek ölçüm hatasına yol açar. (2) Nötr veya tereddütlü hissederken bir görüş belirtmeye zorlanmayı yanıtlayıcılar engelleyici bulabilirler. Yanıtlayıcılara fazla engellenme yaşatmak anketin geri dönmemesiyle sonuçlanabilir. (3) Anket soruları veya boyutları için ortalama puanlar hesaplanırken bazı ortalamalar ölçe ğ in tam orta noktasında de ğ erlere sahip olur. Anket sorularının kendilerinde bir orta nokta yokken orta noktaya düşen sonuçlardan bahsetmek tuhaf olacaktır.

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 15  Soruların bir boyut olarak biraraya getirilmesi. Bir ankette belirli bir niteli ğ i ölçmek için sadece tek bir sorunun kullanılması pek güvenilir de ğ ildir. Tek bir soru açık olmayabilir veya farklı kişiler için farklı anlamlara gelebilir. Bundan dolayı genellikle anketlerde birçok soru bir boyut olarak biraraya getirilir. Biraraya getirilmiş maddeler boyut, indeks, veya ölçek olarak adlandırılır. Aynı boyutun içinde bulunan sorular ölçtükleri düşünülen nitelikle yakından ilişkili olmalı ve birbirleriyle mantıksal olarak ba ğ lantılı olmalıdırlar. Yanıtlayıcının ilgili boyuttaki puanı ya o boyutun bütün sorulardan aldı ğ ı puan toplamıdır ya da tek tek maddelerden aldı ğ ı puanların ortalamasıdır. Bir boyutu de ğ erlendirirken tek soru yerine çok soru kullanmanın getirece ğ i dört avantaj vardır:

Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 16  (1) Kişinin bir konu hakkındaki görüşlerini çok-sorulu bir boyut puanıyla tespit etmek tek-sorulu bir boyut puanıyla tespit etmeye göre daha güvenilirdir. (2) Tek tek soruları bir boyuta dahil etmek her yanıtlayıcı için bir boyut puanı elde edilmesini sa ğ lar. (3) Yanıtlayıcıların de ğ erlendirilen niteli ğ e ne kadar sahip oldukları çok- sorulu bir boyut puanıyla daha incelikli olarak tespit edilir. (4) "Kötü" bir soru atılsa bile hala ilgilenilen niteli ğ i ölçen bir indeks elde kalır. Bu avantajlar bazı dezavantajları da getirir. Bazı nitelikler öyle dar tanımlanmışlardır ki o boyutlarla ilgili bir iki sorudan fazlasını yazmak çok zor olabilir. Ayrıca, soru sayısının artması yanıtlama süresini de artırır. Çok sorulu birçok boyut çok uzun bir anket ortaya çıkarabilir.

Güvenilirlik Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 17  Güvenililirlik, bir ölçme aracının, bir anketin, neyi ölçüyorsa (iş tatmini) bunu hep aynı şekilde ölçmesini belirtir. Anket, geçici içsel şartlardan veya dışsal şartlardan etkilenmeden tutarlı bir şekilde aynı tespitleri (iş tatmini düzeyleri) yapabilmelidir.

Geçerlilik Ö ğ r. Grv. Semih AÇIKGÖZO Ğ LU 18  Geçerlilik, bir anketin ölçmeyi planladı ğ ı nitelikleri gerçekten ölçüyor olması anlamına gelir. Bir anket iş tatminini ölçtü ğ ünü iddia ediyorsa bunun bir yöntemle ıspatlaması gerekir