GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
28 Ekip çalışması.
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
MESLEKİ EĞİTİM.
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
Paydaş Analizi Nasıl Yapılır?
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
ORGANİZASYONDA GRUPLAR
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Bölüm 10 Takımlar.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
GRUP DAVRANIŞININ TEMELLERİ
Yönetim Fonksiyonları
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
GRUP DAVRANIŞININ TEMELLERİ
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Örgütsel Çatışma.
BÖLÜM 7 Motivasyon. BÖLÜM 7 Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren ve devam ettiren kuvvet. Motivasyonun Tanımı Motivasyon Harekete geçiren, yönlendiren.
PERFORMANS GÖRÜŞMELERİ
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
ÖRGÜT SOSYOLOJİSİ ÖRGÜTLER.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
Kariyer Yönetimi ile ilişkili Kavramsal Çerçeve
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Grupların Belirlenmesi ve Sınıflandırılması Grup: Belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde, iki ya da daha fazla.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
ÖRGÜTLERDE GRUP SÜREÇLERİ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
Örgütsel sosyalizasyon ve kariyerler
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Davranış Bilimlerine Giriş
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ NEO-KLASİK EKOL (DEVAM)
YÖNETİMİN FONKSİYONLARI YÖNELTME: MOTİVASYON
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Matriks Organizasyon Yapısı
GRUP İLETİŞİMİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
13. Hafta Grup ve Grup Süreçleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ 8. hafta

GRUP TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI Grup: belirli bir amacı yerine getirmek için karşılıklı bağımlılık ve etkileşim içinde 2 ya da daha fazla bireyin meydana getirdiği yapı. Gruplar biçimsel ve biçimsel olmayan gruplar olmak üzere 2 gruba ayrılır. Biçimsel grup: örgüt yapısı tarafından tayin edilmiş bir çalışma grubudur. Örneğin 6 kişiden oluşan bir havayolu mürettebatı biçimsel bir gruptur. Biçimsel olmayan grup: örgüt tarafından tanımlanmamış gruptur. Sıklıkla birlikte öğle yemeği yiyen ya da kahve içen 3 kişinin oluşturduğu grup buna örnektir. oyun grupları gibi.

GRUP TÜRLERİ Nispeten Sürekli Geçici Gruplar Biçimsel gruplar Komuta grupları Görev grubu Biçimsel olmayan gruplar Arkadaşlık grubu İlgi grubu

KOMUTA GRUPLARI VE GÖREV GRUPLARI Komuta grubu: doğrudan bir yöneticiye bağlı olan bireylerin oluşturduğu gruplardır. örnek olarak insan kaynakları departmanı sayılabilir. Bir ilkokuldaki müdür ve ona bağlı öğretmenler gibi. Diğer bir tür komuta grubu japon yönetim modelinde yer alan takım çalışmalarıdır. Tüm komuta grupları aynı zamanda görev gruplarıdır. Görev grubu: bir görevi tamamlamak için birlikte çalışan insanların oluşturdukları gruptur. Görev veya özel proje grupları ise genellikle geçici olarak kurulurlar. Görev grupları çapraz ilişkilere imkan tanıdığı için her zaman komuta grubu değildirler. Bu tür gruplar Örneğin üniversitedeki disiplin kurulu üyeleri.

ARKADAŞ GRUBU VE İLGİ GRUBU Arkadaşlık grubu: bir ya da birden fazla ortak özelliği olan insanların oluşturduğu topluluktur. ilgi grubuna göre daha fazla süreklilik gösterir. Arkadaşlık grupları samimi ilişkilerden doğar ve karşılıklı memnun olma vardır. İlgi grupları: her birinin ilgi duyduğu bir konuya ilişkin olarak bir araya gelmiş insanlar topluluğudur. ortak bir ilgi merak sonucu meydana gelen gruplardır. Bunların aralarında da arkadaşlık ilişkileri gelişebilir. Örneğin fotoğrafçılık kursuna katılan kişiler ilgi grubunu oluşturur. Ya da işten atılan arkadaşlarını desteklemek için bir araya gelen insanlar.

İNSANLARIN GRUPLARA KATILIM NEDENLERİ Güvenlik Sosyal ihtiyaçlar Saygınlık (özsaygı) Ekonomik ihtiyaçlar Ortak ilgiler Fiziksel yakınlık

Sosyal kimlik kuramı Bireylerin kendilerini ne zaman ve nasıl bir grubun üyesi olarak tanımladıkları ile ilgilenen yaklaşımdır. En büyük dezavantajı grup içi kayırmayı özendirmesidir. İnsanlar ne zaman sosyal kimlik geliştirir? Benzerlik Belirginlik Statü Belirsizliği azaltma

Grup gelişim aşamaları 5 aşama modeli Aşama I Oluşum: belirsizlik ile tanımlanan grup oluşum süreçlerinin ilk aşaması. Aşama II fırtına: grup çatışmaları ile karakterize edilen grup gelişim düzeylerinin ikinci aşaması Aşama III kurallar: yakın ilişkiler ve bütünlük kavramları ile karakterize edilen grup gelişim düzeylerinin 3. aşaması Aşama IV performans: grubun tam olarak fonksiyonel olduğu grup düzeylerinin 4. aşamasıdır. Aşama V dağılma : geçici gruplar için görev performansı yerine faaliyetlerinin tamamlanması ile karakterize edilen grup gelişim düzeylerinin son aşamasıdır.

Grup özellikleri: roller, normlar, statü, büyüklük ve dayanışma Grup özelliği 1: ROLLER Rol: sosyal birimdeki pozisyonu işgal eden birinin bu pozisyona bağlı olarak gerçekleştirmesi gereken davranış kalıplarının tamamı. Rol algısı : bireyin belirli bir durumda nasıl davranması gerektiğine ilişkin izlenimi. Rol beklentisi: belirli bir ortamda kişinin nasıl davranması gerektiği ile ilgili diğerlerinin beklentileri. Rol çatışması: bireyin birbirinden farklı rol beklentileri ile karşı karşıya gelmesi durumu.

Grup özelliği 2: Normlar Normlar: üyeler tarafından ortaklaşa paylaşılan, grup içinde gerçekleştirilmesi beklenen davranışlar. Referans grupları: bireyin normlarına uyum sağladıkları dahil oldukları ya da olmak istedikleri önemli gruplar. Uyum: kişinin davranışlarını grup normlarına uygun şekilde düzenlenmesi. Aykırı işyeri davranışı: örgüt normlarını ihlal eden gönüllü davranışlar olarak tanımlanır. Anti sosyal davranış ya da iş yeri nezaketsizliği olarak da adlandırılmaktadır.

Grup özelliği 3: Statü Statü: gruplara ya da diğerleri tarafından grup üyelerine sosyal olarak tanımlanmış bir pozisyon ya da kademe. Statü özellikleri teorisi: statü özelliklerindeki farklılıkların grup içinde statü hiyerarşileri oluşturacağını vurgulayan teoridir. Statü özellikleri teorisine göre statü 3 kaynaktan elde edilir: 1. kişinin diğerleri üzerinde uyguladığı güç 2. kişinin grup hedeflerine katkısı 3. bireyin kişisel özellikleri

Grup özelliği 4: büyüklük Grubun büyüklüğü grubun genel davranışını etkiler mi? Sosyal kaytarma: bireyin grup içinde yalnız iken gösterdiklerinden daha az gayret gösterme eğilimi.

Grup özelliği 5: dayanışma Dayanışma: grup üyelerinin birbirlerinden etkilenmeleri ve grup içinde kalmaya ilişkin motive olmaları.

Grup kararları Güçlü yönleri Zayıf yönleri Karar verme sürecine daha fazla bilgi, veri ve farklılık kazandırır. Farklı bakış açıları sunar. Çözümün kabul edilme eğilimini arttırır. Zaman alıcıdır. Uyma yönünde baskılar vardır. Grup kararları belirsiz sorumluluktan olumsuz etkilenir. Grup üyelerinin kabul görme ve değerli görülme düşüncesi karşıt görüşleri ortadan kaldırmaktadır.

Grup düşüncesi ve topluluk psikolojisi

Grup karar verme teknikleri Etkileşimsel gruplar Beyin fırtınası Nominal grup tekniği Elektronik toplantı