Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Advertisements

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Emin Dedeoğlu , Eskişehir
Kolluğun Parlamenter Gözetimi
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
AVİVASA EMEKLİLİK VE HAYAT A.Ş.
ETİK KOMİSYONLARI/ ETİK KÜLTÜRÜ
Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
PROGRAM – PROJE YÖNETİMİ YÖNETİŞİM

Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Etik Kültürün ve Şeffaflığın Geliştirilmesinde SİVİL TOPLUMUN Katılımı Ufuk Batum Şeffaflık Derneği Yönetim Kurulu Üyesi 25 Mayıs, 2011 Ankara.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
Stratejik Planlama Pilot Kuruluş Uygulamaları: Genel Bakış Nahit BİNGÖL DPT Müsteşarlığı 12 Ocak 2005.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
AUDİT Corporate Governance İÇ DENETİM KURUMSALLAŞMA
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Düzenleyici Reform ve DEA Lydia Jørgensen Senior.
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
İYİ YÖNETİŞİM.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Düzenleyici Etki Analizi’nin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 AB’de DEA Hazırlayan: Lydia Jørgensen, Üst Düzey.
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 DEA’nin Kalitesinin Sağlanması.
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 Düzenleyici Reform ve DEA.
Ayda Eraydın Regional Development and Governance Symposium
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
Çocuklarımız için çocukça bir okul…
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
“Genel DEA Eğitimi” 6-8 Temmuz 2009 Karen Hill, DEA Proje Ekip Lideri Oturum 5 “Problemi Tanımlamak ve Mevcut Durum Tespiti”
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Bilgi ve Yenilik İktisadı
ETİK LİDERLİK SEMİNERİ
YÖNETİŞİM.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğitimcilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 5 Problemin Tanımlanması ve Mevcut Durumun.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 2 DEA Süreci – Önerilen Yönetmelik ve Rehber.
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ VE ŞEFFAFLIK
NASIL BİR ODTÜ ? 7 Mayıs NASIL BİR ODTÜ ?  Öncü ve farklılık yaratan bir ODTÜ  Demokratik ve laik cumhuriyetin değerlerini koruyan ve savunan.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması Düzenleyici Etki Analizinin Planlanması Mart Oturum Takımlar, Paydaşlar ve İletişim.
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
2. Hafta sorusu: Lizbon Anlaşması AB’nin kurumsal yapısında nasıl bir değişikliğe neden olmuştur. AB Lizbon anlaşması sonrası Demokratik bir yapıya kavuşmuş.
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)
1 Kurumsallaşma Ve Mesleki Saygınlık İlişkisi Erol Demirel SMMM 2 Haziran 2016/Ankara.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
DEMOKRATİK OKUL KÜLTÜRÜ YETERLİKLER ÇERÇEVESİ
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
Tanıtım Çalışma Grubu
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Sosyal Sorumluluk Nedİr?
Sunum transkripti:

Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD) Üyesi

“Dünyada değişim istiyorsanız, değişimin kendisi siz olmalısınız.” “Be the change you want to see in the world.” Mahatma Ghandi

SUNUM İÇERİĞİ 1. Genel olarak DEA 2. DEA ve Kurumsal Yönetim Tanımı Önemi Faydaları Sürecin sivil toplum ile ilişkisi DEA ve demokratik toplum 2. DEA ve Kurumsal Yönetim

Genel olarak DEA Tanımı Önemi Faydaları Sürecin sivil toplum ile ilişkisi DEA ve demokratik toplum

DEA Süreci Danışma Analiz Uygulama & Problem Gözden Tanımlama Geçirme ve Karar Hedeflerin Belirlenmesi DEA Süreci Danışma Olası Opsiyonların Düşünülmesi Opsiyonları Karşılaştır Analiz 5

Etki Analizi Farklı seçeneklerin incelenmesi: Etkilenen grup ve alanların belirlenmesi. Ekonomik, sosyal ve çevresel etkilerin ele alınması: Maliyetler Faydalar Nicel ve nitel değerlendirme Rekabet üzerindeki etkiler Mevcut düzenlemeler ile kamu kurumları üzerindeki etkiler 6

DEA’nın değişik açılardan değerlendirilebilecek olan faydaları Düzenleme süreçlerinin toplum ve ilgili paydaşlar bakımından ekonomik ve toplumsal etkilerinin daha iyi anlaşılmasını sağlar. DEA çok taraflı olabilecek politika amaçlarının bütünleştirilmesini sağlayabilir. DEA artan şeffaflık demektir ve bu da DEA’nın önemli bir bileşeni olan danışma süreçleriyle sağlanır. DEA hükümetlerin ve düzenleyicilerin topluma hesap verebilirliğini artırır.

DEA teknik çözümler adı altında sınıflandırabilecek türden ve dolayısıyla tarafsız olarak kabul edilebilecek bir araç olması dolayısıyla ana önceliklerin tanımlanması ve gelecek reform süreçlerinin sonuçlarını şekillendirmesi bakımından bir devletin ve toplumun modernleşmesinin değerli bir bileşenidir.

DEA etkin olarak kullanıldığında bir demokrasi aracıdır Corporatist kültürün gelişmesine büyük rolü olabilecektir. Bu çerçevede de uygulamada iki birbirini tamamlayan bileşeni özellikle vurgulamamız gerekir: güçlü koordinasyon yapısına sahip devlet ve bunu dengeleyecek, toplumun ve iş dünyasının taleplerini doğrudan temsil edebilecek etkinliğe sahip bir sivil toplum yapısı. DEA sürecinin önemli bir parçasını oluşturan ve tüketiciler, iş dünyası ve sivil toplumla etkileşimin odak noktası olan Danışma bileşeni, aynı zamanda meşruiyet ve yanısıra vatandaşlar arasında adalet ve eşitliğin sağlanıp korunabilmesi için önemlidir.

Kurumsal alt yapı DEA sürecinin başarılı ve etkin olmasının önemli unsurlarından biri de DEA sisteminin üzerine inşa edilebileceği bir kurumsal alt yapının gerekliliğidir. Bu yapının içeriğini tanımlamak istersek de DEA analizinin gerçekleştirilmesi için gerekli yeterliliğin geliştirilmesi, yönetim ve koordinasyon ölçütlerinin tanımlanması ve en az bunlar kadar önemli olan kaliteli DEA süreci ve uygulamada sistematik ve istikrarlı olunmasıdır.

2. DEA ve Kurumsal Yönetim

İyi Yönetişim (Good Governance) İki önemli aktörün nasıl iyi yönetişim ilkelerine sahip çıktığı ile doğru orantılı olarak istenen noktaya varabilir: Birinci aktör: Devlet Sorumluluğu nedir? Daha iyi düzenleme / reform İkinci aktör: Özel sektör Kurumsal Yönetim Bu iki süreç birbirinden ayrı gözükse de aslında birbirini tamamlayan süreçler ve de etkileşimli süreçlerdir.

DEA ise daha iyi yönetişim konusunda iki aktörünaynı dili konuşması bakımından en etkin araçlardan biridir. Durum karmaşıktır. Bunun da nedeni küreselleşmeye ivme kazandıran süreçlerin / gücün devlet ve özel sektör üzerinde değişime yönelik uluslararası düzeyde baskı ve talep yaratması söz konusu olmasıdır. Yani her iki aktörün ortak başka bir noktası da budur.

Karşı karşıya olunan bu ortak konuma bir de küreselleşme ile yerelleşme arasındaki çekişme eklenir. İki aktörümüz küresel olarak kabul edilmiş ilkelerle yerel arasında olabilecek en iyi seçeneklerden oluşan bir bileşke yaratmak durumundadırlar. Bu bileşkeyi yaratırken de toplumun genel refahı ve yararı bakımından yol kazalarını önlemeleri gerekir.

Bu da tek başına yeterli değildir, şeffaf, katılımcı ve artan toplumsal talepleri karşılamaya yönelik ortak demokratik yönetim modelini oluşturup paylaşmaları gerekir. Yani corporatist bir kültür yaratılması gereklidir.

Bu kapsamda ülkemizde bir değişim yönetimi sürecinin gerçekleştirilmesi gerekli, geleneksel anlayışın değişimi ve çağın gereklerine uygun modernizasyonun yaratılması bakımından bu önemlidir. Burada da araç yine DEA’dır, çünkü değişim bir günde gerçekleşmez

Kurumsal Yönetim ve DEA özelinde; Kurumsal yönetim alanında politika oluşturmak için siyasi destek gerekir. Kurumsal yönetim alanındaki OECD ilkelerine bakıldığında, DEA gibi bir sürecin / aracın ilgili politika seçeneklerinin belirlenmesi yönünde kullanımının tavsiye edildiğini görebiliriz. Bu kapsamda OECD’nin Kurumsal Yönetim Prensipleri’inin 1A maddesine bakıldığında bunu görmemiz mümkündür.

Kurumsal yönetim ve DEA’nın kurumsal yönetim alanında kullanımına ilişkin en somut örneklerden biri İngiliz Finansal Hizmetler Kurumu tarafından gerçekleştirilmiştir.

Özet olarak, küresel ölçekte, uluslararası kurumlar tarafından belirlenen ilke ve uygulamalar dahilinde ve örnek vaka çalışmalarının yapılmakta olduğu ülkeleri de göz önüne alarak bir değerlendirme yapıldığında, Kurumsal Yönetim alanındaki düzenlemelere dair önemli araçlardan birinin DEA olduğunu ve bu konudaki çalışmaların giderek artan bir ivme kazanmakta olduğunu söyleyebiliriz.

Konusunda lider bir sivil toplum kuruluşu olan Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği de hiç kuşkusuz sürecin en önemli paydaşlarından olacaktır.

Sonuç DEA sürecinde devlet, sivil toplum ve iş dünyası tek bir sürecin olmazsa olmaz bileşenleridir ve bu sürecin etkin biçimde işlemesi hepimizin sorumluluğudur. Daha iyi yönetişim ve daha demokratik bir topluma dair taleplerimizin aracı DEA, değişimin kendisi de toplum olarak bizler olacağız.

Hazırsanız, hemen çalışmaya başlayalım mı? Değişimin kendisi biz olalım mı?

Teşekkürler...