TIP ÖĞRENCİLERİ PSİKODRAMA ÇALIŞMASINDAN NELER KAZANABİLİR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MADDE ANALİZİ.
Advertisements

MADDE ANALİZİ.
ONLARA NELER OLUYOR. GENÇ ERİŞKİNLERLE İLETİŞİM VE EMPATİ DR
TURİZM SAKTÖRÜNDE PSİKOSOSYAL RİSK ETMENLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
Çocuğunun Koçu olarak Aile
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Prof. Dr. Akile Sarıoğlu-Büke*, Doç Dr. Osman Özdel**,
Hastane Çalışanlarında Tüberküloz Bilgi Düzeyi ve Risk Algılanması
“ AKT İ F YA Ş LANMA VE KU Ş AKLARARASI DAYANI Ş MA” Prof. Dr. Emine ÖZMETE AVRUPA B İ RL İĞİ BAKANLI Ğ I KASIM, 2012 Gaziantep.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ROL OYNAMA.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
HALKALI GÜNEŞ ORTA OKULU
Mandalanın Ölçme Değerlendirme Sürecindeki Rahatlatıcı Etkisi
DOĞUM VE SAĞLIK: DOĞUM SAYISI SAĞLIK DURUMUNU ETKİLİYOR MU ? Amaç Annelik kadının varoluşunda ona bahşedilen bir duygudur. Anneliğin birçok getirisi olduğu.
REHBERLİK.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Dr. İpek Gönüllü Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
KİŞİLİK VE KİŞİSEL FARKINDALIK ANALİZİ
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNDE DEPRESYON BELİRTİLERİ TAŞIMA DURUMU
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Diferansiyel Denklemler
Öğretim Teknikleri - III
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
SINAV KAYGISI.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ VELİ SUNUMU
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
A.PAKSOY ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Kişisel Rehberlik.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
OKUL ÖNCESİNDE EĞİTİCİ DRAMA
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikleri
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
21. YY BECERİLERİ.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

TIP ÖĞRENCİLERİ PSİKODRAMA ÇALIŞMASINDAN NELER KAZANABİLİR? Ö. Sürel Karabilgin*, Ayşe Eryavuz** * EÜTF Tıp Eğitimi AD, Yrd. Doç. Dr. ** EÜTF Psikiyatri AD, Psikolog, Dr.

Yaratıcı bir klinisyen geleneksel olanı en iyi modifiye eden ve her durumda diğer ihtimalleri de aklından çıkarmayan bir kimliğe sahip olmalıdır. Bu yaratıcı kimlik ya da ruh benzer şekilde tıp öğrencilerinin eğitimlerine aktarılabilir, aktarılmalıdır. Handfield-Jones R ve ark. (1993). Creativity in Medical Education. Using Innotiative Technics in Medical Education. Medical Teacher

Psikodrama “kişilik, kişiler arası ilişki, çatışma ve duygu sorunlarının özel dramatik yöntemlerle keşfedildiği bir grup yöntemi” Eylem Spontanlık Yaratıcılık Psikodrama kaynağını insandaki üç temel özellikten alır: eylem ihtiyacının doyurulabilmesi eylemin yeterli ve uygun olmasına bağlıdır. insanın yaratıcılığı ve bu yaratıcılığın sergilenmesine olanak tanıyan spontanlığı sayesinde gerçekleştirilir. psikodrama sahnesinde insanlar spontan olmayı öğrenebilirler ve böylece yaratıcı eylemler sergileyebilirler.

Amaç Psikodrama çalışması ile tıp öğrencilerinde empati kurma becerisinin artması, kaygı düzeyinin azalması, stresle başa çıkma biçimlerinin gelişmesi amaçlanmıştır.

Gereç-Yöntem Araştırma dönemi: 2007-2009 Özel Çalışma Modülü: Eylem, Spontalık, Yaratıcılık Araştırma populasyonu: 49 kişi Psikodrama uygulama süresi: 35 saat

Kullanılan ölçekler Spielberger Durumluluk Süreklilik Kaygı Envanteri (STAI) Durumluluk kaygı ölçeği (STAİ-D) (20 madde) Sürekli kaygı ölçeği (STAİ-S) (20 madde) 1-4 arasında puanlama (1: Hiçbir zaman, 4: Her zaman), Toplam puan değeri 20-80 Üniversite öğrencilerinde durumluluk kaygı kesme puanı 40, süreklilik kesme puanı 37.

Empatik Beceri Ölçeği (EBÖ) 6. Kişi (Bir öğrenci) Son zamanlarda hiç ders çalışamıyorum. Sürekli kahvedeyim. Kağıt oynamak zevk veriyor, ama çıkarken, her seferinde derin bir pişmanlık duyuyorum. Böyle giderse okulu bitiremeyeceğim. Bitiremezsem halim ne olur? Ne iş yaparım? Sonra anama-babama, konuya komşuya ne derim?

1. Bu durumu ailen öğrenirse, herhalde çok üzülürler 2. Sınıfınızda senin durumunda olan başka arkadaşların da var mı? 3. Hayatta başarılı olmanın tek yolu okul bitirmek değildir. Okul bitirmemiş nice başarılı insan var 4. İçinde bulunduğun durum seni çok sıkıyor, kaygılanmana yol açıyor 5. Çalışmak istediğin halde çalışamıyorsun; kendi kendine söz geçiremiyor olman seni huzursuz ediyor 6. Bence rahatlamak için bir psikologa başvurmalısın 7. Konu komşunun ne düşüneceklerini kafana takma, kendini derslere ver 8. Bu problemin beni üzdü 9. Hem gelecekte iyi bir yaşantı elde edememekten hem de ana-babanı incitmekten korkuyorsun 10. Hiç derse mi çalışamıyorsun, yoksa bazı derslere mi? 11. Bence kendine fazla yükleniyorsun; telaşın ve sıkıntın bu yüzden 12. Çok çalıştığın halde dersleri başaramaman üzücü

Stresle Baş Etme Ölçeği (SBEÖ) 15 alt ölçek 60 madde 1-4 arasında puanlama 1: Hiçbir zaman yapmam 2: Arada sırada yaparım 3: Orta derecede yaparım 4: Sıklıkla yaparım

Veri değerlendirme: SPSS 18.00 İstatistiksel analiz: t-testi

Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Bulgular ve tartışma Spielberger Durumluluk Süreklilik Kaygı Envanteri (STAI) puanları Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Durumluluk kaygı puanları (STAİ-D) 41.0±5.0 44.1±4.9 Süreklilik kaygı puanları (STAİ-S) 42.9±5.0 43.3±4.4 Üniversite öğrencilerinde ; durumluluk kaygı kesme puanı 40, süreklilik kesme puanı 37.

STAİ puanlarının başlangıçta yüksek bulunması, tıp öğrencilerinin puanlarının genel populasyondan daha yüksek olması ile uyumludur. Psikodrama sonrası artan puanlar, spontanlık ile ilgili çalışmaların STAI durumluluk puanlarına yansıdığı şeklinde değerlendirilebilir. Bu durum öğrencilerin kendileri ile ilgili farkındalık düzeylerinin arttığını düşündürmüştür.

Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Bulgular ve tartışma Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Empatik beceri ölçeği puanları (EBÖ) 147.4±23.9 156.8±23.3 EBÖ puanlarındaki artış, öğrencilerin en çok empati geliştirme ile ilgili becerilerinin arttığına ilişkin görüşleri ile uyumlu bulunmuştur.

Stresle Baş Etme Ölçeği (SBÖ) puanları Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Sosyal destek arama 10.6±3.1 11.3±2.4 Aktif başa çıkma 11.4±2.8 11.7±2.2 Yadsıma 5.1±2.1 5.3±1.8 Dine yönelme 8.9±4.1 9.2±4.1 Uygun zamanı bekleme 9.4±2.2 9.7±1.8 Mizahi yaklaşım 8.3±3.3 8.7±3.2 Duygusal destek arama 9.3 ±3.2 9.8± 2.5 Alkol-ilaç kullanımı 5.2 ±2.6 5.4± 2.3 Davranışsal olarak ilgiyi kesme 5.6±1.9 5.7±1.7 Planlama 12.3±3.1 12.7±2.3

Stresle Baş Etme Ölçeği (SBÖ) puanları Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Zihinsel olarak ilgiyi kesme 9.0±2.6 8.9±1.9 Duygulara odaklanma ve duyguları ortaya koyma 10.4±3.1 10.2±2.5 Kabullenme 10.5±3.1 10.3±2.6 Diğer aktiviteleri bırakarak sorun üzerine odaklanma 9.8±2.6 9.7±1.9

Stresle Baş Etme Ölçeği (SBÖ) puanları Psikodrama Çalışması Başlangıcı Psikodrama Çalışması Sonu Olumlu tarzda yeniden yorumlama 11.6±3.0 12.5±2.0 p: 0.003 Psikodrama uygulamasında yapılan “spontanlık testi” etkinliğinde stres yaratan olayları olumlu açıdan görme yeteneklerindeki gelişimin gözlenmesi ile uyumlu bulunmuştur.

Çalışmanın başlangıcında en sık kullanılan stresle başa çıkma yöntemleri olumlu tarzda yeniden yorumlama, aktif başa çıkma ve planlama iken çalışmanın sonunda bu yöntemlere sosyal destek arama eklenmiştir. Bu sonuç grup çalışmasının etkinliğinin, grup üyesi olmanın öğrencilere olumlu katkısının bir göstergesi olabilir.

Sonuç Öğrencilerin, gelecekte gerçek hayatta karşılaşabilecekleri olaylar karşısında duruma özel davranış sergileyebilme yeteneği/esnekliğinin geliştiği, gerçek hayatta giremeyecekleri rolleri canlandırarak empati kurma yeteneklerinin geliştiği, ortak sorunlarını görerek bu konularda yalnız olmadıklarının farkına vardıkları,

Sonuç olumsuz duyguların kişi tarafından nasıl yansıtıldığını ve kontrol altına almada kendi kaynaklarının farkına varmanın önemini gördükleri, etik kuralların önemini ve birbirlerine birey olarak saygı göstermeyi öğrendikleri, grup olmanın öneminin farkına vardıkları saptanmıştır.

Sonuç Öğrencilerin empati becerilerinin gelişmesi, stresli durumlarda aktif başa çıkma yöntemlerini kullanma eğilimlerinde artış olması ve kendi donanımları ile ilgili farkındalık düzeylerinin artması için tıp eğitiminde psikodrama çalışmaları etkili bir yöntem olarak kullanılabilir.