Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GEBZE ÇOBAN MUSTAFA PAŞA KÜLLİYESİ (1523)
Advertisements

OSMANLININ BALKANLARDA Kİ ESERLERİ
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
Fatih Camii.
RÖNESANS MİMARLIĞI FARNESE SARAYI TUBA GÜNEŞ
SULTAN AHMET CAMİİ.
Yavuz Sultan Selim Camii Fatih - İstanbul.
MİMAR SİNAN Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak İstanbul’a getirildi. Zeki, genç ve dinamik olduğu için seçilenler.
OSMANLI’DA VAKIF SISTEMI
KONULAR LAURENZIANA KÜTÜPHANESİ CAPITOL ALANI CAPRAROLA VİLLASI GIULIA VİLLASI EKİN GAMZE YÖNEY
Mostar Köprüsü Mostar Köprüsü, 1566’da Mimar Hayreddin tarafından inşa edilmiştir. Bu köprü Neretva Nehri üzerinden geçmektedir. Köprünün yapımında 456.
Ölümünün 421. Yıldönümünde
EŞREFOĞLU CAMİİ 1299 yılından günümüze... Yer Beyşehir merkezi ve gölün kenarı...
Vakıf Nedir? Vakıf, kurumlaşmış bir YARDIM ANLAYIŞI ‘nı ifade eder.
ÜLKEMİZİN KÜLTÜREL ZENGİNLİKLERİ
SOĞUKÇEŞME SOKAĞI PPS: Cem Yurtsev Fotoğraflar : Cem Yurtsev Müzik: Enstrümantal BU SUNU SANALDUNYA GRUBU İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. GRUP ÜYELİĞİ .
Balkanlar Balkanlar güneyde Akdeniz,kuzeyinde Tuna, Sava ve Kupa nehirleri, doğusunda Karadeniz, güneydoğusunda Ege ve Marmara Denizi ve güneybatısında.
OSMANLI MİMARLIĞI.
Medeniyetlerin kesişim noktası
TÜRKİYE NİN TARİHİ VE TÜRİSTİK YERLERİ
EDİRNE.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Edirne ilimizin en önemli ve en tanınan simgesi tabii ki SELİMİYE Camisi ve Mimarı Koca Sinan’dır.
Algürppsx En büyük Bizans kilisesidir. Eski kaynaklara göre, burada bulunan Roma döneminden kalma Artemis, Afrodit ve Apollon mabetlerinin kalıntılarından.
Yukarıdaki resimleri yorumladıktan sonra parçayı okuyunuz.
OKUL GEZİSİ SERHAT ŞEHRİMİZ EDİRNE
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
Tempietto Kilisesi, Roma
Batı yönündeki giriş kapısında yer alan kitabesinden anlaşıldığı üzere, 1271 yılında Sahib-i Ata Fahreddin Ali tarafından yaptırılmıştır. Taç kapı ve girişteki.
HAZIRLAYAN: NUR KURTOĞLU 7/D 2174
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
OSMANLI MİMARLIĞI 1.
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardaki Mimari Eserleri.
SOĞUKÇEŞME SOKAĞI.
SAN JAN KİLİSESİ EFES AZİZ JAN’IN MEZARI ÜSTÜNE BİR TÜRBE YAPILMIŞTI.
En çok merak edile motif:
BİZANS MİMARLIĞI.
Ülkemizin Doğal ve Tarihi Güzellikleri
KONTROL İZLEYİCİDE HAZIRLAYAN ÇETİN İMİR Süleymaniye; yılları arasında Kanuni Sultan Süleyman tarafından imparatorluğun gücünü ve görkemini.
MEVLANA'NIN HAYATI.
BİZİM GÖZÜMÜZLE İSTANBUL
CAMİLER AKŞEHİR ULU CAMİ: Akşehir’de, Ahi Celal mahallesinde, Ulu Cami Caddesi ile Kalaycı Sokağın kesiştiği köşede Eski Akşehir’in ortasında yer almaktadır.
ÜÇ ŞEREFELİ CAMİİ (BURMALI CAMİİ)
SULTAN AHMET CAMİİ.
OSMANLI MİMARLIĞI.
MİMAR SİNAN Mimar Sinan 1490’da Kayseri’ye bağlı Gesi nahiyesinin Ağırnas köyünde doğmuştur. 1512’de devşirme olarak alınıp “acemi oğlanlar” okulunda eğitim.
Sultan 2.Bayezid Camii - Amasya
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Ulu Cami - Kütahya.
Türkiyedeki Müzeler.
Eşrefoğlu Süleyman Bey Camii Anadolu’da ağaç çatı ve direkli düz tavanlı ulu camilerin en güzel örneklerden birisidir. Taçkapısı, mihrap ve minberi, üstün.
MİMAR SİNAN Adı:M.Yusuf Soyat:KARAÇINAR Sınıf:4/B Numara:505.
Süleymaniye Camii.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Eser İncelemesi Edirne Selimiye Camii
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Adı:Alper Soyadı:Akyüz Sınıf:7-D No:3066. İstanbul’un Tarihi Yerleri Fatihin kenti fethinden sonra Mimar Sinan, restorasyonunun yapılmasıyla görevlendirildi.
Sultan Yıldırım Bayezit tarafından 1400 yılında yaptırılmıştır. On iki ayak üzerine yirmi kubbe ile üzeri örtülen Ulu Cami, şehrin merkezinde yer alan.
GEZİP GÖRÜLMEYE DEĞER ŞEHİRLERİN YERLERİ
Serhat; Sınır, sınır boyu anlamına gelmektedir.
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
KARS KALESİ Merkez Kale, İç Kale veya Stadel olarak anılır. M.S yılında Selçuklulara bağlı Saltuklu Sultanı Melik İzzeddi'in emri.
HAZIRLAYANLAR EBRAR ÇAKIR BEYZA EFE KEVSER ÇAYIR
KONYA SIRÇALI MEDRESE Konya Sırçalı Medrese ismini çini süslemelerinden almaktadır. Medrese II. Alaeddin Keykubad tarafından 1242 yılında inşa ettirilmiştir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
Cam göz. Mimar sinan Yeniçeri ordusunda bir asker olarak değil, istihkâm işlerinin idare ve tasarımından sorumlu olarak görev yapan Mimar Sinan’ın ilk.
Sunum transkripti:

Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak İstanbul’a getirildi. Zeki, genç ve dinamik olduğu için seçilenler arasındaydı. Sinan, At Meydanı’ndaki saraya verilen çocuklar içinde mimarlığa özendi, vatanın bağlarında ve bahçelerinde su yolları yapmak, kemerler meydana getirmek istedi. Devrinin mahir ustaları mahiyetinde han, çeşme ve türbe inşaatında çalıştı. 1514’te Çaldıran, 1517’de Mısır seferlerine katıldı. Kanunî Sultan Süleyman zamanında yeniçeri oldu ve 1521’de Belgrad, 1522’de Rodos seferinde bulunarak atlı sekban oldu. 1526’da katıldığı Mohaç Meydan Muharebesinden sonra sırası ile acemi oğlanlar yayabaşılığı, kapı yayabaşılığı ve zenberekçibaşılığa yükseldi.  1532’de Alman, 1534’de Tebriz ve Bağdat seferlerinden dönüşte “Haseki” rütbesi aldı. Bağdat seferinde Van Kalesi Muhasarasında, göl üzerinde nakliyat yapan kalyonlara top yerleştirdi.

Korfu, Pulya (1537) ve Moldovya (1538) seferlerine katılan Mimar Sinan, Moldovya (Kara Buğdan) seferinde Prut nehri üzerine onüç günde kurduğu köprü ile Kanunî Sultan Süleyman’ın takdirini kazandı. Aynı sene başmimarlığa yükseldi. Mimar Sinan, katıldığı seferlerde Suriye, Mısır, Irak, İran, Balkanlar, Viyana’ya kadar Güney Avrupa’yı görüp mimari eserleri inceledi ve kendisi de birçok eser verdi. İstanbul’da devrin en meşhur mimarları ile Bayezid Camii’nin ustası Mimar Hayreddin ile tanıştı.   Bazı Eserleri  Sinan’ın mimarbaşılığa getirilmeden evvel yaptığı üç eser dikkat çekicidir. Bunlar Halep’de Hüsreviye Külliyesi, Gebze’de Çoban Mustafa Paşa Külliyesi ve İstanbul’da Hürrem Sultan için yapılan Haseki Külliyesi’dir. Mimarbaşı olduktan sonra verdiği üç büyük eser, O’nun sanatının gelişmesini gösteren basamaklar gibidir. Bunların ilki, Şehzadebaşı Camii ve Külliyesidir. Külliyede ayrıca imaret, tabhane (mutfak), kervansaray ve bir sokak ile ayrılmış medrese bulunmaktadır. Süleymaniye Camii, Mimar Sinan’ın İstanbul’daki en muhteşem eseridir. Yirmiyedi metre çapındaki büyük kubbe, zeminden itibaren tedricen yükselen binanın üzerine gayet nisbetli ve ahenkli bir şekilde oturtulmuştur. Sükûnet ve asaleti ifade eden bu sade ve ahenkli görünüşü ile Süleymaniye Camii, olgunlaşmış bir mimariyi temsil etmektedir.Sekiz ayrı binadan meydana gelen Süleymaniye Camii ve Külliyesi, Fatih’ten sonra şehrin ikinci üniversitesi olmuştur.

Mimar Sinan’ın en güzel eseri, seksen yaşında yaptığı Edirne Selimiye Camii’dir. Selimiye’nin kubbesi, Ayasofya kubbesinden daha yüksek ve derindir. 31,50 metre çapındaki kubbe, sekizgen şeklindeki gövde üzerine oturmuştur. Üç şerefeli ince minarelerine üç kişi aynı anda birbirini görmeden çıkabilmektedir.Sinan bu camiin ustalık eseri olduğunu ve bütün sanatını Selimiye’de gösterdiğini belirtmektedir. Mimar Sinan, gördüğü bütün eserleri büyük bir dikkatle incelemiş, fakat hiçbirini aynen taklid etmeyip, sanatını devamlı geliştirmiş ve yenilemiştir. Eserlerindeki sütunlar, duvarlar ve diğer kısımlar taşıdıkları yüke mukavemet edebilecek miktardan daha kalın değildir. Kullandığı bütün mimari unsurlarda bu hesap dikkati çeker. Mimar Sinan aynı zamanda bir şehircilik uzmanıdır. Yapacağı eserin, önce çevresini tanzim ederdi. Yer seçiminde de büyük başarı göstermiş ve eserlerini, çevresine en uygun tarzda yerleştirmiştir. Bilinen eserleri: 84 camii, 53 mescid, 57 medrese, 7 darülkurra, 22 türbe, 17 imaret, 3 darüşşifa, 5 su yolu kemeri, 8 köprü, 20 kervansaray, 35 saray, 8 mahzen, 48 hamam olmak üzere 364 adettir.

İstanbul Süleymâniye Câmii İstanbul’un siluetini minareler ve kubbeler süsler. Şehrin en büyük ve görkemli camii Süleymaniye Camiidir. Dış ve iç estetiği, fevkalade muntazam, göz okşayıcı proporsiyonları seyredeni büyüler. Süleymaniye Camii bir mimari şaheserdir. 16. yy., Türk Osmanlı İmparatorluğunun her bakımdan gelişmiş ve ilerlemiş olduğu bir devirdir. 36 Osmanlı Sultanı arasında 47 yıl ile en uzun hüküm süreni Kanuni Sultan Süleyman’dır. Bu büyük şöhretli Sultan, kendi adına yaptırtacağı camii Koca Mimar Sinan’a havale etmişti. Mimarlık dünyasının bir dehası olan Mimar Sinan, camii ve etrafını saran büyük kompleksi 1550-1557 yılları arasında tamamlamıştır. Türk sanatının klasik döneminin kurucusu ve geliştireni Mimar Sinan, sanatının üstünlüğünü burada da ispat etmişti.

Caminin avlusunun etrafını çevreleyen büyük komplekste okullar, kütüphane, hamam, aşevi, kervansaray, hastane ve dükkânlar bulunur. Süleymaniye’nin dış güzelliğini seyredebilmek için yapıdan uzakta olmak gerekir. Galata Kulesi’nden veya Haliç’in Galata kesiminden, bu imparatorluk eseri bütün haşmeti ile görülebilir. Dört minaresi olan caminin esas mekânını büyük bir kubbe örter. Caminin ana girişi etrafı revaklarla çevrili, ortasında şadırvanı olan iç avludandır. İç mimarideki açıklık, bütünlük, ölçülü bir süsleme buranın haşmetli etkisini güçlendirir. 53 metre yüksekliğinde 26.50 m. çapındaki merkezi kubbeyi fil ayağı denilen dört büyük paye taşır. Mekânın bütün elemanları uyumlu bir armoni içerisindedir. Statik bakımından da yapının dengesi kusursuzdur. Zaman içinde İstanbul şehrini sarsan depremler burada tek bir çatlağa bile sebep olamamıştır. Kubbenin içi geçen yüzyılda yapılmış barok tesirli dekorasyondur. Yerdeki el yapısı tek örnek, mihraplı halı 1950’li yıllarda yerleştirilmişti. İçerideki en göz alıcı yer mihrap duvarındaki 16. yy. orijinal, fevkalade renkli, Türk motifleri ile süslü vitraylardır. Gayet sade mevlithanlar balkonu ve minber yanında, yine mermerden yapılmış mihrap nişinin etrafı çinilerle süslüdür. Sultan locası mihrabın solunda bulunur. Duvarlar Kuran’dan alınan ayetlerle süslüdür. Bunlar Türk kaligrafi sanatının çok güzel örnekleridir. Giriş ve yan cephelerde kadınlara ayrılmış balkonlar yer alır. Girişin sağında bronz kafesli bölme 18. yy. Türk maden işçiliğinin güzel bir örneğidir. Caminin arka avlusunda Sultan Süleyman’ın, bunun yanında da çok sevdiği karısı Roksana’nın büyük türbeleri bulunur. Etrafta değişik asırlarda yapılmış önemli kişilerin mezarları vardır.

Rüstem Paşa Camii Kanuni Sultan Süleyman’ın kızı Mihrimam Sultan’la evli olan, meşhur Osmanlı Sadrazamlarında Hırvat asıllı Rüstem Paşa tarafından, 1561 yılında Mimar Sinan’a yaptırılan cami, dönemin ve Sinan’ın sadeliğinden uzaktır. Camiyi bu sadelikten uzaklaştıran dekoratif öğelerse hiç kuşkusuz İznik çinileridir. Eminönü’nde Uzun Çarşı’nın sahil yoluna indiği yokuşta yükselen tarihi mekân, konum itibarıyla çok kalabalık bir yerleşimin ortasında kalmıştır. Cami, Hacı Halil Mescidi yerine 40x40 zemin üzerine inşa edilmiştir. Tavan örtüsü; 15.50 çapındaki orta kubbeyle ve bu orta kubbeyi destekleyen daha ufak çapta yarım ve tam kubbelerle biçimlendirilmiştir. Rüstem Paşa Camisi 1660 yılındaki yangında hasara uğramış ve 1766 yılında yaşanan büyük deprem sonrasındaysa, caminin minaresi ve kubbesi yıkılmıştır.    

II. Mustafa zamanında onarımdan geçirilen tarihi mekânın, yıkılan kubbe ve minaresinin bu onarım sonrası Sinan dokusundan uzaklaştığı görülür. Mihrimah Sultan Camisi’nde olduğu gibi Rüstem Paşa Camisi’nde de kitabe bulunmamaktadır. Caminin sekizgen şadırvanı cadde üzerinde bir avlu içinde yer alır. Camiyi üç yönde dolanan yüksek avlusunu bir revak çevirmektedir. Tarihi yarımadanın siluetine kondurulmuş caminin iç tasarımında kullanılan İznik çinileri, tarihi mekânın ziyaretçilerini büyük bir tablonun küçük imgelerine dönüştürmeyi başarmıştır.

Selimiye Camisi Mimar Sinan'ın 80 yaşında yaptığı ve "ustalık eserim" dediği anıtsal yapı Osmanlı-Türk sanatının ve dünya Mimarlık tarihinin baş yapıtlarındandır.Yapının mülkiyeti Sultan Selim Vakfındadır. Edirne-Merkez Yeni Mahallededir. Edirne'nin ve Osmanlı İmparatorluğu'nun simgesi olan cami,kentin merkezinde, eskiden Sarıbayır ve Kavak Meydanı denilen yerdedir.Burada daha önce Yıldırım Bayezid'in bir saray yaptırdığı bilinmektedir. 1569-1575'te Sultan II.Selim'in emriyle yaptırılmıştır.Çok uzaklardan dört minaresi ile göze çarpan yapı, kurulduğu yerin seçimiyle, Mimar Sinan'ın aynı zamanda usta bir şehircilik uzmanı olduğunu da göstermektedir.

Kesme taştan yapılan cami iç bölümüyle 1. 620 m2'lik,tümüyle 2 Kesme taştan yapılan cami iç bölümüyle 1.620 m2'lik,tümüyle 2.475 m2'lik bir alanı kaplar. Mimarlık tarihinde en geniş mekana kurulmuş yapı olarak nitelenen Selimiye Camisi, yerden yüksekliği 43.28 m. olan, 31.30m. çapındaki kubbesiyle ilgi çeker.Ayasofya'nınkinden daha büyük olan Kubbe, 6 m. genişliğindeki kemerlerle birbirine bağlanan 8 büyük payeye oturur. Köşelerde dört, Mihrap yerinde bir yarım kubbe merkezi kubbeyi destekler. Yapıyı, kubbe kasnağında 32 küçük pencereyle, yüzlerdeki üst üste 6 dizide çok sayıdaki pencere aydınlatmaktadır. Mimar Sinan'ın yarattığı 8 dayanaklı cami planının en başarılı örneğidir. Önünde 18 kubbe ve 16 sütunla çevrili revak bulunmaktadır. Ortada, mermerden zarif bir şadırvan vardır. Son Cemaat yeri, kalın yuvarlak 6 sütun üzerine 5 kubbelidir. Mermer işlemeli giriş kapısının üzerindeki kubbe yivli, diğerleri düzdür. Caminin 3.80 m. çapında, 70.89 m. yüksekliğindeki üçer şerefeli dört zarif minaresi vardır. Giriş yönündekilerle şerefelere tek yolla, diğer ikisinde ise üç şerefeye ayrı ayrı yollardan çıkılmaktadır. Cami, mimari özelliklerinin erişilmezliği yanında taş, mermer, çini, ahşap sedef gibi süsleme özellikleriyle de son derece önemlidir. Mihrap ve minberi mermer işçiliğinin baş yapıtlarındandır.

Sultan Selim Medresesi Yapım yılı: 1548-1550? Bulunduğu şehir: İstanbul Bulunduğu ilçe: Fatih Bulunduğu semt: Molla Şeref (Yenibahçe) Eser tipi: Medrese Günümüzdeki kullanımı: Hastane

Eser hakkında bilgi: Yavuz Sultan Selim anısına bir külliyeye bağlı olmaksızın Kanuni Sultan Süleyman tarafından yapılan medrese, 1918 yılında aşhane, 1968'den 1980'li yılların başına kadar Türk Hat Sanatları Müzesi olarak hizmet vermiştir. 1990'lı yıllardan itibaren de Şadiye Hatun Tıp Merkezi'ne tahsis edilmiştir. Medrese dershanesine, medresenin yapımının da kısa bir süre sonra minare ve minber eklenerek mescide çevrilmiştir. Ancak 20. yüzyılın ortasında kaidenin üstündeki bölümü yıkılan minare yeniden yapılmamıştır. Yapının içine ziyaret amaçlı girilse bile fotoğraf çekmek için izin almak gerekiyor.

Kanuni Sultan Süleyman Köprüsü Kanuni Sultan Süleyman Köprüsü, İstanbul ilinin Büyükçekmece ilçesinde bulunan, Büyükçekmece ile Mimarsinan arasında yer alan tarihi köprü. İstanbul'u Avrupa'ya bağlayan tarihi ticaret yolu üzerinde, Büyükçekmece Gölü'nün Marmara Denizi ile birleştiği noktada yapılmıştır. Mimar Sinan tarafından inşa edilen köprü, İstanbul'a 36 km uzaklıkta yer almaktadır. Kanuni Sultan Süleyman (1520-1566) Zigetvar Seferi'ne çıkarken, ordunun, Büyükçekmece Gölü ile denizin birleştiği bu noktadan sallarla karşıya geçmekte çok zorlanması üzerine buraya köprü yapılmasını emretmiştir. Ancak Kanuni Sultan Süleyman, Zigetvar Kuşatması'nda öldüğü için köprü, oğlu II. Selim zamanında, 1567'de tamamlanmıştır.

Köprünün girişindeki turistik alan içerisinde Sokullu Mehmet Paşa Camii, Kurşunlu Han ve Kanuni Sultan Süleyman Çeşmesi de yer almaktadır. Mimar Sinan'ın "Köprü, eserlerimin içerisinde şaheserimdir." dediği bu köprü, 636 metre uzunluğunda, 7,17 metre genişliğindedir. 4 ayrı bölümden ve 28 kemerden oluşan köprünün yapımı sırasında, gölün suları büyük tulumbalarla boşaltılarak, 40.000 m³ taş kullanılmıştır. 1986-1989 yılları arasında restore edilen köprü ilçenin sembolüdür.