KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER R. HAKAN ÖZYILDIZ 2012. Devletin Ekonomideki Rolü EKONOMİYE MÜDAHALE= İktisat ve maliye politikası kararları alınması, ekonomik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
5766 SAYILI KANUN İLE 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDA KANUNUN ÇEŞİTLİ MADDELERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE ANILAN KANUNA EKLENEN.
Advertisements

ULUTEK A.Ş TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
DİĞER YABANCI KAYNAKLAR Dr. Ergün Kaya
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)

Kamu Haznedarlığı Uygulaması
Mali İzleme 2005 Yıl Sonu Raporu
TEB KAMU BULUŞMALARI İZMİR Mayıs FARKLI ve İNOVATİF HİZMETLER KOBİ’lere Değer Katmak İçin Yola Çıktık... KREDİLER NAKİT YÖNETİMİ DIŞ TİCARET Bu.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
ÖRTÜLÜ SERMAYE KAVRAMI
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
YEREL HİZMETLERİN GÖRÜLMESİNDE KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI VI. YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU Yrd. Doç. Dr. Hilmi Çoban Aralık 2013.
HAZIRLAYAN: TANER KAYA
KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER R. HAKAN ÖZYILDIZ 2014
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
5. ÜNİTE Finansal Analiz Finansal Yönetim, 2. Baskı
BÜTÇE AÇIKLARI.
KISMİ İSTİSNALAR Kültür ve eğitim amaçlı istisnalar (17/1) - İlim, fen, güzel sanatlar, tarımsal amaçlı teslimler (a) - Tiyatro, konser salonu, kütüphane.
Finansal Yönetim Risk Yönetimi Etkin Borç Yönetimi Büyüme Hukuki Danışmanlık Modern Finans; sahip olduğu geniş müşteri portföyü ve güçlü referanslarıyla.
Çalışma Sermayesi Yönetimi
Nakit Yönetimi Dairesi
Teminat Gümrük Kanunu ( ).
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER R. HAKAN ÖZYILDIZ Nisan 2013.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
KAMU HARCAMALARININ SINIFLANDIRILMASI
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Özel sektör işyerlerinde 6 ay süreyle İşbaşı Eğitim Programında (İEP) çalışacak kursiyerlere İŞKUR tarafından net asgari ücret ödenecektir.
BANKACILIK HİZMET VE ÜRÜNLERİ
YATIRIM KARARLARINDA PARANIN ZAMAN DEĞERİ
Mehmet ŞİMŞEK Devlet Bakanı Nisan 2008 MAKROEKONOMİK GELİŞMELER VE KAMU BORÇ YÖNETİMİ.
KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER
“KOBİ’lerin Krediye Erişiminde Tek ve Doğru Adres: KGF”
Döner Sermaye Bütçe ve Muhasebe İşlemleri Daire Başkanlığı
Ali AFACAN Merkez Döner Sermaye Saymanlığı KAYNAKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE NEMALANDIRMA Kamu Haznedarlığı Uygulaması Kamu Haznedarlığı Uygulamasının.
Av. Prof. Dr. Mustafa AKKAYA. VERGİ HUKUKU TİCARET HUKUKU.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
Türkiye’de Teşvik Sistemleri.
BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi. BÖLÜM 15 İşletme Sermayesi Yönetimi.
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
Kredi Garanti Fonu - KGF
Ticari Risk Yönetimi ve Ticari Alacak Sigortası
PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİ
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
İHRACATIN FİNANSMANINDA
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Bireysel Emeklilik Sistemi
Bütçenin Uygulanması.
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

KOŞULLU YÜKÜMLÜLÜKLER R. HAKAN ÖZYILDIZ 2012

Devletin Ekonomideki Rolü EKONOMİYE MÜDAHALE= İktisat ve maliye politikası kararları alınması, ekonomik ajanların faaliyelerini etkilemesi oo Devlet neden bazı faaliyetlere girişir ? Faaliyetleri zaman içinde niye değişir ? Devlet ekonomideki rolünü daha iyi yapabilir mi? R. Hakan ÖZYILDIZ2

Devlet olmanın zorlukları Kamunun her hangi bir kurumunun borç yaratmasına engel olamayan, denetlemeyen devlet, bu yükümlülükleri üstlenmek zorunda mıdır? Devletin iç itibarı ve kredibilitesi ile dış itibarı ve kredibilitesi arasında fark var mıdır? Şeffaf ve hesap verebilen bir devlet, olası yükümlülükleri konusunda kamuoyunu nasıl bilgilendirmelidir? 3R. Hakan ÖZYILDIZ

TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ  Merkezi Yönetim Konsolide Bütçesi Genel Bütçeli İdareler Özel Bütçeli İdareler (BDDK, EPDK vb)  Kamu İktisadi Teşebbüsleri  Mahalli İdareler  Fonlar  Sosyal Güvenlik Kuruluşları  Döner Sermayeler R. Hakan ÖZYILDIZ4

Risk Matriksi 5R. Hakan ÖZYILDIZ

RİSK MATRİKSİ AÇIKÇA BELLİ OLAN, HUKUKİ MEVZUATA / SÖZLEŞMEYE TABİ RİSKLER  Doğrudan – Açık (Sarih)  Koşullu – Açık (Sarih) HERHANGİ BİR HUKUKİ MEVZUATA / SÖZLEŞMEYE BAĞLI OLMAYAN, ÖNGÖRÜLMEYEN RİSKLER  Doğrudan – Örtülü (Zımni)  Koşullu – Örtülü (Zımni) 6R. Hakan ÖZYILDIZ

AÇIKÇA BELLİ OLAN, HUKUKİ MEVZUATA/ SÖZLEŞMEYE TABİ RİSKLER DOĞRUDAN – AÇIK (SARİH)  Bütçe finansmanı için iç ve dış borçlanma  Proje finansmanı için dış borçlanma  Cari yıl bütçesinde öngörülen harcamalar  Gelecek yıl bütçelerine sari harcamalar  Kamu bankalarının görev zararı ve kamu kuruluşlarının yarı-mali işlemlerinden kaynaklanan zararları için yapılan harcamalar  İşsizlik sigortası fonu 7R. Hakan ÖZYILDIZ

AÇIKÇA BELLİ OLAN, HUKUKİ MEVZUATA/ SÖZLEŞMEYE TABİ RİSKLER KOŞULLU – AÇIK (SARİH)  Dış borçlanmalara sağlanan geri ödeme garantileri  Yap-işlet-devret ve yap-işlet modelleri kapsamında verilen yatırım garantileri  Bankacılık mevduatına verilen garantiler  Kredi garanti Fonu  Kamu yatırım projelerinde oluşabilecek ilave maliyet artışları için yapılan harcamalar  Devlet sübvansiyonları (tarımsal ürünler, sel, savaş vb)  Döviz kuruna verilen garantiler  Sosyal güvenlik sistemi açığının finansmanı  KİT zararları (görev zararı hariç) 8R. Hakan ÖZYILDIZ

HERHANGİ BİR HUKUKİ MEVZUATA/ SÖZLEŞMEYE BAĞLI OLMAYAN, ÖNGÖRÜLMEYEN RİSKLER DOĞRUDAN – ÖRTÜLÜ (ZIMNİ)  Kanunen belirtilmeyen hallerde gelecekte verilecek emekli maaşları  Kanunen belirtilmeyen hallerde sosyal güvenlik sistemleri kapsamındaki giderler 9R. Hakan ÖZYILDIZ

HERHANGİ BİR HUKUKİ MEVZUATA/ SÖZLEŞMEYE BAĞLI OLMAYAN, ÖNGÖRÜLMEYEN RİSKLER KOŞULLU – ÖRTÜLÜ (ZIMNİ)  Kamu kuruluşlarının yabancı ülkelerle Hazine garantisi olmaksızın yaptıkları uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmelerinde temerrüde düşmeleri  Yerel yönetimlerin garantisiz yükümlülüklerine ilişkin ödemelerinde temerrüde düşmesi  Özelleştirilmiş kuruluşların borçları  Mevduat garantisine bağlı olmaksızın banka iflasları neticesinde oluşabilecek maliyetler  Sosyal güvenlik kuruluşlarının kamu garantisi altında olmayan yükümlülüklerine ilişkin ödemelerinde temerrüde düşmesi  Merkez Bankası’nın temerrüde düşmesi  Dış kaynaklı özel sermayenin yurtdışına çıkış kefaleti  Çevresel zararlar, doğal afetler  Askeri hareketlerin yol açtığı giderler  THY’ye üçüncü şahısların verilen sigortalara verilen garantiler 10R. Hakan ÖZYILDIZ

Yeni bir moda: Kredi Garanti Fonu Ülkemizde 1991 den buyana uygulaması var. Ancak çok sınırlı. KOSGEB, TESK, TOBB, TOSYÖV gibi kurucu ortakları var. Bu fon genellikle KOBİ’lerin kredilendirilmesinde yardımcı olmaya çalışıyor. Bankaların yeni ve küçük şirketlere, geçici finansman sorunu yaşayan KOBİ’lere, genç ve kadın girişimcilere daha kolay kredi vermesine yardımcı oluyor. (bakınız ) Çok cüzi bir risk primi tahsil ederek sigortacılık yapıyor. Ancak, sınırı var. Sermayesi kadar veya alınan riskler üzerinden yapılacak hesaplara bağlı olarak bir veya birkaç katına kadar risk alabilir. Yeni tasarlanan yapıda Hazine (1 milyar TL ) ve bankalar sermaye katkısı sağlayarak, risk alabilme kapasitesini arttıracak. Sorun, kredinin batma riskini kim ne kadar üstelenecek? Oransal olarak daha fazla riski kim alacak? – Hazine = şirket seçiminde politik, bürokratik müdahale. – Bankalar= ahlaki çöküntü. Mevduat sahibinin parasını batırınca, BDDK nın devreye gireceği gerçeği. 11R. Hakan ÖZYILDIZ

Yap – İşlet – Devret Anlaşmaları İleri teknoloji ve bilgi birikimi gereksiniminin karşılanması Özel sektörün desteklenmesi Kamu kaynaklarının sosyal projelerde değerlendirilmesi gibi amaçlarla özel hukuk sözleşmesi veya imtiyaz sözleşmesi ile yapılan belli bir yatırımın belirli bir süre sonunda kamuya devrini öngören bir modeldir 12R. Hakan ÖZYILDIZ

3996 SAYILI BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUNUN UYGULAMA USUL VE ESASLARINA İLİŞKİN KARAR KAPSAM MADDE-2 (1) Bu Karar; köprü, tünel, baraj, sulama, içme ve kullanma suyu, arıtma tesisi, kanalizasyon, haberleşme, elektrik üretimi, iletimi, dağıtımı ve ticareti, maden atık toplama- ayırma, geri kazanım, geri dönüşüm, yakma ve bertaraf tesisleri, otoyol, trafiği yoğun karayolu, demiryolu, gar kompleksi, lojistik merkezi, yeraltı ve yerüstü otoparkı ve sivil kullanıma yönelik deniz ve hava alanları ve limanları ile bu kapsamda havalimanları ve hava alanları bünyesindeki yolcu ve yük taşımaya yönelik terminaller ve mütemmimleri, yük ve/veya yolcu ve yat limanları ile kompleksleri, sınır kapıları, özel kanunun olanlar hariç milli park, tabiat parkı, tabiatı koruma alanı ve yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarında planlarda öngörülen yapı ve tesisleri, toptancı halleri ve benzeri yatırım ve hizmetlerin yaptırılması, işletilmesi ve devredilmesi konularında ya- işlet-devret modeli çerçevesinde sermaye şirketlerinin görevlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bu şirketlerde aranılacak özellikler, sözleşmelerin kapsamı, sözleşmenin süresi, yatırım sonucu oluşacak mal ve hizmetlerin ücretinin belirlenmesinde uygulanacak kriterler ve konuya ilişkin diğer ilkeleri kapsar. (2) Birinci fıkrada öngörülen yatırım ve hizmetlerin bu Karara göre sermaye şirketleri eli ile gerçekleştirilmesi, bu yatırım ve hizmetlerin ilgili kamu kuruluşları tarafından görülmesinin istisnasını teşkil eder.

KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU İLE BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İLET- DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUNDA VE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN ( No: ) MADDE 3 – 3996 sayılı Kanuna 11 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 11/A maddesi eklenmiştir. «Kredi Üstlenimi MADDE 11/A – Görevli şirket ile yapılacak sözleşmede, sözleşmenin feshedilerek yatırım ve hizmetin süresinden önce ilgili idare tarafından devralınması halinde, görevli şirket tarafından temin edilen dış finansmanın, gerçekleştirilmiş yatırım ve hizmetlere ilişkin kısmının idare tarafından üstlenilmesine, gerçekleştirilmemiş yatırım ve hizmetlere ilişkin kısmının ise idarenin talebine bağlı olarak kullanılabileceğine ilişkin hükümlere yer verilebilir. Genel bütçe dışındaki kamu kurum ve kuruluşları ile bağlı ortaklıklar ve mahalli idareler tarafından gerçekleştirilen yatırım ve hizmetlere yönelik sözleşmelerin feshedilerek yatırım ve hizmetin süresinden önce ilgili idareler tarafından devralınması halinde, yatırım ve hizmetlerin finansmanı amacıyla temin edilen dış finansmanı üstlenmeye söz konusu idare yetkilidir. Bu idarenin, özel bütçe kapsamında olması halinde, söz konusu dış finansmanın, ilgili idarenin bağlı olduğu Bakanlığın teklifi üzerine ilgili idare tarafından ya da ilgili idarenin bağlı olduğu Bakanın talebi Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Hazine Müsteşarlığı tarafından üstlenilmesine karar vermeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.» MADDE 4 – 3996 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. «GEÇİCİ MADE 3 – Bu Kanunun 11/A maddesi hükümleri, uygulama sözleşmesi imzalanmış ancak finansman çalışmaları henüz sonuçlandırılmamış yap-işlet-devret modeli projeleri için uygulanır.»

Yeni planlanan projeler Sadece basında yer alanlar: – İstanbul’a kanal “çılgın proje” (!?) 18 – 20 Milyar $, – Ankara Etlik sağlık komleksi, 6 – 6,5 Milyar $, – Diğer şehir hastaneleri 15 milyar $, – İzmit – İzmir otoyolu 9,5 milyar $, – Üçüncü Boğaz Köprüsü ve bağlantı yolları 5 milyar $, Haberler doğruysa yaklaşık 55 milyar $’lık yatırım bütçe dışında yapılacak. Bu yöntem yaygınlaşırsa? R. Hakan ÖZYILDIZ15

Yap – İşlet- Devret Projeleri bir finansman modelidir 16R. Hakan ÖZYILDIZ

II - Bütçe Dışı İşlemler A Bankası, 10 milyon $’lık garanti mektubu verirse 911 Teminat Mek.Borçlar H. 10 milyon 913 Teminat Mek.Alacaklar H.10 milyon Mektup iade edilirse 913 Teminat Mek.Alacaklar H.10 milyon 911 Teminat Mek.Borçlar H. 10 milyon Mektup Nakde Dönüşürse 913 Teminat Mek.Alacaklar H.10 milyon 911 Teminat Mek.Borçlar H. 10 milyon 153 Tazmin Ed.G.Nakdi Kre.Bedel.H.10 milyon 011 Kasa10 milyon 17R. Hakan ÖZYILDIZ

Bütçe Dinamikleri Gelirler100 Harcamalar120 Faiz Dışı 80 Faiz 40 Faiz Dışı Denge 20 Denge-20 Finansman 20 İç (net) 25 Borçlanma 70 Ödeme 45 Dış (net) -5 Borçlanma 10 Ödeme BD = Gelirler – Harcamalar FDD = Gelirler – Faiz Dışı Harcamalar veya FDD = BD + Faiz Harcamaları t dönemi öngörülen üstlenim “0” R. Hakan ÖZYILDIZ

Bütçe Dinamikleri 19 BD = Gelirler – Harcamalar – Koşullu Yükümlülük Finansman Gideri FDD = Gelirler – Faiz Dışı Harcamalar veya FDD = BD + Faiz Harcamaları t+1 dönemi gerçekleşen üstlenim = 10 birim(ceteris paribus) t+1 dönemi gerçekleşen üstlenim = 10 birim (ceteris paribus) Gelirler100 Harcamalar122 Faiz Dışı 80 Faiz 42 Faiz Dışı Denge 20 Denge-22 Finansman 22 İç (net) 37 Borçlanma 82 Ödeme 45 Dış (net)-15 Borçlanma 10 Ödeme 25 R. Hakan ÖZYILDIZ

BÜTÇE FİNASMANI Bütçe Dengesi = Bütçe Gelirleri – Bütçe Giderleri Bütçe Faiz Dışı Denge = Bütçe Gelirleri – Bütçe Faiz Dışı Giderleri Bütçe Nakit Dengesi = Bütçe Dengesi – Bütçe Emanetleri + Avanslar Bütçe Finansman Gereksinimi = Bütçe Nakit Dengesi + İç Borç Anapara Ödemesi + Dış Borç Anapara Ödemesi Hazinenin Finanse Etmek Zorunda Olduğu Miktar = Bütçe Finansman Gereksinimi + Diğer (Bütçe Dışı İkraz., Görev Zararı, Olağanüstü Ek Giderler, Borçlanma Programında Olabilecek Sapmalar Nedeniyle Ödenmesi Gereken Faiz Artışları) Hazinenin Finansman Denklemi = (Vergi Gelirleri+Vergi Dışı Gelirler)- (Personel Giderleri+Diğer Cari Giderler+Yatırım Giderleri+Transfer Giderleri)-Bütçe Emanetleri+Bütçe Avansları-(İç Borç Anapara Ödemeleri+Dış Borç Anapara Ödemeleri = Bütçe Finansman Gereksinimi+Diğer = Hazinenin Finanse Etmesi Gereken Miktar = Yeni İç Borçlanma + Yeni Dış Borçlanma + Diğer Finansman Kalemleri R. Hakan ÖZYILDIZ20

Garanti Vermenin Yararları... Garantili Krediler Daha ucuz finansman Daha çok sayıda kredi alternatifi Daha çok yatırım Daha hızlı büyüme “0” maliyet 21 Yap-İşlet-Devret Projeleri İleri teknoloji transferi Know-how transferi Özel sektörün teşvik edilmesi Arz artışı – büyüme potansiyeli Fiyat rekabeti “0” maliyet R. Hakan ÖZYILDIZ

...ve Sakıncaları Toplam yükümlülüklerde artış Beklenmedik nakit çıkışları Nakit planlamasında zorluklar Borçlanma miktarı ve koşulları üzerinde baskı Ahlaki bozulma Merkezi hükümetten diğer kurumlara Meclis iradesi dışında fon transferi Kamu maliyesinde fon dağılımında etkinliğin azalması Artan Hazine alacağı 22R. Hakan ÖZYILDIZ

Garanti verilen krediler 23R. Hakan ÖZYILDIZ

Stok çok hızlı artmıyor 24R. Hakan ÖZYILDIZ

Hazine kimler için garanti veriyor? 25R. Hakan ÖZYILDIZ

Hazine kimler için garanti veriyor? 26R. Hakan ÖZYILDIZ

27R. Hakan ÖZYILDIZ

Ödenecek borçların ne kadarı Hazine’nin üstüne kalır? 28R. Hakan ÖZYILDIZ

Risk Yönetimi Hukuki Düzenlemeler - Borçlanma Kanunu - Üstlenim Yönetmeliği - Garanti Verme Yönetmeliği Garanti Limiti – Yurtiçi - Yurtdışı Krediler -YİD Garanti ücreti – % 1 e kadar Kısmi garanti - % 95 e kadar Şeffaflık – TBMM ve kamuoyunun bilgilendirilmesi 29R. Hakan ÖZYILDIZ

Risk Yönetimi Risk Hesabı 30 Risk Hesabı Bütçe Garanti Ücr. Tahsilatlar Nemalar Ödemeler R. Hakan ÖZYILDIZ

Risk Yönetimi Riskin Değerlenmesi 31 ELML Liability Muhtemel Üstlenim, x Üstlenim Olasılığı, y 99% MPL EL: Beklenen (Ortalama) Üstlenim MPL: Olası Max. üstlenim ML: Max. Üstlenim 1 0 R. Hakan ÖZYILDIZ

Defalarca yeniden yapılandırılmasına rağmen borçlar ödenmiyor 32R. Hakan ÖZYILDIZ

Önce TMSF’nin Hazine’ye olan borcu siliniyor, sonra kamu kurumlarının vergi ve sigorta borçları yeniden yapılandırılarak, faizler siliniyor, vadeler uzatılıyor 33R. Hakan ÖZYILDIZ

İkraz, alınan borcun kamu kurumuna devri anlamına geliyor. 34R. Hakan ÖZYILDIZ

Alınan veya garanti edilen borçlar geri ödenmiyor 35R. Hakan ÖZYILDIZ

Ankara belediyesi tipik bir örnek. 36R. Hakan ÖZYILDIZ

Vadesi gelmeyenler de ödenmemesi, ekonomide varolan sorunların önce göstergelerinden biri sayılır 37R. Hakan ÖZYILDIZ

Garanti vermek ödenmeyince borçların yüklenilmesi anlamına geliyor. Hazine ek borçlanma yapmak zorunda kalıyor. (Verilerin yayımlanmasına son verildi!) 38R. Hakan ÖZYILDIZ