T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI DERNEKLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DENETÇİ BELGESİ VİZE İŞLEMİ
Advertisements

 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı
Dernekler Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler
GENEL SHY-6A TİCARİ HAVA TAŞIMA İŞLETMELERİ RUHSAT AKIŞ DİYAGRAMI
SENDİKALAR MEVZUATININ İNCELENMESİ
SAİT FAİK GÜLŞEN Dış Ticaret Uzmanı
İŞ SOHBETİ: DÜNYA VE TÜRKİYE’DEKİ SON EKONOMİK GELİŞMELERE BAKIŞ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI İş Dünyası Vakfı, İstanbul 30 Ocak 2009 T.C. MALİYE.
ADANA SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C İÇİŞLERİ BAKANLIĞI HUKUK MÜŞAVİRLİĞİ
BİLGİ İŞLEM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
Öğrenci Temsilcilikleri Seçimi Mühendislik Fakültesi.
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
DERNEK KURMAK Yasal Prosedür.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Dr. Levent Korkut Hacettepe University
VAN İL DERNEKLER MÜDÜRLÜĞÜ
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI NÜFUS VE VATANDAŞLIK İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MARMARİS TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜĞÜ
YURTDIŞINDA OFİS-MAĞAZA AÇMA, İŞLETME VE MARKA TANITIM FAALİYETLERİNİN DESTEKLENMESİ (Tebliğ No: 2005/4)
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
EDREMİT TİCARET ODASI EDREMİT TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜĞÜ
Van İl Dernekler Müdürlüğü
992 SAYILI SERİRİ TAHARRİYAT VE TAHLİLAT YAPILAN VE MASLİ TEAMÜLLER ARANILAN UMUMA MAHSUS BAKTERİYOLOJİ VE KİMYA LABORATUVARLARI KANUNU KABUL TARİHİ:
HUKUKİ VE CEZAİ SORUMLULUK
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
Sayın yetkili, 2010 Yılı itibariyle Comenius Okul Ortaklıkları kabul edilen okullar için hazırlanmış olan ve başvuru formunuzda belirtmiş olduğunuz e-posta.
Mükelleflerin İzahat Talepleri
İhalelere Katılmaktan Yasaklama Kararı Verilirken Uyulacak Hususlar Alattin ÜŞENMEZ Mali Hizmetler Uzmanı Alattin ÜŞENMEZ.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Dernekler Hakkında Yanlış Bilinen Konular
EYLEM 2 AVRUPA GÖNÜLLÜ HİZMETİ
SİGORTALI TESCİL VE HİZMET DAİRE BAŞKANLIĞI
Kurulun İnceleme ve Araştırması
Harcama Yetkilileri.
1 GEDİZ TSO SEÇİM TAKVİMİ MART SEÇİM SÜRECİ 18 ŞUBAT 2005 Cuma: Listelerin hakime verilmesi ( 3 nüsha ) 23 ŞUBAT 2005 Çarşamba: Listelerin hakimden.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
100. YIL İLKOKULU KAMU HİZMET STANDARTLARI TABLOSU
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Tevfik BAYHAN Ramazan DOĞAN İş Müfettişi İş Müfettişi
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Eğitim Kurumları Bilgilendirme Toplantısı Eğitim Kurumları Denetimi
Bankalarda Kurumsal Yönetim
6458 SAYILI KANUN KAPSAMINDA
E-Tebligat Nedir.
VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ
ELEKTRONİK TEBLİGAT ve UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ TEBLİĞLERİ.
Kasım 2015 VERGİDE ELEKTRONİK TEBLİGAT DÖNEMİ 1 OCAK 2016’ DA BAŞLIYOR.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
GENEL SAĞLIK SİGORTASI
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ SEYAHAT ACENTALARINA SAĞLANACAK TURİZM DESTEĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME.
25/01/2017 tarihli değişiklikler
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
Seyahat Acentaları Kuruluş ve Sayısı
DERNEĞİN KENDİLİĞİNDEN SONA ERMESİ (İNFİSAH)
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
Sendikaların Faaliyetleri
KURULMASI YASAK OLAN DERNEKLER VE YASAK FAALİYETLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
V. Bireysel Başvuru Usulü
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
Sunum transkripti:

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI DERNEKLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI Yabancı STK’lar Açısından İzin Başvurusu ve Sonrası ile İlgili Dernekler Mevzuatı www.dernekler.gov.tr 2014

SUNU İÇERİĞİ BİRİNCİ BÖLÜM (Türkiye’de Faaliyet Göstermek İsteyen Yabancı STK’ların Başvuru Süreci) Yabancı STK Nedir? Yabancı STK’larla İlgili Hukuki Dayanak, Yabancı STK’ların İzin Alma Zorunluluğu, Yabancı Gerçek Kişilerin Dernek Kurma Şartı, Yabancı STK’lara Verilen İzin Türleri, Verilen İzin Türleri Arasındaki Farklar, Şube ile Temsilcilik Arasındaki Temel Fark, www.dernekler.gov.tr

SUNU İÇERİĞİ Başvurular Nasıl Yapılır? İzin Süreci Tamamlanmamış Olan Yabancı STK’ların Faaliyette Bulunması Başvuruların İncelenmesi ve Değerlendirilmesi, İzin Başvuruları Reddedilen veya Türkiye’de Faaliyet İzni Olmayan Yabancı STK’ların Türkiye’de Bulunan Türk veya Yabancı STK’larla İşbirliği/Partnerlik Yapması, Adli ve İdari Yaptırımlar, İzin Başvurularının Sonuçlanma Süreleri, İzin Alma Sürecinin Hızlandırılması, www.dernekler.gov.tr

SUNU İÇERİĞİ İKİNCİ BÖLÜM (Türkiye’de Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STK’ların İzin Sonrası Faaliyetleri ve Yasal Yükümlülükleri) Başvuru Sonucunun Yabancı STK’ya Bildirilmesi, Yabancı STK Temsilciliklerinde Yetki Devri, Temsilcinin Değiştirilmesi, İzin Verilen Yabancı STK’nın Faaliyet Bölgesi, Temsilciliğin/Şubenin Bulunduğu İl ile Faaliyet Bölgesinin Farklı Olması, Bakanlığın İzin Yazısında Geçen “Türkiye’de …” İbaresi Ne Anlam İfade Etmektedir? İzin Verilen Yabancı STK’nın Faaliyet Alanı, www.dernekler.gov.tr

SUNU İÇERİĞİ Temsilcilik/Şube Haricinde Ayrı Bir Ofis Açılması, İzin Verilen Yabancı STK’ların Oluşturması Gereken Zorunlu Organlar, Defter Tutma, İzin Verilen Yabancı STK’ların Yıllık Faaliyet Bildirim Raporları (Ek-8) İzin Verilen Yabancı STK’lar Açısından; Kamu Yararı Statüsü, Yurt Dışından Yardım Alınması ve Yurt Dışına Yardım Gönderilmesi www.dernekler.gov.tr

Türkiye’de Faaliyet Göstermek İsteyen Yabancı STK’ların Başvuru Süreci BİRİNCİ BÖLÜM Türkiye’de Faaliyet Göstermek İsteyen Yabancı STK’ların Başvuru Süreci www.dernekler.gov.tr

YABANCI SİVİL TOPLUM KURULUŞU NEDİR? Dernekler Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinde yabancı dernek; “Yurt dışında kurulmuş olan dernekler ile dernek ve vakıf dışındaki kar amacı gütmeyen kuruluşlar.” olarak tanımlanmıştır. Bir sivil toplum kuruluşu (STK)’nun yabancı dernek olup olmadığını belirlemek için, kurucusunun Türk vatandaşı olup olmamasına değil, söz konusu STK’nın Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde kurulup kurulmadığına bakılır. Yurt içinde kurulmuş olan bütün dernekler Türk derneği kabul edildiği gibi, yurt dışında kurulmuş olan bütün dernekler de yabancı dernek olarak kabul edilmektedir. www.dernekler.gov.tr

4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 92 nci ve 117 nci maddelerinde, HUKUKİ DAYANAK Merkezleri yurt dışında bulunan yabancı dernekler, yabancı vakıflar ve yabancı kâr amacı gütmeyen kuruluşların (Yabancı STK’ların) Türkiye’de faaliyette bulunması; 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 92 nci ve 117 nci maddelerinde, 5253 sayılı Dernekler Kanununun 5 inci ve 36 ncı maddelerinde, düzenlenmiştir. www.dernekler.gov.tr

İZİN ALMA ZORUNLULUĞU Yabancı STK’lar ile ilgili hükümler Dernekler Yönetmeliğinin “Uluslararası Faaliyetler” başlıklı Beşinci Bölümünde 21 ila 30 uncu maddelerinde düzenlenmiştir. Bu mevzuat kapsamında yabancı STK’ların Türkiye’de faaliyette bulunabilmesi; Dışişleri Bakanlığının ve ilgili diğer kurumların görüşü üzerine, İçişleri Bakanlığının iznine tabidir. www.dernekler.gov.tr

YABANCI GERÇEK KİŞİLERİN DERNEK KURMA ŞARTI 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 93 üncü maddesine göre; Yabancı gerçek kişilerin Türkiye’de dernek kurabilmesi veya kurulmuş derneklere üye olabilmesi için Türkiye’de yerleşme hakkına sahip olması (ikamet tezkeresi) gerekmektedir. www.dernekler.gov.tr

Temsilcilik veya şube açma izni, Doğrudan faaliyette bulunma izni, VERİLEN İZİN TÜRLERİ Yabancı STK’lara verilen izin türleri: Temsilcilik veya şube açma izni, Doğrudan faaliyette bulunma izni, Türkiye’deki bir kurum veya STK ile işbirliğinde bulunma izni, Dernek veya üst kuruluş kurucusu olma izni, Kurulmuş dernek veya üst kuruluşlara üye olma izni. Yabancı STK’ların Türkiye’deki kamu kurumları ile işbirliğinde bulunması da İçişleri Bakanlığının iznine bağlıdır. www.dernekler.gov.tr

Doğrudan Faaliyette Bulunma İZİN TÜRLERİ ARASINDAKİ TEMEL FARKLAR Temsilcilik Açma Şube Açma Doğrudan Faaliyette Bulunma İşbirliğinde Bulunma Üst Kuruluşa Üye Olma Üst Kuruluş Kurma Tüzel Kişiliği - (Yalnızca üye olunan veya kurulan üst kuruluşun tüzel kişiliği bulunmaktadır.) Organ Oluşturma zorunlu (Yalnızca üye olunan veya kurulan üst kuruluşun zorunlu organları bulunmaktadır.) Defter Tutma tutar (Yalnızca üye olunan veya kurulan üst kuruluş defter tutar.) Kurucu Sayısı (en az) 1 3 Üye Kaydı (Yalnızca üye olunan veya kurulan üst kuruluş üye kaydı yapar.) www.dernekler.gov.tr

Doğrudan Faaliyette Bulunma İZİN TÜRLERİ ARASINDAKİ TEMEL FARKLAR Temsilcilik Açma Şube Açma Doğrudan Faaliyette Bulunma İşbirliğinde Bulunma Üst Kuruluşa Üye Olma Üst Kuruluş Kurma İzin Süresi süresiz azami 5 yıl Münferit Faaliyet yapabilir yapamaz Faaliyet Raporu (Ek-8) verir - Beyanname (Ek-21) (Yalnızca üye olunan veya kurulan üst kuruluş beyanname verir.) Statü (Ek-9) www.dernekler.gov.tr

ŞUBE ile TEMSİLCİLİK ARASINDAKİ TEMEL FARK Şube; Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği olmayan ve bünyesinde organları bulunan alt birimi, Temsilcilik; Dernek faaliyetlerinin yürütülebilmesi için bir derneğe bağlı olarak açılan, tüzel kişiliği ve bünyesinde organları bulunmayan alt birimi, ifade eder. Sonuç olarak şube ve temsilcilikler arasındaki temel fark; şubeler üye kaydederek organlarını oluşturmak zorundadırlar. Ancak, temsilcilikler bir kişi ile de faaliyetlerini yürütebilirler. www.dernekler.gov.tr

BAŞVURULAR NASIL YAPILIR? Konuyla ilgili Dernekler Dairesi Başkanlığının resmi internet sitesinde (http://www.dernekler.gov.tr/) bulunan Yabancı STK’lar İçin Başvuru Rehberi incelenebilir. www.dernekler.gov.tr

BAŞVURULARIN İNCELENMESİ Başvuruların olumlu değerlendirmesi halinde, İçişleri Bakanlığınca izin verilmektedir. Temsilcilik veya şube açma, Dernek veya üst kuruluş kurucusu olma, Kurulmuş dernek veya üst kuruluşlara üye olma izinleri süresiz verilirken; Doğrudan faaliyette bulunma, Türkiye’deki bir kurum veya STK ile işbirliğinde bulunma izinleri azami beş yıl olmak üzere süreli olarak verilmektedir. www.dernekler.gov.tr

İZİN SÜRECİ TAMAMLANMAMIŞ OLAN YABANCI STK’LAR İzin başvurusunda bulunmuş olan yabancı STK’lar izin süreci tamamlanmadan faaliyette bulunabilirler mi? Hayır, bulunamazlar. Çünkü; 5253 sayılı Dernekler Kanununun 5 inci maddesinin ikinci fıkrasına göre; Yabancı STK’lar, Türkiye’de faaliyet gösterebilmek için İçişleri Bakanlığından izin almak zorundadırlar. www.dernekler.gov.tr

İZİN ALMADAN İŞBİRLİĞİ/PARTNERLİK YAPMA Türkiye’de faaliyet gösterme izni olmayan veya faaliyet göstermesine izin verilmeyen yabancı STK’lar, Türkiye’de faaliyet gösteren Türk veya yabancı diğer kuruluşlarla işbirliği/partnerlik yapabilirler mi? Hayır yapamazlar. Yabancı STK’lar, İçişleri Bakanlığından izin almadan Türkiye’de ‘‘İşbirliği/Partnerlik’’ dahil hiçbir faaliyette bulunamazlar. www.dernekler.gov.tr

ADLİ ve İDARİ YAPTIRIMLAR Dernekler Kanununun 32 nci maddesi gereğince; Mülki idare amirlikleri tarafından, Türkiye’de izinsiz açılan yabancı STK’ların şube veya temsilciliklerinin derhal kapatılması ve izinsiz faaliyette bulunanların faaliyetlerine son verilir. Ayrıca, izinsiz şube veya temsilcilik açanlara, faaliyetlerini yürütenlere, işbirliğinde bulunanlara veya bunları üye kabul edenlere 1.520 TL (2014 yılı itibariyle) idari yaptırım uygulanır. www.dernekler.gov.tr

ADLİ ve İDARİ YAPTIRIMLAR İzinsiz faaliyetleri tespit edilen yabancı STK’ların bu durumu izin süreçlerinde göz önünde bulundurularak başvuru sonucunda etkili olmaktadır. Bunun dışında, suç sayılan fiillerinin tespiti halinde, derhal Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulması gerekmektedir. www.dernekler.gov.tr

İZİN BAŞVURULARININ SONUÇLANMA SÜRELERİ Yabancı STK’larca İçişleri Bakanlığına yapılan Türkiye’de faaliyette bulunma izin başvurularının sonuçlanma süreleri nelerdir? Türkiye’de faaliyette göstermek isteyen yabancı STK’ların izin alma zorunluluğunu düzenleyen mevzuatta herhangi bir süre öngörülmemiştir. Yabancı STK’ların başvurularının sonuçlanma süreleri, başvuru yapan STK’nın faaliyet alanı, Türkiye’de faaliyet gösterme istediği bölge, ülkesi, uluslararası tanınırlığı gibi hususlara bağlı olarak değişmektedir. www.dernekler.gov.tr

İZİN ALMA SÜRECİNİN HIZLANDIRILMASI İzin alma sürecinin hızla tamamlanması için yabancı STK’larca neler yapılabilir? İzin sürecinde genelde belgelerin tamamlanması sırasında vakit kaybedilmektedir. Hızlandırmanın en önemli yolu, ‘‘Yabancı STK’lar İçin Başvuru Rehberi’’nin dikkatlice incelenerek, başvuru belgelerinin doğru ve açık olarak doldurulması, yapılacak faaliyetlerin tam olarak belirtilmesi (genel ifadelerin kullanılmaması) faydalı olmaktadır. www.dernekler.gov.tr

İKİNCİ BÖLÜM Türkiye’de Faaliyetine İzin Verilen Yabancı STK’ların İzin Sonrası Faaliyetleri ve Yasal Yükümlülükleri www.dernekler.gov.tr

BAŞVURU SONUCUNUN YABANCI STK’YA BİLDİRİLMESİ İzin başvurusunun sonuçlanması halinde, sonuç yabancı STK’nın EK-6 başvuru formunun 6 ncı maddesinde belirtmiş olduğu tebligat almaya yetkili kişiye Valilikler aracılığıyla tebliğ edilir. İzin verilmesi durumunda söz konusu yabancı STK’nın ismi ve verilen izin türü Dernekler Dairesi Başkanlığının resmi internet sitesinde (http://www.dernekler.gov.tr/) yayınlanan listeye eklenir. www.dernekler.gov.tr

YABANCI STK TEMSİLCİLİKLERİNDE YETKİ DEVRİ Türkiye’de temsilcilik açma izni olan yabancı STK’nın temsilcisi, temsilciliğin yönetimi için bir başkasına yetki devri yapabilir mi? Yapamaz. Yabancı STK’nın merkezi tarafından kim yetkilendirildi/görevlendirildi ise Türkiye’de o kişi yetkili ve sorumludur. www.dernekler.gov.tr

TEMSİLCİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ Temsilci değiştirilebilir mi? Değişiklik nasıl yapılır? Evet değiştirilebilir. Temsilcinin değiştirilebilmesi için, yabancı STK’nın yurt dışındaki merkezinin yetkili organı tarafından; ‘‘eski temsilcinin yerine veya eski temsilcinin yanına ………………… adlı kişi/kişiler de temsilci olarak görevlendirilmiştir.’’ şeklinde bir karar alınması ve bu karar ile yeni temsilci/temsilciler tarafından temsilcilik statüsü Ek-9’un imzalanarak dilekçe ekinde il dernekler müdürlüğüne verilmesi gerekmektedir. www.dernekler.gov.tr

TEMSİLCİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ İl dernekler müdürlüğü tarafından Bakanlığa gönderilen belgelerden Ek-9 un Bakanlıkça incelenmiş bir suretinin temsilcilere tebliği ile temsilcinin değiştirilme işlemi tamamlanmış olur. www.dernekler.gov.tr

İZİN VERİLEN YABANCI STK’NIN FAALİYET BÖLGESİ İzin verilen yabancı STK’nın faaliyet bölgesi nedir, sonradan değiştirilebilir mi ve şartları nelerdir? Faaliyet bölgesi, yabancı tüzel kişilerin Türkiye’de faaliyette bulunabilmelerine ilişkin başvuru formu (Ek-6)’nun 8 inci bölümünde yer alan faaliyetin yapılacağı ili/illeri veya ülke genelini ifade etmektedir. Yabancı STK’ların başvuruları, bu bölümde belirttikleri il/iller veya ülke geneli dikkate alınarak incelenir ve izinleri bu bölümde belirttikleri bölgeler için verilir. Bu bölümün sonradan değiştirilebilmesi için tekrardan Bakanlık izni gerekmektedir. www.dernekler.gov.tr

TEMSİLCİLİĞİN/ŞUBENİN BULUNDUĞU İL İLE FAALİYET BÖLGESİNİN FARKLI OLMASI Temsilciliğin/şubenin bulunduğu il ile faaliyet bölgesinin farklı olması durumu nedir? Temsilcilikler/şubeler, adreslerinin bulunduğu ile göre kütüğe kaydedilir. Ancak, temsilcilikler/şubeler adreslerinin bulunduğu ilin dışında da faaliyet gösterebilirler. Temsilciliklerin/şubelerin faaliyette bulunabileceği ile/illere faaliyet bölgesi denilmektedir. www.dernekler.gov.tr

İZİN YAZISINDA GEÇEN ‘‘TÜRKİYE’DE…’’ İFADESİ Yabancı STK’ların izin yazısında (Bakanlık İzni) geçen ‘‘Türkiye’de temsilcilik/şube açmasına izin verilmesi’’ ifadesindeki ‘‘Türkiye’’ kelimesi söz konusu yabancı STK’nın faaliyet bölgesini mi ifade etmektedir? Hayır. Yabancı STK’ların Türkiye’de faaliyet gösterebilmesi, temsilcilik/şube açabilmesi için İçişleri Bakanlığınca verilen izin yazısında geçen ‘‘Türkiye’de temsilcilik/şube açabilir.’’ ifadesi, söz konusu yabancı STK’nın Türkiye’nin her yerinde faaliyet gösterebileceği anlamına gelmemektedir. Yabancı STK’ların Türkiye’de faaliyet gösterebileceği bölgeler için; (bkz. Sayfa 28) www.dernekler.gov.tr

İZİN VERİLEN YABANCI STK’NIN FAALİYET ALANI İzin verilen yabancı STK’nın faaliyet alanı nedir? Sonradan değiştirilebilir mi? Faaliyet alanı, statü (Ek-9)’nün 6 ncı maddesinde belirtilen, “yabancı STK’nın Türkiye’de yapacağı faaliyetleri” ifade etmektedir. Yabancı STK’ların başvuruları değerlendirilirken, bu maddede belirtilen amaç ve faaliyetler de dikkate alınır. Bu maddenin sonradan değiştirilebilmesi için tekrardan Bakanlık izni gerekmektedir. www.dernekler.gov.tr

TEMSİLCİLİK/ŞUBE HARİCİNDE OFİS AÇILMASI Temsilcilik/şube dışında herhangi bir ofis açılabilir mi? Şartları nelerdir? Yabancı STK’lar Türkiye’de gerekli görülen yerlerde İçişleri Bakanlığının izniyle temsilcilik/şube açabilirler. Açılan temsilciliğin/şubenin, ofisi veya irtibat bürosu olmaz. Ancak, yabancı STK’lar temsilciliklerinin/şubelerinin olduğu ilin dışında başka bir ilde uzun dönemli yapacakları bir faaliyet için faaliyet süresiyle sınırlı olmak ve o ilin İl Dernekler Müdürlüğü’ne bilgi vermek kaydıyla bir mekan kiralamalarında sakınca bulunmamaktadır. www.dernekler.gov.tr

ORGAN OLUŞTURMA Türkiye’de izin verilen faaliyet türlerinden sadece şube açmasına izin verilen yabancı STK’lar üye kaydederek zorunlu organlarını oluşturmak zorundadırlar. Şube açma izni almış olan yabancı STK’lar, verilen izni müteakip üye kaydı yaparak ilk 6 ay içerisinde genel kurul yapmak ve organlarını oluşturmak zorundadırlar. Bu organlar Organların Üye Sayısı Yönetim Kurulu 5 asil 5 yedek üye Denetim Kurulu veya Denetçi Denetim Kurulu en az 3 asil 3 yedek üye olmalı, denetçi ise 1 kişiden oluşabilir. www.dernekler.gov.tr

- Karar Defteri, DEFTER TUTMA Türkiye’de şube veya temsilcilik açmasına izin verilen yabancı STK’lar statüleri (Ek-9)’nin 11 inci maddesinde belirtilen defterleri tutmak zorundadırlar. Bunlar; - Karar Defteri, - Evrak Kayıt Defteri, - İşletme Hesabı Defteri, www.dernekler.gov.tr

DEFTER TUTMA Yabancı STK’lar istedikleri takdirde bilanço hesabına göre defter tutabilirler mi? Evet. Yabancı STK’lar da istedikleri takdirde bilanço hesabına göre defter tutabilirler. www.dernekler.gov.tr

DEFTER TUTMA Yabancı STK’lar tutacakları defterleri Valiliklerde onaylatabilirler mi? Evet. Yabancı STK’lar da tutmaları gereken defterleri, Valiliklerde bulunan İl Dernekler Müdürlüklerinde ücretsiz olarak onaylatabilirler. www.dernekler.gov.tr

YILLIK FAALİYET RAPORLARI Türkiye’de faaliyet göstermesine izin verilen bütün yabancı STK’lar takip eden yılın ilk iki ayı içinde Yönetmeliğin Ek-8’inde belirtilen faaliyet bildirimini, vermeleri gerekmektedir Yalnızca şubeler Ek-8 faaliyet raporuna ek olarak beyanname vermeleri gerekir. Ancak, yabancı STK’ların faaliyetleri Türkiye’de bir yıldan az süreli ise söz konusu formu faaliyet sonunda verirler. Ayrıca, bu STK’lar Türkiye’deki her türlü faaliyetlerine ilişkin yazılı ve görsel yayınlarının ikişer nüshasını İçişleri Bakanlığına gönderirler. www.dernekler.gov.tr

KAMU YARARI STATÜSÜ Türkiye’de faaliyet göstermesine izin verilen yabancı STK’lar kamu yararı statüsü için başvuru yapamazlar. www.dernekler.gov.tr

Nakdî yardımların bankalar aracılığıyla alınması zorunludur, YURT DIŞI YARDIMLAR Türkiye’de faaliyetine izin verilen dernekler mülki idare amirliğine önceden bildirimde bulunmak şartıyla; Yurt dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan aynî ve nakdî yardım alabilirler, Nakdî yardımların bankalar aracılığıyla alınması zorunludur, www.dernekler.gov.tr

YURT DIŞI YARDIMLAR Ancak, Türkiye’deki yabancı derneklerin yurt dışındaki merkezlerinden gelen paralar kendi faaliyetlerinde kullanılacaksa yine bankalar aracılığıyla alınmak kaydıyla bildirime tabi değildir. Eğer yabancı derneklerin merkezlerinden gelen paralar Türkiye’de üçüncü kişilere aktarılacaksa, bildirime tabidir. Dernekler amaç ve faaliyetleri doğrultusunda yurt dışına ayni veya nakdi yardım gönderebilirler. www.dernekler.gov.tr