İŞARET DİLİ
İÇERİK Tanım Dünya ve Türkiye’de işaret dili gelişimi Sağlık alanında uygulama örnekleri
İşaret dili, işitme engellilerin kendi aralarında iletişim kurarken, el hareketlerini ve yüz mimiklerini kullanarak oluşturdukları görsel bir dildir.
Dünyada her işaret dilinin başlangıcının işitme engellileri bir araya getiren bir kurumun, yani işitme engelli okullarının kurulması ile eş zamanlı olduğu düşünülmektedir.
Fransa’da 1770’li yıllarda grameri olan bir dil olarak kabul edilmiş ve okullarda öğretilmeye başlanmıştır. Amerika’da 1817 yılında ilk işaret dili öğreten okul kurulmuştur.
Tarihte Türk İşaret Dili İlk işitme engelliler okulu Osmanlı döneminde II. Abdülhamit tarafından kurulan (1902) Yıldız Sağırlar Okuludur.
1960 Türkiye İşitme Engelliler Milli Federasyonu kuruldu 1980 İstanbul merkezli Türk İşaret Dili (TİD) çalışmalarına başlandı
TÜRK İŞARET DİLİ’NİN ÖZELLİKLERİ El ve vücut hareketleri ile mimikler kullanılarak ifade edilen tam ve yeterli görsel bir dildir. Bölgesel farklılıklar (lehçeler)bulunmaktadır.
Kendi kelime hazinesine, gramerine ve özel parmak işaretine sahiptir. Grameri ve yapısıyla sesli Türkçe’den ve dolayısıyla da yazılı dilden çok farklıdır. Diğer dünya işaret dillerinden çok farklıdır.
Türkiye’de %0,37 işitme engelli %0,38 dil ve konuşma engelli mevcuttur.(Türkiye İstatistik Kurumu/2002) Toplam Nüfus:69 milyon 875 3 milyona yakın işitme engelli mevcuttur.(M.Atila,Türkiye İşitme Engelliler Federasyonu verisi,2011)
Engelli Kişilere Yönelik Sağlık Hizmetlerinin Sunumuna İlişkin Genelge 07.10.2010 tarih ve 79 sayı İşitme özürlü hastalarla iletişimi sağlamak üzere işaret dili bilen personel istihdam edilecektir.
EĞİTİMLER BAŞLADI
SAHAYA YANSIMALARI
İSEM afiş
Kaynakça: Sağlam F.,İşaret Dili www.tuik.gov.tr/ 21.10.2013 07.10.2010 tarih ve 79 sayılı genelge Atila M., Konuşan Eller,Temel İşaret Dili,İlgi Yayınları,2011