Dr. Erol GÜRPINAR Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İyi Bir Eğiticinin Özellikleri
Advertisements

Eğitim İçeriğinin Sunumu
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
Yetişkin ve Öğrenmeye Genel Bir Bakış
Açık ve Uzaktan Öğretim Modelleri
/ 191 EğitimYöntemleri Mevlana Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitici Eğitimi Kursu 27 – 31 Mayıs 2013.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Eğitim Öğretimde Planlama
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Klinik Yetiştiricilik
Sunum Araçlarının Kullanımı
Yetişkin Eğitimi, İşyerinde Sağlık Güvenlik Eğitimi ve İletişim
AİLE KATIMI YAKLAŞIMLARI
TSM Çalışanlarına Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
İletişim Sanatı 1.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
YETİŞKİN EĞİTİMİ (ANDROGOJİ)
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Probleme Dayalı Öğrenme Dr. Betül Kalender 3 Ocak 2009.
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
SINIF YÖNETİMİ.
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTİMDE PEDAGOJİK VE ANDRAGOJİK YAKLAŞIM
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
Yetişkinlerde gelişim ve öğrenme
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Eğiticilerin Sınıf Yönetimi Yeterliklerinin Geliştirilmesi Doç.Dr. Ali E. Şahin Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
EĞİTİMEĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde) davranış.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Teknoloji Nedir?.
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Öğretimin Planlanması
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ GEÇİŞ HİZMETLERİ PLANI Geçiş, bir eğitim programından bir diğer programa geçme sürecidir. Geçiş süreci öğrencinin var olan eğitim yaşantısından.
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

Dr. Erol GÜRPINAR Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Yetişkin Eğitimi Dr. Erol GÜRPINAR Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD

Amaç Bu sunumun amacı katılımcıların yetişkin eğitiminin temel ilkleri konusunda bilgilenmesini sağlamaktır.

Nasıl Daha İyi Öğrenilir?

Eğitim sürecinin dinamiği Öğreten Öğrenen Konu Öğrenme ortamı

ÖĞRENEN

Androgojik (yetişkin) Eğitim İlkeleri

Androgoji Andr (yetişkin) ve agogos (rehberlik) köklerinden türetilmiştir. Yetişkinlerin öğrenmesine yol göstermenin ya da yardımının bilim ve sanatı anlamına gelir.

Eğiticinin rolü Androgojik yaklaşımda, öğretme ve öğrenme işinde karşılıklı bir anlaşma ve yardım edici, kolaylaştırıcı, yönlendirici bir ilişki vardır.

Deneyimler Androgojik yaklaşımda, yetişkinlerin pek çok deneyim birikimi vardır. Bu deneyimler öğrenme için zengin bir kaynaktır, öğrenmeyi kolaylaştırır. Bu nedenle yetişkin hem öğrenen hem öğretendir. Çok yönlü bir iletişim vardır.

Eğitim süreci Androgojik yaklaşımda, eğitici içeriğe (ne öğrenileceğine) ve yöntemine (nasıl ve ne zaman) öğrenenin, gereksinimleri ve ihtiyaçlarına göre karar verir.

Zamana bakış Androgojik yaklaşımda, öğrenilen konu varolan sorunlara, gereksinimlere yanıt amacı taşımalıdır. Öğrenme, konu merkezli olmak yerine sorun merkezli olmalıdır.

Yetişkin Eğitim İlkeleri

Öğrenme için uygun bir ortam isterler Sınıf düzeni, Aydınlanma, havalanma, Not tutabilecekleri olanaklar gibi.

Eğitimin planlanmasına etkin olarak katılmak isterler Ortak planlama – karar alma, Gereksinim ve ilgilerinin saptanması

Amaç ve hedeflerin net olması Amaçlar ve hedefler açık ve net, İhtiyaçlara cevap verecek düzeyde, Gerçekleştirilebilir olmalı.

Eğitime etkin olarak katılmak isterler Ortak planlama – karar alma, Soru sorma teknikleri, Geri bildirim, İnteraktif eğitim teknikleri kullanımı Beyin fırtınası, Grup çalışmaları, Grup tartışmaları, Role play vb.

Eğitimin gerçek yaşamla ve kendi konuları ile bağdaşmasını isterler, bu bağı kurabilirlerse motive olurlar. Dersin amacının açıklanması, öneminin hissettirilmesi, Mesleki performansla ilişkisinin kurulması, Gerçek yaşamdan örnekler, deneyimlerin aktarılması

Öğrendiği bilgiyi uygulamak ve değerlendirilmek isterler. Ders sırasında uygulamaya olanak veren yöntemler, Gerçek yaşamda uygulama fırsatları, Eğitici tarafından geri bildirim.

Eğitimde çeşitlilik isterler, Görsel – işitsel araçlar, sınıf dersleri, beyin fırtınası, grup çalışmaları, grup tartışmaları, oyunlaştırmalar, konuk konuşmacılar vb.

Kişisel kaygıları vardır ve güvenli bir ortam isterler, Başarısızlık korkusu, Utanma, mahcubiyet, Uyum endişesi, Eğitmen hakkında kuşku, vb.

Yetişkinin kişisel kaygılarından kurtulacağı güvenli bir ortam nasıl yaratılır? İlk karşılaşmada dersin kurallarını koyma ve açıklamalarda bulunma Katılımcıyla aradaki bariyerleri kaldırma Herkese eşit davranma, motive etme, derse katma Doğal davranma

Olumlu geri bildirim verilmesini isterler, Sözlü övgüler, Destekleyici ifadeler, Tamamlayıcı cümleler vb.

Özgün birer birey olarak görülmek, algılanmak ve davranılmak isterler, İsimle hitap etme, Herkesi etkinliklere katma, Herkese yazılı materyal dağıtma (hand out), Saygılı davranma

Kendileri ve eğitmenleri için beklenti düzeyleri yüksektir Bilgili olma, Kendini tanıtma ve kendinden söz etme, Yaşam deneyimlerini aktarma

Bireysel ihtiyaçları vardır Yemek, çay, tuvalet, telefon vb.

Yetişkin eğitimleri sekiz ilkeye dayalı olarak yürütülmelidir.

GÜDÜ (Motivasyon) İlgi duyma, İstekli olma, Önem verme, İhtiyacı karşılama, Ne işine yarayacağını anlama,

AMAÇ Öğrenciler neleri öğreneceklerinin ve öğrenmeleri gerektiğinin farkında olurlarsa öğrenme daha etkili olur. Bunların dersin öncesinde yapılması yararlıdır.

ENTEGRASYON Öğrenim, önceki bilgi ve deneyimleri üzerine inşa edilirse daha etkili olur. Konu ile ilgili önceki bilgilerini bilmek ve bu bilgileri anımsatan bir giriş ile konuya başlamak bu açıdan önemlidir.

ÇEŞİTLİLİK Çeşitli eğitim teknikleri ve yöntemleri kullanarak öğrenme kolaylaştırılabilir. Görsel işitsel araçların zenginliği, sınıf derslerinin planlanması, beyin fırtınası, grup çalışması ve benzeri etkileşimli eğitim teknikleri daha iyi öğrenmeye katkı sağlar.

GERÇEĞE BENZERLİK Öğrenme ortamı, konusu ve aktarımı ne kadar gerçeğe yakınsa etkinlik o kadar artar. Gerçek yaşamdan örnekler ya da senaryo uyarlamaları öğrenciyi gerçek yaşama yakınlaştırır.

BECERİ Oyunlaştırmalar veya anatomik modellerle gerçeğe benzer ortamlarda uygulama yapma fırsatının verilmesi beceri kazanma ve beceride yeterli hale gelebilmek için çok gereklidir.

TEKRAR Bir beceride yeterli hale gelebilmek için tekrar yapmak gerekir. Bu amaçla standart eğitim rehberi hazırlanır. Öğrenci bu rehberi kullanarak, beceride yeterli hale gelinceye kadar uygulamayı tekrarlayabilir.

GERİ BİLDİRİM Öğrencinin, kendi bilgisi ve uygulamasını değerlendirebilmesi için geri bildirim gerekir. Etkili olabilmesi için uygulamadan hemen sonra verilmeli, öğrenciyi motive etmek için olumlu olmalı, yargılayıcı olmamalıdır.

Olumlu bir eğitim atmosferi için yapılması gerekenler

Grup eğitim öncesinde, Grup eğitim sırasında, Grup eğitimden sonra.

Olumlu bir eğitim atmosferi için önce hazırlık yapmak gerekir Grup eğitim öncesinde Olumlu bir eğitim atmosferi için önce hazırlık yapmak gerekir

Planlama Katılımcılar hakkında ayrıntılı bilgi toplanmak Eğitim gereçlerini gözden geçirmek Kendini eğitime hazırlamak Fiziki koşulları organize etmek Katılımcıların ihtiyaçlarına yönelik uygun düzenlemeler yapmak

Fiziki Koşullar Mekanın büyüklüğü Isısı Aydınlanma Havalandırma Araç- gereçlerin yeterliliği

Mobilyaların Düzeni U düzeni: Eğitmenin hareket etmesi, katılımcılar ile iletişime girmesi ve aynı zamanda görsel işitsel araçları kullanabilmesini sağlar Kare veya Daire Düzeni: Grup tartışması, beyin fırtınası için uygundur ancak görsel araç kullanımına olanak vermez Küçük Grup Düzenleri: Ayrı ayrı düzenlenmiş masa veya sandalyeler, aynı sınıfta pek çok grubun çalışmasına olanak verir.

Eğitim sırasında olumlu bir eğitim atmosferinin oluşturulması ve sürdürülmesi

Programın gözden geçirilmesi, önerilerin alınması Isınma egzersizleri Tanışma Programın gözden geçirilmesi, önerilerin alınması Isınma egzersizleri Sözlü iletişim Ses tonu vurgusu Konulara güçlü girişler İsimle hitap Tekrarlayan sözcüklerden kaçınma Konudan konuya yumuşak ve mantıklı geçişler Açık, net olma, samimi saptamalar Benzer jargon kullanma

Sözsüz iletişim Mizah kullanılması Sosyal etkinlikler Beden dili Giyim tarzı Göz teması Olumlu yüz ifadesi Oda içinde gezinme, enerjik ve heyecanlı olma Katılımcılara dönük olma Sıra veya kürsü arkasına saklanmama Negatif yüklü hareketlerden kaçınma Mizah kullanılması Sosyal etkinlikler

Eğitimden sonra olumlu eğitim atmosferinin sürdürülmesi

Karşılıklı izlem planları, Yeni bilgilerin, deneyimlerin hızlı, karşılıklı aktarımı için periyodik görüşmeleri planlama

Özet

Yetişkin öğrenme ilkelerini gözetmek

Öğrenenin eğitime etkin olarak katılabilmesini sağlamak

Eğitimde çeşitlilik sağlamak

Olumlu geri bildirim vermek

Eğitim ile ilgili kişisel kaygıları gidermek

Katılımcıların beklentilerini karşılamak

Eğitimden önce, eğitim sırasında ve sonrasında olumlu eğitim ortamını sağlamak için çaba sarf etmek.

Teşekkürler