Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON - 1 ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Dr
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Yapılandırmacılık ve Proje Tabanlı Öğrenme S
SOSYAL BİLİŞSEL KURAM ALBERT BANDURA (1925-)
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Duran Uygur
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI İlhan AYDOĞDU
Öğrenme Kuramı ve Öğretim Kuramı
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI Serdar ERDOĞAN
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Sosyal Öğrenme Teorisi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Öğretim Teknikleri - III
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
SINIF YÖNETİMİ.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
SOSYAL ÖĞRENME KURAMI.
Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ALBERT BANDURA SOSYAL BİLİŞSEL KURAM 1925
Duyuşsal Alan.
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Bireysel Çalışma Yöntemi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN 232-237 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan;Ali ÇOBAN AKIN 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Gözlem yoluyla öğrenmenin 4 temel süreci vardır. Bunlar: Dikkat Hatırlama Davranışa Dönüştürme Güdüleme

1)Dikkat etme süreci: Gözlem yaparak öğrenmenin temel koşulu dikkat etmektir.Gözlem yoluyla öğrenmenin gerçekleşmesi için bireyin modelin yaptıklarını doğru olarak izleyip algılaması gerekir.Dikkatin oluşmasında model davranışı yapan kişi, model davranışın özelliği ve model davranışı öğrenen kişinin özelliği olmak üzere 3 faktör etkilidir. Model davranışın özellikleri: basit,açık,ilgi çekici ve işlevsel değeri olması gerekir. Gözlemleyen kişinin durumu ve özelliği gözlemlenen davranışa dikkat sağlamada önemlidir.Bunlar: algılama kapasitesi,duygusal durum,yatkınlık ve tercihler.

2)Hatırlama süreci: Geçmişte başkalarından gördüğümüz davranışlardan yararlanabilmemiz için hatırlamak zorundayız. Başkalarından gözlemlediğimiz davranışları beynimize kodlarız.Bu kodlama işleminde semboller, resimler, hayali ve soyut nesnelerden yararlanırız. Gözlemleyerek kazanılan ve beyne kodlanan bilgilerin uygulanması ve zihinsel olarak deneme ve pratik yapılması unutmayı engeller.Bu davranışların hatırlanmasında bireyin zihinsel yapı ve kapasite durumu etkilidir.

3)Davranışa dönüştürme süreci Gözlemlenen davranışların kodlandıktan sonra birey tarafından davranışa dönüştürülmesidir.Kişi istenilen davranışı gördükten sonra kendisi yaparsa öğrenme olur.Davranışa dönüştürme sürecinde model, öğretmen ve diğer kişilerin geri bildirimde bulunması davranışın istenilen düzeye getirilmesinde önemlidir.

4)Güdüleme süreci: İnsanlar dışarıdan her gördüğü davranışı gözlemleyerek öğrenmezler.Gözlemlenen davranışın sonunda modelin çevreden almış olduğu tepki o davranışı gözlemleyen tarafından taklit edilip edilmeyeceği kararını vermede etkilidir.Eğer gözlemlenen davranış sonunda model ödüllendirildiyse gözlemleyende aynı davranışta bulunma isteği oluşur.Ceza durumunda ise aynı davranışı tekrarlamamaya özen gösterir.

Sosyal Öğrenme Kavramının Eğitimde Uygulanması Uygun Model Bulunması A)Öğretmenler öğrencilerin dikkatini hangi davranışı model almalarını istiyorlarsa o davranışa doğru yönlendirmelidirler. Öğrencilerin problem çözme ve araç gereç kullanma becerileri kazandıracak faaliyetlerde öğretmen ilk önce yapılacak işlerde kendini model olarak sunabilir. B)Yeni davranışların kazandırılmasında öğretmenin uygun model olması önemlidir.Öğretmenin kullandığı dil ve kelimeler, öğrencilere karşı tutum ve davranışları öğrenciler tarafından model olarak alınır.

C)Öğrencilerin öğrendikleri davranışlar modeller yoluyla pekiştirilebilir.Bilinen davranışların modeller tarafından uygulandığını gözlemlemek o davranışların güçlendirilmesini sağlar. D)Sosyal öğrenme kuramında öğretmenlerin sınıfta model olma durumu öğretmenin niteliği ile doğru orantılıdır. Eğer öğretmen öğrencileriyle iyi ilişki içinde ise öğrencilerine model olabilir. Öğretmenin çalışma planı, standardı, ilkeleri ve öğrenciye karşı olumlu tutumu iyi bir model olmasına katkı sağlar. E)Bazı durumlarda çok iyi bir öğretmen sınıfta belki çok az bir öğrenci gurubu tarafından model alınabilir. Bu durumlarda öğretmenin görevi öğrencilerin beklenti ve amaçlarını tanıyorsa onlara istendik davranışlara dikkat etmelerini ve model olmalarını sağlamaya çalışmalıdır. F)İstenilen davranışın güçlendirilmesi ve istenmeyen davranışın sonlandırılmasında bu kuramın ilkeleri benimsenebilir.

Öz Yeterliliğin Geliştirilmesi A)Başaramama korkusu yaşayan öğrencilere öğretmenin yapacağı rehberlik iki yoldan olabilir: 1)Yapılacak faaliyetler alt birimlere bölünüp öğrenciye belli aşamalar halinde verilerek başarma duygusu geliştirilir. 2)Öğrenciye diğer bir öğrenci veya öğretmen tarafından destek verilerek faaliyet tamamlattırılır ve böylece başarma duygusu gelişir. Bireyin yapmış olduğu işlerde başarılı olması kişinin gelecekte benzer faaliyetlerde yine başarılı olacağı duygusunu geliştirir ve bu duygu öz yeterliliğin temelini oluşturur.

B)Bütün öğrencilerde aynı zamanda aynı performans istenildiğinde bireysel farklılıklar dikkate alınmamış olur. Bu nedenle son yıllarda iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımı tercih edilmektedir. C)Öğrencilerin başarısız olduğunu gören öğretmenler kendilerini öğretmenlik bilgi ve becerisini sorgulayarak kendi öğretmenliğiyle ilgili öz yeterlilik inançlarını güçlendirmeye çalışmalıdır.

Sosyal Öğrenmenin Sınıf Ortamında Uygulanışı Sosyal öğrenme kuramına ilişkin öğrenilenlere dayanarak öğretmenin, öğrencilerine yeni davranışlar oluşturmada aşağıdaki gibi bir sıra izlenmesi önerilebilir. Model davranışı belirleme-öğretmen aşağıdaki davranışları geliştirmeyi hedef alabilir. Bilişsel ve devinsek beceriler Ortak duygu Görgü kuralları Duygusal tepkiler Başkalarına karşı davranma şekli

Modeli belirleme-öğretmen model olarak kimi neyi kullanacağına karar verir. Diğer öğrenciler Toplumdaki insanlar Kahramanlar,film yıldızları, başarılı sporcular vs… Model davranışı sunmak-öğrenilmesini istediği davranışı nasıl sunacağını belirler. Dikkat çekme Hatırlamaya yardım etmek Yapmasına yardımcı olmak Güdülemek Model davranışı işlevsel hale getirme-öğrencilerin davranışı göstermesine ve sürdürmesini denetler. Olumlu davranışı ödüllendirmek istenilen davranışı pekiştirmek İstenilmeyen davranışı cezalandırmak yada görmezden gelmek

ÖĞRETMENE ÖNERİLER Öğrencilerin bireysel farklılıklarına uygun bir öğrenme ortamı oluşturmaya ve öğrenme etkinliklerini çeşitlendirmeye çalışınız. İyi öğrencileri model gösterirken daha çok davranışı vurgulamaya özen gösteriniz. Öğretmen olarak öğrenciler tarafından her yönden model alındığınızı unutmayınız. Sınıfta öğrenme ve diğer sosyal etkinlikler için heterojen gruplar oluşturup işbirliği yaptırınız. İstendik davranışların sonunda yapılan pekiştirmeler diğer öğrencilerin görmesini sağlayın İstenilmeyen davranışların kabul edilmezliğine uygun tepki gösteriniz. Model olarak öz yeterliliğinizin yüksek olduğunu, yüksek motivasyona ve öğretme heyecanına sahip olduğunu gösteriniz.