Öğretim Tasarımına Giriş BTO 206 Öğretim Tasarımı Öğretim Tasarımına Giriş
Öğretim Elemanı Yrd. Doç. Dr. Esra Yecan eyecan@pau.edu.tr Tel: 2961034
Dersi Takip İçin eds.pau.edu.tr adresini her gün kontrol ediniz. Tüm ders sunumları, notları ve ödevlerle ilgili tüm dokümanlar orada bulunacak. EDS sistemine bir fotoğrafınızı ekleyiniz.
İlgili Kitaplar
Bu dersin amacı nedir? Ders, etkili öğretim tasarlama süreci üzerinde durmaktadır Öğretim tasarımının temel kavramları ve aşamaları konularını kapsar Öğretim tasarımı aşamalarından geçerek sistematik bir yaklaşımla küçük bir öğretim modülü hazırlamanızı bekler
Dersteki göreviniz BTO 208- Fizik dersi içindeki bir konu için küçük bir öğretim modülü geliştirmek: Basılı materyal: 3-4 sayfalık renkli çıktı. A adet Podcast materyali: Bir sesli ve bir video Öğretim tasarımı sistematik ve planlı bir dokümantasyon eşliğinde yapılacak. Dokümanlarınız gelecek seneki BTO208 öğrencileri tarafından kullanılabilir.
Ders Nasıl İşlenecek Her Çarşamba 11:30’da sınıfta (410) teorik dersimiz var. Her Çarşamba 15:20’de lab’dayız (4 lab teknik, geri kalanı proje çalışması şeklinde). 4. haftadan itibaren her hafta projenizin küçük bir parçasını teslim ediyorsunuz (Çıktı halinde). Sonraki hafta lab saatinde, verdiğiniz raporla ilgili benden geribildirim alıp raporunuzda düzeltmeleri yapıyorsunuz.
Grup Çalışması Proje için gruplar oluşturulacak (21 Şubat-son) 4-5’er kişilik Grubunuza bir isim bulun. Grup olarak proje konunuzu belirleyin (26 Şubat-son) Materyaller grup çalışması değil, bireysel geliştirilecek
Birkaç Soru Teknoloji nedir? Örnekler verebilir misiniz?
Teknoloji konusunda bazı öngörüler İnanıyorum ki hareketli resimler eğitim sistemimizi kökten değiştirecek. Kısa bir süre içinde hareketli resimler, tamamıyla olmasa da büyük oranda kitapların yerini alacak. (T. Edison, 1922) Çok güzel bir buluşa benziyor ama Tanrı aşkına bunu kim, niye kullanmak istesin ki? (1876, R. Hayes, ABD Başkanı.) Sinemada aktörlerin sesli konuşmasını kim ister ki? (1927, H. M. Warner) İnsanların evlerinde bilgisayar bulunması da ne demek? Bence hiç kimsenin evine bilgisayar sokmak için herhangi bir geçerli nedeni olamaz.(1977, K. Olson, Digital Equipment Corporation)
Teknoloji Techno: Yunanca sanat, zanaat Logos: Söz, anlatım, açıklama Teknoloji yalnızca ürün müdür? Yoksa üretimde kullandığımız yöntemler/metodlar da teknoloji midir?
Öğretim Teknolojisi Peki «Öğretim teknolojisi» nedir? Öğrenme için süreç ve kaynakların tasarım, geliştirme, uygulama, değerlendirme ve yönetilmesine yönelik kuram ve uygulamadır. Kuram ve uygulama Tasarım, geliştirme, uygulama, değerlendirme ve yönetim Süreç ve kaynaklar ÖĞRENME
Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri Geçmişi 30-40 yıla dayanan öğretim teknolojileri farklı dönemlerde çeşitli şekillerde tanımlanmıştır. Medya Süreç Süreç Olmanın Ötesi Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri 1900’lerin başı 2000’lerden sonrası
Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri Kavramı Yakın Dönem (2000’li yıllar) Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri Son yıllarda öğretim teknolojileri tanımı performans teknolojileri ve öğretimsel olmayan unsurların da sürece katılması ile “Öğretim Tasarımı ve Teknolojileri” olarak evrilmiştir.
Öğretim Tasarımı Öğretimin kalitesini sağlamak için, öğrenme ve öğretim kuramlarından yararlanılarak ilerleyen sistematik bir geliştirme süreci. Öğrenme kuramı ve öğretim kuramı arasındaki fark nedir?
Hangi Disiplinlerden Faydalanır? Bilgisayar bilimleri Eğitim Psikoloji İletişim Enformatik İnsan-bilgisayar Etkileşimi Sanat
Öğretim Tasarımcısının İş Alanları Öğretim tasarımcısı bir proje yöneticisi gibi çalışır… Nerde? Bankalar Farklı alanlarda çalışan büyük şirketler Askeri birimler/Savunma sanayii Eğitim yazılımı üreten şirketler Tüm eğitim kurumları Uzaktan Eğitim Merkezleri vb......
Tasarım Bir ürün ortaya çıkarmadan önceki sistematik planlama sürecidir. Öğretim Tasarımı Nedir?
Öğretim Tasarımcısı 3 Soruya Cevap Arar Nereye gidiyoruz? Nasıl gideceğiz? Doğru yere geldiğimizi nasıl anlayacağız?
Öğretim Tasarımcısı 3 Soruya Cevap Arar Öğretim hedefleri Nasıl gideceğiz? Doğru yere geldiğimizi nasıl anlayacağız?
Öğretim Tasarımcısı 3 Soruya Cevap Arar Öğretim hedefleri Kullanacağımız öğretim stratejileri ve araçlar Doğru yere geldiğimizi nasıl anlayacağız?
Öğretim Tasarımcısı 3 Soruya Cevap Arar Öğretim hedefleri Kullanacağımız öğretim stratejileri ve araçlar Öğretimin Değerlendirilmesi
Şimdi bu sürece daha yakından bakalım...
Öğretim Tasarımı Farklı amaçlar için farklı öğretim tasarım modelleri olmasına karşın, süreç genel olarak beş ana aşamadan oluşur. Analiz Tasarım Geliştirme Uygulama Değerlendirme
ADDIE Modeli Beş aşamalı lineer bir öğretim tasarımı modelidir. Analysis Design Develpoment Implementation Evaluation
ADDIE Modeli Beş aşamalı lineer bir öğretim tasarımı modelidir. Analysis - Analiz Design - Tasarım Develpoment - Geliştirme Implementation - Uygulama Evaluation – Değerlendirme
A - Analiz Analiz aşamasında şu sorulara yanıt ararız: İhtiyaç yada öğrenme hedefimiz nedir? İhtiyaç ve hedef analizi Hedef kitle veya öğrenciler kimdir? Öğrenci analizi Eğitim içeriği nedir? İçerik analizi Kullanılabilecek teknoloji nedir? Ortam/kaynak analizi
D (Design) - Tasarım Dersin İçeriği Öğretim Stratejileri İçeriğe karar verilmesi (Alan uzmanı yardımıyla) Öğretim Stratejileri İçeriği organize etme stratejileri ve Sunum stratejilerinin belirlenmesi Etkinlik ve Materyaller Yapılacak etkinliklere karar verilmesi Kullanılacak materyallerin seçimi
D (Development) - Geliştirme Öğretimin geliştirilmesi Ders planlarının oluşturulması Öğretimde kullanılacak tüm medya ve materyallerin ve destek dokümanlarının oluşturulması Bu süreç sonunda uygulamaya hazır bütün bir ders ortaya çıkar.
I (Implementation) - Uygulama Öğretimin gerçekleştirilmesi Amaç öğretimin etkili ve verimli bir şekilde gerçekleşmesidir Öğrencinin dersin amaçları ve materyalleri anlamasını desteklemek ve bilgi transferini sağlamaktır.
E (Evaluation) - Değerlendirme Öğretim Tasarımının değerlendirilmesi sürecinde iki çeşit uygulama vardır: Biçimlendirici Değerlendirme Bütüne Dönük Değerlendirme
Biçimlendirici Değerlendirme Tasarım süresince ve Öğretim Tasarımı aşamaları boyunca devam eder Amaç, öğretimi uygulamadan önce, gerekli olan düzeltmeleri yapmaktır
Bütüne Dönük Değerlendirme Öğretim tamamlandıktan sonra yapılır. Şu sorulara cevap aranır: Öğrenciler ne kadar iyi öğrendiler? Öğretim ne kadar başarılı oldu? Bu öğretimi tekrar etmeden önce düzeltme yapılması gerekiyor mu? Hangi konuda değişiklik yapılmalı? İçerik? Stratejiler? Materyaller?
ADDIE Modelimizi hatırlayalım Analiz Tasarım Geliştirme Uygulama Değerlendirme
Gelecek Hafta «Analiz» konusuna başlıyoruz. Kitabınızdan ilgili kısmı okuyun lütfen. Yarına kadar proje gruplarınızı (4-5 kişilik) bana mail atın : eyecan@pau.edu.tr Grubunuza isim bulmayı unutmayın Mail göndermeyenler için ben grup oluşturup sizlere (e-maille)duyuracağım. Cuma gününe kadar proje konunuza karar veriniz. Ofis saatlerinde sorularınızı sorabilirsiniz. Facebook’ta grup kurmak için gönüllü olan?
Sunumların hazırlanmasında Dr. Kürşat Çağıltay ve Dr Sunumların hazırlanmasında Dr. Kürşat Çağıltay ve Dr. Arif Altun’un ders içeriği ve sunumlarından faydalanılmıştır.