Eşduyum- Empati Kişinin kendini diğerinin yerine bir an için koyup, o durumda ne hissedip, düşüneceğini, nasıl davranabileceğini düşünerek bir tür içe.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
Advertisements

KADIN CİNSEL İSTEK BOZUKLUKLARINDA TANI VE TEDAVİ ALGORİTMASI
Şİddet Muhammet GÜLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
İLETİŞİM BECERİLERİ fEyZA eRKAN.
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
PSİKİYATRİK GÖRÜŞME VE DEĞERLENDİRME
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
Hasta Memnuniyeti-İletişim
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
EŞ SORUNLARI EŞ SORUNLARI HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Kanserli hasta ve iletişim becerileri
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
PSİKOTERAPİLER Genel Bilgiler
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
İLETİŞİM BECERİLERİ MODÜLÜ Anlaşılır Dile Çevirme ve Temel Gereksinimler.
PSİKİYATRİYE GİRİŞ PSİKANALİTİK KURAM.
REHBERLİK DERSİ III.
Bütüncül (Eklektik) Psikoterapi
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Sağlık Ortamlarında İletişim
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞA YAKLAŞIM
Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI.
Hekim-Hasta İletişimi
Kişilerarası iletişim çatışmaları
YEME BOZUKLUKLARI OBEZİTE ANOREKSİYA NEVROZA BLUMİYA NEVROZA.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
PSİKOTERAPİ.
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD 2016
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Kişisel Rehberlik.
Suisit-İntihar-Özkıyım
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
PSY 503 KLİNİK PSİKOLOJİDE PSİKOTERAPİ EĞİTİMİ VE HİZMETE YANSIMALARI Yrd. Doç. Dr. Nazlı Balkır Işık Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı.
Psikiyatride öykü alma ve muayene
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
AİLEDE İLETİŞİM.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
REHBERLİK DERSİ III.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EMPATİK İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

Eşduyum- Empati Kişinin kendini diğerinin yerine bir an için koyup, o durumda ne hissedip, düşüneceğini, nasıl davranabileceğini düşünerek bir tür içe bakışı gerçekleştirmesi; Kendi benliğinden kısa bir süre için ayrılıp diğer benliğe yaklaşması; Orada kalıp, kaybolmadan kendi benliğine geri dönmesi ile mümkün olur.

Eşduyum- Empati Sorunlar Terapistin hastasıyla özdeşleşmesi, kendi kimliğinden çıkması tedavide önemli bir tehlikedir. Sınır sorunlarına neden olur Profesyonelliği tehdit eder

Eşduyum- Empati Sorunlar Terapistin sorunları, sıkıntıları Terapistlerin de ruhsal sorunları olabilir Depresyon, yas, travma, ağır anksiyete Mutsuzluk, ilişki sorunları, yalnızlık Kişilik etkeni Narsistik kişilik patolojileri Kimlik bocalaması

İlgilenebilmek İnsan ilişkilerinde ilgi (artılar, eksiler) Sevgi, bağımlılık, cinsel ilgi, maddi ilişki, yardım alma, eğitim ilişkisi, ortak çalışma, merak Psikoterapide ilgi Hastayı tanıma, anlamaya çalışma, sorunları için yardım etmeye yönelik ilgi

Psikoterapide Uygunsuz İlgi Dikizci merak Arkadaşlık, dostluk ilgisi Cinsel ilgi Maddi ilişki (borç, borsa tüyosu, iş) “Hastam bana ilgi duydu, ben değil” Aktarım, karşı aktarımın çözümlenmesi

Yan Tutmamak (nötralite), Yargılamamak Hastanın içsel çatışmaları, duygu, düşünceleri, istekleri arasında yan tutmamak; Hasta ve aile bireyleri/ yakınları arasında taraf tutmamak; Hastayı patojen etkilerden korumak; Hastanın bazı davranışlarını yargılamadan önlemek (şiddet vb).

Yan Tutmamak (nötralite) Yargılamamak Hastayı kendi görüş ve inançlarımıza uydurmaya çalışmamak; Onun inanç ve görüşlerine karşı nötr olmak; Yargılamamak gerekli güven ortamını yaratır.

Esnek Olabilmek Her bireyin yapısı da rahatsızlığı ya da sorunları da farklı, biriciktir. Hastayı kafamızdaki kuram ya da görüşe uydurmamalıyız. Hastanın yararı ön planda olmalı. Hastamız eğitilmediğimiz bir yöntemden yararlanacaksa sevk etmeliyiz.

Uygulamalı Psikoterapi Eğitimi Psikiyatri Uzmanlık Eğitiminde Psikoterapi Eğitimi Ana akımlara ait temel eğitim Psikodinamik kuram Bilişsel davranışçı kuram Temel yöntemler Bireysel Grup Aile

Uzmanlık Eğitiminde Psikoterapi Eğitimi Kuramsal eğitim: Yılda en az 60 saat Uygulamalı eğitim Hasta görme Süpervizyon Tutum ve beceri eğitimi

Psikodinamik Psikoterapi Yürütebilme Becerisi Psikodinamik psikoterapötik tedaviye uygun olabilecek hastaları ve başvuru sorunlarını tanıyabilmek Hastayı açık ve saklı anlamlar açısından dinleyebilmek Hastalarla oluşan klinik durumla ilişkili olabilecek kendi davranışlarını ve psikolojik deneyimlerini gözlemleyebilmek ve analiz edebilmek Hastanın geçmişindeki önemli kişilerle olan ilişkilerindeki iletişim ve davranış kalıplarını belirleyebilmek Hastaların kendilerini anlamasını artıracak destekleyici ve/veya yorumlayıcı teknikleri kullanarak müdahale edebilmek TPD Müfredat Belgesi

Bilişsel-Davranışçı Terapi Yürütebilme Becerileri Hastanın sorunlarını çarpıtılmış düşünceler ve bilişsel şemalara ait terimler ile formüle edebilmek. Ev ödevleri vermek de dahil olmak üzere, destekleyici, eğitsel, işbirliğine yönelik ve direktif öğeleri uygun bir bileşimde kullanarak terapötik bir ilişki kurabilmek Kendi kendini gözlemleme araçları kullanarak otomatik düşüncelerin ve irrasyonel inançların belirlenmesinde ve de böylesi düşünceler ile sorun yaratıcı duygu ve davranışlar arasındaki bağlantıyı anlamada hastaya yardım etmek Değer biçme, gerçeği değerlendirme ve düşünceyi durdurma yöntemlerini kullanarak işlev bozukluğu olan düşünceleri değiştirmek için hastaya yardım etmek Davranışçı teknikleri (gevşeme eğitimi vb.) uygun biçimde kullanabilmek TPD Müfredat Belgesi

Etkin İletişim Tekniklerini Kullanabilme Becerisi Hastaları dinleyip anlayabilme ve sözel olmayan iletişime dikkat edebilme becerisini edinmek; hastalarla iletişimde sözel, sözel olmayan ve yazılı yöntemleri iyi kullanabilmek Hastalarla ilişkide güven, dürüstlük, açıklık ve rahatlık duyguları yaratarak terapötik ittifakı geliştirebilmek ve sürdürebilmek Hekimin kendi duygularının ve davranışlarının etkisini anlamak ve böylece bunların tedaviyi etkilememesini sağlamak Hastaları ve diğer profesyonelleri tıbbi, psikososyal ve davranışsal konularda eğitmek TPD Müfredat Belgesi

Hastalar ve Aileleriyle Etkin Biçimde İletişim Hasta ve ailelerle iletişimi eğitim ve entellektüel düzeylerine göre ayarlayabilmek ve tıbbi terminoloji kullanmadan bilgilendirme yapabilmek Hastalara ve ailelerine sosyokültürel bir duyarlılıkla yaklaşmak; hastaların kültürel, etnik, dinsel ve ekonomik kökenlerine saygı göstermek Anlaşılır ve kullanılabilir önleyici bir eğitim verebilmek Hastalar ve aileleriyle dayanışma içinde olmak; işbirliğini geliştirmek ve sürdürmek Hastayı ve aileyi, gereksinimlerini göz önünde tutarak tedavi planlarına dahil edebilmek TPD Müfredat Belgesi

Terapi ile İlgili Tutumlar: Eğitim gören Hastalarla terapötik ilişkide empatik, saygılı, meraklı, açık, yargılayıcı olmayan, işbirliğine yatkın ve belirsizliklere tahammüllü olabilmelidir. Hastalarla terapötik ilişkide gündeme gelebilecek sosyokültürel, sosyoekonomik ve eğitimsel konulara duyarlı olmalıdır. Terapi süpervizyonunda tedavi oturumlarının doğrudan gözlemlenmesi ya da ses/görüntü kaydıyla gözden geçirilmesine açık olmalıdır. TPD Müfredat Belgesi

Psikoterapide Temel Araç / Yöntemler Açıklık Getirme – Clarification Bağlantı Kurma – Linking Yansıtma – Reflection Yorum – Interpretation Yüzleştirme – Confrontation

Açıklık Getirme Hastanın söylediği anlaşılmadıysa soru sorulmalı, klişelere dikkat ! İlk kez geçen bir isim, yer Üstü kapalı bir cümle Bilirsiniz …. ( kadınlar/ erkekler, gençler, evlilik vb) Varsayılmamalı, ezber ve klişelere atfedilmemeli

Açıklık Getirme Kernberg’e göre bu yöntem hastadaki üstü kapalı düşünce / bilişsel bozukluğu da aydınlatabilir Bazen hastanın cümlesini daha açık şekle getirerek “doğru anladıysam … diyorsunuz” diyerek de açıklık getirilebilir.

Bağlantı Kurma Hastanın gözünden kaçan / kaçındığı bağlantıları kurma Duygular, düşünceler, davranışlar arasında; Bilişsel şemalar Geçmiş ile bugün arasında; Farklı kişilerle ilgili duygular arasında; Aktarım yorumu

Yansıtma Hastanın anlattığı duruma ait herhangi bir ekleme - çıkarma yapmadan daha açık bir yineleme Aynı sözcüğü başka bir tonda tekrarlama (soru, cümleyi tamamlama) Bilinçdışı motifleri ön plana çıkarabilir.

Yorum Bilinç alanındaki davranışlar, tutum ve düşüncelerin bilinç dışıyla bağlantısını kurarak bir üst düzeyde farkediş / içgörüyü sağlamak amaçlanır. Varsayımdır Seans iptali, gecikme (terapistin önceki seans değişikliği, gecikmesi vb)

Yorum Aktarım yorumu Savunma düzeneklerine ait yorumlar Rüya yorumu Yansıtma İnkar Akla yatkınlaştırma Rüya yorumu

Yüzleştirme Hastanın genelde kaçındığı bir konuda yüzleştirme Devamlı geç kalması, seansı kısaltması, yakınlaşmaktan korkma, öfke, direnç, zarar göreceğinden korkma Seansa alkollü gelme Eyleme vurma

Yatan Hastalarda Psikoterapi

Tarihçe Simmel (1929) Schloss Tegel W. Menninger (1939- 1982) “Hastanede hastanın analiz divanındaki seansı eğitilmiş tedavi ekibinin transferans yorumu yoluyla genişletilebilir.” W. Menninger (1939- 1982) “Tüm belirtiler ve hastalıklı davranışlar, iki temel dürtü olan libido ve agresyonun uygun füzyon ve ifadesine ait sorunlardan kaynaklanır.” Süblimasyon Agresyonu yedek nesnelere yönlendirme

Tarihçe Hilles (1968): “Hastalar kendi aile bireyleriyle olan çatışmalarını hastanedeki tedavi ekibi üyeleriyle yeniden yaratırlar.” Servisteki maladaptif ilişki örüntüleri geçmiş kökenleri ile yorumlanıyordu; Servis, hastaların değiştirmek istedikleri davranış örüntülerini deneyecekleri, yansıtacakları ve inceleyebilecekleri bir sahne/perde olarak görülüyordu.