EĞİTİMDE DİKKAT VE MOTİVASYON
DİKKAT NEDİR?
William James’e göre dikkat: Zihnin aynı anda beliren nesne ya da düşüncelerden birini açık ve net olarak sahiplenmesidir.
Öğrenme öğretme sürecinde sunulan uyarıcıların farkına varılmasını, önemli öğelerin ayırt edilmesini ve işleme sürecine gönderilmesini en etkili şekilde sağlayan mekanizma dikkattir.
DİKKATİN YAPISI Genel Uyarılmışlık Hali SeçicilikYoğunlaşma
Genel Uyarılmışlık Hali Çevreye genel bir duyarlılık, farkında olma düzeyi ve uyarıcıları almaya hazır olma halidir.
Seçicilik Önemli ve amaca uygun özellikleri araştırarak çevreyi taramadır.
Yoğunlaşma Dikkati bir noktada yoğunlaştırma ve dikkati sürdürmedir.
Dikkatin uzun bir süre seçicilik görevini yerine getirmesi ve istenilen uyarıcılar üzerinde yoğunlaşması sürekli uyarılmasına bağlıdır. Bu uyarılmaların özelliği ve şiddetinde bir değişiklik olması gerekir.
Dikkati Etkileyen Faktörler Dış Faktörler İç Faktörler
Dış Faktörler Büyüklük
Dış Faktörler Şiddet: Yoğunluğu yüksek olan uyarıcılar daha çabuk algılanırlar. Yüksek ses, yoğun koku gibi benzer uyarıcılara göre dikkati yönlendirmede daha etkili rol oynarlar.
Dış Faktörler Renk
Dış Faktörler Parlaklık
Dış Faktörler Zıtlık
Dış Faktörler Değişkenlik Konuşan bir kişinin aniden durması, sesini yükseltmesi gibi mevcut uyarıcıların değişmesi ve mevcut hâllerinden farklılaşması dikkatin bu değişiklik üzerinde toplanmasını sağlar.
Dış Faktörler Hareket
İç Faktörler Bireyin beklentileri
İç Faktörler Bireyin geçmiş yaşantısı
İç Faktörler Bireyin ilgisi
İç Faktörler Bireyin ihtiyaçları
ÖĞRENCİNİN DİKKATİNİ NASIL ÇEKERİZ
Ders Başında Yapılan Dikkat Çekme Faaliyetleri
Genel uyarılmışlık hâli oluşturma
Beklenti oluşturma
Ders Süresince Yapılan Dikkat Çekme Faaliyetleri
Uyarıcıları basit ve sade kılma
Uyarıcıların yeni olmasına çabalama
Öğrencinin geçmiş yaşantılarıyla bağlantı kurmasını sağlama
Sorular sorma
Önemli bilgileri tekrar etme
Emir verici uyarıcıların kullanılması
Fiziksel ortamın özelliklerini düzenleme
Dikkat Eksikliği
Motivasyon Nedir?
Raffini (1993), öğrencinin ilgisini çekip onu öğrenme sürecine katabilme olarak tanımlamaktadır.
Palmer ve Morgan (1995), öğretimin belli hedeflere yönelmiş olmasından yola çıkarak motivasyonu öğrenciyi hedefe yönelten bir itici güç olarak tanımlamaktadırlar.
Eğitimde Dikkat ve Motivasyonun Önemi
TEŞEKKÜRLER…