Yaratıcı Drama.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim İçeriğinin Sunumu
Advertisements

Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
PYP'DE YARATICI DRAMA VE 5-6 YAŞ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Yaratıcı Drama Atölyesi
YARATICI DRAMA EĞİTİM PROGRAMI (YADEP)
10.HAFTA DRAMA TEKNİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
DRAMA 11.HAFTA DRAMA YÖNTEMİYLE DERS İŞLEME MODELLERİ
DRAMA 3.HAFTA EĞİTİCİ DRAMADA ROL OYNAMANIN EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ
DRAMA ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
SİZİN ÇOCUKLARINIZ! BİZİM ÖĞRENCİLERİMİZ! ÖĞRETMEN PDR PGB ÖDB.
Buluş Yoluyla Öğrenme.
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
ROL OYNAMA.
Müzede Yaratıcı Drama Prof. Dr. Ayşe Çakır İLHAN
ROL OYNAMA VE YARATICI DRAMA
EĞİTİMDE DRAMA ÖZCAN PALAVAN.
ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…
Yaratıcı Düşünme.
EĞİTİMDE DRAMA.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Beyin Temelli Öğrenme.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğr. Gör.Dr. Berna CANTÜRK GÜNHAN
EĞİTİMDE DRAMA Meral KOCABAY.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
DRAMA 7.HAFTA ÖZ DÜZENLEMEYE DAYALI ÖĞRENME VE EĞİTİCİ DRAMA
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
Yaratıcı drama, doğaçlama ve role bürünme esasına dayanan, tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak oluşturulan bir grup çalışmasıdır. Gruptaki.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DRAMANIN ÖNEMİ
Düşünme Türleri ve Becerileri
Probleme Dayalı Öğrenme
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Buluş Yoluyla Öğrenme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
PROBLEM ÇÖZME YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI Genel Hedef : Problem çözme becerisini kazanabilme. Düzey : İlköğretim ikinci kademe Üye sayısı : 12 Süre.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
Kişisel Rehberlik.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
DRAMA. Drama tiyatronun araçlarını kullanan bir sürecin adıdır. Tiyatronun araçları eğitsel amaçlarla kullanılır. Önemli olan sürecin yaşanmasıdır, sonucunda.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
DRAMA Drama;doğaçlama,rol oynama ve tiyatro tekniklerinden yararlanarak öğrencilerin yaşantıyı,bir olayı,bir fikri veya soyut bir kavramı oyunsu süreçlerle.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
DRAMA UYGULAMALARI-DRAMADA LİDER VE KATILIMCILAR
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMADA KULLANILACAK TEKNİKLER
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
DRAMA UYGULAMALARI, DRAMANIN DİĞER SANAT ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Yaratıcı Drama.
DRAMA SÜRECİNDEKİ ÖĞELER
Müzede Yaratıcı Drama.
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Yaratıcı Drama

Yaratıcı drama, rol oynama ve doğaçlama gibi tiyatro tekniklerinden yararlanılarak bir olay ya da düşüncenin oyunsu süreçlerle canlandırılması ve anlamlandırılmasıdır

Yaratıcı dramayla ilgili bilinmesi gereken terimler şunlardır: Rol oynama, bir başkasının yerini alarak yapılan canlandırmadır. Bireyler rol yapma ile bir başkasının kimliğine bürünerek onun nasıl düşündüğünü, hissettiğini ve davrandığını yaşama fırsatı elde ederler. Rol oynamanın problem çözme ve insan davranışlarını değerlendirme becerileri üzerinde olumlu etkileri vardır. Doğaçlama, belli bir metne bağlı olmaksızın aniden gelişen rol oynama anlamına gelmektedir. Pandomim, duygu ve düşünceleri söz kullanmadan aktarma sanatıdır. Dramatizasyon, bir konu ya da durumun metne dayalı olarak canlandırılması, yansıtılmasıdır.

Yaratıcı drama bilişsel, duyuşsal ve devinişsel özellikleri kazandırmada kullanılabilecek bir öğretim yöntemi olarak kabul edilmektedir. Yaratıcı drama yöntemi tüm yaşlardaki öğrenenler için uygundur.

Yaratıcı dramanın; İletişim kurma becerilerini geliştirme, Empati kurma becerilerini geliştirme, Kendiyle ilgili farkındalığı artırma, Dış dünyayla ilgili farkındalığı artırma, Hayal gücünü kullanma, Gözlem yapma becerisini geliştirme, Dinleme becerisini geliştirme gibi faydaları bulunmaktadır.

Aynı kökleri paylaşmalarına karşın yaratıcı drama ve tiyatro aynı değildir. Tiyatroda temel amaç bir gösteri ortaya koymak iken yaratıcı dramada amaç bireylerin yaşantılarını zenginleştirmeleridir.

Yaratıcı drama sürecinin aşamaları şunlardır: Isınma ve hazırlık: Yaratıcı drama sürecinde ilk olarak ısınma çalışmalarına yer verilir. Bu çalışmalar bireylerin bir grup oluşturmasına yardım eder. Isınma çalışmaları tanışmayla başlar. Güven kazanma, uyum sağlama, duyuları kullanma, gözlem yapmaya yönelik etkinliklerle devam eder. Isınma çalışmaları sırasında oyunlar oynanabilir. Bu oyunlar sözcük dağarcığını ya da dikkati geliştirmeye yönelik olabileceği gibi taklit etmeye ve yarışmaya dayalı oyunlar da olabilir.

Canlandırma: Bu aşamada verilen durumlar rol oynama ve doğaçlama ile canlandırılır. Canlandırmalar bireysel ya da grupla yapılabilmektedir. Sonraki aşamada yapılacak olan değerlendirme daha çok bu aşamanın bireylerde bıraktığı izlere göre yapılır.

Değerlendirme ve tartışma: Bu aşamada önceki süreçlerle ilgili yaşananlar paylaşılır ve tartışılır. Canlandırma sırasında düşünülüp hissedilenler dile getirilir. Yaratıcı dramanın değerlendirme aşaması sonuç değil, süreç odaklıdır. Bu aşama “neler hissettiniz, nerede güçlük çektiniz, nerede haz duydunuz?” gibi sorularla yönlendirilebilir.

Yaratıcı drama farklı adlarla anılabilmektedir Yaratıcı drama farklı adlarla anılabilmektedir. İngiltere’de daha çok “drama”, Almanya’da “oyun ve tiyatro pedagojisi”, Kanada’da “eğitsel drama” olarak adlandırılmaktadır. “Yaratıcı drama” terimi daha çok Amerika’da tercih edilmektedir. Bu terimler amaç ve kapsam açısından birbirlerinden farklı değildir. Ancak ülkemizde “yaratıcı drama” teriminin önündeki “yaratıcı” sıfatı kasıtlı olarak eklenmiştir. Bununla katılımcıların kendi özgün görüşlerini, önceden yazılmış bir metne bağlı kalmaksızın ortaya koymalarına vurgu yapılmak istenmiştir.

Yaratıcı dramanın belirgin özellikleri şunlardır: Yaratıcı drama bir grup etkinliğidir Yaratıcı drama katılımcıların deneyimlerine dayanır Yaratıcı drama canlandırma odaklıdır, yani kurguya, kendilindenliğe, doğaçlamaya ve rol yapmaya dayanır.

Yaratıcı drama sonuç değil, süreç odaklıdır. Yaratıcı drama çalışmaları, yaratıcı drama sürecini bilen bir lider ya da öğretmenin yönlendirmesiyle gerçekleşir. Eğitim ve tiyatro, yaratıcı dramanın doğrudan yararlandığı iki temel alandır.

Yaratıcı drama tiyatro yapmak değildir, ancak tiyatrodan sürekli beslenir. Yaratıcı dramada oyunların genel özelliklerinden (kurallar içinde özgürlük, mış gibi yapma, yarışma, çatışma, eğlence) yararlanılır. Yaratıcı dramada katılımcıların oyunculuk becerisine sahip olmaları gerekmez.

Yaratıcı drama yalnızca ısınma oyunlarından oluşmaz, içinde mutlaka canlandırma süreçleri olmalıdır. Psikodramanın aksine yaratıcı drama tedavi etme amaçlı değildir.

Yaratıcı drama uygulaması Isınma ve hazırlık aşaması Yürüme (normal, neşeli yürüme, sinirli yürüme, sıcak kumlar üstünde yürüme, çok dar elbise içinde yürüme, yüksek topuklu ayakkabıyla yürüme, yorgun ihtiyar gibi yürüme, altını ıslatmış çocuk gibi yürüme) Sayı sayma (1-2-3, 1-kelime-3, 1-hareket-3, 1-kelime-hareket) Canlandırma aşaması Doğaçlama: Öğrenci disiplin kurulu toplantısındasınız. Sınavda kopya çekmekle suçlanan bir öğrenciyi sorgulamakta ve öğretmeni dinlemektesiniz. Bilinç koridoru: Öğretmenliği seven ve Türkçe öğretmenliği bölümünü tercih etmek isteyen bir gencin kendi içinde yaşadığı çelişkilerin canlandırılması. Dedikodu halkası: Atanamayan bir öğretmenle ilgili akrabaları ve arkadaş çevresinin yaptığı dedikodular. Pantomim: Arkadaşlarınızla doğa yürüyüşüne çıkıyorsunuz. Araçtan inip 1-2 kilometre yürüyorsunuz. Yanınızda ateş yakıp getirdiğiniz patatesleri közlemeye başlıyorsunuz. Bu sırada bir arkadaşınız ormandan mantar toplayı getiriyor. Sizin uyarmanıza karşın mantarları pişirip yiyor ve zehirleniyor. Ona ilkyardım uygulayıp hastaneye yetiştirmeye çalışıyorsunuz. Değerlendirme ve tartışma aşaması: Her bir canlandırmadan sonra katılanların ve izleyicilerin konuşturulması, yaratıcı dramanın eğitimde nasıl kullanılabileceğinin tartışılması

Kaynaklar Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1 (1). Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu Öğretmenlerinin Drama Etkinliklerini Kullanmaları Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Demirel, Ö. (2004). Öğretme Sanatı. PegemA Yayıncılık, Ankara. Oruç, S. (2004). Eğitim Fakültelerinde İlköğretimde Drama Dersini Veren Öğretim Elemanlarının Karşılaştıkları Güçlükler ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Yorulmaz, A. (2011). Öğretmen Adayları için KPSS Eğitim Bilimleri. Zambak Yayınları, İstanbul.