İşbirliği Bezen Balamir Coşkun

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

DENİZLİ YAŞAR SANİYE GEMİCİ ANADOLU LİSESİ
Post-kolonyalizm Ali Balcı
Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013
Eylem Planı Sonraki Adımlar
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
MALİ SOSYOLOJİ
PROGRAM – PROJE YÖNETİMİ YÖNETİŞİM
5. Dünya Su Forumu bir sonraki Forumun programını oluşturma ortaklık WWC-Türkiye-Uluslar arası paydaş başlangıç toplantısı İstanbul– 19 Mart 2007.
Uluslararası İş Etiği.
KİMLİK Bahar Rumelili Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014]
DAĞITICI LİDERLİK.
Çevre Sorunları ve Küresel İklim Değişikliği Vakur Sümer
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
STRATEJİ Strateji, örgütlere geleceği tahmin etme, çalışmalara belirli yön verme ve kendini bir bütün olarak görebilme olanağı veren araçtır. Örgütler;
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
Ünite Portfolyö Sunumu
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
TÜSİAD - KalDer KALİTE ÖDÜLÜ’nün AMACI ve ULUSAL KALİTE HAREKETİ İLE İLİŞKİSİ Kalite bilincini ve Toplam Kalite Yönetimi anlayışını ülke çapında yaymak.
Stratejik Yönetim.
Şebeke Organizasyon Yapıları ve Güven
Müşteri İlişkileri Yönetimi Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
STRATEJİK PLANLAMA.
Gelişimi FarklI Olan Çocuklar
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
VİZYONER LİDERLİK.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
ÇEVRE DOSTU POŞET TASARLAYALIM
İŞLETMELERDE MALİYET MUHASEBESİ UYGULAMALARI
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Kamu Politikaları Giriş
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
05.Hafta Devlet Yrd.Doç.Dr.Yıldırım TURAN.
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
06.Hafta Kimlik Yrd.Doç.Dr.Yıldırım TURAN.
03.Hafta Uluslararası İlişkilerde Aktör
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
Yıldırım TURAN Saü. İttifakları Tanımlamak İttifakların Kökeni İttifakların Sürdürülmesi İttifakların Sonuçları Sorular 2 Dersin sonunda öğrencilerin.
BİRLİK.
09.Hafta Güç Yıldırım TURAN Saü.
ÇATIŞMA VE İLETİŞİM.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Uluslararası Örgütler
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
DERSİN AKIŞI VE TEMEL KAVRAMLAR: ÖRGÜT
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
ULUSLARI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE ÖRGÜTLER
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
Bilgi Okuryazarlığı Öğr. Gör. Seda AKIN GÜRDAL
İNŞACILIK(CONSTRUCTIVISM)
Sunum transkripti:

İşbirliği Bezen Balamir Coşkun Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014] 1

Özet / İçindekiler GİRİŞ ANARŞİK ULUSLARARASI SİSTEM VE İŞBİRLİĞİ NEO-LİBERAL KURUMSALCI YAKLAŞIM VE İŞBİRLİĞİ SOSYAL İNŞACI YAKLAŞIM VE İŞBİRLİĞİ SORULAR 2

Tanım İşbirliği: Daha önceden uyum içinde olmayan farklı kişi veya kurumların eylemlerinin, çoğu kez ‘siyasi koordinasyon’ olarak atıfta bulunulan bir müzakere sürecinden sonra uyumlu hale gelmesidir.” Başka bir deyişle aktörler, kendi davranışlarını, diğerlerinin asli ve tahmin edilebilir tercihleri ve siyasi koordinasyona uyumlu olarak şekillendirdikleri zaman, işbirliği gerçekleşebilir. (Keohane 1984:51) 3

Giriş Realist yaklaşım uluslararası sistemi sürekli bir savaş hali olarak tanımlar. Realistlere göre, anarşik bir sistemde çatışma ve savaş normal durumlardır; işbirliği durumları ise çatışmaların birer yansıması ya da sonucudur. Bu kısıtlı bakış açısı ile işbirliği sadece güç dengesi hesaplarının bir sonucu olarak açıklanabilir. Realist argümana karşılık olarak, neo-liberaller Neo-liberaller, anarşi ortamında işbirliğinin ve çatışmanın aktörlerin çıkarları dâhilinde sonuçlanabileceğini iddia eder. 4

Anarşik Uluslararası Sistem ve İşbirliği Hedley Bull (1977): uluslararası sistem anarşik olabilir, fakat uluslararası toplum, anarşik olarak değerlendirilemez. Celeste Wallender (1999): Devletler, ortak çıkarlar elde etmek adına işbirliği yapabilirler; belli koşullarda işbirliği stratejileri daha faydalıdır Robert Keohane (1984): “uluslararası politika bir savaş hali olsaydı, ortak amaçlar temelindeki işbirliği modelleri, daha çok güç için mücadelenin bir parçası olma durumu haricinde ortaya çıkmazdı. Böyle bir durumda; ticaret, finans ilişkileri, sağlık, telekomünikasyon ve çevre koruması gibi geniş bir alana yayılmış uluslararası anlaşmalar örüntüsü ortaya çıkmazdı.” 5

Neo-liberal Kurumsalcı Yaklaşım Ve İşbirliği İşbirliği, siyasi elitlerin, işbirliğinden devlet adına çıkar öngörmeleri sonucunda ortaya çıkar. Devletlerin işbirliğinden karşılıklı olarak çıkar sağlayacaklarına inanmaları durumunda, ortak kurumlar ortaya çıkar. Bu şekilde ortaya çıkan bir kurumsal işbirliği, kurumların birlikte çalışmayı desteklemesi ve üyelerin hesap verebilirliğini sağlaması sayesinde istismar ve hile olasılığını minimuma indirir. Neo-liberal kurumsalcılık, anarşi ortamında uluslararası işbirliğinin mümkün olduğunu ve istikrarlı bir uluslararası işbirliğinin, hegemonik aktörlerin ve dış tehditlerin olmaması durumunda da ortaya çıkabileceğini tartışır. 6

Neo-liberal Kurumsalcı Yaklaşım Ve İşbirliği (Dvm.) Axelrod (1984) Neo-liberal kurumsalcılığın anarşi ortamında işbirliği yaklaşımı, mahkumların ikilemi oyununun sonuçlarındaki çeşitliliği yorumlayarak, müşterek eylem ve işbirliği koşullarını açıklar. Stein (1991): Aktörler, ortak çıkarların çelişkisi sorununu aşabilmek maksadıyla uluslararası kurumlar ve rejimler oluşturmak için bir araya gelmektedir. Neo-liberal kurumsalcılar, güç ve hegemon kavramlarını işbirliğinin temel koşulları olarak ele almazlar. Keohane (1984: 31-32): İşbirliği ilişkilerinin ortaya çıkmasında hegemonyanın gerekli veya yeterli koşul olduğuna inanılması için çok az sebep vardır. İşbirliği, uluslararası rejim kurulduktan sonra hegemonik liderin varlığına gereksinim duymaz. Hegemonik güç sonrası işbirliği de ayrıca mümkündür. 7

Nihai Fayda: Aktörler uluslararası sistemde verdikleri kararların toplam etkisine bakarlar. Karar verilirken sadece güce odaklanılmaz, diğer faktörler de göz önüne alınır. Kıyaslamalı Fayda: Aktörler karar verirken rakiplerine kıyasla ne kadar güçleneceklerini hesaplarlar, dolayısıyla bu durumlarda çatışma potansiyeli işbirliğine kıyasla daha fazladır. 8

Kolektif Aksiyon Problemi: Belli bir aksiyonun sonucundan birden fazla aktörün faydalandığı durumlardır. Kolektif aksiyon durumunda tüm tarafların sorunu tek başlarına çözemeyeceklerini farkedip rasyonel seçim olarak ortak hareket etme kararı almaları söz konusudur. Uluslararası ilişkilerde işbirliğinin temelinde yatan nedenlerden biri olarak kolektif aksiyon problemi gösterilir. 9

Sosyal İnşacı Yaklaşım ve İşbirliği Sosyal inşacı argüman aktörlerin sosyal gerçekliği yapılandırdığını iddia eder. Bu yaklaşıma göre objektif bir gerçek yoktur; gerçeklik denilen şey aktörlerin inançları, fikirleri, söylemleri ve anlayışları çerçevesinde anlamlandırılmaktadır. Dolayısıyla aktörlerin uluslararası işbirliğine nasıl yaklaştığı önemlidir. İnşacılar işbirliği konusunu açıklarken, uluslararası örgütlerin özerk aktörler olarak davranmalarına yol açan faktörleri ve bu örgütlerin devletlerin eylemleri üzerindeki etkilerini açıklamaya çalışır. Bu kapsamda, inşacı yaklaşım kurumları aktör-yapı ilişkisi temelinde ele alır 10

Sorular Uluslararası ilişkilerde işbirliği konusunda neo-realist ve neo- liberal yaklaşımların farklılıkları nelerdir? Uluslararası sistemde aktörlerin neden işbirliğini seçtikleri meselesini neo-liberal kurumsalcı yaklaşım nasıl açıklar? Uluslararası örgütlerin işbirliği durumları üzerindeki etkileri nelerdir? Uluslararası işbirliğinde hegemonun rolü nedir? 11

Teşekkürler….. 12