GİRİŞ Mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar dersinin amacı:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mimaride kimlik.
Advertisements

Terakkİ KartlarI “İçİmdekİ Ayna”
Ders Kitaplarında Tasarım
“Resimde İç Mekan” nedir?
SANAT KURAMLARI.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
Içmimarlık nedir?.
İç Mimarlık Nedir? İç mimarlık, her türlü kapalı ya da yarı açık mekânı, o mekânın işlevine uygun bir biçimde, strüktürel ve estetik değerleri göz ardı.
Peyzaj Kavramı ve Peyzaj Planlama Üzerine Birkaç Söz
Tek ve Çok Ailelik Konutlarda Mekan Örgütlenmesi ve Plan Tipleri
İŞLEVSEL VE MEKANSAL ANALİZLER
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Analitik Eğitim Felsefesi
NOKTA ÇİZGİ DÜZLEM HACİM
KENTSEL MEKAN ANALİZLERİ
8 Sınıf Düzen Kuşağı.
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
Öğretmenlik ve Estetik Duyarlılık
GÖRSEL ESTETİK IŞIK VE RENK Yusuf Kadri Şirinkan.
Biçimin elemanları ve ilişkileri
SPACE SYNTAX MEKAN DİZİNİ
VERİ TABANI VE VERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
COĞRAFYADA AKIMLAR.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Estetik ZKÜ Estetik Ders Notları Mustafa Eyriboyun.
Kentsel Mekanda Mekan Dizini
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Gösterge Türleri ve Resim Sanatında Uygulamalar
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
Tuğba ERSÖZ 1981:Doğum yeri İZMİR 1999:Mezuniyet İmam hatip Lisesi 1999:100.Yıl Üniversitesi Radyoloji 2011:Yeni Yüzyıl Üniversitesi Tıbbi Görüntüleme.
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
Konsruktivizm Sevara Rakhimova
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Doç. Dr. Şenol Beşoluk.
Matematik
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
9.1 GİRİŞ Bu ünitenin ilk bölümü, insanların yapılı çevrelerini nasıl gördükleri ve nasıl değerlendirdikleriyle (appraise) ilgili olup ikinci bölüm.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTES İ M İ MARLIK BÖLÜMÜ M İ MARLI Ğ A G İ R İŞ Doç. Dr. R. Eser GÜLTEK İ N MİM -131 mimarlığa Giriş.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Kümeler Küme, matematiksel anlamda tanımsız bir kavramdır. Bu kavram "nesneler topluluğu veya yığını" olarak yorumlanabilir. Bu tanımdaki "nesne" soyut.
SANAT FELSEFESİ.
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
KONUT ALANLARINDA TASARIMA GİRİŞ
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
DOKU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uzamsal Düşünme Mekanda konum Parça-bütün ve Alan ilişkisi
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
Sunum transkripti:

GİRİŞ Mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar dersinin amacı: Proje üreterek tasarım eğitimi alan mimarlık öğrencilerine mimarlık ürünü oluşurken üzerinde çok uğraştıkları biçimin tanımı, biçimle ilgili olarak çalışan bilimi (biçimbilimi), biçimbilimin içeriğini, çalışma şekillerini mimari biçimbilimle ilgili analiz tekniklerini ve yöntemlerini tanımlamak ve tanıtmaktır mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Binaların biçimleri açısından analizi, biçim-içerik ilişksinin estetik ve kullanıcı gereksinmelerine bağlı bina performansı yönünden incelenmesi anlamında ele alınmaktadır. Biçim elemanları kütle mekan ve Yüzeyler ele alınmaktadır mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Biçimin elemanları topolojik, geometrik ve gelenekle ilişkili olarak farklı şekillerde etkileşim içinde olmaktadır. Biçimin elemanları arasındaki etkileşim dönemlere, mimari yaklaşımlara, teknolojiye, düşünsel yapıya, estetik yaklaşımlara bağlı olarak farklı düzeylerde ders kapsamında farklı analiz teknik ve yöntemleri ile ele alınmaktadır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

asal biçimlere bağlı kütlesel analizler, mekana ilişkin analizler; Bina analizinde biçimle ilgili çalışma teknik ve yöntemlerinin tanıtılması ve analizlerin uygulama becerisinin kazandırılması bu dersin en temel görevi olarak belirlenebilir. Bu analizler asal biçimlere bağlı kütlesel analizler, mekana ilişkin analizler; kentsel şema biçim analizleri, işlev şeması analizleri, plan/şema analizleri, dolaşım (sirkülasyon) şema analizleri, kesit analizleri, arkitip analizleri, mekan dizimi yaklaşımı, teknolojiye yönelik biçimsel analizler, bütünleşik analiz yöntemleri mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

Biçim ne olana karşıt nasıl olanının tanımıdır 2. BİÇİM TANIMI: Biçim “bir nesnenin çevre çizgilerinin düzeni, görünümü, şekli” (Meydan Larousse, 1969) Biçim ne olana karşıt nasıl olanının tanımıdır (Felsefe Terimleri Sözlüğü, 1972) Biçim görüngünün (fenomen olgu) maddesine (içeriğine) göre tanımlanması sonucu ortaya çıkar (E. Kant) Bir nesnenin biçim almış içeriğinden ayrılmak üzere onun dış çizgilerini, aynı zamanda iç yapısını, kuruluşunu düzenini belirleyen BİÇİM dir Düzensiz olana karşı düzene girmiş olan BİÇİM lenmiş olandır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

“Her somut nesne içerik ve BİÇİM’ den kuruludur.” Aristotales’ e göre “Her somut nesne içerik ve BİÇİM’ den kuruludur.” Bu bakış biçim kazanmış olan içerikten söz etmektedir. “Biçim gerçeklik veren gerçekleştiren etkendir (causa formalis), biçim aynı zamanda oluş sürecinin amacını da belirler (causa finalis), Yunan filozofları biçim ve güzellik sorunlarını birbirlerine bağlamışlardır. Platon mutlak güzellik kavramını geometrik figürlerde buluyordu. Aristotales’ e göre “resmedilen ya da yontulan biçimin güzelliği, oranları arasındaki dengeye ve ölçülerin uygunluğuna bağlıydı. İnsan bedeninin oranları en ideal ölçüler sayıldığından biçim kuralları herşeyden önce insan bedeni örnek alınarak saptanmalıydı. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar İnsan bedeninin oranları en ideal ölçüler sayıldığından biçim kuralları herşeyden önce insan bedeni örnek alınarak saptanmalıydı. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

Romantik dönemlerde ise renk kısmi öncelikler kazanmıştır. Biçim uzun zaman göstergelerin akılsal ögesi kabul edildiğinden, duyulara daha çok bağlı bir öge olarak kabul edilen renge üstün tutulmuştur. Romantik dönemlerde ise renk kısmi öncelikler kazanmıştır. Vitrivius bu düşüncelerden yola çıkarak İ.Ö. I. Yüzyılda bu kuralları mimarlıkta sütunlara uygulamaya başladı. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Psikoloji ise geometrik ve sanatsal biçimleri algılama kurallarını saptamaya yöneldi (ALGI PSİKOLOJİSİ) Günümüzde biçimlerin matematik ve fizyolojik çözümlemesi, biçim ile estetik algılama arasındaki ilişkileri ortaya çıkartmaya yöneliktir. Arı biçim kavramına bağlı olarak XIX YY da arı görsellik kuramlarıyla biçim bir sorun olarak ele alınmıştır. Arı “asal biçim” XX YY ilk yarısında soyut sanat kuramları ile ve akılsal biçimcilik ile değişikliklere uğramıştır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

BİÇİM KAVRAMININ MİMARLIKTAKİ YERİ “Örneğin iskemlenin üzerine oturulacak bir eleman olarak biçimlenmesi kaçınılmazdır. Bu yüzden biçimin, kullanılma amacına, başka deyimle gereksinme ve işlevine uygun olması gerekir” (Kuban, 1980) BİÇİM KAVRAMININ MİMARLIKTAKİ YERİ Bir obje veya fiziki sistemin tanımlanması için öncelikle onun hangi gereksinmeyi karşıladığını belirtmemiz gerekir. Obje ve sistemler birbirlerinden farklı biçimlerde ortaya çıksa da işlevlerini yerine getirmek durumundadırlar. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Yapıcılık eylemi sonucu ortaya çıkan anonim ve mimarlarca üretilen binaların biçimlenmesinde ilk ihtiyaç barınma olmuştur. İnsanların korunma içgüdüleri sonucu iklim koşullarından, doğal çevreden, diğer canlılardan korunmak ve ayrılmak üzere barınma eylemi için yapılar oluşturmuşlardır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Yapı kavramı insanı evrensel boşluktan ayıran bir boşluk parçası anlamında gelişmiştir. Bir bakıma mimarlık veya yapıcılık eyleminin ilk adımı insanın kullanıcısının kendini güven içinde hissettiği sınırlı bir hacim oluşturmaktır. Doğanın belirli yönlerde belirli kurallarla sınırlandırılması ile belirli eylemlerin yapılabileceği mekanlar oluşturulmuştur mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Mekan sınırlanan boşlukla, sınırlayan ögelerin ortak oluşturdukları bir olgudur. Sadece boşluk veya sadece sınırları ile mekanı tanımlamak mümükün değildir. Mekan/lar; kütleleri, yüzeyleri, işlevleri ve kullanıcıları ile birlikte binanın oluşmasını sağlamaktadır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

Bu sorunlara kullanıcı ve insan faktörünü ayrıca eklemek gerekir. Biçim kavramıyla ilgili olarak işlevsel sorunlar, sanatsal/güzelliğe ilişkin sorunlar ve teknolojiye ilişkin sorunlar konu edilmektedir. Bu sorunlara kullanıcı ve insan faktörünü ayrıca eklemek gerekir. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar “Yapının güzel olması bir yandan belirli bir gereksinmeyi karşılarken, öte yandan dış biçimi, iç sınırları, boşlukları, rengi, yüzeylerin dokusu ve ölçekleri, ışığı ve gölgesiyle de hoşa gitmesi ve insan beğenisini doyurması gerekmektedir” (Kuban, 1980) mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Beğeni çoğu kez sadece estetik duygulardan değil toplumsal ve sembolik değerlerden de etkilenmektedir. Toplumların örgütlenme düzeylerine bağlı olarak insanların karşılıklı ilişkilerinden ve uzmanlaşma ile ortaya çıkan yeni gereksinmeler, eylemler farklı içerikli binaları da beraberinde getiriyor. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar Binalar içeriklerine göre biçimsel farklar gösterdikleri gibi ait oldukları toplumların estetik ve sembolik değerlerine göre de farklı biçimler gösterebilmektedir. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

Morfoloji = biçimbilim Morpho= biçim logos= bilim BİÇİMBİLİM TANIMI Biçimbilim “özellikle canlıların yapılarını ve gelişmelerindeki biçimlenmeyi inceleyen bilimdir” ETİMOLOJİ Morfoloji = biçimbilim Morpho= biçim logos= bilim BİÇİMBİLİM TANIMI Biçimbilim olguların topoğrafyasının incelenmesidir Tanımların gösterdiği gibi biçimbilim canlıların biçimleriyle ilgili özelliklerin incelendiği daldır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar

MİMARLIKTA BİÇİMBİLİM Ele alındığında kompozisyon, birlik, oran, ölçü kavramları öne çıkmaktadır. mim384 mimarlıkta biçimbilimsel çalışmalar