Orçun Samet YILMAZ Fatih TÜRKAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Oyun Oyunlaştırma Yöntemi
Advertisements

Eğitim İçeriğinin Sunumu
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Yaratıcı Drama Atölyesi
10.HAFTA DRAMA TEKNİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
DRAMA 3.HAFTA EĞİTİCİ DRAMADA ROL OYNAMANIN EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Similasyon (Benzetim)Tekniği
ÖRNEK OLAY.
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
ROL OYNAMA VE YARATICI DRAMA
ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Problem Çözme Becerileri
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğretim Durumlarını Planlama
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
Öğretim Teknikleri - III
ROL OYNAMA ve DRAMA.
Rol Oynama Nedİr ? Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir. 
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
Mesleki Bilgi Sistemi, yaşam boyu sürecek öğrenme ve gelişim yolculuğunda size rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.

Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ Grupla Öğretim Teknikleri
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
ETKİLİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ UYGULAMALARI
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Müzede Yaratıcı Drama.
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
GÖZLEM GEZİSİ YÖNTEMİ Kapsamı
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Orçun Samet YILMAZ Fatih TÜRKAN ROL OYNAMA Orçun Samet YILMAZ Fatih TÜRKAN

ROL OYNAMA (Dramatizasyon) Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir. Bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir. Grubun üyeleri yalnızca dinlemek ya da tartışmak yerine olayın nasıl oluştuğunu izler ve konunun ayrıntısına inerler. Rol yapma, eskiden beri öğretim amacıyla kullanılması önerilen tekniklerdendir.

ROL OYNAMANIN ÖNEMİ Rol oynama yönteminde esas amaç, öğrencilerin belli durumlara ilişkin olarak kendi duygu ve düşüncelerini anlamalarına yardım etmek ve kendilerini çevreleyen sosyal dünya hakkında bir anlam oluşturmalarını sağlamaktır. Bu nedenle, rol oynama yönteminde, işlenmekte olan ders veya konu ile ilgili bir durum veya olay seçmek önemlidir.

ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…

Rol Oynama Yöntemini Etkili Kullanım için Rehber İlkeler: 1) Rol oynama yönteminin başarılı olabilmesi için, uygulamadan önce yapılacak etkinliğin ayrıntıları iyi belirlenmeli ve söz konusu etkinlikte görev alacak öğrencilerin seçimine özen gösterilmelidir. 2) Rol oynama yönteminin uygulanmasında görev alacak öğrencilere canlandıracakları roller hakkında bilgiler detaylı verilmeli ve onlara bu rolleri prova etmeleri için gerekli zaman tanınmalıdır. 3) Rol oynama yönteminin başarısı için, canlandırılacak durumun veya olayın seçiminde öğrencilerin de söz sahibi olmaları gerekir. 4) Rol oynama yönteminde, sınıf ortamı rol oynamaya müsait olacak şekilde düzenlenmelidir. 5) Rol oynamanın sonunda, sınıfta oyuna ilişkin olarak mutlaka bir tartışma ortamının oluşturulması gerekir.

Rol oynamanın faydaları 1. Yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirir 2. Zihinsel kapasiteyi geliştirir 3. Kişiliğin gelişmesine katkıda bulunur 4. Bağımsız düşünme ve karar vermeyi geliştirir 5. İletişim becerilerinin gelişmesini sağlar 6. Duyguların farkına varılması ve ifade edilmesini sağlar 7. Sosyal farkındalığın artmasını ve problem çözme yeteneğinin gelişmesini sağlar 8. Estetik ve sanatsal duyarlılığın artmasını sağlar 9. İşbirliği içinde çalışma yeteneğini geliştirir 10. Çocuğun rahat hareket etmesine yardımcı olur 11. Çocuğun konuyu daha kolay öğrenmesini sağlar 12. Öğretmenle çocuklar arasında daha olumlu etkileşim sağlar. 13. Üst düzey düşünme becerilerini geliştirir 14. Hoşgörülü olma duygusunu geliştirir 15. Arkadaşlık ilişkilerinin gelişmesini sağlar. 16. Bedensel hareketleri daha uyumlu olur. 17. Bilgi edinme ve öğrenme isteği artar. 18. Sınıfta yalnızlık hisseden çocuklar diğer çocuklarla kaynaşır.

Rol oynamanın eksik yönleri a- Drama etkinliklerinin titizlikle plânlanması gerekmektedir. Herhangi bir noktada meydana gelecek yanlışlık, öğrencinin gerçekçi bir durumu sergileme yeteneğinin tıkanmasına sebep olabilir. b- Sorun, dramaya katılan kişilerle yakından ilgili olmalıdır. Bazı konu alanlarında gerçekçi paralelliklerin gözlenmesi güçtür. c- Dramada tartışma sorun üzerinde odaklanmalıdır. Durumdaki dostane ilişkiler etkili bir biçimde oluşturulmadığında oyuncuları eleştirme eğilimi ortaya çıkabilir. d- Küçük grup gerektirir, sınıfın tamamı görevlendirilemez. e- Fazla zaman gerektirir. f- Bazı öğrenciler karakterleri ya da olayları anlamakta güçlük çekebilirler. g- Yetenekli öğrenciler durumu tekelinde bulundurabilirler. h- Öğrenciler rolleri oynarken sık sık aşırıya kaçarlar. Bu durum sınıf atmosferini bozacağı gibi öğrenmeyi de olumsuz etkiler. ı- Çekingenlik ya da konuşma problemleri gibi beceri eksiklikleri olan öğrenciler için iyi bir yöntem olmayabilir. i- Katılan her öğrencinin yaratıcılığını gerektirir. j- Amaçları açıkça belirtilmezse yalnızca bizzat faaliyete katılanlar için yararlı olur.

Rol oynamanın aşamaları aşağıdaki tabloda sınıflandırılmıştır. Grubu Isındırma • Problemi tanımlama ve tanıtma • Problemi açıklığa kavuşturma • Yorumlama ve araştırma • Rol yapmayı açıklama 2. Aşama Katılımcıların Seçimi • Rolleri analiz etme • Oyuncuların seçimi 3. Aşama Sahneyi Hazırlama • Hareketleri kararlaştırma • Rolleri açıklama • Problem durumunun içine girme 4. Aşama Gözlemcileri Hazırlama • Neyi arayacağına karar verme • Gözlem işleri verme 5. Aşama Rol Yapma • Rol yapmaya başlama • Rol yapmaya devam etme • Rol yapmayı bırakma 6. Aşama Tartışma ve Değerlendirme • Rol sürecini gözden geçirme • Odaklaşılan konuyu tartışma • Sonraki rolü geliştirme 7. Aşama Tekrar Oynama • Gözden geçirilen rolleri oynama, sonraki aşamalar ve davranışlarla ilgili seçenek önerme 8. Aşama • 6. aşamadakileri tekrarlama 9. Aşama Yaşantıları Paylaşma ve Genelleme Yapma • Problem durumlarını gerçek yaşantılarla ve var olan problemle ilişkilendirme. Davranışın genel ilkelerini araştırma

BANKA SIRASI Banka Sırası Konu: Toplumsal Hayatın Kurallarına Uyarım, Sorumluluk, Kul hakkı Teknik: Yaratıcı drama Süre: 20 dk. Hedef ve Davranışlar: 1. Toplumsal hayatta başkalarına karşı saygılı davranışlar geliştirmesi gerektiğine inanır. Etkinlikler: Öğretmen sınıfa girer ve “Çocuklar bugün sizinle günlük hayatta çok sık karşılaşılan bir durumu canlandıracağız” der. Öğretmen, çocuklar! İnsan toplumsal bir varlık olarak yaratılmıştır. Bu nedenle insanlar toplum hâlinde yaşamak durumundadır. Toplumda huzurun sağlanması için de her vatandaşın uyması gereken kurallar vardır şeklinde konuya giriş yapar. Öğretmen canlandırma için sınıftan gönüllü 10 öğrenci seçer. Bu öğrencilerden 5 tanesi, bankada sıra bekleyen insanları canlandırır. Diğer Öğrencilerden biri banka memuru, 4’ü ise sırayı bozan ve insanların hakkına tecavüz eden, huzuru bozan kişiler olacaktır. Banka memuru olan bir masanın arkasına oturur. Diğer öğrenciler önünde sıra olur diğer 4’ü de sırayı bozan kişilerdir. Sırayı bozan kişiler farklı tiplemelerde gelebilirler. Sıradaki öğrenciler de bu kişilere karşı tavırlarını gösterirler hatta oyun kavga rolüne kadar gidebilir. Örnek Uygulama 1 1. Sırayı Bozan Kişi: Bir dakika çok acele bir işim var hemen şunu halledip gideceğim. Sıradakiler: Lütfen! Sıraya geçer misiniz biz de kaç saattir bekliyoruz, bizim de acelemiz var (Onu sıranın arkasına gönderirler). 2. Sırayı Bozan Kişi: (Yaşlı bir teyze rolünde) Sıranın en önüne geçer ve “Bir dakika evladım sadece bir şey sorup gideceğim” Sıradakiler: Yaşlı olduğu için teyzeye ses çıkarmazlar. 3. Sırayı Bozan kişi: Sıranın en önüne geçer; burası benim sıram bir işim vardı onu halletmek için ayrılmıştım. Sıradakiler: İyice sinirlenirler. 4. Sırayı Bozan Kişi: Hiçbir mazeret belirtmeden sıranın en önüne durur ve itirazlara aldırmaz, böylece kavga patlak verir. 5. Banka memuru rolünde ki öğrenci: (sıradakilere aldırış etmez başka işlerle uğraşır, sıradaki insanları gereksiz yere bekletir, sorumluluğunu tam olarak yerine getirmez) Tartışma: Öğretmen oyun sonunda öğrencilerin duygu ve düşüncelerini alır. - Bu kişiler sırayı ihlal edince neler hissettiniz? - Sırada beklerken birinin sıranızı alması nasıl bir duygu? - Çok kızdınız mı? - Günlük hayatta böyle şeyler başınıza geliyor mu? - O zaman ne yapıyorsunuz? - Böyle kişiler insanların hakkına mı giriyor? Neden? - (Sırayı bozanlara) böyle bir davranışı yaparken hiç utanma hissettiniz mi? - Günlük hayat da böyle alışkanlıklarınız var mı? - Bu şekilde kurallara uymayan kişiler, topluma nasıl zarar verebilir? Değerlendirme: 1- Toplumsal hayatın kurallarından bazılarını sayınız? 2- Toplumda huzurlu ve mutlu olabilmek için nelere dikkat etmeliyiz? NOT: Bu çalışma için öğretmen önceden rollerin yazılı olduğu çalışma kağıtları hazırlayabilir. Bu kağıtlarda roller yazılı olabilir ve çocuklar istedikleri rolleri seçerek canlandırma yapabilirler.

KAYNAKLAR w3.gazi.edu.tr/web/alperal/rol.pdf http://www.odevarsivi.com/dosya.asp?islem=gor&dosya_no=98286 www.sinifogretmenim.net/forum/showthread.php?tid=3266 www.yonetimdanismanlari.org/odev.asp?odevno=98286 celilalagoz.googlepages.com/MEHMETAKBABAroloynama2537101.doc http://atanesa.atauni.edu.tr/NesneGor.aspx?NesneId=8948

Elements www.animationfactory.com