Bilişsel Yük Araştırmalarının Öğretim Teknolojilerinde Kullanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

EĞİTİMDE FATİH PROJESİ
BİÇEM ETKİSİ (Modality Effect)
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
ASSURE MODELİ Öğrenenlerin Analizi A Grup Üyeleri Gökhan Kerim Güler
EĞİTİMDE İLETİŞİM VE EĞİTİM ARAÇLARI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Ders Kitapları Hazırlayan: Yrd. Doç Dr. Mustafa Akdağ Ders Kitapları.
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Beyin Temelli Öğrenme.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yrd. Doç. Dr. Emre SÜMER Aralık-2011
EĞİTİM OYUNLARI TASARLAMA
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
 Mayer, R. E (2001). Multimedia learning. Cambridge University Press.
Çoklu ortam mesajları hazırlanırken “zihin nasıl çalışır?” kavramı neden önemlidir ?
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
Teste Başla Nasıl OynanırKonu Anlatımı. İnsanlar görsel ve işitsel bilgileri işlemek için iki ayrı kanalı kullanırlar. Bu kanallardan biri, metin ve seslendirilmiş.
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ B İ LG İ SAYAR VE Ö Ğ RET İ M TEKNOLOJ İ LER İ Ö Ğ RETMENL İĞİ  EMRULLAH TURHAN  FATMA İ ME  SERVET GÖKÇEK.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
Probleme Dayalı Öğrenme
Bilişşsel Yük Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
ADDIE. ADDIE MODEL İ (JENER İ K MODELLEME) 2 Analiz (Analysis) Tasarım (Design) Geliştirme (Development) Uygulama (Implementation) De ğ erlendirme (Evaluation)
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim Teknolojisi ve Öğretim Tasarımı
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
KODLAMA ve BECERİLER Dr. Osman EROL.
Sunum transkripti:

Bilişsel Yük Araştırmalarının Öğretim Teknolojilerinde Kullanımı Gary R. Morrison – Old Dominion Üniversitesi Gary J. Anglin – Kentucky Üniversitesi Yavuz Akbulut – Anadolu Üniversitesi Wei Jiang – Kentucky Üniversitesi iletişim: yavuzakbulut@anadolu.edu.tr

Bilişsel Yapı Kısa süreli bellek (Limitli-Bilinçli) (Miller, 1956; Paivio, 1986; Baddeley, 1992) Şemalardan oluşan uzun süreli bellek (Limitsiz-Otomatik) Üst düzey şemalar inşa etme: Entelektüel düzeyi arttırır Kısa süreli bellek daha az kullanılır Anafikir: Şema oluşturma ve otomatikleştirme

Bilişsel Yük (Cognitive Load) Esas bilişsel yük (Öğe etkileşimi) Konu dışı bilişsel yük İdeal bilişsel yük Bilişsel yükün ölçümü (subjektif, fizyolojik, performans odaklı)

Öğretim Teknolojileri Tasarımı Öğretim teknolojileri tasarımı öğrenme için uygun koşulları yaratması beklenen farklı işaret ve sembollerin beceriyle kullanılması veya kullanma sürecinin planlanmasıdır. Flemming ve Levie (1978)

Öğretim Teknolojileri Tasarımı Öğretim teknolojileri tasarımı modellerinin birçoğu “makro” düzeyde mesaj yaratımına odaklanmıştır. (Aect, 2001) Modeller “mikro” düzeyde mesaj tasarımına yeterince odaklanmamaktadır (Morrison ve arkadaşları, 2005)

Mesaj Tasarımı Basılı bir sayfa ya da ekran nasıl tasarlanmalıdır? Hangi ilkelere uyulmalıdır? Bu ilkeleri ne zaman / nasıl öğrendik? Kullandığımız ilkeler deneysel araştırmalara dayanıyor mu? (Flemming ve Levie, 1978)

Mesaj Tasarımı Makro ve mikro tasarım ilkeleri birlikte ele alınmalıdır Amaç: Mesaj tasarımı ile ilgili “Bilişsel Yük” çalışmalarından anafikirler çıkarmak

YÖNTEM Makale Taraması Hakemli dergilerde yayınlanmış makaleler Anahtar sözcük: Cognitive Load 500+ makale

Seçim süreci Öğrenme Öğretim ortamı Elenen çalışmalar Eleştiri & cevap Madde bağımlılığı Klinik / sağlık Anormal öğrenme ortamları

Son liste 300+ makale Ek kriter Deneysel çalışma + Sağlıklı desen Sentezlerin elenmesi 160+ makale

Süreç Makale inceleme Anlamlı sonuçlar Gerçek dünyaya uygulanabilirlik Anafikir üretme (heuristics)

Kategoriler Anafikir kategorileri Öğe etkileşimi (element interactivity + contextual interference) İmgelem (Imagery) Diyagramlar (diagrams) Resimler (pictures) Mesaj biçimleri (modality) Desteklenmiş örnekler (worked examples) Gereksiz bilgiler (redundancy effect) Dikkat bölünmesi (split attention effect)

Öğe Etkileşimi Öğrenciler örnek çözerken, öğe etkileşimi yüksek olan örneklere daha fazla zaman ve bilişsel güç harcarlar. Ancak, bu zaman ve bilişsel güç, daha sonra karşılaşılan ve bilgi transferi gerektiren problemlerde yüksek performans gösterilerek telafi edilir.

İmgelem Öğrencilere problem çözerken fiziksel bir model sunmak; problem metnini kolaylaştırma gibi diğer yöntemlere göre daha etkilidir. Öğrencileri problem çözmeyle ile ilgili basamakları hayal etmeye yöneltmek, aynı basamakları bireysel olarak çalışmalarını istemekten çok daha etkilidir.

Diyagramlar Yüksek öğe etkileşimi olan durumlarda, öğrenci düzeyine bakılmaksızın metin ile birlikte diyagram da sunulmalıdır. Ancak öğe etkileşimi az olduğunda sadece metin kullanımı yeterlidir.

Resimler Uygun bilişsel yükü sağlamak için öğrencilerden bir seferde sadece bir görsel malzeme üzerinde hipotez oluşturmaları ve değerlendirme yapmaları istenmelidir. Görsel ve işitsel bir öğrenme etkinliğinin arka planında “türü ne olursa olsun” müzik kullanmak fonolojik bilişsel yükü arttırır.

Mesaj Biçimleri Öğretim sırasında aynı zamanda animasyon ve anlatı alan öğrenciler her zaman diğer gruplara göre daha başarılı olmaktadırlar. Animasyon ve anlatımı bir kerede sunmak kadar arka arkaya küçük parçalar halinde sunmak da istenilen öğrenme sonuçlarının gerçekleşmesini sağlar. than those who are exposed to the entire narration before/after the animation in terms of

Desteklenmiş örnekler Desteklenmiş örnek kullanımı, özellikle sayısal öğrenme materyallerinde öğrenme sürecini hızlandırmaktadır. Ayrıca desteklenmiş örneklerin hikayeler içerisine entegre edilmesi, sadece hikaye veya desteklenmiş örnek kullanılan öğrenme ortamlarına göre çok daha etkilidir.

Gereksiz bilgiler Öğretimde bilgi verilirken, gereksiz bilgiler veya aynı bilgiyi sunan farklı kaynaklar elenmelidir.Bu tür bilgi ve kaynaklar konu dışı bilişsel yükü arttırır. Ayrıca yazılı ve sesli bilgilerin resimlerle beraber değil, resimlerle arka arkaya verilmesi çok daha etkilidir.

Dikkat bölünmesi Öğrenilecek materyal zor olduğunda ya da öğe etkileşimi yüksek olduğunda birbiriyle ilişkili metin ve resimlerin bütünleştirilmesi yararlıdır. Ayrıca metnin sesli olarak sunulması ve diyagramlarda renkli kodlamaların yapılması dikkat bölünmesini azaltır.

Sonuç Makro yaklaşıma paralel olarak mesaj tasarımı üzerinde durulmalı Araştırmaların sınıflandırılması ve anafikir üretilmesine devam edilmeli (114 ek çalışma) Ders kitapları ilkeler ışığında incelenmeli

Ayrıntılı bilgi Sweller, van Merrienboer, Paas (1998) “Cognitive architecture and instructional design”, Educational Psychology Review, 10 (3), 251-296.