Hüseyin Erdem Avrasya Ticaret ve Sanayi Odaları 2. Zirve Toplantısı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Presentation of the 21 ETCF II Partnerships ETCF-II is co-funded by the European Union and the Republic of Turkey TOBB.
Advertisements

TÜRKİYE’DE LOJİSTİK: MEVCUT DURUM VE STRATEJİLER Prof. Dr. Okan TUNA
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
Avrupa Birliği Ortak Taşımacılık Politikası Semineri Michael Schmidt ICCR Viyana 17 Nisan 2007 AB Bilgi Köprüleri Programı Türkiye’ye Köprü Projesi.
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
The Eurasia Specialist
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYASI SEKTÖR STRATEJİSİ 27 Eylül 2012 KMTSO.
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
Güney Afrika Cumhuriyeti
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Amerika I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan 2011 TİM Dış Ticaret Kompleksi.
2005 YILI MALİ SONUÇLARI İstanbul 1.Nisan.2005.
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Çölleşme ile Mücadele Dairesi Toplantısı
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
BORU HATTI TAŞIMACILIĞI
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
UZUNKÖPRÜ - HASKOVA TARIMSAL SANAYİ GELİŞTİRME PROJESİ DOÇ. DR. SEFER GÜMÜŞ PROJE BAŞ KOORDİNATÖRÜ BEYKENT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MÜDÜRÜ.
UluslararasI Rekabet Gücü PolİtİkalarI
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Amerikan Ticaret Müsteşarlığı 2013
TÜRKİYE’DE BORU TAŞIMACILIĞI VE PROJELER
TÜRKİYE’DE LOJİSTİK GELİŞMELER ve…
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
ENERJİ POLİTİKALARI 5. GRUP SUNUMU
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
TÜRKİYE’NİN JEOPOLİTİĞİ
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Uzakdoğu Pasifik I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan Nisan.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
1)-Enerji Arz Güvenliği ve Talep Güvenliği - Anıl Köroğlu
Dış Ticaretin Gelişimi Bölgesel Yaklaşımlar Anket Sonuçları Afrika I. Ticaret Müşavirleri Konferansı Nisan Nisan 2011 TİM Dış Ticaret Kompleksi.
6.Sınıf Sosyal Bilgiler Ülkemiz ve Dünya
İsviçre.
Afrika Sanayici ve İşadamları Derneği «Türk Özel Sektörünün Afrika’ya Açılan Kapısı» THE GATEWAY TO AFRICA.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
DIŞ TİCARETTE LOJİSTİK
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
TÜRKİYE BORU HATTI ANALİZİ
Soru; Türkiye’nin üyeliğinin muhtemel etkileri neler olabilir?
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
DIŞ TİCARET’TE LOJİSTİK RİSK VE FIRSATLAR. Türkiye ve Rusya Arasındaki Dış Ticaret Hedefi –2015 Yılsonuna kadar 100 Milyar Dolar. –Bu amacın gerçekleştirilmesi.
KÜRESEL TİCARET.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
DAHA GÜVENLİ TİCARET ANKARA - ÇİN.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
BAKÜ-TİFLİS-KARS (BTK)
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Türkiye petrol ve doğalgaz rezervlerinin dörtte üçüne sahip bölge ülkeleriyle, Avrupa'daki tüketici pazarları arasında jeo-stratejik bir konuma sahiptir.
KÜRESEL TİCARETİN EN ÖNEMLİ ÜÇ UNSURU HAM MADDE-ÜRETİM-PAZAR.
TÜRKİYE’DE ULAŞIM SİSTEMLERİ. A.DOĞAL FAKTÖRLER 1.COĞRAFİ KONUM  Ülkemiz konumu itibariyle üç kıta arasında köprü konumundadır.  Bu özelliği ile Kafkaslar,
YARININ GÜMRÜKLERİ NİZAMETTİN AĞAR
Sunum transkripti:

Avrasya için Yeni Bir Fırsat: Tarihi İpek Yolu’nun Yeniden Canlandırılması Hüseyin Erdem Avrasya Ticaret ve Sanayi Odaları 2. Zirve Toplantısı 28 Mayıs 2006

Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU

Büyük Resim: Türkiye ve Avrasya Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Büyük Resim: Türkiye ve Avrasya Avrasya kıtasının bir ucunda gelişmiş Avrupa Birliği diğer ucunda da hızla gelişen Çin bulunmaktadır. Bu iki bölgenin arasında kalan bölüm henüz küresel ekonomiye entegre olamamıştır. İtalya ve Çin arasındaki bölgede Türkiye; gelişmiş, özel sektöre dayalı ekonomisi ile dikkat çekmektedir. Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesinin sanayi ihracatlarının %65’ini Türkiye gerçekleştirmektedir. Türkiye ihracatının %60’ından fazlasını AB ülkelerine yapmaktadır. Türkiye ekonomisinin küresel ekonomiye entegrasyonu 2001’den sonra daha da hızlanmıştır. Türk özel sektörü bir yandan kendi yapısal dönüşümünü tamamlarken, diğer yandan da bölge ekonomilerindeki özel sektörün gelişimine katkıda bulunacaktır.

Büyük Resim: İpek Yolunun Yeniden Canlandırılması Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Büyük Resim: İpek Yolunun Yeniden Canlandırılması Çin, küresel ekonomik büyümenin lokomotifi konumunda Çin’in ekonomik performansından sadece sınırlı sayıda ülke yararlanıyor. Çin limanlarının kapasitesi yetersiz ve maliyetler yüksek Çin ile Avrupa arasında kurulacak her türlü ulaşımda Türkiye köprü konumunda olacak. İpek Yolu, Avrasya’ya neler kazandırabilir? Transit ticaretin artması Lojistik sektörünün gelişmesi Ulaştırma altyapısının güçlendirilmesi

Çin’in Ekonomik Büyümesinden Yaralanabilmek için İpek Yolu Projesi Avrasya’da gaz – petrol harici ticaretin yeterince gelişmediği bir ortamda Çin’in mal ve servis ihracatı %25’e yakın arttı. Çin’deki olağanüstü büyüme ve ihraç ürünlerindeki artış bütün Avrasya için büyük bir fırsat oluşturmakta. Şu ana dek, Çin’den çok az sayıda ülke yararlanabildi. İpek Yolu projesi yeniden canlandırılabilirse Avrasya’da Çin’in ekonomik büyümesinden faydalanabilecek. Mal ve Servis İhracatında Bölgesel Artış Oranları (1992-2002) ÇİN Source: Johannes Linn

Neden İpek Yolu Projesi? Neden Şimdi? Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Neden İpek Yolu Projesi? Neden Şimdi? Avrasya’da ekonomik yapılar halen istikrarsız, ekonomik ilişkilerde ve yasal çerçevede büyük bir boşluk var. Gümrük geçişlerinde farklı uygulamalar ve büyük zorluklar var. Yüksek sınır ve sınır arkası maliyetler Orta Asya’da ticaretin gelişmesine engel. Lojistik sektörünün gelişmesi için düzenleyici yasal çerçeveye ihtiyaç var. Tüm bunlar yapılabilirse sadece İpek Yolu canlandırılmayacak, Avrasya’da özel sektör gelişimine ve bölge ekonomilerinin birbirleriyle entegre olmasına katkı sağlanacak.

Neden İpek Yolu Projesi? Neden Şimdi? Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Neden İpek Yolu Projesi? Neden Şimdi? İpek Yolunun yeniden canlanması, bölgede Taşımacılık-Lojistik sektörü başta olmak üzere ticareti de canlandıracaktır. Orta Asya’da ekonomik büyümeyi sürdürülebilir kılmak için etkin bir lojistik sektörüne ihtiyaç var. Turizm gözde sektör haline gelecek. Doğa ve Kültür turizmi gelişecek, doğa turları artacaktır. İpek Yolunun tarihi ve kültürel değer olarak yeniden canlandırılması, insanların kaynaşmasına da hizmet edecektir Ticari hareketlilikler sonucu gıda başta olmak üzere sanayi gelişecektir.

Avrasya Ekonomik Entegrasyonundan Ne Anlıyoruz? Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Avrasya Ekonomik Entegrasyonundan Ne Anlıyoruz? Avrasya Ekonomik entegrasyonu için üç blokun arasında ticareti arttırmak gerekiyor. Çin-Hindistan Orta Asya Avrupa Şimdiki Durum: Yaşlanan ve Rekabet gücünü kaybeden Avrupa Siyasi ve ekonomik olarak istikrarsız Orta Asya Küresel Ekonominin Lokomotifi olan Çin ve büyük potansiyel sahibi Hindistan… Avrasya Ekonomik Entegrasyonu’nun 3 Bloku Source: World Development Indicators

Avrasya’da Karşılaştırmalı Ulaştırma Maliyetleri Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Avrasya’da Karşılaştırmalı Ulaştırma Maliyetleri Alma Ata’dan Gönderilen Bir Konteynır Malın Maliyeti (ABD $) Koridor Varış Noktası Taşıma Türü Uzaklık (km) Nakliye Ücreti Zaman (gün) Birim Maliyet (km) Kuzey Moskova – Rusya Karayolu 4.391 3.350 10 0.76 Demiryolu 4.050 1.100 17 0.27 Batı Bakü – Azerbaycan 4.090 5.300 13 1.30 3.934 1.800 18 0.46 Güney Tahran – İran 3.120 4.650 16 1.49 3.250 1.200 0.37 Doğu Urumqi – Çin 1.330 2.150 5 1.90 1.338 1.016 8 Kaynak: NEA (2002) and World Bank

İPEK YOLU TRENİ 24 NİSAN 2005/ANKARA GARI Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU İPEK YOLU TRENİ 24 NİSAN 2005/ANKARA GARI

Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU İPEK YOLU TRENİ - Dönüş İpek Yolu treni Astana’dan Türkiye’ye geri dönüşünü 8 gün gibi kısa bir zamanda gerçekleştirdi. İstanbul-Almatı demiryolu hattının işletilmesinde gerekli etkinliğin ve ülkeler arası koordinasyonun sağlanması halinde konteynır sevkıyatı bu hatta 10 gün gibi kısa bir süre içerisinde gerçekleştirilebilecektir. Bir TIR’ın bugünkü şartlarda üç haftada İstanbul’dan Almatı’ya ulaştığı gözönüne alındığında, demiryolu taşımacılığında zaman ve maliyet açısından çok daha elverişli koşullar sağlanabileceği ortaya çıkmaktadır.

Mikro projelerden Bir Örnek Olarak: IRU’nun Deneyimi Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Mikro projelerden Bir Örnek Olarak: IRU’nun Deneyimi İpek Yolu projesi fazla büyük bir proje…Daha somut ve mikro projelere bölmek gerekiyor. Bütün bölge ülkeleri elini taşın altına sokmalı IRU, 27 Eylül–17 Ekim 2005 arasında Pekin’den Brüksel’e giden bir tır filosu İpek Yolu’nu kat etti. 1. Beijing 27 September 2005 4. Warsaw 14 October 2005 2. Astana 30 September 2005 5. Brussels 17 October 2005 3. Moscow 7 October 2005 6. Riga 10 October 2005

İpek Yolu’nun Canlandırılması Projesinde Türkiye’nin Rolü - I Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU İpek Yolu’nun Canlandırılması Projesinde Türkiye’nin Rolü - I Karayolu Türkiye, Tarihi İpek Yolu güzergahının büyük kısmını yeniden işler hale getirebilecek konumdadır. Artması beklenen karşılıklı ticaret ve gelişecek trafiğin değişik koridorlara dağılması zorunlu hale gelmektedir. Türkiye ilgili BM konvansiyonlarını yasalaştırmalı ve etkin olarak uygulamalı, diğer bölge ülkelerinde yaygınlaştırılmasına yönelik girişimlerde bulunmalıdır.

İpek Yolu’nun Canlandırılması Projesinde Türkiye’nin Rolü - II Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU İpek Yolu’nun Canlandırılması Projesinde Türkiye’nin Rolü - II Demiryolu İpek Yolu ulaşım koridoru sadece karayolu ile değil, aynı zamanda raylı sistemle de desteklenmeli. Demiryolu ağının Avrupa’dan, Kafkasya ve Uzakdoğu'ya uzanan kesintisiz bir ulaşım koridorunda en önemli halka; iki kıtayı birleştirecek olan Marmaray Projesi'dir. Marmaray Projesi; 2008'de bitirilecek, İpek Yolu koridorundaki raylı sistemin kıtalar arasında kesintisiz geçişi sağlanacaktır Türkiye ve Gürcistan arasında 98 Km.lik yeni demiryolunun yapımı tamamlandığında Asya-Avrupa arasında kesintisiz demiryolu ulaşımı sağlanacaktır. Kars-Ahalkale ve İstanbul Boğazı Tüp Geçit Projesi tamamlandığında İngiltere’den yola çıkan bir tren Çin’e ulaşabilecektir.

Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU İpek Yolu ve TOBB Uluslararası karayolu taşımacılığında; TIR Sözleşmesi gereğince TOBB, Türkiye'nin kefil kuruluşudur. TIR karnelerine yılda 30 milyar dolar kefalet yükümlülüğü bulunmakta. Dünyada dağıtılan her 5 TIR karnesinden birisi Türk nakliye firmalarınca kullanılmakta. Sınır geçişlerini kolaylaştırmak için Türkiye’de bazı gümrük kapılarının işletme ve modernizasyonu TOBB tarafından yapılmakta. TOBB taşımacılıktaki potansiyeli harekete geçirmek için çeşitli uluslararası kurumlarla görüşmeler yapmakta.

Nasıl bir strateji İzlenmeli? Neler Yapılmalı? Doğudan Batıya...Batıdan Doğuya...İPEK YOLU Nasıl bir strateji İzlenmeli? Neler Yapılmalı? İpek Yolu güzergâhında yer alan tüm ülkelerin katılımıyla bölgede: Mal ve hizmet ticaretinin geliştirilmesi Ortak yatırımların başarısı için özel sektörün katılabileceği mikro projelerin ortaya konulması gerekli. Bölge ülkeleri arasındaki ulaştırma altyapısının geliştirilmesi için ortak çalışmalar hızlandırılmalı Gümrük mevzuatları uyumlulaştırılmalı Sınır geçişlerinin hızlandırılması konularında bölgesel işbirliği projelerini geliştirmeyi hedefleyen çalışmalar yapılmalı.