GELİR VERGİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI MODEL ÖNERİSİ VERGİ KONSEYİ 30 Haziran 2006 İSTANBUL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
BÜYÜK YATIRIMLARIN TEŞVİKİ HAKKINDA KANUN TASARISI
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
BİLGİ TOPLUMU STRATEJİSİ Halil İbrahim AKÇA DPT Müsteşar Yrd. 7 Eylül 2006.
AB MÜZAKERE SÜRECİNDE SON GELİŞMELER
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
GELECEĞİ TAHMİN ETMENİN EN İYİ YOLU ONU YARATMAKTIR…
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Menkul Sermaye İradı.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
KAYIT DIŞI EKONOMİYLE MÜCADELE STRATEJİSİ
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
BÜTÇE AÇIKLARI.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
TÜRK VERGİ SİSTEMİ Hazırlayan Sevda AKAR Copyright©
Belediye Ortaklık Ağları Projesi TUSENET – Türk –İsveç Belediye Ortaklık Ağları / Turkish – Swedish Municipal Network.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
ENFLASYON MUHASEBESİ NEDEN TALEP EDİLİYOR?. Enflasyonun başlıca zararları.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
Bankacılık sektörü Nisan-Haziran 2011 dönemindeki gelişmeler 27 Temmuz 2011.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
TİCARİ KAZANCIN TESPİTİ ÜYELER (Alfabetik Sıra) Şinasi AYDEMİR Erdal ÇALIKOĞLU Can DOĞAN (Koordinatör) Sait ÖCAL Hayati ŞAHİN Kürşad ŞAHİN İbrahim YELMENOĞLU.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI
Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi Süreci
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
7020 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
DÜZGÜN İŞ (DECENT WORK)
Sunum transkripti:

GELİR VERGİSİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI MODEL ÖNERİSİ VERGİ KONSEYİ 30 Haziran 2006 İSTANBUL

2 GÜNDEM 1.Yabancı Danışman Görüşleri, 2.Gelir Vergisi Tabanı, Ekonomik Analiz, 3.Gelir Vergisinin Yeniden Yapılandırılması Raporu, 4.Temel Tercihlerin Oluşturulması.

3 YAPILAN ÇALIŞMALAR 1.Abant I. ve II. Ortak akıl arama toplantıları ( ) 2.Kartepe Arama Toplantısı, 3.Çalışma Grupları Toplantıları, 4.Ekonomik Analiz, 5.Dünya Uygulamaları (10 Ülke Analizi), 6.Yabancı Danışman Toplantıları, 7.Kayıtlı Ekonomiye Geçiş Antalya Arama Toplantısı, 8.Yeni Sistematik Çalışması.

4 İŞ PLANI 1.Gelir Vergisinin Yeniden Yapılandırılması Vergi Konseyi Raporunun Sonuçlandırılması ve Bakanlığa Sunumu ( ), 2.Sivil toplum kuruluşları ve akademik çevrelerden geniş katılımlı görüşler alınması. 3.Ekonomik Analiz Çalışmalarının Tamamlanması ( ), 4.Vergi Politikası Geliştirme Süreci Projesi, AB Destekli Eşleştirme (Twining) Projesi (2008) Özel Danışmanlık Hizmeti Alınması ( ), 5.Yeni Gelir Vergisi Kanunu Tasarı Taslak Metninin Gerekçesi ve Etki Analiziyle Birlikte Tamamlanması ( )

5 A-TEMEL GEREKÇELER /1 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun genel olarak dışa kapalı ekonomi rejimlerinin hakim olduğu dönemlerin felsefesini yansıtması; dışa açık ve serbest piyasa ekonomisi kurallarına uygun yeni bir vergi sistemi felsefesini inşa etme gereksiniminin doğması, Dünyada küreselleşme sürecinin hız kazanması ve rekabetin artması, serbest piyasa ekonomisi kurallarının daha etkin hale gelmesi, vergi rekabetinin artması, vergi taban ve matrahının uluslararası mobilite kazanması,

6 A-TEMEL GEREKÇELER /2 Ekonomide istikrarlı ve sürdürülebilir bir döneme girilmiş olması, mali disipline dayanan ekonomik istikrarı, dış ticaretteki yapısal dengesizliğin yolaçtığı cari işlemler dengesindeki risklerin tehdit etmesi, Avrupa Birliği ile müzakere sürecine girilmiş olması ve sistemler arasında uyum ihtiyacının doğması,

7 A-TEMEL GEREKÇELER /3 İşsizlik oranının yüksek, işgücüne katılım oranının ise düşük olması, artan göçlerle bu temel sorunun sosyal yapıyı tahrip etmesi, Son yıllarda artış göstermiş olmasına rağmen, doğrudan yabancı sermaye ve portföy sermayesi şeklindeki yatırımlardan ülkemizin yeterli payı alamamış olması, İşletmelerin sermaye yapılarının zayıf, verimliliklerinin yetersiz olması, uzun yıllar hüküm süren istikrarsızlık ve yüksek enflasyon nedeniyle sermayelerin kayıt dışı veya kredi mekanizması ile çalıştırılması, yurtdışında ciddi miktarda yerli sermayenin mevcut olduğuna ilişkin genel kanaat,

8 A-TEMEL GEREKÇELER / yılından bu yana çok sayıda değişikliklerle karmaşık ve içinden çıkılamaz bir duruma gelmesi ve üniter sisteme dayanan temel felsefesini yitirmesi (70’i geçici 196 madde), Mükelleflerin vergiye uyum göstermede ciddi sorunlarının olması, idari yapının ve denetimin yetersizliği ile beraber kayıtdışı ekonominin yaygınlığı, Vergi oranlarının yüksekliği ve karmaşıklığı, vergi yükünün dengeli dağılmaması,

9 A-TEMEL GEREKÇELER /5 Vergi tabanının dar, beyannameli mükellef sayısının yetersiz olması, Mükelleflerin toplanan vergilerin yerinde harcandığına ilişkin inançlarının zayıflığı, buna karşılık devletin harcamalarına (eğitim, sağlık, sosyal yardım gibi) doğrudan katılma ve katkıda bulunma isteğinin ve motivasyonunun yüksek olması, Mükelleflerin geleceğe olan güvenlerinin zayıf olması, geçimlerini sağlayacak giderlere indirimlerin yeterince karşılanmadığı gerekçesinin vergiye karşı direnci artırması,

10 A-TEMEL GEREKÇELER /6 Vergi güvenlik mekanizmalarının yetersiz olması ve bunun yanında uluslarası uygulamalarda yeralan güvenlik sistemleriyle paralelliğin sağlanmamış olması, Şehirleşme ve artan göçlerle oluşan kentsel rantların vergilendirilmesinde yetersiz kalınması, Kayıtdışı istihdamın yüksek olması ve bunun yolaçtığı ekonomik ve sosyal sorunların ekonomideki dengeleri bozuyor olması,

11 B-TEMEL AMAÇ Gelir vergisinin yeniden yapılandırılmasında temel amaç; Gelir vergisinin yeniden yapılandırılmasında temel amaç; Ekonomik ve sosyal politikalarla uyumlu, Ekonomik ve sosyal politikalarla uyumlu, Sermaye birikimini güçlendiren, yatırımları ve istihdamı artıran, Sermaye birikimini güçlendiren, yatırımları ve istihdamı artıran, Vergi yükünü düşürerek mükelleflerin gönüllü uyumunu artıran, vergi güvenliğini güçlendirmek suretiyle kayıtlı ekonomiye geçişi hızlandıran, Vergi yükünü düşürerek mükelleflerin gönüllü uyumunu artıran, vergi güvenliğini güçlendirmek suretiyle kayıtlı ekonomiye geçişi hızlandıran, Verginin tabana yayılması suretiyle vergi oranlarının düşürülmesine imkan sağlayan, Verginin tabana yayılması suretiyle vergi oranlarının düşürülmesine imkan sağlayan, Uluslararası eğilimlere uygun, Uluslararası eğilimlere uygun, bir gelir vergisi sistemini oluşturmak ve böylece ekonomide sürdürülebilir bir büyümeyi ve verimlilik artışını desteklemektir.

12 C-TEMEL İLKELER Basitlik, açıklık, sadelik, Basitlik, açıklık, sadelik, Mükellef odaklılık, Mükellef odaklılık, Hakkaniyet ve yasallık, Hakkaniyet ve yasallık, Öngörülebilirlik, geriye yürümezlik, sürdürülebilirlik, Öngörülebilirlik, geriye yürümezlik, sürdürülebilirlik, Gerçek geliri kavramak, Gerçek geliri kavramak, Verimlilik, etkinlik, uygulanabilirlik, Verimlilik, etkinlik, uygulanabilirlik, Sosyal mutabakat ve ortak akla dayanan katılımcı yaklaşım. Sosyal mutabakat ve ortak akla dayanan katılımcı yaklaşım.

13 D-TEMEL HEDEFLER /1 Sermaye birikiminin güçlendirilmesi, sürdürüleblir kalkınmanın sağlanması, doğrudan yabancı sermaye ve genel olarak yatırımların ve istihdamın artırılması, Sermaye birikiminin güçlendirilmesi, sürdürüleblir kalkınmanın sağlanması, doğrudan yabancı sermaye ve genel olarak yatırımların ve istihdamın artırılması, Sermaye piyasalarının derinleştirilmesi, portföy sermayesi yatırımlarının artırılması, Sermaye piyasalarının derinleştirilmesi, portföy sermayesi yatırımlarının artırılması, Ekonomide verimliliğin artırılması, Ekonomide verimliliğin artırılması, Özkaynak kullanımının özendirilmesi, Özkaynak kullanımının özendirilmesi, İstisna ve muafiyetlerin daraltılması, İstisna ve muafiyetlerin daraltılması, Vergi güvenlik müesseselerinin geliştirilmesi, etkililiğinin ve etkinliğinin artırılması, Vergi güvenlik müesseselerinin geliştirilmesi, etkililiğinin ve etkinliğinin artırılması,

14 D-TEMEL HEDEFLER /2 Adil gelir bölüşümünü ve eğitim ve sağlık gibi temel ihtiyaçların karşılanmasını ve çevrenin korunmasını sağlayacak sosyal politikaların desteklenmesi, Adil gelir bölüşümünü ve eğitim ve sağlık gibi temel ihtiyaçların karşılanmasını ve çevrenin korunmasını sağlayacak sosyal politikaların desteklenmesi, AB sürecinde kayıtlı ekonomiye geçişin hızlandırılması, AB sürecinde kayıtlı ekonomiye geçişin hızlandırılması, Mali disiplin ve bütçe dengesinin gözetilmesi, Mali disiplin ve bütçe dengesinin gözetilmesi, Yeni sistematik, yeni kodifikasyon ile daha anlaşılır basit bir yapının kurulması, Yeni sistematik, yeni kodifikasyon ile daha anlaşılır basit bir yapının kurulması, Kurumlar vergisi ile tam entegrasyon. Kurumlar vergisi ile tam entegrasyon.

15 1.BASİTLİK, AÇIKLIK, SADELİK /1 Kurumlar vergisi ile tam entegrasyon, Kurumlar vergisi ile tam entegrasyon, Gelir unsuru sayısının azaltılması, Gelir unsuru sayısının azaltılması, Kazanç tespitinde yeknesaklık sağlanması, Kazanç tespitinde yeknesaklık sağlanması, Tarife ve oran sadeliği, Tarife ve oran sadeliği, Güncelliği kalmamış hükümlerden arındırma, Güncelliği kalmamış hükümlerden arındırma, İhtilaflı konulara açıklık getirilmesi, İhtilaflı konulara açıklık getirilmesi, Beyan ve ödeme sürelerinde kolaylık, Beyan ve ödeme sürelerinde kolaylık,

16 1.BASİTLİK, AÇIKLIK, SADELİK /2 Dilde sadeleştirme, Dilde sadeleştirme, VUK Değerleme hükümlerine açıklık ve uluslararası normlara uygunluk (UFRS bazlı düzenlemeler), VUK Değerleme hükümlerine açıklık ve uluslararası normlara uygunluk (UFRS bazlı düzenlemeler), Tam ve dar mükellefiyet esasında düzenlemelerdeki dağınıklığın giderilmesi, Tam ve dar mükellefiyet esasında düzenlemelerdeki dağınıklığın giderilmesi, Kavram bazında gruplandırmalara gidilmesi, Kavram bazında gruplandırmalara gidilmesi, Yeni sistematik, yeni kodifikasyon. Yeni sistematik, yeni kodifikasyon.

17 2.HAKKANİYET ve YASALLIK Asgari geçim harcamaları indirimi, Asgari geçim harcamaları indirimi, Bakanlar Kurulu ve Bakanlığa verilen yetkilerin sınırlandırılması, Bakanlar Kurulu ve Bakanlığa verilen yetkilerin sınırlandırılması, Geriye yürümezlik ilkelerinin gözetilmesi, Geriye yürümezlik ilkelerinin gözetilmesi, Kanun önünde eşitlik. Kanun önünde eşitlik.

18 3.GERÇEK GELİRİ KAVRAMAK UFRS bazlı değerleme sistemi, UFRS bazlı değerleme sistemi, Gelirin tespitinde dikkate alınmayan giderlerin bertaraf edilmesi (Tecil faizi, kıdem tazminatı karşılığı, garanti gider karşılıkları, henüz ödenmemiş SSK primleri), Gelirin tespitinde dikkate alınmayan giderlerin bertaraf edilmesi (Tecil faizi, kıdem tazminatı karşılığı, garanti gider karşılıkları, henüz ödenmemiş SSK primleri), Asgari geçim harcamalarının dikkate alınması. Asgari geçim harcamalarının dikkate alınması.

19 4.VERGİ GÜVENLİK MÜESSESELERİNİN GELİŞTİRİLMESİ, ETKİNLİKLERİNİN ARTIRILMASI, CFC, Transfer fiyatlandırma, Kazanç karinesi / gider bildirimi esasının getirilmesi, Beyanname ön revizyonu, FAVÖK bildirimlerinin değerlendirilmesi amacıyla sektörel marjların belirlenmesi ve mükelleflerden izah istenilmesine imkan sağlayan düzenlemeler, Hizmet işletmelerinde ortalama asgari hasılat kontrolü, Meslek mensuplarının sorumluluklarının belirli hale getirilmesi ve yetkilerinin artırılması. Gayrimenkulde değerleme müesseseleriyle vergi sisteminin bağlantısının kurulması. Gayrimenkul kira gelirlerinde mahalle muhtarlıklarının ellerindeki verilerden yararlanılması.

20 5. SERMAYE BİRİKİMİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ, YATIRIM, BÜYÜME VE İSTİHDAMIN ARTIRILMASI İkili (dual) esasın benimsenmesi ve sermaye kazançları ile diğer kazançların vergilendirilmesinde net ayrım, Kayıtdışı istihdamın kayda alınması ve yeni istihdam sağlanması halinde istihdam vergi yükünde indirimin sağlanması, Genç girişimcilerin desteklenmesi, Ar-Ge ve Teknoloji indirimi, Stratejik yatırımlarda indirimli vergi oranı, Aile içi üretimin ve küçük esnaf faaliyetlerinin kapsamının genişletilmesi ve desteklenmesi ile kadın nüfusun iş gücüne katılma oranının yükseltilmesi.

21 6. SERMAYE PİYASALARININ DERİNLEŞTİRİLMESİ İkili (Dual) vergileme sistemi, Tasarrufların vergilendirilmesine ilişkin AB kriterlerinin benimsenmesi,

22 7.VERGİ TABANININ YAYGINLAŞTIRILMASI, MÜKELLEF UYUMUNUN ARTIRILMASI İstisna ve muafiyetlerin daraltılması, Vergi güvenlik müesseselerinin güçlendirilmesi, Vergi oranlarının düşürülmesi (yeni tarife yapısı), Basitlik, açıklık ve sadelik getirilmesi, Gelir idaresi ve denetim altyapısının güçlendirilmesi.

23 GELİR Safi Artış Teorisi Kaynak Teorisi Tercih: Kaynak Teorisi (Tüketim harcamaları destekli)

24 VERGİ SİSTEMLERİ Üniter sistem Sabit oran, İkili sistem, Tüketim esaslı vergileme. Tercih :İkili sistem

25 GELİR UNSURLARI 1.Girişim Gelirleri 1.Girişim Gelirleri (*) 2.Ücretler 3.Sermaye Gelirleri (**) (*)Ticari kazanç, zirai kazanç ve serbest meslek kazançlarını kapsamaktadır. (**)Menkul ve gayrimenkul sermaye iratları ile değer artış kazançlarını kapsamaktadır.

26 TARİFE YAPISI Sermaye gelirlerinde düz oranlı vergileme (%10 ve %15), Sermaye gelirlerinde düz oranlı vergileme (%10 ve %15), Diğer gelirlerde 2 veya 3 kademeli artan oranlı tarife Diğer gelirlerde 2 veya 3 kademeli artan oranlı tarife (En az geçim indirimi dikkate alındığında 3 veya 4 kademe).

27 GİRİŞİM GELİRLERİNİN TESPİTİ Bilanço Esası (Tahakkuk Esası) İşletme Hesabı Esası (Tahakkuk Esası) Basit Usul (Tahakkuk Esası) (?) Serbest Meslek Defteri (Tahakkuk/Tahsil Esası) (?)

28 BASİT USUL Kapsamı daraltılarak muhafaza edilmesi, Güvenlik sistemleriyle desteklenmesi Uygulamaların etkinleştirilmesi

29 KENTSEL RANTLARIN VERGİLENMESİ İmar rantları için değer artış vergilerinin etkinleştirilmesi Hizmet fiyatlandırmasında “kullanana ödet” anlayışının yaygınlaştırılması, harç uygulamasının etkinleştirilmesi Büyükşehirlerde belediye gelirleri için ilave vergiler konulması

30 İNDİRİM Ücretliler için asgari geçim indirimi, Diğer mükellefler için matrah beyanına bağlı sağlık, eğitim ve benzeri gider indirimleri, İndirimler matrahın belirli oranı ile sınırlandırılmalı, Belgeli harcamalara bağlı olması konusunda görüş oluşturulacak. Emeklilik sisteminin desteklenmesi Sakatlık indiriminin muhafaza edilmesi

31 VERGİ BEYAN VE ÖDEME SÜRELERİ Mevcut karmaşık yapı giderilmeli, Bütün beyannameler ilgili ayın 25’nci gününe kadar verilmeli, Tüm vergiler ilgili ayın son gününe kadar ödenmeli, Yılın son dönemi için geçici vergi beyanı alınmamalı.