İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
Advertisements

TEMEL YETENEK RAQİF QASIMOV.
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
Örgütsel Güven ve Adalet
DURUMSALLIK YAKLAŞIMI
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
Tarihi, geçmişi ve amaçları Üretim süreçleri ve yöntemleri
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ - KDS DECISION SUPPORT SYSTEMS-DSS
PAZAR YÖNLÜLÜK.
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
ÖRGÜTLEME.
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Örgütler ve Örgüt teorisi
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
KÜÇÜK İŞLETMELERDE PAZARLAMA İŞLEVİ VE YENİ PAZARLAMA YÖNTEMLERİ
Bölüm 12 Stratejilerinin Uygulanması-1 İşletme Yapıları ve Sistemler
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
E Ğ İ T İ M DENETİMİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR Eğitim Denetimi-I.
MODERN YÖNETİM DÜŞÜNCESİ
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
ÖRGÜT KURAMININ UYGULAMADAKİ YERİ Örgüt kuramı, örgütleri etkin bir şekilde yönetebilmemiz için gelecekte ne olabileceğini olduğu kadar geçmişte.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümde, firmanın büyük ya da küçük oluşunun neden önemli olduğu sorusunu ve büyüklüğün yapı ve kontrolle nasıl ilişkilendirildiğini.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
IV: İç (Mikro) Çevre: Firmanın Üstünlük ve Zayıflıkları
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
İNSAN KAYNAKLARI İŞLEVİNİN TANIMI VE AMAÇLARI
Bölüm 6 Örgütleme.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Burns- Stalker Araştırması (Tavistock Enst), 1961
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
ORGANİZASYON VE ÇEVRE İLİŞKİSİ
İnsan davranışlarının değişimi
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
KURUM KÜLTÜRÜ.
Matriks Organizasyon Yapısı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Durumsallık Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Sunum transkripti:

İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik” ve “organik” sistem olarak iki temel örgüt yapısı ve yönetsel uygulaması tanımlanmıştır. Bu tanımlar, teknoloji ve çevre değişimi uyum sağlamak amacıyla gerçekleştirilmiş iki zıt örneği temsil etmektedir.

MEKANİK SİSTEM Katı bir yapıyı ifade etmektedir ve daha çok durağan bir çevreye uygundur. Mekanik yönetim yapısının özellikleri, bürokratik yapıya benzemektedir. Bu yönetimin temel özellikleri şu şekilde ifade edilebilir: Uzmanlaştırılmış görevler Kesin bir şekilde belirlenmiş görev, sorumluluk ve teknik yöntemler Kesin bir hiyerarşik yapı üst yönetimde toplanmış bilgi Dikey iletişim Faaliyetlerin yönetimi ve iş davranışlarında yöneticilerin karar ve talimatlarının geçerli olması

ORGANİK SİSTEM Değişen durumlara uyabilecek şekilde daha esnek bir yapıyı ifade etmektedir. Bu yapı, yeni ve sürekli beklenmedik bir çevrede çalışan ve hiyararşik yapıda belirlenen rollerin dışında faaliyet göstermek gerektiği zaman gereklidir. Organik sistemin özellikleri ise şu şekilde ifade edilebilir:

Organizasyon içindeki görevlere deneyim ve bilgi bakımından katkıda bulunmak Sürekli gözden geçirilen ve yeniden tanımlanan görevler ve düzenlemeler Denetim, otorite ve iletişimde şebeke tipi örgütlenme Sadece üst yönetimde toplanan değil organizasyonun tamamına yayılmış bilgi Yatay iletişim geçerlidir ve iletişim talimat ve kararlardan daha ziyade bilgiye dayalıdır.

Organik sistem, mekanik sistem kadar hiyerarşik bir yapıya sahip olmamakla birlikte Burns ve stalker, bu yapının tabakalaşmış bir yapı olduğunu belirtmektedir. Bununla birlikte, otorite oy birliği ile sağlanmaktadır ve böylece “en iyi yöntem” ile, diğer bir deyişle bilgili ve donanımlı kişilerin otorite sahibi olması sağlanmaktadır.

Örgütsel amaçlara bağlılık, organik sistemlerde biraz daha fazladır ve formal-informal organizasyonu birbirinden ayırmak oldukça zordur. Organik sistemlerde, örgütsel amaçların ve paylaşılan değerlerin gelişmesi, koordinasyonun sağlanmasına yardımcı olur. Mekanik sistemlerde performansın izlenmesi, komuta zinciri aracılığıyla sağlanmaktadır.

Bir çok organizasyon, karma (hibrid) örgüt yapıdadır Bir çok organizasyon, karma (hibrid) örgüt yapıdadır. Diğer bir deyişle, mekanik ve organik örgüt yapısı aynı anda bulunmaktadır. Örneğin, yönetsel fonksiyonlardan sorumlu olan bir grup, etkili bir organizasyon için organik yapıyı tercih ederken; diğer bir grup ise kural ve sistemleri oluştururken mekanik örgüt yapısını tercih etmektedir.

LAWRENCE VE LORCSH ÇALIŞMASI Lawrence Ve Lorcsh çalışması, altı plastik işletmesi, iki konteyner işletmesi ve iki yiyecek firmasının analiz edilmesiyle ortaya çıkmış bir çalışmadır. Burns Ve Stalker çalışmasının bir uzantısı olarak, sadece yapıyı değil aynı zamanda işletmenin dış çevresinin beklentilerini de incelemişlerdir.

Lawrence Ve Lorcsh, şu sorulara cevap aramıştır: Çevrenin işletmeler üzerindeki taleplerindeki farklılıklar nelerdir? Bu talepler, organizasyonun iç etkinliğini nasıl etkilemektedir? Durgun bir çevrede, mekanik örgüt yapısı başarılı olabilir mi? Olursa neden?, Bu durum, bütünleşmenin daha az gerekli olmasından mı yoksa kararların üst yönetim ya da belirli kişiler tarafından alınması daha etkili sonuç vermesinden mi kaynaklanmaktadır? Farklı endüstrilerde yer alan işletmelerde, bölümlere ayrılmış yapı ve farklılaşma derecesi aynı düzeyde midir? • Eğer farklı endüstrilerdeki işletmelerde, bölümler arası bütünleşme gerekli ise, organizasyonun farklı bölümleri arasındaki bütünleşme sorunlarını etkiler mi?

Burada “işlev” kelimesi, araştırma-geliştirme, üretim ya da satış gibi bölümleri ya da temel varlıkları ifade etmektedir. Bu çalışmanın ilk aşamasını, faaliyetlerini nispeten daha rekabetçi ve dinamik çevrede gerçekleştiren altı adet plastik işletmesinin faaliyetlerinin analiz edilmesi oluşturulmuştur. Bu işletmelerin örgüt yapıları, “farklılaşma” ve “bütünleşme” terimleri doğrultusunda analiz edilmiştir.

Farklılaşma; farklı departmanların yöneticileri arasındaki bilişsel ve duygusal oryantasyonlarındaki farklılık olarak tanımlanmaktadır. Örneğin: Amaç odaklı yönetici: Bölümlerin belirli amaçları üzerine odaklanmıştır. Zaman odaklı yönetici: Uzun dönemli ve kısa dönemli zaman ufku ve acil çözüm bekleyen sorunlara odaklı olarak çalışan bir yönetici Kişiler arası ilişkiye odaklı yönetici: Göreve ve ilişkiye yönelik olarak çalışan yönetici Formal yapıya odaklanmış yönetici: Mekanik ya da organik örgüt tasarımına önem veren yönetici